16 344 läst · 222 svar
16k läst
222 svar
Intressant från ARN ang prispåslag
Z
zapy
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 81 inlägg
zapy
Renoveringsnovis
- Stockholm
- 81 inlägg
Om alla hade haft oskäliga påslag hade dom varit listade här.jbr skrev:
Så säger som Johan, sluta dra alla över en kam.
Och tillägger, var saklig.
Vi har ingen varit pro-förskräckliga påslag så förstår inte vart neggot kommer ifrån.
Ja men 10-15% tycker även jag kan vara skäligt. Jag får ju dock aldrig se vad inköpspriserna var...U Uffe A skrev:
Problemet för mig som kund är just hållningen att elfirman tar sig rätten att köpa mina prylar till vilket pris som helst. Vare sig grossist eller elfirma har något som helst incitament att hålla ner pris på materiel - snarare tvärtom.
Exempel på oskäliga materielpåslag är ju inga större problem att finna, min uppfattning är att det är vanligt. Även påslagen på de inköp som ligger till grund för just den här tråden har jag svårt att se ligger i häradet 10-15%.
Tja, vad är en skälig timpeng? Här i Sthlmsområdet skulle jag väl säga någonstans runt 600 kr, give or take… Jag har inga problem att betala lite mer heller men då vill jag å andra sidan inte betala elektrikernas vidareutbildning via materielpåslag eller råka ut för orimliga räknekonster när tid ska summeras osv.
(Den aktuella firman i den här tråden verkar inte ha koll på det där med arbetskostnad, de säger ju rent ut: - Vi har hyror och löner att betala så visst har vi ett påslag på grossistpriset.)
Skäligt är väl 10-50 procent beroende på Inpris. Man får ju hålla ett öga på elbutik.se. När jag var verksam kunde jag ha 20-30 påslag och ändå ligga på samma som elbutik.se. Då kunde jag stå för det jag gjorde och kände inte att jag lurade någon. Sen beror det på mängden, köper kunden material för 20000kr så måste det såklart ligga nära elbutik.se. Vi får inte glömma att de köper från gross de med (Elbutik.se) men har naturligtvis bra rabatter, för bra. Hade alla elföretag haft de rabatterna så hade grossen inte överlevt.
incitamentet är ju att ha nöjda kunder och bra referenser. Jag körde procentpåslag rakt av på inpriset. Vid ett tillfälle åkte jag till en gross som låg nära kunden då det behövdes JFB för apparatdosa. När jag skulle fakturera reagerade jag över mitt inpris, det ligger på runt 800kr netto. Mitt normala på en sådan vara cirka 400kr. Räknar man då med att min huvudgross tjänar 20% så tjänade denna gross långt över 100%. Jag höll fakturan till min kund och ringde och ”skällde” och fick kredit. Jag tror de flesta tänker som jag gjorde och vet du varför? Vi är människor, vi vet vad som är rätt och fel och de allra flesta av oss vill inte lura våra medmänniskor.jbr skrev:Ja men 10-15% tycker även jag kan vara skäligt. Jag får ju dock aldrig se vad inköpspriserna var...
Problemet för mig som kund är just hållningen att elfirman tar sig rätten att köpa mina prylar till vilket pris som helst. Vare sig grossist eller elfirma har något som helst incitament att hålla ner pris på materiel - snarare tvärtom.
Exempel på oskäliga materielpåslag är ju inga större problem att finna, min uppfattning är att det är vanligt. Även påslagen på de inköp som ligger till grund för just den här tråden har jag svårt att se ligger i häradet 10-15%.
Tja, vad är en skälig timpeng? Här i Sthlmsområdet skulle jag väl säga någonstans runt 600 kr, give or take… Jag har inga problem att betala lite mer heller men då vill jag å andra sidan inte betala elektrikernas vidareutbildning via materielpåslag eller råka ut för orimliga räknekonster när tid ska summeras osv.
