Ser ut som en bra plan.
Tror inte att du kommer höra aggregatet om du har tjockt med lösull.
Kolla hur mycket prisskillnad det är på ekofiber istället för glasull.
Sån har jag sprutat på vinden och den är bättre om man inte har en perfekt ångspärr.

Satt FTX här när jag köpte huset, men lösullen har jag fixat. Då fick jag flytta upp aggregatet.

Du kommer bli nöjd med frisk luft i huset.

//AA

• Gilla
ulfben
  • Laddar…
T
ulfben ulfben skrev:
Jag tycker att alla aggregat i den här prisklassen verkar relativt likvärdiga (kapacitet / funktionalitet), och det finns få konsumentrecensioner att läsa för att bilda sig en uppfattning om ergonomi.

Vad som avgjorde för mig var styrningen. Heru har appstöd som standard, trådlös touchpanel som standard samt Modbus via TCP/IP. Det bådar för att jag borde kunna integrera ventilationen i vårt smarta hem-system (home assistant). Här är en tråd om detta.
Verkar som att du gjort ett bra val. Har snöat in på Swegon-aggregat men mest för att vi hade det i förra kåken. Fungerade klanderfritt i fyra år åtminstone innan remmen till roterande växlaren (tror jag) fick missljud.

Men Casas "Smart Access" verkar vara tillval till deras aggregat och inte lika integrerat som i Heru-aggregatet.

• Gilla
ulfben
  • Laddar…
Låt inte "smarta integreringen" avgöra valet av ventilationsaggregat.
Ventilationen klarar sig självt både när det är kallt ute och när det är varmt.

• Gilla
Arp32
  • Laddar…
En tråd som jag med spännd förväntan kommer att följa, med förhoppning på mycket matnyttiga erfarenheter.
Ligger i det mentala projektstadiet för liknande installation i ett nästan identiskt hus.

• Gilla
preben89 och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla glada påhejningar och ni som delat era erfarenheter om att byta till FTX. Jag oscillerar nästan dagligen mellan att känna att "det här är kommer vara värt besväret. Ta det bit för bit så kommer det bli bra." och "helvete, nu har jag förstört huset." :D Det är skönt att höra att de flesta är så nöjda med sin nya ventilation.

I veckan har GISAB varit här och sugit ut allt gammalt spån åt mig. Det tog ~9 timmar ink. tömning, 2 fulla last plus en slatt. Jag är glad att jag lejde bort det här jobbet för jag hade aldrig kunnat hantera så mycket volym själv.
Lastbil med sugutrustning tar bort gammalt isoleringsmaterial från ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppet vindsutrymme med isolering och synliga takbjälkar, samt flexibla ventilationsslangar och elektriska kablar.
Skapa konto

Medans de jobbade med spånen så klädde jag av alla ventilationskanaler och körde bort glasullen.
Oorganiserad vind med träbjälkar, öppna isoleringsmaterial och ett upplag av plankor, synligt renoveringsarbete pågår.
Skapa konto

(nästa bil ska ha drag...)
Bilens bagageutrymme öppet och fyllt med stora blå säckar, troligen byggavfall.
Skapa konto

Dessa eternitkanaler leder idag ut: spisfläkt, badrumsfläkt (första plan), självdrag från lilla toan, samt badrumsfläkt (källare). Jag kommer plocka bort dem och ersätta med nya spirör för FTX, samt en ny imkanal som jag tänker leda ut visa murstocken (och därmed slippa ha hål i yttertaket).
Eternitkanaler täckta av grått material och isolering på ett vindsgolv med spån och bråte.
Skapa konto

Eternitkanalen som går ner till källaren passerar våningsplanet i ett kaklat schakt. Jag håller tummarna för att kunna fiska upp kanalen ovanifrån utan att behöva förstöra schaktet. :p

På sidan av murstocken har jag den här rostfria kanalen.
Äldre eternitventilationskanal vid betongskorsten med träplank och isolering på ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Tror att det är frånluft från tvättstugan (källaren), men har ingen aning om varför den ligger på sidan av skorstenen istället för inuti (som pannrummet och de två eldstäderna gör)? Hursomhaver så ska denna också ersättas med spiro, och med lite tur så kan jag sen använda hålet i murstocken för att skicka ut den nya imkanalen.

