T tank77 skrev:
Vafalls, klinkermosaiken på golvet linjerar inte med samma platta på väggen, lite dåligt planerad plattsättning kan man tycka!🙄
Som jag skrev:
Inga vägar i vinkel med varandra, rummet har formen som en romboid, ursprungsbyggt tidigt 1900-tal.
Modulmåttet passar inte något klinkerformat.
Golvläggaren har fått till det mycket bra under dessa förutsättningar. Enbart exempel till TS för att se att det är rimligt och möjligt att få till det bättre.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
TonyTech
Busenkelt. Den sista plattan knäcks så du får två lika mindre mot vägg, lite större än två halva plattor. Går alltså en extraplatta då men gjorde det ju i alla fall🤣

• Gilla
john.h
  • Laddar…
RoTe
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
TonyTech
RoTe RoTe skrev:
Underbart med folk som vägrar läsa tråden före dom svarar, se inlägg 17: [länk]
Okej, såg inte. Men du justerar de två halvplattornas storlek efter dessa två väggar. Mera jobb men det blir fint och man upplever inte en remsa av småbitar. Alt. Halvera första och sista plattorna. Beroende på tycke och smak.

RoTe
TonyTech TonyTech skrev:
Okej, såg inte. Men du justerar de två halvplattornas storlek efter dessa två väggar. Mera jobb men det blir fint och man upplever inte en remsa av småbitar. Alt. Halvera första och sista plattorna. Beroende på tycke och smak.
Linjerar inte fogarna med de stora plattorna kommer det se illa ut. Detta är inte "busenkelt".

• Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Linjerar inte fogarna med de stora plattorna kommer det se illa ut. Detta är inte "busenkelt".
Det är minst 4 väggar dom ska passa in med kaklet. Krävs lite mer planering

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
G gimmok skrev:
Att man inte utökade fogbredden med 0,5 mm så hade det ju sett väldigt bra ut
Brunnen styr ju helt. Så man har bara 6 fogar att jobba med, mao ca 3mm vid 0.5 Det hade inte hjälpt här. Dessutom stämmer måtten ganska perfekt mot de större plattorna, så skall man inte ha olika fogbredd , så blir det ju kasst där.
Av många dåliga ting, så vet jag inte hur mans kulle få det bättre med dom plattorna. Sen verkar ju inte väggarna vara 90 grader heller, eller jämna. Det underlättar ju inte heller.
Ser inte hur en kakelsättare skall kunna göra det jätte annorlunda om jag skall vara ärlig. Hellre att det är lite sämre inne vid väggarna, än kap bitar ute vid ingången och brunnen. Nu är ju jag dock inte kakelsättare.

Med lite perspektiv så hade jag nog kunna lära mig leva med det. Skillnad när man ser en förstorad bild. Är det som hos oss så står det snart en rad schamoflaskor mm på golvet:) I övrigt snyggt kakkel.

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Brunnen styr ju helt. Så man har bara 6 fogar att jobba med, mao ca 3mm vid 0.5 Det hade inte hjälpt här. Dessutom stämmer måtten ganska perfekt mot de större plattorna, så skall man inte ha olika fogbredd , så blir det ju kasst där.
Av många dåliga ting, så vet jag inte hur mans kulle få det bättre med dom plattorna. Sen verkar ju inte väggarna vara 90 grader heller, eller jämna. Det underlättar ju inte heller.
Ser inte hur en kakelsättare skall kunna göra det jätte annorlunda om jag skall vara ärlig. Hellre att det är lite sämre inne vid väggarna, än kap bitar ute vid ingången och brunnen. Nu är ju jag dock inte kakelsättare.

Med lite perspektiv så hade jag nog kunna lära mig leva med det. Skillnad när man ser en förstorad bild. Är det som hos oss så står det snart en rad schamoflaskor mm på golvet:) I övrigt snyggt kakkel.
Det går mycket bra att planera läggningen för ett bättre visuellt resultat.
Brunnen går att justera i sidled.
Anpassning till ca "halvplattor" mot vägg reducerar intrycket av sneda väggar.
De stora plattorna kan även de skäras och anpassas mot vägg/småklinker
En erfaren golvläggare löser detta med noggrann planering.
Tyvärr har TS en golvläggare som gjort enklast möjliga med dåligt visuellt resultat.

T
Väggarna är ju uppenbart inte 90grader, i stort sett omöjligt att få det bra med fyrkantiga plattor då.
Bästa här hade varit att skipa de mindre plattorna, och bara kört stora som kapats exakt efter vägens vinkel samt diagonalskärts/kuvertkapats efter brunnen. Så hade ett proffs löst det. Ont om sådana dock.

T tank77 skrev:
Nej, just klinkerramen på TS bild går inte att justera mycket, max 5mm på vardera håll annars får man inte upp vattenlåset och att ha en 20 cm klinkerram hade ju inte heller hjälpt.

Nu har säkert plattsättaren satt klinkerramen max åt väggarna så man får upp vattenlåset och då hade enda lösningen varit att skära loss klinkermosaiken från näten och lägga löst och bredda fogen typ 2mm för att nå fram till väggen. Eller att börja med halv platta i början och därav fått lite större än en halv platta mot väggarna men då hade man dessutom fått halva plattor mot klinkerramen vilket inte är särskilt snyggt.

Fast den allra bästa lösningen hade varit att kuvertskära dom stora plattorna i fallet vilket jag personligen föredrar när jag lägger platto
T tank77 skrev:
Nej, just klinkerramen på TS bild går inte att justera mycket, max 5mm på vardera håll annars får man inte upp vattenlåset och att ha en 20 cm klinkerram hade ju inte heller hjälpt.