(Den aktuella firman i den här tråden verkar inte ha koll på det där med arbetskostnad, de säger ju rent ut: - Vi har hyror och löner att betala så visst har vi ett påslag på grossistpriset.)
Hur kan 50% vara skäligt?J Johan456 skrev:Skäligt är väl 10-50 procent beroende på Inpris. Man får ju hålla ett öga på elbutik.se. När jag var verksam kunde jag ha 20-30 påslag och ändå ligga på samma som elbutik.se. Då kunde jag stå för det jag gjorde och kände inte att jag lurade någon. Sen beror det på mängden, köper kunden material för 20000kr så måste det såklart ligga nära elbutik.se. Vi får inte glömma att de köper från gross de med (Elbutik.se) men har naturligtvis bra rabatter, för bra. Hade alla elföretag haft de rabatterna så hade grossen inte överlevt.
Det där är intressant...så man sneglar alltså på nätbutikerna och utifrån det beräknar man hur stort påslag man kan göra?
Vet du hur stort påslag de har i en klädbutik? 100%, kanske mer. Skäligt? Tja, detta till trots är det många butiker som får slå igen. Det är tur för dig att du inte driver eget. Eller ja, det kanske skulle vara nyttigt för dig. Det är trots allt så att många företag går i konkurs varje månad, trots ”höga” påslag. De som överlever gör sällan några jättevinster.jbr skrev:
Edit: glömde svara på din fråga. Ja det är väl rimligt att titta på omgivningen.
Det är ju precis det som vi kunder efterlyser men jag tror dock tyvärr att den modellen inte är särskilt representativ. Vore den det skulle inte dessa ärenden hos ARN uppstå och antalet trådar här på elforumet skulle vara betydligt färre.J Johan456 skrev:
Så är det säkert men det har absolut ingenting med det här ämnet att göra.J Johan456 skrev:
Enligt ditt sätt att resonera är det alltså omöjligt för den som enbart säljer tjänster att göra vinst och sålunda driva ett lönsamt företag. Jag tror mig veta att det inte förhåller sig på det viset.
Ska man snegla på elbutiks priser så kanske det inte går att ta något påslag på vissa produkter medan det kan tas igen på något annat
Är du som kund beredd att betala ett skäligt påslag på det faktiska inköpspriset även om det blir ett högt påslag mot elbutik?
Då ger firman dig ett bättre pris på de produkter som de kan köpa billigare hos Elbutik.
Det är viktigt med transparens och jag lägger på 10-15 % och är öppen med det.
Är det mycket mtrl så blir det det lägre påslaget, litet mtrl det högre
Vill kunden inte betala påslaget så får denne köpa in mtrl själv och timpriset ligger fortfarande på 600.
Men det ska vara mtrl från tex Schneider, Elko eller annan likvärdig kvalite.
Inte någon billighetsvariant typ Anslut eller Biltemas eget.
Jag tar inte heller något ansvar ifall något går sönder och behöver bytas pga mtrlfel.
Debiterar timpris för bytet.
Saknas det mtrl så att det inte blir full arbetstid den dagen debiteras ändå full dag.
Detta är jag tydlig med vid kontakten med kunden
Är du som kund beredd att betala ett skäligt påslag på det faktiska inköpspriset även om det blir ett högt påslag mot elbutik?
Då ger firman dig ett bättre pris på de produkter som de kan köpa billigare hos Elbutik.
Det är viktigt med transparens och jag lägger på 10-15 % och är öppen med det.
Är det mycket mtrl så blir det det lägre påslaget, litet mtrl det högre
Vill kunden inte betala påslaget så får denne köpa in mtrl själv och timpriset ligger fortfarande på 600.
Men det ska vara mtrl från tex Schneider, Elko eller annan likvärdig kvalite.
Inte någon billighetsvariant typ Anslut eller Biltemas eget.
Jag tar inte heller något ansvar ifall något går sönder och behöver bytas pga mtrlfel.
