Lägg ett nytt golv ovanpå. 60x60 är absolut inga problem att lägga i fallet. Den där läggningen med mosaiken är bedrövlig. Betala ej!

S Stbk skrev:
Lägg ett nytt golv ovanpå. 60x60 är absolut inga problem att lägga i fallet. Den där läggningen med mosaiken är bedrövlig. Betala ej!
Det framgår inte om dit svar är riktat till TS eller mitt tidigare inlägg till TS.
I det fall jag refererar till vill jag visa TS att det även vid sneda väggar är fullt möjligt att lägga mosaikklinker utan att mosaiken går ut i 0 mm och ersättas av extra bred fog mot vägg, vilket TS frågade om.
I fallet jag refererar till är valet av väggar/golv gjort medvetet av kunden och alltså inget problem för kunden då anslutning mot vägg döljs av parkerade duschdörrar när duschning inte pågår. Dolt ca 165 av veckans 168 timmar.
Differens mot romboidformen på rummet är i huvudsak medvetet placerad i hörnet bakom parkerade duschdörrar, övriga väggar som är direkt synliga är rakt/parallellt skurna.
Att rekomendera ny dimension på plattor när kunden fått gehör för sin vilja och förklarat sig mycket nöjd är ologiskt.
Att försöka undgå betala golvläggning ca 5 år efter utfört arbete med hänvisning till att "någon" för kunden okänd person anser att det inte är vackert är inte heller logiskt.
"Hemma hos besök" är inte inplanerade.
Läggningen jag refererar till är utförd byggnadstekniskt korrekt.
Val av ytmaterial är enligt kundens tydliga önskemål och inte påverkningsbart.
Nödvändiga kompromisser pga rummets romboidform/fönsterplacering/svagt lutande väggar är medvetet utförda bakom parkerade duschdörrar. Bra löst med gällande förutsättningar, utan att råka ut för plattor som går ut i 0 mm bredd och ersätts av extra bred fog mot vägg, vilket var TS fråga.
Om ditt råd var riktat till TS ber jag om ursäkt för missförståndet.

B Bernt Ö97 skrev:
Det framgår inte om dit svar är riktat till TS eller mitt tidigare inlägg till TS.
I det fall jag refererar till vill jag visa TS att det även vid sneda väggar är fullt möjligt att lägga mosaikklinker utan att mosaiken går ut i 0 mm och ersättas av extra bred fog mot vägg, vilket TS frågade om.
I fallet jag refererar till är valet av väggar/golv gjort medvetet av kunden och alltså inget problem för kunden då anslutning mot vägg döljs av parkerade duschdörrar när duschning inte pågår. Dolt ca 165 av veckans 168 timmar.
Differens mot romboidformen på rummet är i huvudsak medvetet placerad i hörnet bakom parkerade duschdörrar, övriga väggar som är direkt synliga är rakt/parallellt skurna.
Att rekomendera ny dimension på plattor när kunden fått gehör för sin vilja och förklarat sig mycket nöjd är ologiskt.
Att försöka undgå betala golvläggning ca 5 år efter utfört arbete med hänvisning till att "någon" för kunden okänd person anser att det inte är vackert är inte heller logiskt.
"Hemma hos besök" är inte inplanerade.
Läggningen jag refererar till är utförd byggnadstekniskt korrekt.
Val av ytmaterial är enligt kundens tydliga önskemål och inte påverkningsbart.
Nödvändiga kompromisser pga rummets romboidform/fönsterplacering/svagt lutande väggar är medvetet utförda bakom parkerade duschdörrar. Bra löst med gällande förutsättningar, utan att råka ut för plattor som går ut i 0 mm bredd och ersätts av extra bred fog mot vägg, vilket var TS fråga.
Om ditt råd var riktat till TS ber jag om ursäkt för missförståndet.
Ditt va ju inte heller speciellt proffsigt utfört. Där skulle plattsättarn sagt till innan läggning. Men nu är va det ts golv jag syftade på. Förstår inte din oerhört onödiga krångliga förklaring på allt. Tror inte du heller riktigt förstår vad du skriver 😂

• Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
S Stbk skrev:
Ditt va ju inte heller speciellt proffsigt utfört. Där skulle plattsättarn sagt till innan läggning. Men nu är va det ts golv jag syftade på. Förstår inte din oerhört onödiga krångliga förklaring på allt. Tror inte du heller riktigt förstår vad du skriver 😂
Golvläggaren och kunden var helt överens och väl medvetna om att valet av plattor och rummets romboidform i kombination med något lutande väggar och kaklad fönsternisch medförde att kompromisser var nödvändiga.
Kompromissen ligger i huvudsak dold bakom parkerade duschdörrar när dusch inte pågår.
Kunden är helnöjd. Fins ingen anledning att försöka omvända och skapa tvivel hos helnöjd kund.
Du har rätt att mitt inlägg blev onödigt långt.
Mitt inlägg var ett försök att förklara verkligheten när kritik som framfördes att det fins bättre lösning och jag önskade se hur lösningen ser ut, utan att få gehör.

