C
Det har väl många gånger här på BH konstaterats att priserna hos elbutik.se på en höft motsvarar elektrikerns pris hos grossisten. Så jag förstår inte vad man skulle tjäna på att elektrikern handlar på t.ex. elbutik.se?
 
  • Gilla
zapy
  • Laddar…
Z
jbr jbr skrev:
...eller så så börjar elfirmorna följa konsumenttjänstlagen.


Det där får skrået sköta bäst det vill efter behov, men inte genom att ha oskäliga materielpåslag. En variant är ju att debitera en timpenning som täcker de kostnader man har.


Ja, om det ändå vore så väl...
Om alla hade haft oskäliga påslag hade dom varit listade här.

Så säger som Johan, sluta dra alla över en kam.

Och tillägger, var saklig.
Vi har ingen varit pro-förskräckliga påslag så förstår inte vart neggot kommer ifrån.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Jag kan svara för mig och inte någon annan
Skäligt påslag är ca 10-15% på inköpspriset
Och var jag handlar min materiel är inte något kunden ska lägga sig i
Klargör mina påslag redan från början
@jbr Och vad tycker du är en skälig timpeng?
Ja men 10-15% tycker även jag kan vara skäligt. Jag får ju dock aldrig se vad inköpspriserna var...
Problemet för mig som kund är just hållningen att elfirman tar sig rätten att köpa mina prylar till vilket pris som helst. Vare sig grossist eller elfirma har något som helst incitament att hålla ner pris på materiel - snarare tvärtom.

Exempel på oskäliga materielpåslag är ju inga större problem att finna, min uppfattning är att det är vanligt. Även påslagen på de inköp som ligger till grund för just den här tråden har jag svårt att se ligger i häradet 10-15%.

Tja, vad är en skälig timpeng? Här i Sthlmsområdet skulle jag väl säga någonstans runt 600 kr, give or take… Jag har inga problem att betala lite mer heller men då vill jag å andra sidan inte betala elektrikernas vidareutbildning via materielpåslag eller råka ut för orimliga räknekonster när tid ska summeras osv.
(Den aktuella firman i den här tråden verkar inte ha koll på det där med arbetskostnad, de säger ju rent ut: - Vi har hyror och löner att betala så visst har vi ett påslag på grossistpriset.)
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Skäligt är väl 10-50 procent beroende på Inpris. Man får ju hålla ett öga på elbutik.se. När jag var verksam kunde jag ha 20-30 påslag och ändå ligga på samma som elbutik.se. Då kunde jag stå för det jag gjorde och kände inte att jag lurade någon. Sen beror det på mängden, köper kunden material för 20000kr så måste det såklart ligga nära elbutik.se. Vi får inte glömma att de köper från gross de med (Elbutik.se) men har naturligtvis bra rabatter, för bra. Hade alla elföretag haft de rabatterna så hade grossen inte överlevt.
 
  • Gilla
zapy
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Ja men 10-15% tycker även jag kan vara skäligt. Jag får ju dock aldrig se vad inköpspriserna var...
Problemet för mig som kund är just hållningen att elfirman tar sig rätten att köpa mina prylar till vilket pris som helst. Vare sig grossist eller elfirma har något som helst incitament att hålla ner pris på materiel - snarare tvärtom.

Exempel på oskäliga materielpåslag är ju inga större problem att finna, min uppfattning är att det är vanligt. Även påslagen på de inköp som ligger till grund för just den här tråden har jag svårt att se ligger i häradet 10-15%.

Tja, vad är en skälig timpeng? Här i Sthlmsområdet skulle jag väl säga någonstans runt 600 kr, give or take… Jag har inga problem att betala lite mer heller men då vill jag å andra sidan inte betala elektrikernas vidareutbildning via materielpåslag eller råka ut för orimliga räknekonster när tid ska summeras osv.
(Den aktuella firman i den här tråden verkar inte ha koll på det där med arbetskostnad, de säger ju rent ut: - Vi har hyror och löner att betala så visst har vi ett påslag på grossistpriset.)
incitamentet är ju att ha nöjda kunder och bra referenser. Jag körde procentpåslag rakt av på inpriset. Vid ett tillfälle åkte jag till en gross som låg nära kunden då det behövdes JFB för apparatdosa. När jag skulle fakturera reagerade jag över mitt inpris, det ligger på runt 800kr netto. Mitt normala på en sådan vara cirka 400kr. Räknar man då med att min huvudgross tjänar 20% så tjänade denna gross långt över 100%. Jag höll fakturan till min kund och ringde och ”skällde” och fick kredit. Jag tror de flesta tänker som jag gjorde och vet du varför? Vi är människor, vi vet vad som är rätt och fel och de allra flesta av oss vill inte lura våra medmänniskor.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Skäligt är väl 10-50 procent beroende på Inpris. Man får ju hålla ett öga på elbutik.se. När jag var verksam kunde jag ha 20-30 påslag och ändå ligga på samma som elbutik.se. Då kunde jag stå för det jag gjorde och kände inte att jag lurade någon. Sen beror det på mängden, köper kunden material för 20000kr så måste det såklart ligga nära elbutik.se. Vi får inte glömma att de köper från gross de med (Elbutik.se) men har naturligtvis bra rabatter, för bra. Hade alla elföretag haft de rabatterna så hade grossen inte överlevt.
Hur kan 50% vara skäligt?

Det där är intressant...så man sneglar alltså på nätbutikerna och utifrån det beräknar man hur stort påslag man kan göra?
 
jbr jbr skrev:
Hur kan 50% vara skäligt?

Det där är intressant...så man sneglar alltså på nätbutikerna och utifrån det beräknar man hur stort påslag man kan göra?
Vet du hur stort påslag de har i en klädbutik? 100%, kanske mer. Skäligt? Tja, detta till trots är det många butiker som får slå igen. Det är tur för dig att du inte driver eget. Eller ja, det kanske skulle vara nyttigt för dig. Det är trots allt så att många företag går i konkurs varje månad, trots ”höga” påslag. De som överlever gör sällan några jättevinster.

Edit: glömde svara på din fråga. Ja det är väl rimligt att titta på omgivningen.
 
  • Gilla
Matten och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
incitamentet är ju att ha nöjda kunder och bra referenser. Jag körde procentpåslag rakt av på inpriset...
Det är ju precis det som vi kunder efterlyser men jag tror dock tyvärr att den modellen inte är särskilt representativ. Vore den det skulle inte dessa ärenden hos ARN uppstå och antalet trådar här på elforumet skulle vara betydligt färre.



 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Att bara se till procenten blir lite konstigt. Så länge priserna ligger i närheten av jämförbara priser så är det skäligt. Om det innebär att elektrikern har 5 eller 50% marginal är ointressant.
 
  • Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Vet du hur stort påslag de har i en klädbutik? 100%, kanske mer. Skäligt?
...
Så är det säkert men det har absolut ingenting med det här ämnet att göra.


Enligt ditt sätt att resonera är det alltså omöjligt för den som enbart säljer tjänster att göra vinst och sålunda driva ett lönsamt företag. Jag tror mig veta att det inte förhåller sig på det viset.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Ska man snegla på elbutiks priser så kanske det inte går att ta något påslag på vissa produkter medan det kan tas igen på något annat
Är du som kund beredd att betala ett skäligt påslag på det faktiska inköpspriset även om det blir ett högt påslag mot elbutik?
Då ger firman dig ett bättre pris på de produkter som de kan köpa billigare hos Elbutik.
Det är viktigt med transparens och jag lägger på 10-15 % och är öppen med det.
Är det mycket mtrl så blir det det lägre påslaget, litet mtrl det högre
Vill kunden inte betala påslaget så får denne köpa in mtrl själv och timpriset ligger fortfarande på 600.
Men det ska vara mtrl från tex Schneider, Elko eller annan likvärdig kvalite.
Inte någon billighetsvariant typ Anslut eller Biltemas eget.
Jag tar inte heller något ansvar ifall något går sönder och behöver bytas pga mtrlfel.
Debiterar timpris för bytet.
Saknas det mtrl så att det inte blir full arbetstid den dagen debiteras ändå full dag.
Detta är jag tydlig med vid kontakten med kunden
 
  • Gilla
Matten och 7 till
  • Laddar…
B
Enklast vore helt enkelt att ha en riktig á prislista, och har man inte det, så kan man väl komma överrens om tex Elbutik.se + 15%.

eller nåt i den stilen, det värsta i allt detta är ju att elfirmorna mörkar vad det kostar hos dem. Jag vill alltid veta material INNAN, för priset har ju påverkan på vad man vill få gjort.
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
B
U Uffe A skrev:
Ska man snegla på elbutiks priser så kanske det inte går att ta något påslag på vissa produkter medan det kan tas igen på något annat
Är du som kund beredd att betala ett skäligt påslag på det faktiska inköpspriset även om det blir ett högt påslag mot elbutik?
Då ger firman dig ett bättre pris på de produkter som de kan köpa billigare hos Elbutik.
Det är viktigt med transparens och jag lägger på 10-15 % och är öppen med det.
Är det mycket mtrl så blir det det lägre påslaget, litet mtrl det högre
Vill kunden inte betala påslaget så får denne köpa in mtrl själv och timpriset ligger fortfarande på 600.
Men det ska vara mtrl från tex Schneider, Elko eller annan likvärdig kvalite.
Inte någon billighetsvariant typ Anslut eller Biltemas eget.
Jag tar inte heller något ansvar ifall något går sönder och behöver bytas pga mtrlfel.
Debiterar timpris för bytet.
Saknas det mtrl så att det inte blir full arbetstid den dagen debiteras ändå full dag.
Detta är jag tydlig med vid kontakten med kunden

Dig vill jag anlita, :) exakt så, se till att det finns att göra full dag. och sen bara köra så det ryker, är jag nöjd får du komma fler dagar :) typ.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Ska man snegla på elbutiks priser så kanske det inte går att ta något påslag på vissa produkter medan det kan tas igen på något annat
Är du som kund beredd att betala ett skäligt påslag på det faktiska inköpspriset även om det blir ett högt påslag mot elbutik?
Då ger firman dig ett bättre pris på de produkter som de kan köpa billigare hos Elbutik.
Det är viktigt med transparens och jag lägger på 10-15 % och är öppen med det.
Är det mycket mtrl så blir det det lägre påslaget, litet mtrl det högre
Vill kunden inte betala påslaget så får denne köpa in mtrl själv och timpriset ligger fortfarande på 600.
Men det ska vara mtrl från tex Schneider, Elko eller annan likvärdig kvalite.
Inte någon billighetsvariant typ Anslut eller Biltemas eget.
Jag tar inte heller något ansvar ifall något går sönder och behöver bytas pga mtrlfel.
Debiterar timpris för bytet.
Saknas det mtrl så att det inte blir full arbetstid den dagen debiteras ändå full dag.
Detta är jag tydlig med vid kontakten med kunden
Ja ja, allt det där köper jag rakt av. Transparens och god kommunikation eliminerar ju de allra flesta problem.
Jag tror tyvärr att du tillhör en minoritet...

Som det så ofta skrivs i den här typen av "pris-på-materiel-trådar" förväntar sig de allra flesta inte att få lägsta pris på all materiel. Självklart blir vissa prylar billigare medan andra blir dyrare men totalsumman bör i ett sådant scenario inte avvika mer än kanske 10-20% från representativa butiker/återförsäljare.

Vissa här propagerar ju emellertid för att, med butiker/återförsäljare som referens, maximera påslaget. Då blir det 10% på vissa prylar och 50% på andra och då anser jag att man inte följer konsumenttjänstlagen.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Finns ett par problem bara.
1. Avståndet
2. Har firman som bisyssla och tar bara jobb när jag har tid och lust eftersom jag inte är ekonomiskt beroende av den

Och jag är inte härinne för att jaga jobb ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.