20 563 läst · 83 svar
21k läst
83 svar
Inte nöjd med kaklingen
Tack! Det är så synd att han inte sagt nåt av det du skriver. Allt var ok och skulle funka fint enligt honom. Hade vi veta så skulle anpassat oss för ett bättre resultat.B Bernt Ö97 skrev:I det foto jag hänvisade till är rummets romboidformen ca 4-5 cm differens mellan väggarna. Inga väggar parallella.
Plattorna mot alla 4 väggar är anpassade och snedskurna pga rummets romboidform, smalaste plattade är snedskuren i hörnet vid duschen, inga andra "smala" plattor.
Golvläggaren gjorde ett bra jobb med de förutsättningarna. Huset är över 100 år gammalt.
Dessutom borde den golvläggare TS anlitat lämnat goda råd och tex bytt ut golvbrunnen till en mer lämplig modell och ev föreslagit andra plattor.
Som sagt med bra planering och yrkesskiklighet har det varit fullt möjligt att skapa ett bättre visuellt resultat.
Funkar hur bra som helst och det är en så kallad kuvertskärning man gör och det är bra mycket snyggare än 5x5 cm mosaik och mindre fog som kan bli smutsig. Och jo det är fortfarande en 60x60 cm platta bara att den är modifierad😉TRJBerg skrev:
Ska det vara vits med begreppet 60x60 cm platta så är förutsättningen att den just är det. F ö är jag skeptisk till kuvertskärning, bl a pga jag väldigt sällan sett det vilket är en hint om att det inte är så bra. Och jag har aldrig tyckt det sett bra ut, just pga man är tvungen att lägga det med fall vilket gör att kanterna/fogarna inte ser bra ut. Därtill är en förutsättning för utseendet att det blir lagt helt symmetriskt vilket det ofta inte finns förutsättningar för.T tank77 skrev:
I det rummet borde man kanske rekommenderat dig andra plattor så felen inte sticker ut så tydligt?B Bernt Ö97 skrev:I det foto jag hänvisade till är rummets romboidformen ca 4-5 cm differens mellan väggarna. Inga väggar parallella.
Plattorna mot alla 4 väggar är anpassade och snedskurna pga rummets romboidform, smalaste plattade är snedskuren i hörnet vid duschen, inga andra "smala" plattor.
Golvläggaren gjorde ett bra jobb med de förutsättningarna. Huset är över 100 år gammalt.
Dessutom borde den golvläggare TS anlitat lämnat goda råd och tex bytt ut golvbrunnen till en mer lämplig modell och ev föreslagit andra plattor.
Som sagt med bra planering och yrkesskiklighet har det varit fullt möjligt att skapa ett bättre visuellt resultat.
Förslagsvis större plattor då det är enklast att dölja ojämna vinklar ju större plattorna är.B Bernt Ö97 skrev:
Skiss behövs väl inte? Du verkar nöjd med det du har? 👍😁
Eftersom du har en bättre lösning vill jag gärna se ditt förslag så jag kan lära mig något och vidarebordra till golvläggaren och kunden.P pennybridge skrev:
Personligen tycker jag att golvläggaren löste en svår uppgift på ett bra sätt, självklart är det viktigt att se ditt förslag och ge mig möjlighet till förkovring.
Frun i huset är mycket nöjd.
Inlägget handlade om att ge TS perspektiv på att det går att åstadkomma en plattläggning som är bättre än den han erhållit.
Smaken är som baken som det heter. Men jag förmodar att du förstår tanken med att om du har större plattor så är det enklare att dölja ojämnheter i vinklar än om du måste göra det med ex 5x5 eller 3x3 plattor. Det är väldigt enkelt att se dessa i dina bilder du delat. Hade du haft större plattor i samma rum hade man förmodligen inte sett dessa. Inte svårare än så egentligen. Behövs ingen skiss osv 😀B Bernt Ö97 skrev:Eftersom du har en bättre lösning vill jag gärna se ditt förslag så jag kan lära mig något och vidarebordra till golvläggaren och kunden.
Personligen tycker jag att golvläggaren löste en svår uppgift på ett bra sätt, självklart är det viktigt att se ditt förslag och ge mig möjlighet till förkovring.
Frun i huset är mycket nöjd.
Inlägget handlade om att ge TS perspektiv på att det går att åstadkomma en plattläggning som är bättre än den han erhållit.
Eftersom stora plattor, "mosaikklinker", är ett bra val för att åstadkomma fall mot golvbrunnen har golvläggaren gjort ett bra val.P pennybridge skrev:Smaken är som baken som det heter. Men jag förmodar att du förstår tanken med att om du har större plattor så är det enklare att dölja ojämnheter i vinklar än om du måste göra det med ex 5x5 eller 3x3 plattor. Det är väldigt enkelt att se dessa i dina bilder du delat. Hade du haft större plattor i samma rum hade man förmodligen inte sett dessa. Inte svårare än så egentligen. Behövs ingen skiss osv 😀
Stora plattor vid golvbrunnen medför förmodligen kuvertskärning mot golvbrunnen, och passning av plattor både mot golvbrunn och vägg. Jag har svårt att se att ditt påstående om att stora plattor är en bättre lösning, visa gärna vad du menar. Det stärker värdet av ditt inlägg.
