Måste du ha en lucka med integrerad trappa då?
 
J JonasJN skrev:
Måste du ha en lucka med integrerad trappa då?
Har du förslag på ett bra alternativ?
 
Igår hade vi elektriken på plats. Fick bytt / fixat 3 gamla takdosor och monterat 7 nya. Alla rum har nu vettig lampdosa och rördragningen på vinden är mindre snårig. Vi lämnade allting oklamrat så att jag ska kunna komma in med ångbromsen under sen.

Här är ett exempel på en dosa vi bytt. Den var helt värdelöst placerad för belysning, men matade en mängd mystiska rör (antagligen för kökskåp / diskbänk, bortbyggda vid en tidigare renovering). Framförallt så var den trasig - vid något tillfälle har de sågat bort ryggen på dosan så den var full med kutterspån och skit när jag hittade den.
Vy av en öppen takkonstruktion med en ny monterad lampdosa och oanvända elektriska rör, vissa markerade för förlängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänker att jag förlänger blindrören över lösullen så de kan användas igen om vi någon gång hittar deras exitpoint. Alternativt så bör jag kanske förlänga dem och koppla på den nya dosan? Vad gör jag med de överblivna trådarna isåfall - kan man knyta något på dem så de går att fiska ut i båda riktningarna senare?

... dessvärre noterade jag inte att han bara dragit tråd till hälften av dosorna innan elektrikern behövde springa ut på sommarlov. Han var halvvägs över ön innan jag klättrade ner från vinden och noterade att dosorna var tomma.

Bra:
Nytt monterad röd takdosa med elledningar och en kopplingsklämma mot vit takyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anus :(
Nyinstallerad grön lampdosa på vit panelvägg med synliga kabelrör och rostig omkrets runt dosan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under tiden som han fixade dosorna så mätte jag och borrade för takhögtalare, samt testborrade för nätverksdragning ner i två väggar. VP-röret tycks ta stopp mot en kortling ~70cm ner i båda väggarna. Vill verkligen försöka få till infällda dosor för nätverket, så jag ska skaffa längre borr och se om det går att komma hela vägen ned.

UPDATE:
Fixade 100cm borr för att komma förbi kortlingen. Röret gick ner 125 centimeter, sen tog det stopp igen ;_;
Elektriska installationer på en vind med synliga rör, sladdar och en borr, efter byte av takdosor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Bebopbelula
  • Laddar…
Jag har också lyckats spåra upp ytterligare en vindstrappa som passar för oss (max hålöppning 109cm). Har också kontaktat Midmade för en offert på skräddarsydd Lex 70, men inte fått svar ännu.

Vi har alltså två alternativ just nu:

Oman Flex Termo, hålmått 100x70, u-värde 1.22, ~4 000kr
Öppning: ~98x68

Person som kliver på en fällbar vindstrappa i ett modernt inrett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DOLLE clickFIX® 56 MINI PRO+, hålmått 95x70, u-värde 0.64, ~5 700kr
Öppning: ~90x65
Vindstrappa med utfälld trappa och isolerad lucka öppen mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mitt aggregat är 57x63x124cm så det bör gå att lirka igenom båda luckorna (om stegen plockas bort).

Fördel Oman:
större användbar öppning, 1700kr billigare.
Nackdel Oman: osäker lufttäthet (bara 1 list, vs. 2 på Dolle), betydligt sämre isolering, något krångligare installation (Dolle är verkligen polerad).

Isoleringen bör man kunna lösa genom att bygga ett frigolitlock för sargen ovanpå, inte sant? (eg. 50cm sarg för att hålla borta lösullen. ett lock över det så borde det blir riktigt bra isolerat).

Kvar då är lufttätheten. Vill inte låta varmluft läcka upp på vinden. Vågar man lita på att Oman-luckan är tät nog?
 
Redigerat:
  • Gilla
tumiro
  • Laddar…
J
Kan du inte lyfta upp aggregatet innan du monterar luckan?
Räknar med att jag kommer få montera ner både lucka och ram när jag kommit så långt att jag ska ha upp ett aggregat.
 