B Bernt Ö97 skrev:
Duschväggen har ett standardmått, 90x80 cm, dessutom lutar även motstående vägg något så modulmåttet på plattorna passar inte som du beskriver. Syns ej bild.
Golvläggaren löste detta med mycket nöjd kund.
Dessutom fullgod lösning byggnadstekniskt.
Slutsats: "bra lösning".
Varför ändra något inblandade parter är nöjda med?
3:e parts utlåtande behövs inte om samstämmighet råder!
Mitt inlägg på TS fråga var att visa att det går att lösa en svår golvläggning med noggrann planering.
TS söker råd I sitt speciella fall, och skulle säkert uppskatta din rådgivning om det som frågan gäller.
Om man säger så här - vill man inte ha ”tredjepartsutlåtande” över bilder man lägger upp på nätet så skall man nog låta bli eller ändra inställning. Forumet bestämmer ganska fritt inom TS ämne vart diskussionerna barkar. Det betyder inte att du måste vara missnöjd med en lösning som kanske utseendemässigt inte är optimal.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Om man säger så här - vill man inte ha ”tredjepartsutlåtande” över bilder man lägger upp på nätet så skall man nog låta bli eller ändra inställning. Forumet bestämmer ganska fritt inom TS ämne vart diskussionerna barkar. Det betyder inte att du måste vara missnöjd med en lösning som kanske utseendemässigt inte är optimal.
Självklart vill jag ha ett utlåtande.
I det här fallet svarade jag att det inte är meningsfullt att försöka driva frågan att någon som inte är delaktig i tråden (3:e part), och är mycket nöjd med duschen, som färdigställdes för ca 5-7 år sedan, ska ändra design och utförande (ickefråga).
Kunden har varit mycket tydlig i önskemål om design och väl införstådd med behov av kompromisser vid val av plattor.
Det duschrum jag relaterade till visade bara ett exempel där det går att lösa plattläggning på ett romboidformar golv och undvika plattor som går ut i 0 mm mot vägg. Trots fel val av plattor som påpekats.
Exemplet är en svår golvläggning, byggtekniskt korrekt och bra utförd, nödvändiga kompromisser är dolda bakom duschdörrar parkerade mot vägg då dusch inte används.
Synligt max 2 timmar av veckans 168 timmar (med schampo i ögonen syns inget).
Fokus på möten golv/vägg/fönsternisch och fogar på väl synliga ställen gör ett bra helhetsintryck.
Utseendemässigt i övrigt gör jag ingen bedömning. Kunden har alltid rätt.

E Elin Nilsson1 skrev:
Tycker inte att det ser bra ut med så små bitar intill vägg. Har dålig koll och undrar om det här är nåt vi kan klaga över eller är jag petig?
Det beror på vad du betalat för jobbet? Var kakel- läggaren på stor fyllefest under helgen och de dåligt anpassade bitarna måste gjorts av någon som var bakfull hela veckan!

Gammal tråd uppväckt från de döda 😱😂

Men det är helt sanslöst så många proffsiga plattsättare här är i denna tråden... OMG 😵

Det finns i min värld riktlinjer att följa vid plattsättning och i min värld ska det vara fogföljd mellan storformat och mosaik vilket det är.
Inte skurna plattor mot andra plattor.
Snyggt runt brunnen som är det man ser tydligt.
Mosaik sitter på nät och går inte att förskjuta fogarna på utan att man då också skulle tappa fogföljden mot de stora.

Tile-In går inte att flytta hur som helst vilket alla ni proffs borde ha koll på. 🤔

Det enda man kaaanske kunde gjort i detta fallet är ifall silen gått att flytta in lite så hela duschzonens mosaik kom närmre väggarna men jag har en känsla av att den redan lagts max mot hörnet.

Men seriöst så är allt annat hittepå i denna tråden med kapade plattor mot de stora etc. för då hade det även blivit kapade plattor mot brunnen vilket sett förfärligt ut.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Gammal tråd uppväckt från de döda 😱😂

Men det är helt sanslöst så många proffsiga plattsättare här är i denna tråden... OMG 😵

Det finns i min värld riktlinjer att följa vid plattsättning och i min värld ska det vara fogföljd mellan storformat och mosaik vilket det är.
Inte skurna plattor mot andra plattor.
Snyggt runt brunnen som är det man ser tydligt.
Mosaik sitter på nät och går inte att förskjuta fogarna på utan att man då också skulle tappa fogföljden mot de stora.

Tile-In går inte att flytta hur som helst vilket alla ni proffs borde ha koll på. 🤔

Det enda man kaaanske kunde gjort i detta fallet är ifall silen gått att flytta in lite så hela duschzonens mosaik kom närmre väggarna men jag har en känsla av att den redan lagts max mot hörnet.

Men seriöst så är allt annat hittepå i denna tråden med kapade plattor mot de stora etc. för då hade det även blivit kapade plattor mot brunnen vilket sett förfärligt ut.
Sent upplivad tråd.
Ditt resonemang är i princip rätt men bygger på förutsättningar i hus med 90-graders vinklar mellan väggar.
Det är inte helt ovanligt I gamla hus med varierande vinklar i alla hörn kombinerat med sneda väggar. Då är skurna plattor enda lösningen.
Då säger du givetvis att man ska välja annat material. Kunden har alltid rätt till sin synpunkt om valet. Efter gjort val har plattläggaren som uppgift att göra bästa möjliga, ofta med hjälp av kompromisser. Alla är inte proffesionella plattäggare, inte heller är alla bra på kundbemötande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.