E Elin Nilsson1 skrev:
Tycker inte att det ser bra ut med så små bitar intill vägg. Har dålig koll och undrar om det här är nåt vi kan klaga över eller är jag petig?
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Är det en spricka i nedre vänstra hörnet på väggplattan?
Nej, det är mönster i plattan.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Inte alltid så simpelt, tänk på att du har en golvbrunn att anpassa läggningen till också.
Här ser det dessutom ut som väggarna inte är vinkelräta eller parallella vilket gör att det kan bli ännu bökigare att skjuta allt i sidled. Det finns tillfällen där inte allt går att lösa perfekt, men då får man försöka planera så skavankerna hamnar under kommod eller möbler. Sämsta stället är duschen, där ser man allt när man står och filosoferar, vilket jag misstänker TS bilder är.

Men allt beror på formen på rummet och typ av plattor. Skulle som flera andra vilja se fler bilder, tex längs andra väggar oc
U Utsliten och utdömd skrev:
Inte alltid så simpelt, tänk på att du har en golvbrunn att anpassa läggningen till också.
Här ser det dessutom ut som väggarna inte är vinkelräta eller parallella vilket gör att det kan bli ännu bökigare att skjuta allt i sidled. Det finns tillfällen där inte allt går att lösa perfekt, men då får man försöka planera så skavankerna hamnar under kommod eller möbler. Sämsta stället är duschen, där ser man allt när man står och filosoferar, vilket jag misstänker TS bilder är.

Men allt beror på formen på rummet och typ av plattor. Skulle som flera andra vilja se fler bilder, tex längs andra väggar och vid brunn.

• Ett kaklat golv med en golvbrunn, skuggor, väggar och del av en sko syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En duschhörna med kaklade väggar, golvbrunn och svarta duschkantdetaljer.
    Skapa konto
Att man inte utökade fogbredden med 0,5 mm så hade det ju sett väldigt bra ut

Från höger ser de ut att vara små skarvbitar oxå, jag är amatör men tror jag hade provlagt allt innan för att inte få det se ut så som det blev hos dig tyvärr. Lycka till

• Gilla
Krillepille3179
  • Laddar…
G gimmok skrev:
Att man inte utökade fogbredden med 0,5 mm så hade det ju sett väldigt bra ut
men det hade man fått göra på bara "den övre" halvan av golvet, annars hade man introducerat ett fel runt golvbrunnen istället. Det blir 1mm per fog ungefär, vilket låter lite men är rätt mycket, ögat är känsligt för sådant. Kanske hade det dock gått att sträcka ut det så det blev naturligt med bara en lite bredare fog kvar på slutet?

Hade man börjat med en halv platta, hade man fått en halv platta mot väggen också och sedan hade det blivit tre smala bitar vid golvbrunnen, vilket kanske hade varit mindre iögonfallande.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
H
E Elin Nilsson1 skrev:
Tycker inte att det ser bra ut med så små bitar intill vägg. Har dålig koll och undrar om det här är nåt vi kan klaga över eller är jag petig?
Vore bra att se hela golvet och även en bild på badrummet. Nu är det en närbild, det är svårt att få en uppfattning hur väl det det syns om man inte har en helhetsbild. Hur stort är badrummet, hur stora är klinker plattorna, bredd på fogarna?

• Gilla
denslitne
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Vore bra att se hela golvet och även en bild på badrummet. Nu är det en närbild, det är svårt att få en uppfattning hur väl det det syns om man inte har en helhetsbild. Hur stort är badrummet, hur stora är klinkerplattorna?
du ser på bilden ovan att detta endast beror duschen. Resten blir irrelevant, kan vi se nu med bilderna ovan.

• Gilla
tank77
  • Laddar…
H
MathiasS MathiasS skrev:
du ser på bilden ovan att detta endast beror duschen. Resten blir irrelevant, kan vi se nu med bilderna ovan.
Är väggen sned eller ligger alla plattorna snett? De kunde ha gjort alla fogarna lite bredare och anpassat så att det hade blivit plats för en halvplatta. Det hade också varit bättre att bara lägga en fog än dessa småbitar. Nu ser det ofärdigt ut, inte så snyggt.

Redigerat:
E Elin Nilsson1 skrev:
Amatörmässigt utförande. Mina barnbarn har gjort det snyggare.
Givetvis "delar" man måttet på passbiten vid motstående väggar, det blir snyggare och enklare att jämna ut vägglinjen om det inte är raka/paralella väggar.
Stämm av med din hantverkare och begär omläggning av golvet. Förmodligen får du leva med detta men det är värt ett försök.

MathiasS MathiasS skrev:
men det hade man fått göra på bara "den övre" halvan av golvet, annars hade man introducerat ett fel runt golvbrunnen istället. Det blir 1mm per fog ungefär, vilket låter lite men är rätt mycket, ögat är känsligt för sådant. Kanske hade det dock gått att sträcka ut det så det blev naturligt med bara en lite bredare fog kvar på slutet?