Självklart. Men jag måste ändå byta lucka för täthetens skull, och då känns det bara dumt att sätta dit något som bygger in installationen i onödan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bebopbelula och 1 till
  • Laddar…
Dags för backboxes för takhögtalare. Eftersom att jag inte valt vilka högtalare jag vill ha (och inte är redo att köpa dem just nu) så fick jag lägga på tok för mycket tid på att luska ut vilken volym som är generellt bra för en backbox. Det landade i att jag följde rekommendationerna här och här, och bygger 25 litersboxar. Det bör fungera bra för de flesta element i storlek 6.5" - 8".

Jag lånade designen från AVNordics;
En obruten MDF-skiva markerad med måttlinjer som anger höjd, bredd och längd, avsedd för DIY backbox till takhögtalare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bygget är relativt enkelt. Mest tid lade jag nog på sågningen då jag har noll erfarenhet av cirkelsågen. Tacksamt nog så fick jag ihop alla fyra lådor utan något väsentligt spill. Det gick åt ganska exakt 3.5 skivor 16mm MDF á 1200x800mm:
Arbetsbänk med MDF-skivor, cirkelsåg och virke, för tillverkning av backboxar till takhögtalare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(notera det riktiga projektet i bakgrunden... kanske dags att sluta prutta runt med smågrejerna och faktiskt börja installera ventilation snart?)

Dessa lådor säljs som byggsats för 1290kr styck! Mitt totalpris blev <1000kr för fyra stycken, inklusive skruv, lim och latex.

Jag hade en tub fogfyllande konstruktionslim så det blev lim + skruv runtom, samt en extra tätning med latexfog på insidan.
Hemmagjorda MDF-backboxar för takhögtalare i olika storlekar på en arbetsbänk med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gjorde lock ("fronter") till alla lådor också, men insåg att det kanske blir lite för tjockt för takhögtalarens klämmor att nå runt. Innertak + 16mm MDF = 36mm. Det ser ut att bli trångt om man kollar på den vanliga typen av fästen:
Närbild av en del av en inbyggnadshögtalare med montagedetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inbyggnadshögtalare utan skydd, komponenter synliga, innan installation i backbox.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Överväger alltså att sätta en tunnare skiva på framsidan för säkerhets skull.

Nu ska jag såga upp väggen bakom TVn för att leda upp rör till alla surroundhögtalare. Tar tacksamt emot tips på snygga / bra wall plates. (exempelbild)
Vit väggplatta med fyra guldpläterade högtalaranslutningar och polaritetsmärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kommer behöva totalt 16 uttag (8 högtalare: 2 fronter, 4 tak, 2 rears).
 
Redigerat:
  • Gilla
Bebopbelula och 1 till
  • Laddar…
Trodde att jag hittat en mer rimligt prissatt vindslucka som skulle fungera, men jag kan bara hitta en återförsäljare i hela EU och den luktar starkt av lurendrejeri. :/

Kan inte spendera hela sommaren på att leta luckjävel, så nu funderar jag på om jag kan såga ur lite på hanbalkarna för att göra plats för en mer normalstor lucka. Balkarna har en förstärkning / förband på varje sida. Borde jag inte kunna ta bort dem och låta luckans sarg agera förband istället?

Öppning i tak med synliga handbalkar och förstärkningar för installation av vindslucka i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Update: Gooli hjälpte mig att hitta en säljare på eBay så nu är Oman Termo-luckan beställd. Totalpris inkl. frakt blev 4133kr, jämfört med Dolles' 6198kr(!). För de 2000 kronorna vi sparade på detta så kan jag köpa en extra tätningslist, bygga sarg och lägga frigolitlock över om det känns som att Oman-luckan inte är varm och tät nog.
 
Redigerat:
  • Gilla
pilen
  • Laddar…
Flexslang är ju fantastiskt. I helgen drog vi rör för nätverk och ljud för hembion. Nätverksrör drog vi till alla sovrum, 3 dosor i vardagsrummet (tv, arbetsplats, "matsal"), en central dosa för takmonterad accesspunkt, ett rör till FTX aggregatet på vinden samt lagt ut 1 rör vid varje ytterdörr (för eventuella IP-kameror eller vadsomhelst).
Ritning av hem med markerade dragningar för nätverks- och ljudkablar i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det saknas nu bara ~3 slangar som kommer följa de olika ventilationskanalerna ner till källaren. Längre än så har jag inte hunnit tänka angående att få nätverk till båda våningarna.

Jag har också förlängt alla blindrör vi hittat på vinden. De tre som kommer upp ifrån köket kopplade jag till en takdosa där, medans sådana som kom upp ur ytterväggar drog jag bara in och upp så vi kan se dem över lösullen sen. En vacker dag kommer någon säkert behöva mer el eller nätverk däruppe. Who knows.
Vind med flexslangar för nätverksinstallation, exponerade träbjälkar och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hallskåpet och TVn står rygg-i-rygg, så vi bestämde oss för att öppna väggen bakom skåpet för att leda ned ljudet till TVn (har bara hunnit dra ner ett rör hittils, men vi vet att det funkar iaf).
Tomt högt garderobsskåp öppet för installation av nätverks- och ljudkablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av flexslang för nätverkskabel i väggen med borrmaskin och måttband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flexslang dragen i öppnad vägg ovanför hallskåp för hembioprojekt med nätverks- och ljudkabelinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är facket över skåpet just nu. Imorgon blir det att borra och dra ner allt.
Flexslang och kablar dragna på vindsgolv för installation av nätverk och ljudsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nätverksrören släpper jag nog bara i toppen av skåpet. Hallen ska göras om med nya garderober vid senare tillfälle och då kan vi fixa väggen och montera ett snyggt teknikskåp över de nya skåpen. Fram tills dess kan vi bara stänga dörren och glömma att väggen är öppen.

Mest nöjd blev jag nog med att vi lyckades fälla in en dosa och dra två rör till den bakre väggen i vardagsrummet. Surroundhögtalarna får alltså sin egen panel, och det finns rör nog ifall någon skulle vilja uppgradera till 7.x.4 i framtiden.
En öppen vägg med en dubbel eldosabox och ett nätverksuttag monterade ovanför ett skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är yttervägg vilket innebär att jag fräste igenom en (ång?)duk och lade rören i isoleringen. Behöver jag försöka täta kring dosan på något vis eller är det OK?
 
Redigerat:
  • Gilla
Bebopbelula och 1 till
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
[...] Tar tacksamt emot tips på snygga / bra wall plates. (exempelbild)
[bild]

Jag kommer behöva totalt 16 uttag (8 högtalare: 2 fronter, 4 tak, 2 rears).
Jag kan inte hitta någonting bättre än de amerikanska panelerna. Två av dessa (i en ram), kanske med en hemmasnickrad låda bakom om jag orkar och känner att rören behöver fästas mer.

Amerikansk panel med dubbla rader av guld- och rödfärgade högtalaranslutningar på vit bakgrund
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det good enough, eller bör jag leta vidare efter något mer europeiskt (eg. med dosa bakom)
 
Redigerat:
Köpte en sådan här för 10 år sedan till min hemmabio men den kom aldrig på plats
! Oanvänd hemmabio högtalarterminalplatta med etiketter för olika högtalarpositioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag fulsågade nya fronter i tunnare material (12mm istället för 16).
Träboxar på arbetsbänk i verkstad tänkta för installation av takhögtalare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Medans limmet härdade så försökte jag hitta alla spikar i varenda regel i väggen. Jag körde ihjäl två spadborr på ~20 hål...
Regel med borrade hål där spadborr misslyckats undvika en spik och skadat träet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan se var borren inte lyckades ta spiken utan valde att explodera ut ur sidan på regeln istället. Vid det här laget känns det som att jag lika gärna kunde sågat av regeln, med tanke på hur lite material det blir kvar i väggen. :p
Öppet teknikskåp med synliga elektriska installationer och bortskuren vägg för renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Facket över teknikskåpet börjar reda sig, än så länge bara en "dry fit" - vi fäster ingenting ännu. Dels för att vi ska in med ångbroms och ventilationsrör som kanske kommer kräva lite omdragning av slangarna, och dels för att vi ännu saknar de 4 rören för takhögtalarna.
Träreglar och golv med utlagda kablar samt borrspår i en byggkonstruktion under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På tal om takhögtalare så var det nu dags att försöka placera och fästa dem.
Renovering av vindsutrymme med exponerade träreglar och fyrkantiga lådor för takhögtalare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vill att boxarna ligger still när vi sågar ut för högtalaren underifrån. Jag vill också att de ska tåla att stå på, ifall någon råkar sätta foten fel medans vi jobbar häruppe. Vinkeljärn och gamla plank blev lösningen, vilket funkade bra där det fanns plats att röra sig.
En kraftigt stödd träkonstruktion i ett byggprojekt med synliga reglar och en fastsatt bräda för teknikinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ute vid takfoten blev det mest svordomar, svett och kompromiser:
Byggplats i takutrymme med träreglar och en delvis installerad plywoodplatta, omgiven av verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till slut kom de iaf på plats allihopa.
Träreglar i takkonstruktion med kablar och en borr, synligt byggprojekt på vindsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kan vi dra sista slangarna, såga de stora hålen i vardagsrumstaket samt testmontera en högtalare så vi vet om det kommer fungera.

... och sen måste jag lyfta bort alla lådorna igen för att få in duken under. USCH! :seenoevil:
 
  • Gilla
Bebopbelula
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Jag fulsågade nya fronter i tunnare material (12mm istället för 16).
[bild]

Medans limmet härdade så försökte jag hitta alla spikar i varenda regel i väggen. Jag körde ihjäl två spadborr på ~20 hål...
[bild]

Man kan se var borren inte lyckades ta spiken utan valde att explodera ut ur sidan på regeln istället. Vid det här laget känns det som att jag lika gärna kunde sågat av regeln, med tanke på hur lite material det blir kvar i väggen. :p
[bild]

Facket över teknikskåpet börjar reda sig, än så länge bara en "dry fit" - vi fäster ingenting ännu. Dels för att vi ska in med ångbroms och ventilationsrör som kanske kommer kräva lite omdragning av slangarna, och dels för att vi ännu saknar de 4 rören för takhögtalarna.
[bild]

På tal om takhögtalare så var det nu dags att försöka placera och fästa dem.
[bild]

Jag vill att boxarna ligger still när vi sågar ut för högtalaren underifrån. Jag vill också att de ska tåla att stå på, ifall någon råkar sätta foten fel medans vi jobbar häruppe. Vinkeljärn och gamla plank blev lösningen, vilket funkade bra där det fanns plats att röra sig.
[bild]

Ute vid takfoten blev det mest svordomar, svett och kompromiser:
[bild]

Till slut kom de iaf på plats allihopa.
[bild]

Nu kan vi dra sista slangarna, såga de stora hålen i vardagsrumstaket samt testmontera en högtalare så vi vet om det kommer fungera.

... och sen måste jag lyfta bort alla lådorna igen för att få in duken under. USCH! :seenoevil:
Jag har dragit de flexrören längs taket för att skulla åtgärda någoting (oklart vad) i framtiden.
 
Jag har tänkt att det är bra att hålla rören på den "varma sidan", alltså under isoleringen, i så stor utsträckning som möjligt. Annars blir det gärna skorstenseffekt med varm luft som går upp i röret, kyls av och kondenserar. Är det inte tätt får man fukt där uppe och är det tätt får man istället vatten i rören.

Det syns inte på de tidigare bilderna, men de få rör som jag leder upp över glasullen har jag lagt med ett "U" i botten av facket (som ett vattenlås), samt tejpat tätt i skarvar och mynning så luften inte ska kunna röra sig i dem.
 
  • Gilla
ati
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.