Mikael_L
Men det är rätt det Uffe A skriver.
Om det nu var två personer som var partiska för anmälaren, så vägs det upp med två som är partiska för elfirman.
Var de två att anse som partiska för anmälaren?

Om det är 4 som avgör så borde kanske 2 vara opartiska och en som är partisk för vardera part. Men vem? Ska anmälaren resp firman välja sina "advokater"?

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Som ”seriöst” företag blir det ju lätt att följa rekommendationen från ARN.
Om beslutet går mot företaget har det nog gjort väldigt mycket fel.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Claes Sörmland
Äh, det här är klassiskt korporativistiskt folkhemsupplägg hur man organiserar en nämnd. Olika individer företräder de olika intressena. Med en jurist till ordförande för att kunna ta de juridiskt obevandrade ledamöterna i örat så kan en bästa konsensuslösning för alla pratas fram i lågmäld ton. Detta är liksom själva idén hur Sverige organiseras.

(Vad som är mindre svenskt är att man oförblommerat skriver på sin hemsida att man bedriver lobbying och påverkansoperationer. Man skäms inte för sig längre.)

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
...dessutom är insatt i verksamheten...
Ja det är ju just det... de är insatta i systemet med listpriser och absurda rabattsatser som endast tjänar syftet att ge möjlighet att kringå det faktum att:
priset inte får avvika ”väsentligen” från vad näringsidkaren – i det här fallet elfirman – själv betalar till sin underleverantör.

Är det egentligen så bra...??

Man kan inte låta bli att undra om förespråkare för ett dylikt system även anser att det vore fördelaktigt om liknande principer tillämpades inom andra områden...

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det är rätt det Uffe A skriver.
Om det nu var två personer som var partiska för anmälaren, så vägs det upp med två som är partiska för elfirman.
Var de två att anse som partiska för anmälaren?

Om det är 4 som avgör så borde kanske 2 vara opartiska och en som är partisk för vardera part. Men vem? Ska anmälaren resp firman välja sina "advokater"?
Det var nog jag som såg rött när jag tänkte på vem det kunde vara, och hur denne resonerar.

Spontant tänker jag mig att givetvis kan man få input från sakkunniga inom branschen, men det känns kostigt att de samtidigt ska vara med och bestämma vad som är rätt konsumenträttsligt.

IN har ju ett egenintresse i frågan.

Jag tycker det är en ganska intressant fråga med val av materialleverantör.

4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.
I mina ögon innebär detta att utöver göra lämpliga materialval ska denne även hålla nere kostnaderna för kund. Att då slentrianhandla hos Ahlsell eller liknande grossist bör då innebära att man i en del fall inte tar tillvara på kundens intressen (inom rimlighetens gränser, det är oftast totalsumman som är relevant om det inte är ett akutjobb).

Rickard.
Fast kunden har inte heller något intresse av att betala en elektriker att ränna omkring och leta rätt produkter på "lågpris"varuhusen.

Har man rätt som kund rätt att kräva ut kvitto med pris från grossisten? Då skulle det i så fall krävas en olaglig handling för att ljuga om priset.

Därav inom rimlighetens gränser.
Jag menar inte att man ska jaga ören, eller ens hundralappar men när man går över 500kr tycker jag att det börjar bli dags (nu pratar jag totalkostnaden, man får ju givetvis väga in mertiden att använda en annan leverantör)

Om du på ett jobb kan spara 2000kr på att lägga en timmes jobb på att handla någon annanstans än Ahlsell. Eller rent av lägga en timme innan och beställa från nätet.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Fast kunden har inte heller något intresse av att betala en elektriker att ränna omkring och leta rätt produkter på "lågpris"varuhusen.
Är det verkligen det enda alternativet till att slentrianmässigt använda en och samma inköpskälla?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
Jag vet inte, jag jobbar inte inom ett teknikföretag men för ett gäng år sen var jag löst inblandad och då fanns det 2 grossister i stan. Ahlsells och en till och den andra kunde inte plocka ihop en beställning ens om den bara innehöll 2 kopplingar(dom skötte 99% över disk och var inte intresserad av något annat) Vi fick en vedpanna utlevererad till en renovering på en skola istället för element :)

Så förutom att beställa och vänta från näthandel (vilket är ett nytt alternativ) så fanns det inte så mycket att välja på.

Vad är annars ett rimligt alternativ?

Redigerat:
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
...
Kanske vi ska passa på att ändra om i rättssystemet också, slopa försvarsadvokaten och ha två åklagare istället.
:thinking::cool:;)
Lite (rejält) haltande jämförelse kanske ;)

Det är väl så att en advokat sällan får vara med och besluta när rätten fattar beslut...? (inte åklagaren heller för den delen)

Om vi ska jämföra med rättssystemet saknar vi i så fall här en åklagare så käranden får representera sig själv. Den svarande har två advokater som är delaktiga i rättens beslut. De utgör hälften av den beslutsfattande resursen. Den andra hälften, kan man misstänka, har nog inte riktigt 50% av kraften när beslutet fattas.

Känns lite sådär...

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tycker det är en ganska intressant fråga med val av materialleverantör.

I mina ögon innebär detta att utöver göra lämpliga materialval ska denne även hålla nere kostnaderna för kund. Att då slentrianhandla hos Ahlsell eller liknande grossist bör då innebära att man i en del fall inte tar tillvara på kundens intressen (inom rimlighetens gränser, det är oftast totalsumman som är relevant om det inte är ett akutjobb).
De gånger riktiga Ahsell priser kommit ut tycks de ju ligga ganska nära övriga leverantörer. så sannolikt är det i allmänhet rimligt att handla enbart på Ahlsell. Men då jämför med debiterade priser, inte listpriset. Skillnaden tycks vara så låg att det inte gynnar slutkunden att leta lägre priser.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Om ni som ständigt ältar om listpriser hos grossen skulle ta och titta på fakturan så ser ni att det inte är några listpriser.
Som konstaterat tidigare så är det relevanta priser, förutom på några artiklar och det har avhandlats innan
Vill ni fortsätta att tjata om listpriser och oskäliga påslag så finns det andra trådar för det

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De gånger riktiga Ahsell priser kommit ut tycks de ju ligga ganska nära övriga leverantörer. så sannolikt är det i allmänhet rimligt att handla enbart på Ahlsell. Men då jämför med debiterade priser, inte listpriset. Skillnaden tycks vara så låg att det inte gynnar slutkunden att leta lägre priser.
Det har du helt rätt i, har Ahlsell vettiga priser och man inte debiterar enligt listpriset så kan det ju vara en lämplig leverantör.

Rickard.
13th Marine 13th Marine skrev:
Det har du helt rätt i, har Ahlsell vettiga priser och man inte debiterar enligt listpriset så kan det ju vara en lämplig leverantör.
Här står jag också (vad man än egentligen tycker om föeraget) och det var därför jag ställde frågan i inlägg #82, är det någon som vet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.