Z zapy skrev:
i och med att det sådant standardmaterial så tycker jag absolut att det borde funnits i bilarna, dock tar det ju även ta slut där nån gång!
Jo, men säljer man på löpmeter är det ju säljarens sak att öppna en ny rulle när den gamla är slut. Ingen säger väl till en kund att tyvärr, jag har ingen obruten förpackning, så du får köpa en hel rulle.

Jag var mest ute efter att få bekräftat att det inte är orimligt att förvänta sig att förbrukningsmateriel kan fås på annat vis än i exemplet. Att säljas på tre gånger så mycket som man behöver av sådant känns lite fult, särskilt om den produkten är den som är mest avvikande i sin prissättning också.

Men nu har jag inte läst själva avgörandet, så är det någon som sitter på det skulle ett PM tacksamt tas emot.
 
  • Gilla
zapy
  • Laddar…
useless useless skrev:
Genom att firman har rimliga priser.
Lagens intention är inte att hantverkaren ska förhandla fram det bästa priset på varenda pryl, utan att priserna inte får avvika oskäligt mycket från det gängse.
Fast det löser inte rätt materialval i förhållande till prestanda och pris, man vet ju inte priset.
 
C
E elmont skrev:
Och har jag tex köpt 10 armaturer till en kund och bara behöver använda 5 kan jag lämna tillbaka dom som jag inte behöver. Det gäller med allt som jag köpt, men naturligtvis är det inte nått som sker så ofta.
Och grossisternas GNP lista används inte så ofta som priser till kund, även om det låter så här på forat.
Självklart kan man returnera till grossisten, men det gäller väl i så fall obrutna förpackningar(?) Tvivlar starkt på att du kan köpa en armatur som levereras i en förpackning om 10 st, montera 5 hos kunden och returnera de övriga 5 till grossen.

Men nu var det ju inte armaturer och liknande som var ämnet för diskussionen, utan förbrukningsmaterial, specifikt FK och klammer.

Om vi tar FK 1,5 som exempel har kunden fått betala 7 kr/m ex moms och har blivit debiterad en hel rulle om 100m. Vilket pris hade varit rimligt om firman hade mätt upp faktisk förbrukning och lagt resten på "lagret"? 10 kr/m?
 
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men nu har jag inte läst själva avgörandet, så är det någon som sitter på det skulle ett PM tacksamt tas emot.
Avgörandet i sin helhet fast utan namn finns in inlägg #17.

Det som inte är med en själva anmälan och korrespondensen innan avgörandet.
 
  • Gilla
zapy och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
zapy, du har fel när det gäller att "alla" kan se företaget priser hos grossisten. Det är företagshemligheter och SKA inte visas någon annan än den som företaget tycker ska se priserna.
Dock händer det att säljarna hos grossisten visa priserna till "företagets" anställda men det är helt fel.
Och det är fortfarande INTE en del av en elektrikers arbetsuppgifter att hantera priser.
Ps
Priserna syns INTE när man scannar, och med så dålig koll som du verkar ha kanske du ska ta dig en funderare på vad du påstår i dina inlägg
Vore det inte lämpligt att den som ska välja material åt kunden ska ha koll på vad det kostar kunden också? Så att denna kan välja den bästa kombinationen av prestanda och pris.

När jag jobbar så är det ett samarbete mellan mig som utvecklare och inköpsavdelningen, vi jobbar tillsammans för att hitta den mest kostnadseffektiva lösningen, och jag har i mina rutiner att hålla koll på priserna på ingående komponenter så att priset på slutprodukten innebär att den går att sälja. Vore väldigt konstigt att våra inköpare tycker att det är så hemligt med vad vårt inpris är att jag inte får reda på det.
Skillnaden mot detta fall är att vi inte kan informera kunden i efterhand vad det kostar, utan kunden kan alltid se priset innan, antigen genom en prislapp redan från början, eller via offert.

Lämpligast vore ju att om hantverkaren inte får veta priset på materialet så borde den inte heller få välja materialet, det får en med tillgång till prislistan göra, och sedan informera hantverkaren om vilket material som ska användas till jobbet.
 
Se där, jag hade ju till och med gillat det inlägget. Måste ha glömt att läsa det eller glömt att jag läst det.

Då har väl kunden varit slarvig vid sin anmälan till den grad att han inte kunnat vinna, alternativt inte haft något case.