Ja alltså vilken annan lösning som helst ex 40x40 plattor hade förmodligen varit ett lämpligare val så att du slapp se hur sneda väggar du har.B Bernt Ö97 skrev:Eftersom stora plattor, "mosaikklinker", är ett bra val för att åstadkomma fall mot golvbrunnen har golvläggaren gjort ett bra val.
Stora plattor vid golvbrunnen medför förmodligen kuvertskärning mot golvbrunnen, och passning av plattor både mot golvbrunn och vägg. Jag har svårt att se att ditt påstående om att stora plattor är en bättre lösning, visa gärna vad du menar. Det stärker värdet av ditt inlägg.
Frun I huset är mycket nöjd. Nöjd kund är alltid det mest rätta.P pennybridge skrev:
Önskemålet att markera duschytan var viktig.
Dushväggen döljer effektivt skarven mellan golv/vägg när duschen inte används (vikdörrar). Inskärning av mosaiken mot vägg syns bara vid duschning.
Hur delar du 40x40 plattor mot golvbrunn/vägg och får ett bra fall med dolda skarvar och markerad duschyta? Gör gärna skissen så att vi andra förstår, främst TS.
Duschväggar mått 800x900. 400x400 ==> ger 2,02 plattor på 800-måttet och 2,30 plattor på 900- måttet, efter anpassning mot vinkelfelet mellan väggarna. Dessutom kuvertskärning och skarvar mot golvbrunn. Hur blir det snyggare?
Ditt inlägg luktar "tulipanaros" och ger inte TS någon vägledning i frågan om presterat utförande och möjlig lösning.
Som sagt, smaken är som baken.B Bernt Ö97 skrev:Frun I huset är mycket nöjd. Nöjd kund är alltid det mest rätta.
Önskemålet att markera duschytan var viktig.
Dushväggen döljer effektivt skarven mellan golv/vägg när duschen inte används (vikdörrar). Inskärning av mosaiken mot vägg syns bara vid duschning.
Hur delar du 40x40 plattor mot golvbrunn/vägg och får ett bra fall med dolda skarvar och markerad duschyta? Gör gärna skissen så att vi andra förstår, främst TS.
Duschväggar mått 800x900. 400x400 ==> ger 2,02 plattor på 800-måttet och 2,30 plattor på 900- måttet, efter anpassning mot vinkelfelet mellan väggarna. Dessutom kuvertskärning och skarvar mot golvbrunn. Hur blir det snyggare?
Ditt inlägg luktar "tulipanaros" och ger inte TS någon vägledning i frågan om presterat utförande och möjlig lösning.
Men faktum är att med den mindre mosaiken så ser man tydligt på bild att det ser snett och olinjerat ut. Men huvudsaken är ju att du/frun är nöjd. Själv hade jag valt en annan lösning som består av större plattor. Det går att lösa på många olika sätt.
Ditt svar till ts var att du hade löst det på ett bra sätt. Jag håller inte med om det. Det var inte mycket bättre än jobbet hos ts. En lösning i ditt fall hade kunnat vara större plattor. Som sagt.
Eftersom duschväggen är parkerad mot vägg när duschning inte pågår syns inte mycket av det du anmärker på, i normalfallet.P pennybridge skrev:Som sagt, smaken är som baken.
Men faktum är att med den mindre mosaiken så ser man tydligt på bild att det ser snett och olinjerat ut. Men huvudsaken är ju att du/frun är nöjd. Själv hade jag valt en annan lösning som består av större plattor. Det går att lösa på många olika sätt.
Ditt svar till ts var att du hade löst det på ett bra sätt. Jag håller inte med om det. Det var inte mycket bättre än jobbet hos ts. En lösning i ditt fall hade kunnat vara större plattor. Som sagt.
Huset är över 100 år gammalt med stor portion av charm och behöver inte påminna om nybyggda typhus.
Viktigast: Kunden är mycket nöjd.
Även i TS fall är det förmodligen betydande vinkelfel mellan väggarna. Dock är snedskuren mosaik hos TS ersatt med extra bred fog mot vägg där mosaiken blir för smal att skära.
Det problemet går att undvika med bättre planering av golvläggningen, vilket var mitt inlägg till TS.
Val av utförande på plattor är personligt, som du skriver,
Jag har inte påstått att jag löst det på bra sätt.
Det är golvläggaren dom löst en svår golvläggning på bra sätt, med nöjd kund som resultat.