M mendlock skrev:
Här kommer en uppdatering

Värmepumpen beter sig mycket bättre sedan de uppdaterade mjukvaran. Den har inte blivit galen, på det sättet som den blev förut.
Det problemet verkar löst, men jag avvaktar någon dag till innan jag "stänger" detta ärendet.

Några iakttagelser och problem:

Distributionen av värme ett problem?
Värmepannan går rätt hårt, emellanåt. Den har, sedan uppdatering av mjukvara, fått gå in med elpatron vid några tillfällen. Inget överdrivet drastiskt (totalt 5kwh), men hade hoppats klara mig helt utan den. Tyvärr verkar jag ha ett annat problem...
Jag tror inte våra radiatorer är tillräckligt stora för att klara distribuera värmen. VP har svårt att nå upp till målet jag har för inomhustemperatur och får kämpa rätt bra.
Vi har enkla, gamla, radiatorer, som antagligen är gjorda för ett system med varmare vatten från gamla elpatronen. Det är i varje fall min misstanke.

Får fundera på att byta ut några av våra radiatorer till nya som tar större mängd vatten eller sätta in en fläktkonvektor på bottenplan.

Som tur var så förberedde BGE med ett avstick på rören för att kunna sätta in en fläktkonvektor på nedre plan. Så den möjligheten finns.

IVT Anywhere Gateway funkar ej
Jag misstänker att de inte kopplat in IVT Anywhere Gateway helt bra, eller att det glappar.
VP får kontakt ibland och ibland inte. Har prövat olika nätverkssladdar, samma resultat.
Om jag kommer åt själva modulen, som står ovanpå VP, så börjar den pipa och blinka. Misstänker glapp eller att något inte sitter ordentligt.

Tibber visar inte korrekta siffror, i varje fall inte direkt
Efter lite research, och bra input här i tråden, så har jag insett att de siffror som jag ser i Tibbers app på min förbrukning inte stämmer alltid.
Jag har varit i kontakt med Tibber och de berättade att de får uppdaterade siffror från nätägaren två gånger per dag, och där mellan gör Tibber helt enkelt en uppskattning.
Det innebär att om jag kollar på gårdagens förbrukning i Tibberappen nu på morgonen, så är det en uppskattning jag ser. När Tibber under förmiddagen sedan får nya siffror från nätägaren så uppdateras dessa.

Jämför exempelvis dessa två screenshots.
Båda visar förbrukning för den 6 december. Den första screenshotten är tagen i appen på morgonen den 7 december och den andra är tagen på eftermiddagen den 7 december.
[bild] [bild]

Jag har således jagat spöken, i elförbrukningen!

Som flera här har påmint mig, de enda pålitliga siffrorna är de jag själv läser av på min elmätare!


Jag är inte helt färdig med detta, jag litar inte på att VP inte får tuppjuck igen. Så jag avvaktar med min "slutrapport" lite :)

So far, so good.
Kan absolut vara ide att se över radiatorstorlek. Går att räkna ut hur stora man behöver i resp rum utifrån önskad framledningstemp vid DUT. Rätt kul om du är ingenjör: googla Rettiq calculator
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jonas Persson
M mendlock skrev:
Får fundera på att byta ut några av våra radiatorer till nya som tar större mängd vatten eller sätta in en fläktkonvektor på bottenplan.
Jag hade bara direktverkande el och kakelugn innan jag skaffade bergvärme, så jag var tvungen att även installera vattenburen värme i huset, totalt 14 element och tre rum med golvvärme.

Totalt hade jag element som förbrukade 7kW. När jag bytte ut dem räknade jag på samma avgivna effekt, men vid det låga värdet Dt20 (7kW värme avges när vattnet i elementen är tjugo grader högre än rummet), normalt utgår man från Dt30, gamla system hade DT50-70. (Värmen från golvvärmen blev bonus, de nya vattenburna elementen ersatte de elektriska)

Bara för att påvisa hur stor skillnad det är så avger mina element 12kW vid Dt30. Detta innebär att värmepumpen inte behöver skicka ut speciellt varmt vatten för att värma huset, ofta är elementen inte ens ljumna på vintern. Fundera på vad det innebär om du har gamla gjutjärnselement konstruerade för mycket högre temperaturer och en modern värmepump som kan, men inte gillar, att producera 70-gradigt vatten.