Det är segt att läsa om tolv sidor tråd, så jag uttalar mig vagt då jag inte minns allt jag läst, men jag lutar åt att det hade krävts en gedignare och mer initierad genomgång av såväl inköpspriser som förbrukade volymer av kunden. Och då kan man undra hur stort jobbet måste vara för att man ska orka räkna igenom allt och ha en chans till framgång i AMN. Å andra sidan är jag långt ifrån säker på att det här är ett problem som behöver lösas.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Detta kan väl inte vara ett verkligt praktiskt problem? De flesta jobb hos konsument omfattar väl färmst standardkomponenter. Dessa har rimligen företaget upphandlat långt i förväg utan att någon elektriker på plats ska behöva fundera över det. Köps specialpryttlar in till jobbet får man väl diskutera priset på dessa med företagets säljavdelning.

Hos fåmansföretagare lär väl alla arbetsuppgifterna hamna hos samma person.
Jag har fått förklarat för mig på forumet att det är så mycket saker en elektriker kan behöva använda att man omöjligen kan ha de vanligaste prylarna i bilen.
Då gissar jag detsamma gäller elmaterialet, det är så mycket i butiken att man inte kan hålla koll på vad som redan är upphandlat och vad som inte är det.
Jag har ingen insikt i hur elfirmors upphandling ser ut, spontant så tror jag inte det läggs jättemycket energi på att pressa priserna på det som används mot privatkund, för man fakturerar vad det kostar oavsett.
 
Z
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, men säljer man på löpmeter är det ju säljarens sak att öppna en ny rulle när den gamla är slut. Ingen säger väl till en kund att tyvärr, jag har ingen obruten förpackning, så du får köpa en hel rulle.

Jag var mest ute efter att få bekräftat att det inte är orimligt att förvänta sig att förbrukningsmateriel kan fås på annat vis än i exemplet. Att säljas på tre gånger så mycket som man behöver av sådant känns lite fult, särskilt om den produkten är den som är mest avvikande i sin prissättning också.

Men nu har jag inte läst själva avgörandet, så är det någon som sitter på det skulle ett PM tacksamt tas emot.
Håller absolut med dig, var aldrig emot så jag skrivit samma sak tidigare i tidigare inlägg.

13th Marine 13th Marine skrev:
Vore det inte lämpligt att den som ska välja material åt kunden ska ha koll på vad det kostar kunden också? Så att denna kan välja den bästa kombinationen av prestanda och pris.

När jag jobbar så är det ett samarbete mellan mig som utvecklare och inköpsavdelningen, vi jobbar tillsammans för att hitta den mest kostnadseffektiva lösningen, och jag har i mina rutiner att hålla koll på priserna på ingående komponenter så att priset på slutprodukten innebär att den går att sälja. Vore väldigt konstigt att våra inköpare tycker att det är så hemligt med vad vårt inpris är att jag inte får reda på det.
Skillnaden mot detta fall är att vi inte kan informera kunden i efterhand vad det kostar, utan kunden kan alltid se priset innan, antigen genom en prislapp redan från början, eller via offert.

Lämpligast vore ju att om hantverkaren inte får veta priset på materialet så borde den inte heller få välja materialet, det får en med tillgång till prislistan göra, och sedan informera hantverkaren om vilket material som ska användas till jobbet.
Problemet är att du blandar in kundernas överdebiterade slutpris som diskuteras i alla trådar mot vad det egentligen skulle kostat med hur seriösa hantverkare jobbar.

Att välja det bästa för kunden behöver inte alltid betyda det billigaste.

Priset mot elbutik.se går heller inte att jämföra rakt av eller andra liknande konsumentbutiker.

Vi diskuterar medvetet överdebiterade priser, du diskuterar nån kombo av båda.

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har fått förklarat för mig på forumet att det är så mycket saker en elektriker kan behöva använda att man omöjligen kan ha de vanligaste prylarna i bilen.
Då gissar jag detsamma gäller elmaterialet, det är så mycket i butiken att man inte kan hålla koll på vad som redan är upphandlat och vad som inte är det.
Jag har ingen insikt i hur elfirmors upphandling ser ut, spontant så tror jag inte det läggs jättemycket energi på att pressa priserna på det som används mot privatkund, för man fakturerar vad det kostar oavsett.
??!?! Förstår inte hur du resonerar ska man ha det ovanligaste i bilen då eller vad menar du!?