Nu har säkert plattsättaren satt klinkerramen max åt väggarna så man får upp vattenlåset och då hade enda lösningen varit att skära loss klinkermosaiken från näten och lägga löst och bredda fogen typ 2mm för att nå fram till väggen. Eller att börja med halv platta i början och därav fått lite större än en halv platta mot väggarna men då hade man dessutom fått halva plattor mot klinkerramen vilket inte är särskilt snyggt.

Fast den allra bästa lösningen hade varit att kuvertskära dom stora plattorna i fallet vilket jag personligen föredrar när jag lägger plattor.
T tank77 skrev:

Fast den allra bästa lösningen hade varit att kuvertskära dom stora plattorna i fallet vilket jag personligen föredrar när
T test1 skrev:
Väggarna är ju uppenbart inte 90grader, i stort sett omöjligt att få det bra med fyrkantiga plattor då.
Bästa här hade varit att skipa de mindre plattorna, och bara kört stora som kapats exakt efter vägens vinkel samt diagonalskärts/kuvertkapats efter brunnen. Så hade ett proffs löst det. Ont om sådana dock.
Vi fick inte ha 60x60 i duschen. Kanske just för att de inte är proffs.

• Gilla
  • Ledsen
Paul-Staffanstorp och 2 till
  • Laddar…
T test1 skrev:
Om du tittar på bilden i mitt tidigare inlägg ser du ett exempel där golvet har form av romboid och modulmåttet i helhet passar dåligt mot standardformat på plattor.
Hyfsat bra resultat med tanke på omständigheterna. Givetvis omsorgsfull planering före läggning.
Givetvis blir det enklare som du säger med enbart stora plattor och eventuell kuvertskärning mot brunnen.
Bra hantverkare kommer överleva lågkonjunkturen, övriga kanske söker annat jobb.

TRJBerg
E Elin Nilsson1 skrev:
Vi fick inte ha 60x60 i duschen. Kanske just för att de inte är proffs.
Problemet med 60x60 är att du vill ha fall mot golvbrunnen. Det funkar inte med 60x60 såvida inte man sågar upp plattan. Och då är det s a s inte en 60x60 platta längre.

U
B Bernt Ö97 skrev:
Om du tittar på bilden i mitt tidigare inlägg ser du ett exempel där golvet har form av romboid och modulmåttet i helhet passar dåligt mot standardformat på plattor.
Hyfsat bra resultat med tanke på omständigheterna. Givetvis omsorgsfull planering före läggning.
Givetvis blir det enklare som du säger med enbart stora plattor och eventuell kuvertskärning mot brunnen.
Bra hantverkare kommer överleva lågkonjunkturen, övriga kanske söker annat jobb.
Fast ditt badrum och dina plattor har helt andra förutsättningar. Med tanke på att de svarta på väggen och i golvet inte linjerar så tycker inte jag att det är supersnygga gjort. Du har dessutom en 20x20 ram/sil som kan skjutas på rätt frikostigt i förhållande mot Tile-In som i TS fall. De har lixom ett hål på 135 mm för att få upp vattenlåset. Många vattenlås är inte mycket mindre än så vilket gör att ramen knappt går att förskjuta.

Jag säger inte att TS är perfekt gjort. Men utan att veta resterande badrum är det svårt att säga om det hade gått att göra bättre.
Skjuter du plattorna 1cm i sidled gäller det att du har 1cm att ta av vid andra väggar, annars får man smala strimmor med plattor någon annan stans.

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Det går mycket bra att planera läggningen för ett bättre visuellt resultat.
Brunnen går att justera i sidled.
Anpassning till ca "halvplattor" mot vägg reducerar intrycket av sneda väggar.
De stora plattorna kan även de skäras och anpassas mot vägg/småklinker
En erfaren golvläggare löser detta med noggrann planering.
Tyvärr har TS en golvläggare som gjort enklast möjliga med dåligt visuellt resultat.
Ja och tyvärr är det även dåligt på andra ställen. Några fogar på väggen är bredare, ojämnt fyllda eller för dåligt avtorkade.

• En närbild på vita kakelplattor med fog, viss smuts synlig.
  • Beige yta, fog med möjliga spår av mögel eller smuts, enkel och minimalistisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En lång, smal genomskinlig plastremsa över en grå yta. Enkel, minimalistisk, möjligtvis en arbetsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U Utsliten och utdömd skrev:
Fast ditt badrum och dina plattor har helt andra förutsättningar. Med tanke på att de svarta på väggen och i golvet inte linjerar så tycker inte jag att det är supersnygga gjort. Du har dessutom en 20x20 ram/sil som kan skjutas på rätt frikostigt i förhållande mot Tile-In som i TS fall. De har lixom ett hål på 135 mm för att få upp vattenlåset. Många vattenlås är inte mycket mindre än så vilket gör att ramen knappt går att förskjuta.

Jag säger inte att TS är perfekt gjort. Men utan att veta resterande badrum är det svårt att säga om det hade gått att göra bättre.
Skjuter du plattorna 1cm i sidled gäller det att du har 1cm att ta av vid andra väggar, annars får man smala strimmor med plattor någon annan stans.
I det foto jag hänvisade till är rummets romboidformen ca 4-5 cm differens mellan väggarna. Inga väggar parallella.
Plattorna mot alla 4 väggar är anpassade och snedskurna pga rummets romboidform, smalaste plattade är snedskuren i hörnet vid duschen, inga andra "smala" plattor.
Golvläggaren gjorde ett bra jobb med de förutsättningarna. Huset är över 100 år gammalt.
Dessutom borde den golvläggare TS anlitat lämnat goda råd och tex bytt ut golvbrunnen till en mer lämplig modell och ev föreslagit andra plattor.
Som sagt med bra planering och yrkesskiklighet har det varit fullt möjligt att skapa ett bättre visuellt resultat.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.