Hand med verktyg öppnar en gammal eternitventilationskanal vid ett renoveringsprojekt.
Skapa konto
En gammal eternitkanal som förlöper genom ett kaklat schakt, vilken ska ersättas under renoveringsprojektet.
Skapa konto

Just nu håller vi på att bära ut allt löst bråte och kapa all spik som sticker upp från innertaket, så att vi ska kunna jobba och lägga ny ångbroms i facken. Har också köpt en dosfräs så jag kan förbereda för elektrikern och få in nya takdosor. Försöker också läsa på om vindsluckor*, backbox för takhögtalare**, samt hur man lämpligen drar sitt nätverkskablage. Men framförallt så behöver jag nog lyfta ner en stor del av den nästan absurda mängd plank som de förvarat här uppe. Jag misstänker att de ursprungligen tänkt lägga ett heltäckande golv?

* isolerad lucka (dyr!) eller bara såga till ett frigolitlock som läggs över sargen när man klättra ner? (självklart med tätningslist på luckan så ingen varmluft sipprar upp)
** får olika information om lämplig volym. 20 liter, 25 liter, 30 liter, mer? Mycket oklart.

Redigerat:
S saiter skrev:
Vindsluckan kostar väl inte så mycket?
[länk]
//AA
Du länkar till en lucka som har sämre u-värde än ett fönster. Det är kanske inte riktigt vad vi skulle kalla "isolerad"...

Redigerat:
T
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
T Tobbe_G skrev:
Satte nyligen denna. [...]
Jättetack för det tipset, det blir nog precis den. Hur bör man tänka ang. storlek? Blir lite osäker på varför de erbjuder både 115x70 och 120x70 - det är ju princip samma mått. Vi har cc 120 mellan balkarna här, så ska man bara maxa hålmåttet, eller bör jag hålla mig till 115cm för att lämnar utrymme för drevning?

(För egen referens: nuvarande lucka är 78x57cm alla alternativ vore förstås en uppgradering)

T
ulfben ulfben skrev:
Jättetack för det tipset, det blir nog precis den. Hur bör man tänka ang. storlek? Blir lite osäker på varför de erbjuder både 115x70 och 120x70 - det är ju princip samma mått. Vi har cc 120 mellan balkarna här, så ska man bara maxa hålmåttet, eller bör jag hålla mig till 115cm för att lämnar utrymme för drevning?

(För egen referens: nuvarande lucka är 78x57cm alla alternativ vore förstås en uppgradering)
Jag satte den som är 115 cm, den enda som fanns på Bauhaus. Instruktionen på Dolle visar att du ska kila fast den. Nog mest för att ha lite spelrum om det inte är helt rakt mellan balkarna, antar jag.

men nöjd med bredden, osäker om jag får upp ett aggregat dock utan att behöva montera ner luckan igen.

• Gilla
ulfben
  • Laddar…
T
ulfben ulfben skrev:
Tack för alla glada påhejningar och ni som delat era erfarenheter om att byta till FTX. Jag oscillerar nästan dagligen mellan att känna att "det här är kommer vara värt besväret. Ta det bit för bit så kommer det bli bra." och "helvete, nu har jag förstört huset." :D Det är skönt att höra att de flesta är så nöjda med sin nya ventilation.

I veckan har GISAB varit här och sugit ut allt gammalt spån åt mig. Det tog ~9 timmar ink. tömning, 2 fulla last plus en slatt. Jag är glad att jag lejde bort det här jobbet för jag hade aldrig kunnat hantera så mycket volym själv.
[bild]
[bild]

Medans de jobbade med spånen så klädde jag av alla ventilationskanaler och körde bort glasullen.
[bild]

(nästa bil ska ha drag...)
[bild]

Dessa eternitkanaler leder idag ut: spisfläkt, badrumsfläkt (första plan), självdrag från lilla toan, samt badrumsfläkt (källare). Jag kommer plocka bort dem och ersätta med nya spirör för FTX, samt en ny imkanal som jag tänker leda ut visa murstocken (och därmed slippa ha hål i yttertaket).
[bild]
Eternitkanalen som går ner till källaren passerar våningsplanet i ett kaklat schakt. Jag håller tummarna för att kunna fiska upp kanalen ovanifrån utan att behöva förstöra schaktet. :p

På sidan av murstocken har jag den här rostfria kanalen.
[bild]

Tror att det är frånluft från tvättstugan (källaren), men har ingen aning om varför den ligger på sidan av skorstenen istället för inuti (som pannrummet och de två eldstäderna gör)? Hursomhaver så ska denna också ersättas med spiro, och med lite tur så kan jag sen använda hålet i murstocken för att skicka ut den nya imkanalen.

[bild] [bild]

Just nu håller vi på att bära ut allt löst bråte och kapa all spik som sticker upp från innertaket, så att vi ska kunna jobba och lägga ny ångbroms i facken. Har också köpt en dosfräs så jag kan förbereda för elektrikern och få in nya takdosor. Försöker också läsa på om vindsluckor*, backbox för takhögtalare**, samt hur man lämpligen drar sitt nätverkskablage. Men framförallt så behöver jag nog lyfta ner en stor del av den nästan absurda mängd plank som de förvarat här uppe. Jag misstänker att de ursprungligen tänkt lägga ett heltäckande golv?

* isolerad lucka (dyr!) eller bara såga till ett frigolitlock som läggs över sargen när man klättra ner? (självklart med tätningslist på luckan så ingen varmluft sipprar upp)
** får olika information om lämplig volym. 20 liter, 25 liter, 30 liter, mer? Mycket oklart.
Hur gör du med eternitkanalerna. I vår kommun krav på inplastning, troligen så i de flesta kommuner. Jag har tänkt mig att lägga dem två och två, ev. fyra åt gången, och vira runt byggplast. Men vet inte om det finns något enklare sätt. :)

• Gilla
Maxell101
  • Laddar…
Bra att du nämnde det, jag hade inte tänkt längre än att de ska plockas bort. Kollade med regionen nu och det ser ut som att vi har samma regler här.

Informationsblad om korrekt hantering av asbestavfall enligt regler från teknikförvaltningen.
Skapa konto

Jag får alltså plasta in och ta med en stump då och då när man ändå ska köra övrig hushållsåtervinning.

Tänker de göra det svårare än så att lämna in eternitkanalerna så bygger jag en hylla och lämnar dem på vinden.

Redigerat:
  • Gilla
Tubie
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Vi har cc 120 mellan balkarna här, så ska man bara maxa hålmåttet, eller bör jag hålla mig till 115cm för att lämnar utrymme för drevning?
Om ni har c-c 120 cm så borde väl 115 cm vara max vad ni kan få in? Jag antar att karmen ska in MELLAN balkarna och det utrymmet blir ju 120 minus en "balktjocklek". För hålmått 115 cm är karmyttermåttet 113 enligt databladet, bra att veta om det är på håret.

• Gilla
ecb182 och 1 till
  • Laddar…
D dank skrev:
Om ni har c-c 120 cm så borde väl 115 cm vara max vad ni kan få in? Jag antar att karmen ska in MELLAN balkarna och det utrymmet blir ju 120 minus en "balktjocklek". För hålmått 115 cm är karmyttermåttet 113 enligt databladet, bra att veta om det är på håret.
Du har förstås rätt! Jag gjorde nog en tankevurpa när jag mätte. Gick upp och mätte på nytt nu när gamla sargen är helt bortplockad. Inser att våra hanbalkar är skarvade / förstärkta med en brädbit på varje sida så jag har faktiskt bara ~109cm för hålet, såvida jag inte vill flytta trappan och sabba innertaket mer. Trist. :/

Taköppning med förstärkta hanbalkar och ungefärligt mått på 109 cm, omgiven av byggspån och lösa träbitar på ett bygge.
Skapa konto

Update: Dolle's kundtjänst var ruskigt snabba på bollen och rekommenderade clickFIX® 56 MINI PRO+ som ett alternativ. Dessvärre är det rekommenderade priset nästan 2000kr högre för 56 än för 76S. :p

Redigerat:
T
:)
ulfben ulfben skrev:
Du har förstås rätt! Jag gjorde nog en tankevurpa när jag mätte. Gick upp och mätte på nytt nu när gamla sargen är helt bortplockad. Inser att våra hanbalkar är skarvade / förstärkta med en brädbit på varje sida så jag har faktiskt bara ~109cm för hålet, såvida jag inte vill flytta trappan och sabba innertaket mer. Trist. :/

[bild]

Update: Dolle's kundtjänst var ruskigt snabba på bollen och rekommenderade clickFIX® 56 MINI PRO+ som ett alternativ. Dessvärre är det rekommenderade priset nästan 2000kr högre för 56 än för 76S. :p
Kolla så att aggregatet kommer upp bara innan du sätter nya luckan :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.