16 674 läst · 222 svar
17k läst
222 svar
Intressant från ARN ang prispåslag
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 896 inlägg
Då får du förklara var du tycker jag att jag kombinerar för det är inte uppenbart för mig, så ska vi se om vi kan bena ut det.Z zapy skrev:Igen; hos seriösa firmor är detta ett obefintligt problem, dom överdebiterade inte sina kunser.
Det är det det handlar om i slutändan och åter igen så verkar du diskutera i nån form av kombination av båda.
För det är slutpriset och dåliga hantverkare vi diskuterar och tycker är för högt eller för dåligt utfört, hur dom hamna där är oväsentligt.
För att grossisterna har högre kostnader med mer personal än vad elbutik.se har.
Grossarna har mer kompetens än vad personalen på Bauhaus har (oftast)
Därför kostar det mer, lager kostar, duktig personal kostar.
Seriösa hantverkare har ett lager i sina servicebilar, nån list, rör, kabel, skruv, klammer, skarvdon, säkringar.
Kolla på Svanströms på Youtube så får du se hur jag tycker en duktig servicetekniker jobbar och vad man kan ha i en bil.
Det är inget som hindrar firman att handla basvarorna hos elbutik, eller handla för veckans jobb och få det levererat.
Att grossen har bättre kompetens finner jag intressant, ska inte hantverkaren besitta denna kompetens? Kan man inte gå till grossen när man behöver denna kompetens, och handla på något billigare ställe annars?
EDIT: Jag håller med, en seriös hantverkare har material till de vanligare mindre jobben i sin bil.
Genom att handla basen på elbutik så försämras väl rabattbrevet hos den lokala grossen, så det blir kanske ingen vinst i slutänden.13th Marine skrev:
Jag tycker öht att grossarna har en lite märklig inställning till det hela.
Det är som att bauhaus ser att man bara handlat 4 ggr tidigare under året och därför måste man betala mer ...
Jag menar att det är ju bara för att firman är stor och har många montörer som den får bättre rabattbrev, men alla dessa montörer innebär ju inga bättre eller mer lönsamma affärer, alla åker ju ändå in flera ggr i veckan för att ta ut en rulle kabel, ett paket klammer och några uttag, typ.
Det är ju inte så att den stora firman med det bra rabattbrevet beställer en halv pall med uttag, en pall med kabel osv några ggr om året, så att säljarbetet blir mindre per omsatt krona ...
Z
zapy
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 83 inlägg
zapy
Renoveringsnovis
- Stockholm
- 83 inlägg
Klart man kan, men dom har inte 100 butiker som du kan besöka och hämta materialet i som jag skrev tidigare.13th Marine skrev:
Det är inget som hindrar firman att handla basvarorna hos elbutik, eller handla för veckans jobb och få det levererat.
Att grossen har bättre kompetens finner jag intressant, ska inte hantverkaren besitta denna kompetens? Kan man inte gå till grossen när man behöver denna kompetens, och handla på något billigare ställe annars?
Rabatterna är ju självklart omsättningsbaserade, köper du mer ju bättre rabatt får du till en viss gräns.
Därför håller man sig till samma grossist och har dom andra som nöd-butiker om man inte lyckats förhandla fram samma avtal på alla, men det är inte alla firmor som orkar att göra det.
Du nämner kompetens som om det vore en enda sak man ska kunna?
Z
zapy
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 83 inlägg
zapy
Renoveringsnovis
- Stockholm
- 83 inlägg
Företaget premieras för att du ökar deras omsättning.Mikael_L skrev:
Genom att handla basen på elbutik så försämras väl rabattbrevet hos den lokala grossen, så det blir kanske ingen vinst i slutänden.
Jag tycker öht att grossarna har en lite märklig inställning till det hela.
Det är som att bauhaus ser att man bara handlat 4 ggr tidigare under året och därför måste man betala mer ...
Jag menar att det är ju bara för att firman är stor och har många montörer som den får bättre rabattbrev, men alla dessa montörer innebär ju inga bättre eller mer lönsamma affärer, alla åker ju ändå in flera ggr i veckan för att ta ut en rulle kabel, ett paket klammer och några uttag, typ.
Det är ju inte så att den stora firman med det bra rabattbrevet beställer en halv pall med uttag, en pall med kabel osv några ggr om året, så att säljarbetet blir mindre per omsatt krona ...
En del grossar har även mycket mer än bara att vara grossar, fort-utbildning inom olika områden.
Hjälper till med offertförfrågan osv.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 896 inlägg
Ja, det beror givetvis på var man jobbar, som sagt det handlar om att se till att hålla kostnaderna nere för kunden, det ska löna sig att köra till en billigare handel, annars är det ju ganska onödigt.Z zapy skrev:Klart man kan, men dom har inte 100 butiker som du kan besöka och hämta materialet i som jag skrev tidigare.
Rabatterna är ju självklart omsättningsbaserade, köper du mer ju bättre rabatt får du till en viss gräns.
Därför håller man sig till samma grossist och har dom andra som nöd-butiker om man inte lyckats förhandla fram samma avtal på alla, men det är inte alla firmor som orkar att göra det.
Du nämner kompetens som om det vore en enda sak man ska kunna?
Jag får återkomma om de omsättningsbaserade rabatterna.
Jag förstår inte vad du menar med din fråga om kompetens, du får förtydliga.
Men ökad omsättning med lika mycket ökande kostnader leder ju inte till större vinst (inte så mycket större i alla fall)Z zapy skrev:
Om grossen är intresserad av ökad omsättning borde de väl ge precis alla elfirmor det bästa rabattbrevet, och på så sätt få många fler kunder, som alltså ökar deras omsättning ...
Z
zapy
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 83 inlägg
zapy
Renoveringsnovis
- Stockholm
- 83 inlägg
Då får du väl bli elektriker själv eller köpa från elbutik.se och hitta en elektriker som sätter upp det du köper själv, svårare än så är det ju inte, du är ju inte den enda kunden.jbr skrev:
Elektrikerna måste ju fortbildas dom med, annars hade det ju sett lika dant ut som när elen kom... Men modern anläggning och el det vill du inte betala för?
"Marknaden är fri"
Den artikeln borde du inte kunna se pris på hos en gross, den är utgången. Men den var billigare än FQ och betydligt billigare än dagens FQ. Betalar du 5kr inkl. Moms per meter FQ så ska du förhandla dina priser. Men just när det gäller kabel och om den säljs på löpmeter (typ service) så tycker jag det är ok att ta lite extra betalt kontra om man säljer hel frp, då det alltid blir lite svinn.E elmont skrev:Det är i mina ögon ett högt pris. Just den tråden betalar jag ca 5:- för inkl moms och är inte för mig ett förstahandsval. Det som sticker ut mest i mina ögon är att man debiterat hela förpackningar och inte den faktiska åtgången. Debiterar man faktisk åtgång kan man ta lite mer betalt för det man levererar pga den större hanteringen, med hela förpackningar ska man i mitt tycke ta betydligt lägre betalt. Hur mycket lämnar jag där hän då det i alla fall alltid är "fel prissättning".
Z
zapy
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 83 inlägg
zapy
Renoveringsnovis
- Stockholm
- 83 inlägg
Absolut, jag rättfärdigar inte rabattbreven, jag konstaterar bara hur det funkar idag.Mikael_L skrev:
Men ökad omsättning med lika mycket ökande kostnader leder ju inte till större vinst (inte så mycket större i alla fall)
Om grossen är intresserad av ökad omsättning borde de väl ge precis alla elfirmor det bästa rabattbrevet, och på så sätt få många fler kunder, som alltså ökar deras omsättning ...
Z
zapy
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 83 inlägg
zapy
Renoveringsnovis
- Stockholm
- 83 inlägg
Återkomma om vad? Det är så det funkar.13th Marine skrev:
Ja, det beror givetvis på var man jobbar, som sagt det handlar om att se till att hålla kostnaderna nere för kunden, det ska löna sig att köra till en billigare handel, annars är det ju ganska onödigt.
Jag får återkomma om de omsättningsbaserade rabatterna.
Jag förstår inte vad du menar med din fråga om kompetens, du får förtydliga.
Kompetens är en färskvara, det kommer nya saker då måste ju nån bli utbildad som sen utbildar vidare.
Man kanske inte heller är expert på just det fabrikat man råkar hamna på i jobbet utan kan då söka hjälp hos kollegor eller tex en grossist.
...eller så så börjar elfirmorna följa konsumenttjänstlagen.Z zapy skrev:
Z zapy skrev:
Du, jag tror de flesta elfirmor har skäliga påslag. Sluta dra alla över en kam.jbr skrev:
...och jag tror inte att så är fallet.J Johan456 skrev:
Vad tycker du är ett skäligt påslag? Intressant att se om vi har liknande referensramar.
Eller är det någon elektiker som vill uppge vad man kan tycka är ett skäligt påslag?
Redigerat: