16 247 läst · 222 svar
16k läst
222 svar
Intressant från ARN ang prispåslag
Nej, det var det ingen som sa. Men den som tar beslut om vilken lösning som ska användas måste veta vilken skillnad det blir i pris. Närman ör skyldig att se till kundens bästa måste man ju ha möjligheten att göra det.
E elmont skrev:Och eftersom företagsekonomin INTE är en del av elektrikers "arbetsområde" ska dom naturligtvis normalt inte ha företagets priser tillgängliga. Priser ska hanteras av dom som är ekonomiskt ansvariga. Det skulle vara omöjligt att driva företag om alla skulle kunna sätta bättre eller sämre underbyggda priser på sina jobb.
Jag tycker ni båda har rätt.13th Marine skrev:
Att jag ville kunna se priserna var bara i valsituationen där på grossen, inte för att räkna på jobb för företagets räkning.
Och jag kunde ju alltid gå till kassan och fråga vad kostar den här resp den här ...
Men det är ju viktigt att man inser att man inte (normalt sett) har rätt att företräda företaget och ingå affärsuppgörelser.
Sen hade jag trots allt en viss frihet, det var uttalat ett procentuellt påslag som jag alltid kunde lägga på och sen meddela kunden priset, men under den procenten så ville nog chefen gärna ha ett ord med i laget.
På dyra, eller många, saker fanns det absolut en möjlighet till drastiskt minskat påslag, standardpåslaget gällde smågrejer upp till några hundringar.
Var det något annat på gång bad man ju helt enkelt kunden kontakta chefen för en korrekt prisuppgift.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 078 inlägg
Det skrev jag inte heller.E elmont skrev:
Om hantverkaren står och kikar på två likvärdiga produkter, den ena kostar 100kr till slutkund och den andra 1000kr. Vilken ska man välja när man inte vet vilket pris de har?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 078 inlägg
Nu tänker jag främst på små löpande jobb där hantverkaren kör in om grossisten och handlar vad som behövs, där man ogärna lämnar offert på varken jobb eller material innan då det är för litet.Mikael_L skrev:Jag tycker ni båda har rätt.
Att jag ville kunna se priserna var bara i valsituationen där på grossen, inte för att räkna på jobb för företagets räkning.
Och jag kunde ju alltid gå till kassan och fråga vad kostar den här resp den här ...
Men det är ju viktigt att man inser att man inte (normalt sett) har rätt att företräda företaget och ingå affärsuppgörelser.
Sen hade jag trots allt en viss frihet, det var uttalat ett procentuellt påslag som jag alltid kunde lägga på och sen meddela kunden priset, men under den procenten så ville nog chefen gärna ha ett ord med i laget.
På dyra, eller många, saker fanns det absolut en möjlighet till drastiskt minskat påslag, standardpåslaget gällde smågrejer upp till några hundringar.
Var det något annat på gång bad man ju helt enkelt kunden kontakta chefen för en korrekt prisuppgift.
Hela systemet är ju riggat till kundens nackdel om hantverkaren kan traska in i butiken och inte behöver bry sig om vad det kostar, allt faktureras kunden.
Jag skriver väl en gång till men med stora bokstäver DET INGÅR INTE I EN ELEKTRIKERS ARBETSBESKRIVNING ATT HANTERA PRISER. Det är det normala man kan i bland av div orsaker göra undantag där man låter utvalda elektriker hantera även prisfrågor.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 078 inlägg
Hur tänker du då att firman ska hantera konsumentens intresse i fråga om materialval?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 877 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 877 inlägg
Detta kan väl inte vara ett verkligt praktiskt problem? De flesta jobb hos konsument omfattar väl färmst standardkomponenter. Dessa har rimligen företaget upphandlat långt i förväg utan att någon elektriker på plats ska behöva fundera över det. Köps specialpryttlar in till jobbet får man väl diskutera priset på dessa med företagets säljavdelning.13th Marine skrev:
Hos fåmansföretagare lär väl alla arbetsuppgifterna hamna hos samma person.
Genom att firman har rimliga priser.13th Marine skrev:
Lagens intention är inte att hantverkaren ska förhandla fram det bästa priset på varenda pryl, utan att priserna inte får avvika oskäligt mycket från det gängse.
Redigerat:
Det måste de göra om de tar beslut om vad som ska installeras.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 877 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 877 inlägg
Det lagstiftaren inte kunde förutse där på 80-talet var globaliseringen, den enorma pressen på priser på pryttlar, näthandel och att branschen naturligtvis svarar med att försöka hålla marginalerna höga på materialet trots att det numera är relativt billigt.useless skrev:
Är det ett seriöst företag uppstår aldrig några problem med konstig prissättning, är det en rufflare spelar konsumentköplag eller någon annan reglering ingen roll för dom fifflar och luras oavsett.
UNDANTAGET rena oavsiktliga misstag som naturligtvis rättas när dom upptäcks.
UNDANTAGET rena oavsiktliga misstag som naturligtvis rättas när dom upptäcks.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 877 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 877 inlägg
Är det din mening att trådens företag har konstig prissättning eller inte? För att ta en av de saker som anmälaren i trådens fall reagerade emot: Är 8,75 kr /m (inkl moms) för FK ett konstigt pris?E elmont skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 607 inlägg
Ett par saker förvånar mig:
Är det normalt att alltid ta obrutna förpackningar till kund? Hade jag lagt ut den här typen av småjobb hade jag trott att elektrikern hade fk och liknande som metervara i bilen. samma sak med wago-klämmor och liknande. Är det inte så?
Det andra är att kunden vek sig så fort. Rimligen har personen tänkt att nu jävlar ska jag sätta dit en överdebiterande elektriker, men efter en motgång i relativt obetydliga ARN (praxismässigt obetydlig, instansen som sådan är nig bra) lägger han bara ner och betalar.
Är det normalt att alltid ta obrutna förpackningar till kund? Hade jag lagt ut den här typen av småjobb hade jag trott att elektrikern hade fk och liknande som metervara i bilen. samma sak med wago-klämmor och liknande. Är det inte så?
Det andra är att kunden vek sig så fort. Rimligen har personen tänkt att nu jävlar ska jag sätta dit en överdebiterande elektriker, men efter en motgång i relativt obetydliga ARN (praxismässigt obetydlig, instansen som sådan är nig bra) lägger han bara ner och betalar.