100 660 läst · 227 svar
101k läst
227 svar
Installerar FTX i 70-talsvilla
Jag hade kört ångbroms. Om du kör ångspärr kan du aldrig få det så tätt som när du sätter det innanför glespanel i ett nybygge.
En kompis skippade helt ångbroms och isolerade med Huntons träfiberskivor med golvspån ovanpå. Rätt eller fel vet jag ej men jag är inne på samma eftersom jag aldrig kommer få ner ångbromsen i snedtaket (1,5-plans hus).
(Nyfiken: Noterat ”vi” flera gånger. Vem är den duktiga hjälpredan? Här går det långsamt framåt när semesteraktiviteter ska få plats också
En kompis skippade helt ångbroms och isolerade med Huntons träfiberskivor med golvspån ovanpå. Rätt eller fel vet jag ej men jag är inne på samma eftersom jag aldrig kommer få ner ångbromsen i snedtaket (1,5-plans hus).
(Nyfiken: Noterat ”vi” flera gånger. Vem är den duktiga hjälpredan? Här går det långsamt framåt när semesteraktiviteter ska få plats också
En annan lösning för FTX:en är att hänga den i spännband. Vi monterade aggregatet enligt anvisningar på stenullsskiva men fick irriterande stomljud. Reglade upp under överramen på takstolarna där jag fäste enkla spännband från Jula. Monterade FTX-aggregatet hängande i spännbanden. Det blev tyst
Sambon! Vi köpte huset tillsammans men hon pluggar heltid under sommaren så oftast får jag klara mig själv däruppe. Jag var redan frustrerad över hur långsamt det går för mig att lägga ångbromsen, så drog jag på mig Covid i helgen!T Tobbe_G skrev:
Man skulle tro att det bara är att lägga ut, klamra och tejpa kanterna. Och så är det ju, förutom att det inte finns plats att rulla ut, att bjälklaget har massa snickeridetaljer som duken ska smita åt och tätas runt, och att det är trångt och jävligt att jobba där uppe. Det sista jag gjorde i lördags var att fogskumma kring alla rör som går upp på vinden, samt skära ut för (och täta) takdosorna i de fack jag fått klart
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På söndagen var jag för sjuk för att klättra runt däruppe, så jag nöjde mig med att fiska högtalarkabel genom alla rör jag lagt och testade att koppla in tak- och surroundhögtalare. Glädjande nog gick det smidigt, och högtalarna jag byggt låter fantastiskt. Vilket lyft att få Atmos i vardagsrummet igen! 5.0.2 nu, men målet är 5.1.4 när tillfälle ges.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(notera den snygga dragningen för surround i bokhyllan... väntar ännu på mitt doslock med stereopluggar)
Kvar för mig att göra på vinden nu:
- gör klart ångbromsen i alla fack
- snickra platform för FTX
- ta bort gamla vindstrappan
- lyft upp aggregatet
- montera nya vindsluckan (komplettera ångbromsen & täta)
- bygga sarg över nya vindsluckan
- dra ventilationsrör till övervåningen
- riv garderober som står ivägen
- kärnborra för ventilationsrör till källaren
- dra ventilationsrör till källaren
- [Så fort takmontören dyker upp], demontera de gamla eternitkanalerna och dra ny imkanal ut via murstocken (ingen aning om hur jag fixar håltagningen där)
Börja kännas svårt tajt att få klart det här innan september. :/
Uppdatering 20 Augusti; min bror kom över till ön i fem dagar och hjälpte mig. De snedställda punkterna är nu fixade! Mycket arbete återstår, men det är färre osäkra och läskiga grejer kvar.
Redigerat:
Krya på!
Kylan kommer förhoppningsvis inte förrän oktober så innan dess behöver du inte vara klar. Eller du har bokat in sprutisolering redan?
behöver du bygga en plattform för aggregatet? Har själv tänkt sätta vertikala reglar mellan takstolar och reglarna i bjälklaget och sedan hänga aggregatet i dessa. Men kanske inte så man ska montera ditt aggregat?
Kylan kommer förhoppningsvis inte förrän oktober så innan dess behöver du inte vara klar. Eller du har bokat in sprutisolering redan?
behöver du bygga en plattform för aggregatet? Har själv tänkt sätta vertikala reglar mellan takstolar och reglarna i bjälklaget och sedan hänga aggregatet i dessa. Men kanske inte så man ska montera ditt aggregat?
Isolerfirman är tack och lov inte bokad ännu. Det är mer att semestern är slut nu i mitten av augusti och 29e augusti är studenterna tillbaka. Min naiva fantasi har ju varit att bli klar under sommarlovet.T Tobbe_G skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Framförallt så vill jag inte stå utan ventilation längre än nödvändigt. Så fort vi tar ner eternitkanalerna så börjar klockan ticka för att leda ut badrum och kökspis *någonstans*. Takfirman ska börja riva nästa vecka så det vore ju bra om jag var ... mer klar än vad jag är.
Jag tror att en plattform blir bättre i längden, för service och filterbyten och dylikt. Måste ändå bygga en landgång över isoleringen så det är inte mycket extrajobb att bredda den lite.
Redigerat:
Det tog en vecka att bli kvitt covid, och sen en vecka med Helvetesprojektet Ångbromsen. Jag uppskattar att det tog 3 timmar per fack totalt - en hel arbetsvecka för att lägga ut duken, klamra, tejpa, lappa över takdosor och tejpa runt all skit. Aldrig igen.
Jag tog också tag i saken och trådade de fyra takdosor som elektrikern lämnat tomma, så nu har vi taklampor i alla rum.
Imorgon ska jag riva garderober och demontera skafferiet, så att jag kan komma åt och kärnborra och skicka ner ventrören i källaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tog också tag i saken och trådade de fyra takdosor som elektrikern lämnat tomma, så nu har vi taklampor i alla rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Imorgon ska jag riva garderober och demontera skafferiet, så att jag kan komma åt och kärnborra och skicka ner ventrören i källaren.
Bra jobbat! I ca. 40-45 graders värme dessutom?ulfben skrev:Det tog en vecka att bli kvitt covid, och sen en vecka med Helvetesprojektet Ångbromsen. Jag uppskattar att det tog 3 timmar per fack totalt - en hel arbetsvecka för att lägga ut duken, klamra, tejpa, lappa över takdosor och tejpa runt all skit. Aldrig igen.
[bild]
Jag tog också tag i saken och trådade de fyra takdosor som elektrikern lämnat tomma, så nu har vi taklampor i alla rum.
[bild] [bild]
Imorgon ska jag riva garderober och demontera skafferiet, så att jag kan komma åt och kärnborra och skicka ner ventrören i källaren.
Ja, fy fan vilka svetpölar jag lämnade efter mig i facken. Sjukt äckligt.T Tobbe_G skrev:
Dagens rivningsprojekt har varit en framgång! Sovrumsgarderober borta;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skafferiet borta:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har också fått upp en stackars "bärlina" för nya plattformen. Idiotjobb att försöka klabba med själv, så imorgon har jag lyckats övertala min bror att komma över och hjälpa till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag sätter igen dem helt. Bräda + fogskum. Det verkar vara konsensus bland litteraturen, SP och nyare byggare att ventilerad takfot ställer till mer problem än oventilerad*. Gavelventiler, potentiellt med styrd ventilation (eg. ventilera bara när uteluften är torrare än vinden), är the way to go. Plus, förstås, så så tätt som möjligt nedåt så man inte släpper upp fuktig inomhusluft. Och helst också en isolering som kan ta upp och avge fukt istället för att låta den kondenseras och pöla.Lostmoose skrev:
* Varm / fuktig luft utifrån tenderar att kondensera på insidan av råsponten, som av olika skäl kan vara kallare än omgivningen. Du kan ofta se rostiga spikar i råsponten, trots att inget vatten tagit sig igenom utifrån.
Det är ett större problem för plåttak (avger värme mot omgivningen snabbare), och det blir ännu värre med solpaneler ovanpå. I mitt fall alltså tre nya riskfaktorer att ta hänsyn till; byter till plåttak, tillägsisolering (= kallare vind) samt solpaneler.
https://www.energi-miljo.se/solpaneler-pa-tak-ger-problem-med-fukt-pa-vind/
https://forvaltarforum.se/2019/11/01/fuktproblem-kan-oka-med-solpaneler/
https://www.lfs-web.se/solpanel-mogel-vind.htm
Redigerat:
Jag tycker absolut att du ska spara glasullen. Vi sparade typ 100 säckar lösull och massa skivor. Lite pyssel med förvaring men har du plats är det ju bättre för alla att återanvända isolering och inte slänga den och köpa ny.Lostmoose skrev:
Ja herregud, fattar vad du går igenom, installerade FTX i vår 70-tals villa. Istället för att isolera rören så isolerade vi snedtaket på 200 kvm med lcellulosa -> variabel ångspärr -> 50mm träfiber, totalt 230mm. Vi valde att montera en luftspalt som tar luft från takfoten sedan en mögelstopper i toppen på varje fack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till skillnad från mig så vet vet ju min bror vad han håller på med, så han fick lägga upp planen. Vi beslutade att starta med all håltagning först.ulfben skrev:
Vi började med att plocka bort två tegelstenar ur skorstenen för att kunna gå ut med nya imkanalen (160mm):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen stack vi till hyrfirman och hämtade en kärnborr och batteridriven vattendunk. Vi borrade de värsta först, så första hålet var precis bredvid kylskåpet längs med murstocken - med utgångshålet 4cm över ett naket vattenrör...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första gången kom vi ut i en vägg, så vi backade borren lite och körde upp en halvmåne till. Blev ändå helt okej och vattenröret i källaren överlevde (röris ska komma och plocka bort det snart)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Andra hålet var längst back i hallskåpet, som vi gärna ville ha kvar som skåp efteråt. Ergo; vi ville undvika att riva det. Sagt och gjort - sågade ur bakre delen av bottenplattan och baxade in Husqvarna;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så kom vi ut perfekt i gästrummet i källaren - missade taklisten och allting.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till sist var det sovrummet kvar. Här var relativt gott om plats;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Notera att sambon klätt av väggen helt. Hon ska gipsa och måla imorgon medans vi fortsätter med borrandet)
Det hålet kommer ut i gymmet i källaren;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En sak vi upptäckte idag är att vi inte har ~300mm betongbjälklag! Det är bara 170mm betong, med golvet uppreglat ~10cm ovanpå. Ergo; efter att vi tagit oss igenom golvspånskivan så föll borren en decimeter genom isolering innan den faktiskt fick betong att bita i.