Hade man börjat med en halv platta, hade man fått en halv platta mot väggen också och sedan hade det blivit tre smala bitar vid golvbrunnen, vilket kanske hade varit mindre iögonfallande.
Golvbrunnen går att justera många mm. Om den redan är max-justerad vet vi inte. Fogen mellan stora plattan till vänster hade inte kommit direkt i linje men det hade sett mycket bättre ut ändå, tycker jag. Och man kunde ha gjort lite mindre fog på nedre delen (närmast bilden) än den övre delen vid fogen på de större plattan till vänster för att få den linjen så bra som möjligt.

En vettig platsättare hade dock tänkt på det från början och satt den större plattan några mm högre upp.

• Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
U
Med den typen av golvbrunn så har man ca 1cm att leka med som man kan förskjuta den från centrum åt ett håll.
Borde ha gått att förskjuta den mer åt höger så hade det sett bättre ut. MEN då kan man det bli problem i andra änden av badrummet att det blir nån liten snutt längs en annan vägg istället.
Då borde plattläggaren rekommenderat en 20x20 sil istället.

Att leka med fogbredden hade inte hjälp här, det är för mycket bara i duschen speciellt om de ska gå ihop med 60x60 plattorna också. Blir för iögonfallande.

• Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
När man ser hela biten med "småklinker" och inser att det bara gäller duschen så säger iallafall jag att det där får du leva med. Det är ju viktigt att det linjerar med fogarna i de stora plattorna, vilket gör att man inte kan bredda fogen för att kompensera.

• Gilla
Ingmar Albinson och 1 till
  • Laddar…
E Elin Nilsson1 skrev:
Bilderna med de stora plattorna visar inte hur de stora plattorna ansluter mot övriga väggar.
Dock är det är helt rimligt och möjligt att "dela" måtten mot anslutande väggar och utnyttja möjligheten att förskjuta golvbrunnen något och på så vis få ca "halva" plattor mot väggarna. Kräver givetvis noggrann planering av golvläggare innan läggning påbörjas, men det borde vara det som golvläggaren med yrkeskunskap behärskar. Bifogar bild på golv
där alla väggar är ur vinkel och anslutning mot vägg anpassad på fyra sidor.
Begär att golvläggaren gör om men förvänta dig inte att du får gehör.
Hörndusch med svartvita kakel, silverfärgad duschslang, golvbrunn, vattenavvisande duschvägg, grått golv.
Skapa konto

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T
B Bernt Ö97 skrev:
Bilderna med de stora plattorna visar inte hur de stora plattorna ansluter mot övriga väggar.
Dock är det är helt rimligt och möjligt att "dela" måtten mot anslutande väggar och utnyttja möjligheten att förskjuta golvbrunnen något och på så vis få ca "halva" plattor mot väggarna. Kräver givetvis noggrann planering av golvläggare innan läggning påbörjas, men det borde vara det som golvläggaren med yrkeskunskap behärskar. Bifogar bild på golv
där alla väggar är ur vinkel och anslutning mot vägg anpassad på fyra sidor.
Begär att golvläggaren gör om men förvänta dig inte att du får gehör.
[bild]
Vafalls, klinkermosaiken på golvet linjerar inte med samma platta på väggen, lite dåligt planerad plattsättning kan man tycka!🙄

• Gilla
  • Haha
Paul-Staffanstorp och 2 till
  • Laddar…
T
G gimmok skrev:
Golvbrunnen går att justera många mm. Om den redan är max-justerad vet vi inte. Fogen mellan stora plattan till vänster hade inte kommit direkt i linje men det hade sett mycket bättre ut ändå, tycker jag. Och man kunde ha gjort lite mindre fog på nedre delen (närmast bilden) än den övre delen vid fogen på de större plattan till vänster för att få den linjen så bra som möjligt.

En vettig platsättare hade dock tänkt på det från början och satt den större plattan några mm högre upp.
Nej, just klinkerramen på TS bild går inte att justera mycket, max 5mm på vardera håll annars får man inte upp vattenlåset och att ha en 20 cm klinkerram hade ju inte heller hjälpt.

Nu har säkert plattsättaren satt klinkerramen max åt väggarna så man får upp vattenlåset och då hade enda lösningen varit att skära loss klinkermosaiken från näten och lägga löst och bredda fogen typ 2mm för att nå fram till väggen. Eller att börja med halv platta i början och därav fått lite större än en halv platta mot väggarna men då hade man dessutom fått halva plattor mot klinkerramen vilket inte är särskilt snyggt.

Fast den allra bästa lösningen hade varit att kuvertskära dom stora plattorna i fallet vilket jag personligen föredrar när jag lägger plattor.

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.