Moderna element är mycket bättre på att avge värmen; de har större yta mot luften, men är även lättare och har därmed en lägre inbyggd tröghet (själva elementet är enklare att värma upp). Jag satte in Purmo Thermopanel, de flesta i storleken TP22 512 V4. Två element med tunna radiatorplåtar mellan dem.
images

https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...v4-radiator-hojd-500-mm-500-x-1200-mm-2812192
 
  • Gilla
Pontus95 och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag hade bara direktverkande el och kakelugn innan jag skaffade bergvärme, så jag var tvungen att även installera vattenburen värme i huset, totalt 14 element och tre rum med golvvärme.

Totalt hade jag element som förbrukade 7kW. När jag bytte ut dem räknade jag på samma avgivna effekt, men vid det låga värdet Dt20 (7kW värme avges när vattnet i elementen är tjugo grader högre än rummet), normalt utgår man från Dt30, gamla system hade DT50-70. (Värmen från golvvärmen blev bonus, de nya vattenburna elementen ersatte de elektriska)

Bara för att påvisa hur stor skillnad det är så avger mina element 12kW vid Dt30. Detta innebär att värmepumpen inte behöver skicka ut speciellt varmt vatten för att värma huset, ofta är elementen inte ens ljumna på vintern. Fundera på vad det innebär om du har gamla gjutjärnselement konstruerade för mycket högre temperaturer och en modern värmepump som kan, men inte gillar, att producera 70-gradigt vatten.

Moderna element är mycket bättre på att avge värmen; de har större yta mot luften, men är även lättare och har därmed en lägre inbyggd tröghet (själva elementet är enklare att värma upp). Jag satte in Purmo Thermopanel, de flesta i storleken TP22 512 V4. Två element med tunna radiatorplåtar mellan dem.
[bild]

[länk]
Men gamla fina gjutjärnselement har ju stor avgivande yta så sådana ska man inte kasta ut. Går dessutom att få tag på rel billigt begagnat.
 
  • Gilla
Fox Lane och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Kan absolut vara ide att se över radiatorstorlek. Går att räkna ut hur stora man behöver i resp rum utifrån önskad framledningstemp vid DUT. Rätt kul om du är ingenjör: googla Rettiq calculator
Edit: Ska vara Rettig calculator
 
  • Gilla
mendlock
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag hade bara direktverkande el och kakelugn innan jag skaffade bergvärme, så jag var tvungen att även installera vattenburen värme i huset, totalt 14 element och tre rum med golvvärme.

Totalt hade jag element som förbrukade 7kW. När jag bytte ut dem räknade jag på samma avgivna effekt, men vid det låga värdet Dt20 (7kW värme avges när vattnet i elementen är tjugo grader högre än rummet), normalt utgår man från Dt30, gamla system hade DT50-70. (Värmen från golvvärmen blev bonus, de nya vattenburna elementen ersatte de elektriska)

Bara för att påvisa hur stor skillnad det är så avger mina element 12kW vid Dt30. Detta innebär att värmepumpen inte behöver skicka ut speciellt varmt vatten för att värma huset, ofta är elementen inte ens ljumna på vintern. Fundera på vad det innebär om du har gamla gjutjärnselement konstruerade för mycket högre temperaturer och en modern värmepump som kan, men inte gillar, att producera 70-gradigt vatten.

Moderna element är mycket bättre på att avge värmen; de har större yta mot luften, men är även lättare och har därmed en lägre inbyggd tröghet (själva elementet är enklare att värma upp). Jag satte in Purmo Thermopanel, de flesta i storleken TP22 512 V4. Två element med tunna radiatorplåtar mellan dem.
[bild]

[länk]
Där har du nog tänkt lite fel. Du menar nog inte gjutjärn eller sektionsradiatorer utan olje-erans panelradiatorer, dessa är värdelösa vid låga temperaturer. En rejäl gjutjärns radiator ger mkt bra effekt även vid låg dt, dessutom får man rejält med volym i systemet, samma sak gäller bra sektionsradiatorer, tex Lenhovda duplex och liknande.
 