Vattendunken var otroligt värd att ha - vi kunde enkelt slå av och på den vid behov, så vi släppte kanske bara ut någon liter vatten per hål. Tillräckligt lite för att kunna lätt kunna gräva ut det blöta träspånet i golvbjälklaget, och torka upp nere i källaren.
Rejäla framsteg idag! Imorgon blir det att hyra ett vertikalstativ så vi kan borra igenom lite stenväggar, samt försöka fiska ut eternitkanaler!
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 958 inlägg
Kommer ni att dra spiro i imkanalen eller köra avluften rakt ut i den?ulfben skrev:Brorsan fick lägga upp planen så vi beslutade att starta med all håltagning först.
Vi började med att plocka bort två tegelstenar ur skorstenen för att kunna gå ut med nya imkanalen (160mm):
[bild]
[bild]
Sen stack vi till hyrfirman och hämtade en kärnborr och batteridriven vattendunk. Vi borrade de värsta först, så första hålet var precis bredvid kylskåpet längs med murstocken - med utgångshålet 4cm över ett naket vattenrör...
[bild]
Första gången kom vi ut i en vägg, så vi backade borren lite och körde upp en halvmåne till. Blev ändå helt okej och vattenröret i källaren överlevde (röris ska komma och plocka bort det snart)
[bild]
Andra hålet var längst back i hallskåpet, som vi gärna ville ha kvar som skåp efteråt. Ergo; vi ville undvika att riva det. Sagt och gjort - sågade ur bakre delen av bottenplattan och baxade in Husqvarna;
[bild]
Så kom vi ut perfekt i gästrummet i källaren - missade taklisten och allting.
[bild]
[bild]
Till sist var det sovrummet kvar. Här var relativt gott om plats;
[bild]
(Notera att sambon klätt av väggen helt. Hon ska gipsa och måla imorgon medans vi fortsätter med borrandet)
Det hålet kommer ut i gymmet i källaren;
[bild]
En sak vi upptäckte idag är att vi inte har ~300mm betongbjälklag! Det är bara 170mm betong, med golvet uppreglat ~10cm ovanpå. Ergo; efter att vi tagit oss igenom golvspånskivan så föll borren en decimeter genom isolering innan den faktiskt fick betong att bita i.
Vattendunken var otroligt värd att ha - vi kunde enkelt slå av och på den vid behov, så vi släppte kanske bara ut någon liter vatten per hål. Tillräckligt lite för att kunna lätt kunna gräva ut det blöta träspånet i golvbjälklaget, och torka upp nere i källaren.
Rejäla framsteg idag! Imorgon blir det att hyra ett vertikalstativ så vi kan borra igenom lite stenväggar, samt försöka fiska ut eternitkanaler!
hur såg ni till att inte borra igenom något kritiskt i golv och betong? Borrar den också igenom armering?
Vi kommer mura fast en plåtstos på sidan av murstocken och drar imkanalen dit. Vi släpper alltså matoset ut i den murade kanalen. Sotaren sade att det var lugnt.
Kärnborren åt armeringsjärn, betong och all natursten de tycks ha fyllt ut med när de gjöt huset. Den kostar dock 980kr per mm slitage på borren, så man vill kanske inte överdriva med fiberrik kost.
Att vi inte träffade något i golvet eller ingjutet i bjälklaget var ren tur. Upptäckte tillexempel ett radiator-rör ~2cm bredvid det sista hålet när jag torkade upp efter borrningen. Blind tur att vi inte gick ner på det.
Vad gäller placeringen av ventrören från boplan till källaren så var detta de bästa jag kunde komma på:
Eg; skriv ut ritningen, lägg våningarna över varandra och skär ut hål där du vill ha dem.
Kärnborren åt armeringsjärn, betong och all natursten de tycks ha fyllt ut med när de gjöt huset. Den kostar dock 980kr per mm slitage på borren, så man vill kanske inte överdriva med fiberrik kost.
Att vi inte träffade något i golvet eller ingjutet i bjälklaget var ren tur. Upptäckte tillexempel ett radiator-rör ~2cm bredvid det sista hålet när jag torkade upp efter borrningen. Blind tur att vi inte gick ner på det.
Vad gäller placeringen av ventrören från boplan till källaren så var detta de bästa jag kunde komma på:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eg; skriv ut ritningen, lägg våningarna över varandra och skär ut hål där du vill ha dem.
Redigerat: