M mendlock skrev:
Intrigen tätnar. Ser på mitt elavtal från EON att vårt elavtal har huvudsäkring på 35A. Det känns löjligt högt. Inte för att det ska påverka just i detta fallet, antar jag, men det är ju något att se över härefter.

Konspirationsteoretikern i mig börjar ana ugglor i mossen.
du måste få väldigt hög nätavgift med den säkringen. Är det en gammal jordbruksfastighet? Bönder brukar behöva ha så starka säkringar
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Legionella är inget problem då jag värmer upp till 64°C.
Även om kompressorn klarar att värma så högt så är det inte nyttigt i längden. Jag skulle ha sänkt temperaturen och schemalagt toppning med elpatron.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
J jack23 skrev:
Håller inte med där, att köra med öppna termostater skulle göra dem helt överflödiga. Då kan man lika gärna ha en central termostat.
Nej, använd termostaterna så får du en jämn temperatur i rummen och sätt ner temperaturen i de rum som du inte behöver ha varma.
Det är många, ja massor, som säger annat än dig.
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det fungerar om man har en separat acc-tank med egen shunt annars ska alla termostater vara helt öppna med undantag för termostatreglering i kanske några få sovrum.
Precis så tycker jag det brukar sägas från folk som håller på med värmepumpar.

Nu ska inte jag sätta mig till doms, ty här lever jag i ett totalt kunskapshål, men de saker jag hör och snappar upp brukar låta mer som Boilerplate4U skriver.
Ja som sist i förra veckan, då jag föreslog en termostat till v-rummet där de har en kamin, istället för att sätta upp innetempgivare (jag var alltså och kopplade det elektriska till en BVP). Men VVSarn som kopplade in pumpen var med och höll inte med, ansåg att VP och termostater typ motarbetar varandra (inte för att jag förstod riktigt varför), men menade sen att man kanske kan ha termostat i ett sovrum, kanske.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Nibe 1226-12 onödigt stark, den går inte hela tiden ens nu när det är kallt
 
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Jag har tillsatsvärme (el Nibe ) avstängd men den går upp till 65° varannan vecka .. vill jag ha med än 250ltr varmvatten så går jag in i appen och trycker på läge lyx dvs el+berg
Vilken nibe har du?
 
V växelventil skrev:
Vilken nibe har du?
1255 inverter 12a
 
Mikael_L
M mendlock skrev:
Såhär säger mitt elbolag om förbrukning el får gårdagen:

[bild]

Totalt 160kwh igår. Ungefär som alla andra dagar, och ungefär som innan vi satte in bergvärme, när vi körde elpatron från 70-talet (dock ska det sägas att det nu är ca 6 grader kallare än sista dagen vi hade med den gamla elpatronen).

Sedan 15 igår rapporterar värmepumpen att den använt totalt 25kwh, allt på kompressor, den har ej använt elpatronen.
Hur var det nu med elmätaren, har du hundra koll på att du debiteras efter rätt elmätare, så det inte är någon grannes elmätare du debiteras efter ...?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur var det nu med elmätaren, har du hundra koll på att du debiteras efter rätt elmätare, så det inte är någon grannes elmätare du debiteras efter ...?
TS verkar löst sina problem. Verkar inte som det var leverantören som var orsak till problemen utan andra förbrukare som TS hade i hemmet som orsakade förbrukningen.
 
Mikael_L
Enligt de grafer över elförbrukningen så går det fortfarande lika mycket el, fastän TS bytt från direktverkande el till bergvärmepump-
Åtminstone jag skulle vara missnöjd efter att lagt 150 tusen kronor, om det inte ger något nytta.
Och något måste vara fel.
 
  • Gilla
Sprite och 5 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Vilken nibe har du?
Okej bara du inte börjar få larm hög kondensortemperatur.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Enligt de grafer över elförbrukningen så går det fortfarande lika mycket el, fastän TS bytt från direktverkande el till bergvärmepump-
Åtminstone jag skulle vara missnöjd efter att lagt 150 tusen kronor, om det inte ger något nytta.
Och något måste vara fel.
Jo men som jag förstod så var det inga ytterligare strul efter mjukvaran uppdaterats. Tror det fanns några sidor bakåt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är många, ja massor, som säger annat än dig.

Precis så tycker jag det brukar sägas från folk som håller på med värmepumpar.

Nu ska inte jag sätta mig till doms, ty här lever jag i ett totalt kunskapshål, men de saker jag hör och snappar upp brukar låta mer som Boilerplate4U skriver.
Ja som sist i förra veckan, då jag föreslog en termostat till v-rummet där de har en kamin, istället för att sätta upp innetempgivare (jag var alltså och kopplade det elektriska till en BVP). Men VVSarn som kopplade in pumpen var med och höll inte med, ansåg att VP och termostater typ motarbetar varandra (inte för att jag förstod riktigt varför), men menade sen att man kanske kan ha termostat i ett sovrum, kanske.
Har man en innertempgivare i rum med kamin så sänker den ju framledningstemp när man eldar och då blir ju hela huset kallare och inte bara rummet där det eldas.
Det är väl just då en termostat är bättre...
 
  • Gilla
erikjakan och 3 till
  • Laddar…
M magnuss skrev:
Jo men som jag förstod så var det inga ytterligare strul efter mjukvaran uppdaterats. Tror det fanns några sidor bakåt.
Förbrukningen verkar fortfarande ligga i samma härad.
 
V växelventil skrev:
Okej bara du inte börjar få larm hög kondensortemperatur.
Den hsr varit i drift 1.5 år utan problem . Eller vad har jag missat?
 
K Nils Andersson1 skrev:
Det är helt fel. En bergvärme är inte en vedpanna. När man hade ved så elda man och kunde inte styra temperaturen på vatten i systemet , då fick man ha en termostat på varje element. Men nu så har värmepumpen en givare till vilken temp du har inne. Sen ger den bara så mycket temperatur ut i systemet så du får rätt temperatur. Så ja du har en central termostat. Allt annat ska vara max öppet eller inte användas alls.
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag har inget centralt termostat. Det är mer finurligt än så.

Med hjälp av temperaturgivare för utomhustemperatur, angiven hustyp i pumpens konfiguration, (betong, trä etc) och värmekurvan så vet pumpen förutsättningarna. (Hur mycket och snabbt huset kyls ner) Genom att mäta temperaturen på utgående vatten och returen så vet den hur mycket vattnet kylts och därmed medeltemperaturen inne i huset. När rätt temperatur uppnåtts kyls inte vattnet lika mycket.

Detta fungerar om element och golvvärme är rätt dimensionerade och justerade.

Alternativa lösningar med tex termostster gör att lösningen mer eller mindre har funktioner som motverkar varandra och det förbrukar mer energi.
K karlmb skrev:
Helt fel. Man ska normalt ha alla termostater helt öppna. Bara i rum där ojämn värmetillförsel förekommer så kan man ha kvar en termostat som drar ner tex vid stor solinstrålning eller om man eldar i kamin eller så.
Temperaturen i alla andra rum blir jämn om man styr på en korrekt inställd kurva för yttertemp.
Allt detta förutsätter som sagt att flödet i varje radiator/golvvärmeslinga är injusterat korrekt.
Köra utan termostater i rummen innebär att du i onödan pumpar runt värmevatten vare sig det finns ett värmebehov eller ej. Nej sätt dit termostater i rummen och lämna ett rum utan, t ex wc så att det alltid kan cirkulera där.
Alla golvvärmeleverantörer har ställdon som styrs av rumsgivare till sina fördelare, de säljer det inte bara för skoj skull. Likaså gäller för radiatorer. Använd termostater på radiatorerna men lämna en utan för cirkulation.
 
  • Gilla
vvs facit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.