Nu hittar jag inte exakt den FK:n men det är en standardprodukt som kan bytas ut. Det kostar snarare 200kr/100m är 700kr. Det är ett rejält påslag. Att dessutom debitera för fulla förpackningar när det sannolikt inte behövs.
 
U Uffe A skrev:
Om ni som ständigt ältar om listpriser hos grossen skulle ta och titta på fakturan så ser ni att det inte är några listpriser.
Som konstaterat tidigare så är det relevanta priser, förutom på några artiklar och det har avhandlats innan
Vill ni fortsätta att tjata om listpriser och oskäliga påslag så finns det andra trådar för det
Listpris har nämnts sex gånger i denna tråd, varav två gånger av dig.

Jag kan inte se vad den berörda firman har för listpriset utifrån inläggen i denna tråd.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Här står jag också (vad man än egentligen tycker om föeraget) och det var därför jag ställde frågan i inlägg #82, är det någon som vet?
Tyckte jag försökte svara på det i #83

Behöver man en pryl för att fortsätta jobbet kan det vara värt att köpa det dyrare hos en närmare leverantör för att slippa lägga arbetstid på att ta sig till en billigare leverantör.
(En annan fråga är om man ändå inte ska anta att proffset vet vad som behövs och inte behöver köra och köpa småsaker under arbetets gång).
 
Rickard.
"Har man rätt som kund rätt att kräva ut kvitto med pris från grossisten? Då skulle det i så fall krävas en olaglig handling för att ljuga om priset."

Detta var min fråga. Tror inte det var de du svarade på.
 
Ber om ursäkt, missade den biten.

Beror väl på vad man avtalat.
Tror inte du kan kräva kvittot (därmed blir ARNs utsaga väldigt konstig).
Om man inte avtalat om pris så får man ta inte ta mer än skäligt betalt.
Priset
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
Här finns mig veterligen inga rättsfall som kan tydliggöra om man kan jämföra elinstallatörens utpriser med priserna hos byggvaruhus eller e-handel.
Hantverkare verkar generellt sätt tycka att det kan man inte, jag håller uppenbarligen inte med.
 
U Uffe A skrev:
...inte är några listpriser.
Som konstaterat tidigare så är det relevanta priser, förutom på några artiklar och det har avhandlats innan
Vad innebär relevanta priser??

Vi har ju ingen aning om priset avviker ”väsentligen” från vad näringsidkaren – i det här fallet elfirman – själv betalar till sin underleverantör eftersom vi inte vet vad firman betalar för materielen.
Det kanske är ok. Som konsument kanske man inte ska få reda på allt vad gäller priser, kickbacks etc. - vad vet jag.

Men då måste man ju som konsument få titta runt, bilda sig en uppfattning om vad som kan tänkas vara rimliga och representativa konsumentpriser (inte de lägsta priserna...inte de högsta priserna), jämföra med vad man blir debiterad och därefter se om nivåerna är rimliga.

Vad är rimlig avvikelse i snitt när man som konsument jämför sina "mellan-tummen-och pekfingret-priser" med de priser som en elfirma debiterar?
10%...20%...30%...50%...?

Om man gör så i det här fallet, blir det procentuella påslaget verkligen rimligt?
 
D Daniel 109 skrev:
Nu hittar jag inte exakt den FK:n men det är en standardprodukt som kan bytas ut. Det kostar snarare 200kr/100m är 700kr. Det är ett rejält påslag. Att dessutom debitera för fulla förpackningar när det sannolikt inte behövs.
Visserligen är det fult att debitera fulla förpackningar, men det är en kostnad involverad i att hålla redo på exakt åtgång med. Dock borde firman erbjuda sig att lämna kvar överblivet debiterat material.

För många produkter kanske det blir dyrare att betala för rätt antal?

Jag tror att ARN inte reagerar på att några av produkterna är högt prissatta om majoriteten ligger rimligt i pris. Då anser de nog att priset som helhet är skäligt.
 
Varför skulle man inte kunna köra något liknande upplägg som nedan:

Man kör faktura från grossist + typ 10% påslag, med grossistfakturan som referens alltså helt transparent mot kund. Det här måste det finnas stöd för i ekonomisystemen 2019?

På multi-förpackningar av ej vanliga produkter, te.x 5 uttag i ett paket och man skall installera 4 så skriver man att man debiterar för 5, men installerar 4 och lämnar ett till kund.

Multiförpackningar av mer vanlig typ, exempelvis klipps så skriver man att man debiterar för 10-20% extra på en bruten förpackningen, så har man använt 50 av 100 så betalar alltså kunden 60-70% av priset på förpackningen.
Om inte annat har avtalats med kunden.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Det är mycket vanligt att man avtalar om ett påslag på det nettopris man betalar. Då får kunden en kopia med inköpspris på det man köpt. Men som jag skrivit otaliga ggr man gör ett avtal INNAN man beställer. Då slipper man alla tvister senare, det är bäst för både köpare och säljare.
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin och 5 till
  • Laddar…
Och otaliga gånger har det svarats att det inte alltid går att få en offert eller ett avtal, speciellt inte på mindre jobb.

Du verkar tycka att det är kundens fel om man inte ber om offert innan, jag håller inte med dig.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Men hur vet man som kund att man betalar ett faktiskt nettopris och att det inte kommer en kickback i slutet av året som man som kund inte får ta del av?

Helt plötsligt är det inget företag som har någon rabatt hos grossisterna. :thinking:
 
Spontant så får man ju inte ta mer betalt än gängse pris:
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
Gängse pris har i många fall argumenterats för är vad alla andra hantverkare tar, inte vad du själv kan köpa det för.

Man ska tänka på att lagstiftningen är skriven för konsumenten, och det du skriver @Jerfed skulle egentligen innebära att man kan få betala hur mycket som helst för material då prislistan inte finns att kika på innan, och jag tror det rimmar illa med lagen, utan skulle tro att gängse pris då blir vad kunden kan köpa det själv för.
 
13th Marine, hur du tolkar mina inlägg kan jag inte råda över. Men du har i viss mån rätt för jag tycker att även "köparen" har ett visst ansvar, som att jag tycker att folk överhuvud taget ska vara så "påläst" som möjligt. Och det skulle vara mer "produktivt" om folk INNAN dom blev "lurade" och lägger timmar på att beklaga sig, lade samma tid på att bli "påläst" innan dom tog sitt beslut.
Det är i alla fall det jag gör när det handlar om för mig lite okända saker.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Givetvis vore det enklare om alla hantverkare informerade om allt innan och alla köpare frågade om allt innan, då hade vi troligtvis haft betydligt färre trådar av detta slag på forumet.

Men har konsumenten glömt att fråga innan tycker jag att hantverkaren har ett större ansvar att faktiskt informera kunden om förhållandena innan, hantverkaren sitter inne på betydligt mer information och kunskap i sammanhanget, och har detta som huvudsyssla, gemene man anlitar inte hantverkare speciellt ofta.

Så som jag läser KTjL så är det ungefär andemeningen i den också.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
Och hur många ggr har man inte suttit och i detalj redogjort för vad som ingår och varit helt överens med köparen. Sedan man är färdig så frågar kunden varför man inte gjort det och det för det trodde dom att man skulle förstå att det skulle ingå. Inte ens elinstallatörer är tankeläsare.
 
  • Gilla
elmontören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.