Debiterar timpris för bytet.
Saknas det mtrl så att det inte blir full arbetstid den dagen debiteras ändå full dag.
Detta är jag tydlig med vid kontakten med kunden
Enklast vore helt enkelt att ha en riktig á prislista, och har man inte det, så kan man väl komma överrens om tex Elbutik.se + 15%.
eller nåt i den stilen, det värsta i allt detta är ju att elfirmorna mörkar vad det kostar hos dem. Jag vill alltid veta material INNAN, för priset har ju påverkan på vad man vill få gjort.
eller nåt i den stilen, det värsta i allt detta är ju att elfirmorna mörkar vad det kostar hos dem. Jag vill alltid veta material INNAN, för priset har ju påverkan på vad man vill få gjort.
U Uffe A skrev:Ska man snegla på elbutiks priser så kanske det inte går att ta något påslag på vissa produkter medan det kan tas igen på något annat
Är du som kund beredd att betala ett skäligt påslag på det faktiska inköpspriset även om det blir ett högt påslag mot elbutik?
Då ger firman dig ett bättre pris på de produkter som de kan köpa billigare hos Elbutik.
Det är viktigt med transparens och jag lägger på 10-15 % och är öppen med det.
Är det mycket mtrl så blir det det lägre påslaget, litet mtrl det högre
Vill kunden inte betala påslaget så får denne köpa in mtrl själv och timpriset ligger fortfarande på 600.
Men det ska vara mtrl från tex Schneider, Elko eller annan likvärdig kvalite.
Inte någon billighetsvariant typ Anslut eller Biltemas eget.
Jag tar inte heller något ansvar ifall något går sönder och behöver bytas pga mtrlfel.
Debiterar timpris för bytet.
Saknas det mtrl så att det inte blir full arbetstid den dagen debiteras ändå full dag.
Detta är jag tydlig med vid kontakten med kunden
Dig vill jag anlita, exakt så, se till att det finns att göra full dag. och sen bara köra så det ryker, är jag nöjd får du komma fler dagar typ.
Ja ja, allt det där köper jag rakt av. Transparens och god kommunikation eliminerar ju de allra flesta problem.U Uffe A skrev:Ska man snegla på elbutiks priser så kanske det inte går att ta något påslag på vissa produkter medan det kan tas igen på något annat
Är du som kund beredd att betala ett skäligt påslag på det faktiska inköpspriset även om det blir ett högt påslag mot elbutik?
Då ger firman dig ett bättre pris på de produkter som de kan köpa billigare hos Elbutik.
Det är viktigt med transparens och jag lägger på 10-15 % och är öppen med det.
Är det mycket mtrl så blir det det lägre påslaget, litet mtrl det högre
Vill kunden inte betala påslaget så får denne köpa in mtrl själv och timpriset ligger fortfarande på 600.
Men det ska vara mtrl från tex Schneider, Elko eller annan likvärdig kvalite.
Inte någon billighetsvariant typ Anslut eller Biltemas eget.
Jag tar inte heller något ansvar ifall något går sönder och behöver bytas pga mtrlfel.
Debiterar timpris för bytet.
Saknas det mtrl så att det inte blir full arbetstid den dagen debiteras ändå full dag.
Detta är jag tydlig med vid kontakten med kunden
Jag tror tyvärr att du tillhör en minoritet...
Som det så ofta skrivs i den här typen av "pris-på-materiel-trådar" förväntar sig de allra flesta inte att få lägsta pris på all materiel. Självklart blir vissa prylar billigare medan andra blir dyrare men totalsumman bör i ett sådant scenario inte avvika mer än kanske 10-20% från representativa butiker/återförsäljare.
Vissa här propagerar ju emellertid för att, med butiker/återförsäljare som referens, maximera påslaget. Då blir det 10% på vissa prylar och 50% på andra och då anser jag att man inte följer konsumenttjänstlagen.