Det är i mina ögon ett högt pris. Just den tråden betalar jag ca 5:- för inkl moms och är inte för mig ett förstahandsval. Det som sticker ut mest i mina ögon är att man debiterat hela förpackningar och inte den faktiska åtgången. Debiterar man faktisk åtgång kan man ta lite mer betalt för det man levererar pga den större hanteringen, med hela förpackningar ska man i mitt tycke ta betydligt lägre betalt. Hur mycket lämnar jag där hän då det i alla fall alltid är "fel prissättning".

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det andra är att kunden vek sig så fort. Rimligen har personen tänkt att nu jävlar ska jag sätta dit en överdebiterande elektriker, men efter en motgång i relativt obetydliga ARN (praxismässigt obetydlig, instansen som sådan är nig bra) lägger han bara ner och betalar.
Fort och fort, kunden började älta detta med företaget i början av april. Beslut i ARN tas i mitten av november.

Kunden är uppenbart irriterad över att bli blåst redan när han vänder sig till ARN, företaget har vägrat rätta de felaktiga fakturorna och har börjat prata om rabatter på priset. Kunden vill inte ha rabatt utan vill ha rätt och tycks ha bestämt sig för att ARN får ta beslutet. Jag får en känsla av att pengarna inte är problemet för den här kunden utan känslan av att bli blåst.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Z
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ett par saker förvånar mig:

Är det normalt att alltid ta obrutna förpackningar till kund? Hade jag lagt ut den här typen av småjobb hade jag trott att elektrikern hade fk och liknande som metervara i bilen. samma sak med wago-klämmor och liknande. Är det inte så?

Det andra är att kunden vek sig så fort. Rimligen har personen tänkt att nu jävlar ska jag sätta dit en överdebiterande elektriker, men efter en motgång i relativt obetydliga ARN (praxismässigt obetydlig, instansen som sådan är nig bra) lägger han bara ner och betalar.
I och med att det sådant standardmaterial så tycker jag absolut att det borde funnits i bilarna, dock tar det ju även ta slut där nån gång!

Men som påvisats i många inlägg nu så finns det en hel del att önska av den berörda firman.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det där är ett problem, när man är elmoj som jobbar för en firma så verkar det vara brukligt att de anställda inte har tillgång till att få veta företagets priser.
Jag frågade ifall jag kunde få tillgång till det, ty man kunde ju scanna med mobilens kamera på hyllkantsetiketten och se pris, men se det gick inte.
Så visst fanns det alltid en viss risk att man råkade välja ett dyrt alternativ, då man inte visste.
E elmont skrev:
Och eftersom företagsekonomin INTE är en del av elektrikers "arbetsområde" ska dom naturligtvis normalt inte ha företagets priser tillgängliga. Priser ska hanteras av dom som är ekonomiskt ansvariga. Det skulle vara omöjligt att driva företag om alla skulle kunna sätta bättre eller sämre underbyggda priser på sina jobb.
13th Marine 13th Marine skrev:
Om den enskilde hantverkaren inte får se priserna kan densamme inte heller välja produkter utifrån kundens bästa (vilket är en avvägning mellan funktion och pris).
Rimmar illa med konsumenträtten.
Snälla du, sluta svamla nu med din egentolkning av lagarna, sätt dig och gräv i rättsfall istället och plocka fram konkret fakta där saken har blivit avgjord och prövad.

Det är inte elektrikern som hämtar materialet som ska undersöka vad det kostar, det är säljaren som sålt som ska ta det i beaktning om inte säljare är elektrikern själv men då vet han ju redan vad det kostar då han ska ha tagit det i beaktning.

J Jerfed skrev:
Fast risken är ju stor att det sätts i system att välja dyrt materiel om priset framgår. 25% påslag på 100kr blir 25kr, 25% på 1000kr blir 250kr.

Edit, men jag tror elektriker redan idag har hyfsad koll på vad saker kostar.
För att vara extra tydlig:
ALLA KAN SE SITT FÖRETAGS PRISER HOS GROSSISTEN (IDAG) PUNKT.

Redigerat:
”Kan” är väl kanske ordet om du har kontot. De gånger jag traskat in på Ahlsell och plockat med mig material till kassan som jag sedan tar på faktura har jag inte sett något pris, bara vad jag plockat ut. Egentligen är det väl bara den som har kontot som ser priserna?

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Z
J Jerfed skrev:
”Kan” är väl ändå ordet. De gånger jag traskat in på Ahlsell och plockat med mig material till kassan som jag sedan tar på faktura har jag inte sett något pris, bara vad jag plockat ut. Egentligen är det väl bara den som har kontot som ser priserna?
Nej, du kan få det utskrivet på följesedeln, har du inloggning för online-shoppen ser du priserna där hos alla grossiter, både rekommenderat listpris samt priset med rabattbrevet borträknat.

Alla på företaget har inte inloggningsuppgifterna, så enkelt är det

• Gilla
  • Wow
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Ok, jag har aldrig funderat på att fråga efter utskrift eftersom jag redan kollat upp priset före.

Z
U Uffe A skrev:
Alla på företaget har inte inloggningsuppgifterna, så enkelt är det
men för guds skull, du kan fortfarande fråga när du hämtat varan vad priset är, att ringa in och fråga kan dock vara knepigare om du inte känner nån på order eller i butikerna.

Ahlsell har även självscaning liksom Elektroskandia, jag förmodar att priserna syns i den scanern också (typ aldrig använt, jag har app)

Jag kan på något sätt känna att man tappar den tekniska delen i beslutet från ARN, man har valt att enbart fokusera på priset och att jämförelsen ska ske mellan två identiska produkter.

Jag skulle vilja vända bevisbördan så att det ligger på elfirman att bevisa att man måste använda just de produkter man valt att använda. Prisfrågan bör vara sekundär. Kunden ska i princip kunna plocka ut prisuppgifter från Biltema, Jula och Clas O för en jämförelse.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
zapy, du har fel när det gäller att "alla" kan se företaget priser hos grossisten. Det är företagshemligheter och SKA inte visas någon annan än den som företaget tycker ska se priserna.
Dock händer det att säljarna hos grossisten visa priserna till "företagets" anställda men det är helt fel.
Och det är fortfarande INTE en del av en elektrikers arbetsuppgifter att hantera priser.
Ps
Priserna syns INTE när man scannar, och med så dålig koll som du verkar ha kanske du ska ta dig en funderare på vad du påstår i dina inlägg

• Gilla
Jerfed och 1 till
  • Laddar…
C
E elmont skrev:
Debiterar man faktisk åtgång kan man ta lite mer betalt för det man levererar pga den större hanteringen, med hela förpackningar ska man i mitt tycke ta betydligt lägre betalt.
Ja, eller tvärtom. Åtminstone hos de grossister jag har konto hos är prislistan alltid per st eller per m trots att grossisten endast säljer hela förpackningar om X st eller X m. Så hanteringskostnaden för att "knäcka" en förpackning torde s.a.s redan vara inräknad i listpriset och det finns inget rabatterat "hel förpackning"-pris om man utgår från grossistens prislista iallafall. Men det kanske skiljer sig mellan grossisterna(?)

Med debitera lite mer för "brutna" avser jag inte till grossisterna utan för firman returhantering och "uppmätning" av förbrukningen.
Ps
Sker returer till grossisten får jag ett "returavdrag" på ca 20% även om förpackningen inte är bruten.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
C
E elmont skrev:
Med debitera lite mer för "brutna" avser jag inte till grossisterna utan för firman returhantering och "uppmätning" av förbrukningen.
Det är väl ingen som returnerar en halv kartong skruvclips eller FK till grossisten :rofl:
Det materialet åker så klart in i firmans "lager" och används hos nästa kund.
Vad jag menar är att styckpriset i grossistens listpriser på sådana artiklar redan inkluderar god marginal för att hantera firmans extrakostnader för uppmätning, lagerhållning och vad det nu må vara. Och priset per förpackning är styckpris x antal, åtminstone hos de grossister jag har att göra med.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fort och fort, kunden började älta detta med företaget i början av april. Beslut i ARN tas i mitten av november.

Kunden är uppenbart irriterad över att bli blåst redan när han vänder sig till ARN, företaget har vägrat rätta de felaktiga fakturorna och har börjat prata om rabatter på priset. Kunden vill inte ha rabatt utan vill ha rätt och tycks ha bestämt sig för att ARN får ta beslutet. Jag får en känsla av att pengarna inte är problemet för den här kunden utan känslan av att bli blåst.
Med fort menade jag att kunden släppte frågan utan att ens ta det till domstol, för precis som du tror jag att det är principen och känslan att bli blåst som varit det centrala. Den ekonomiska smällen hade förmodligen kunnat drabba någon annan hårdare, men det är förstås bara gissningar.

Priset hos mina grossister är i bland per st och ibland per förpackning, det brukar stå på "hyllkanten".
Och har jag tex köpt 10 armaturer till en kund och bara behöver använda 5 kan jag lämna tillbaka dom som jag inte behöver. Det gäller med allt som jag köpt, men naturligtvis är det inte nått som sker så ofta.
Och grossisternas GNP lista används inte så ofta som priser till kund, även om det låter så här på forat.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.