Det är väl självklart att man har det VANLIGASTE i bilen.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Claes Sörmland
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har fått förklarat för mig på forumet att det är så mycket saker en elektriker kan behöva använda att man omöjligen kan ha de vanligaste prylarna i bilen.
Då gissar jag detsamma gäller elmaterialet, det är så mycket i butiken att man inte kan hålla koll på vad som redan är upphandlat och vad som inte är det.
Jag har ingen insikt i hur elfirmors upphandling ser ut, spontant så tror jag inte det läggs jättemycket energi på att pressa priserna på det som används mot privatkund, för man fakturerar vad det kostar oavsett.
Men att upphandla säg 200 produkter man säljer varje år kan inte vara något problem. Men att ha dessa 200 olika produkter i en servicebil lär vara mindre realistiskt.

Men jag precis som du har en känsla av att intresset för att lägga dyrbar tid på upphandlingen inte är en prioritet om man med enkelhet kan flytta kostnaden till kund utan att det gör att man förlorar marknadsandelar.
 
  • Gilla
zapy
  • Laddar…
Z zapy skrev:
Problemet är att du blandar in kundernas överdebiterade slutpris som diskuteras i alla trådar mot vad det egentligen skulle kostat med hur seriösa hantverkare jobbar.

Att välja det bästa för kunden behöver inte alltid betyda det billigaste.

Priset mot elbutik.se går heller inte att jämföra rakt av eller andra liknande konsumentbutiker.

Vi diskuterar medvetet överdebiterade priser, du diskuterar nån kombo av båda.

??!?! Förstår inte hur du resonerar ska man ha det ovanligaste i bilen då eller vad menar du!?

Det är väl självklart att man har det VANLIGASTE i bilen.
Ja, nej det är inte riktigt samma sak, jag har alltid menat på den mest kostnadseffektiva lösningen mot kund, vilket då måste vara vad det kommer kosta kunden inkl påslag och andra omkostnader, jag har alltså inte menat på att hantverkaren ska ha koll på företagets inpris, utan företagets utpris och vad det innebär för kunden. Där blir det fel i min liknelse inser jag nu, får se om jag kommer på en bättre.

Varför kan jag inte jämföra rakt av med elbutik eller andra byggvaruhus?

Det var så jag fick det förklarat för mig, det är så mycket man ska ha i bilarna att i princip hur enkelt jobbet är så kommer man inte ha alla delar i bilen (när jag ifrågasatte varför man över huvud taget har en servicebil om man ändå måste köra och handla på alla jobb).
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men att upphandla säg 200 produkter man säljer varje år kan inte vara något problem. Men att ha dessa 200 olika produkter i en servicebil lär vara mindre realistiskt.

Men jag precis som du har en känsla av att intresset för att lägga dyrbar tid på upphandlingen inte är en prioritet om man med enkelhet kan flytta kostnaden till kund utan att det gör att man förlorar marknadsandelar.
Men man ska också komma ihåg vilka dessa 200 varor är, det var egentligen det jag ville komma åt men missade. Detta i kombination med den andra delen är att man bara plockar varor, så får kunden betala vad det kostar.
 
Och dom "vanligaste" produkterna kanske utgör 200 OLIKA modeller/fabrikat sedan bör man väl ha minst 10 av varje för att vara säker att man inte måste åka och hämta mer, även på småjobb. Det gör att bara "det vanligaste" utgör det en par tusen artiklar. Dessutom man kanske inte enbart åker på jobb i bostäder så då skulle man troligen behöva minst lika mycket till bak i servicebilen.
Och eftersom omsättningen på "lagret" i bilen inte är "linjärt" kan vissa saker ibland ligga och skumpa så pass länge att dom får skador i finishen och inte går att sälja.
Det är enkelt att sitta vid sidan om och tala om hur man ska göra men lite svårare att hantera verkligheten.
 
  • Gilla
Matten och 1 till
  • Laddar…
Z
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, nej det är inte riktigt samma sak, jag har alltid menat på den mest kostnadseffektiva lösningen mot kund, vilket då måste vara vad det kommer kosta kunden inkl påslag och andra omkostnader, jag har alltså inte menat på att hantverkaren ska ha koll på företagets inpris, utan företagets utpris och vad det innebär för kunden. Där blir det fel i min liknelse inser jag nu, får se om jag kommer på en bättre.

Varför kan jag inte jämföra rakt av med elbutik eller andra byggvaruhus?

Det var så jag fick det förklarat för mig, det är så mycket man ska ha i bilarna att i princip hur enkelt jobbet är så kommer man inte ha alla delar i bilen (när jag ifrågasatte varför man över huvud taget har en servicebil om man ändå måste köra och handla på alla jobb).
Igen; hos seriösa firmor är detta ett obefintligt problem, dom överdebiterade inte sina kunser.
Det är det det handlar om i slutändan och åter igen så verkar du diskutera i nån form av kombination av båda.

För det är slutpriset och dåliga hantverkare vi diskuterar och tycker är för högt eller för dåligt utfört, hur dom hamna där är oväsentligt.

För att grossisterna har högre kostnader med mer personal än vad elbutik.se har.
Grossarna har mer kompetens än vad personalen på Bauhaus har (oftast)

Därför kostar det mer, lager kostar, duktig personal kostar.

Seriösa hantverkare har ett lager i sina servicebilar, nån list, rör, kabel, skruv, klammer, skarvdon, säkringar.

Kolla på Svanströms på Youtube så får du se hur jag tycker en duktig servicetekniker jobbar och vad man kan ha i en bil.

E elmont skrev:
Och dom "vanligaste" produkterna kanske utgör 200 OLIKA modeller/fabrikat sedan bör man väl ha minst 10 av varje för att vara säker att man inte måste åka och hämta mer, även på småjobb. Det gör att bara "det vanligaste" utgör det en par tusen artiklar. Dessutom man kanske inte enbart åker på jobb i bostäder så då skulle man troligen behöva minst lika mycket till bak i servicebilen.
Och eftersom omsättningen på "lagret" i bilen inte är "linjärt" kan vissa saker ibland ligga och skumpa så pass länge att dom får skador i finishen och inte går att sälja.
Det är enkelt att sitta vid sidan om och tala om hur man ska göra men lite svårare att hantera verkligheten.
Inte bara som svar direkt till dig men.

200 produkter kanske är att ta i, olika fabrikat och modell-serier hos olika som du nämner.

Men har man inte lite kabel i bilen som är det som mest går åt så är det konstigt i mitt tycke.
 
Redigerat:
Mikael_L
Z zapy skrev:
men för guds skull, du kan fortfarande fråga när du hämtat varan vad priset är, att ringa in och fråga kan dock vara knepigare om du inte känner nån på order eller i butikerna.

Ahlsell har även självscaning liksom Elektroskandia, jag förmodar att priserna syns i den scanern också (typ aldrig använt, jag har app)
Nej, priserna syns inte på något alls vis eller något ställe.

Normalt sett har vi som hämtar materialet och monterar det ingen susning om priset, det går oss helt förbi, inga priser i scannern, inga priser på följesedeln, helt vattentätt säkert att vi inte ska veta, eller kunna ta reda på. Men personalen i kassan har faktiskt varit meddelsam när jag frågat, men jag vet inte ifall de egentligen får det ...

Förutom att jag inte har en susning om priser så har jag inte heller en susning om vad det sen kommer bli på kundens faktura, dvs hur mycket det läggs på.

Och såhär har det varit på alla företag jag jobbat för.
 
Redigerat:
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Z
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, priserna syns inte på något alls vis eller ställe.

Normalt sett har vi som hämtar materialet och monterar det ingen susning om priset, det går oss helt förbi, inga priser i scannern, inga priser på följesedeln, helt vattentätt säkert att vi inte ska veta, eller kunna ta reda på. Men personalen i kassan har faktiskt varit meddelsam när jag frågat, men jag vet inte ifall de egentligen får det ...

Förutom att jag inte har en susning om priser så har jag inte heller en susning om vad det sen kommer bli på kundens faktura, dvs hur mycket det läggs på.

Och såhär har det varit på alla företag jag jobbat för.
Klart det går förbi om man inte frågar, det är inte en omöjlighet att få fram det så jag förstår inte varför du tror eller tycker det är det.

Slutpriset förstår jag helt att man inte har koll på, men att få fram vad din firma faktiskt betalar är bara att fråga i kassan.

Följe kommer inte med pris automatiskt, du får säga till om du ska ha det.

Står det inte det rabatterade där är det som sagt bara att fråga, iaf på samtliga grossiter i Stockholm.

Det är inget som är vattentätt med det.
Jag har aldrig inte fått ett pris när jag frågat.

Webshopkonto är ju bara registrera.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.