  • Gilla
Wigert och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Där har du nog tänkt lite fel. Du menar nog inte gjutjärn eller sektionsradiatorer utan olje-erans panelradiatorer, dessa är värdelösa vid låga temperaturer. En rejäl gjutjärns radiator ger mkt bra effekt även vid låg dt, dessutom får man rejält med volym i systemet, samma sak gäller bra sektionsradiatorer, tex Lenhovda duplex och liknande.
Jag skulle gärna ha såna i ett gammalt fint hus. Har moderna dubbelraddar idag och får ibland frågor om hur "kalla" element kan värma huset...:cool:
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Så återigen bevisas det det jag säger. Tibber och de andra apparna för energibesparing är inte så märkvärdiga

Det kommer bli en skillnad med nya elmätarna som man kan koppla eget interface på.

Ellevios App är lika bra som Tibber och då slipper jag dela med mig av min privata data till ytterligare en aktör :)
(Och på ellevios sida kan jag ju exportera timvärdena till excel och laborera snyggt själv)

Nu ska jag bara bygga nån snygg excelsnurra så jkag kan mata in mätvärdena från netatmo och se korrelationen mellan elförbrukning och temp ute och inne i alla byggnaderna.
 
  • Gilla
Fox Lane och 1 till
  • Laddar…
Appar och exxsel hitådit...i slutänden får man väl betala lika f-n...?
 
  • Gilla
  • Haha
kwasibengt och 3 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Appar och exxsel hitådit...i slutänden får man väl betala lika f-n...?
Mjo, men det blir enklare att se vad det är som förbrukar med "Appar och exxsel hitådit" och då kan man kanske minska kostnaden genom att använda vissa saker som tar massa ström under tider det är lite billigare.
Tex att itne köra disk/tvätt maskinen just då det kost mest.
Speciellt om man har timdebitering

Sen kan även nät kostnaden minska om ditt elbolag går över till en debitering som baseras på högsta förbrukning under en enskild timme istället för huvudsäkringsstorlek.
Att dusha, och då man sen kommer ut , sätta igång diskmaskin, tvättmaskin och kaffekokare = högre elnäts kostnad
 
  • Gilla
fredrök och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson
M mendlock skrev:
helt ärligt så funderar jag på om mitt elbolag helt enkelt använder fel anläggning. Om det jag faktiskt ser är min grannes förbrukning… det skulle förklara varför det i princip ej blev någon skillnad alls före eller efter bergvärme.

i morgon ringer jag installatörerna av värmepumpen så får de kolla.
Lustigt. Jag har precis samma känsla. Oavsett vad jag gör hemma så verkar inte elförbrukningen påverkas öht. https://www.byggahus.se/forum/threads/leta-eltjuvar-foerbrukningen-staemmer-inte.437651/

Hur kollar man om rätt elmätare är kopplad till mitt avtal?
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Lustigt. Jag har precis samma känsla. Oavsett vad jag gör hemma så verkar inte elförbrukningen påverkas öht. [länk]

Hur kollar man om rätt elmätare är kopplad till mitt avtal?
Kolla anläggningens ID på mätaren, om det finns en klisterlappar eller så. Jämför med anläggnings ID på din faktura från nätägaren.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Lustigt. Jag har precis samma känsla. Oavsett vad jag gör hemma så verkar inte elförbrukningen påverkas öht. [länk]

Hur kollar man om rätt elmätare är kopplad till mitt avtal?
Skruva ur propparna och kolla var det blir svart... :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 5 till
  • Laddar…
Jonas Persson
G guggen skrev:
Där har du nog tänkt lite fel. Du menar nog inte gjutjärn eller sektionsradiatorer utan olje-erans panelradiatorer, dessa är värdelösa vid låga temperaturer. En rejäl gjutjärns radiator ger mkt bra effekt även vid låg dt, dessutom får man rejält med volym i systemet, samma sak gäller bra sektionsradiatorer, tex Lenhovda duplex och liknande.
De är bättre än de som kom efter, men de har likväl en större inre massa och är därför inte lika bra som moderna element. Försökte jämföra avgiven effekt mellan den moderna nedan och den klassiska från Lenhovda och får effektsiffror som är 5-10% bättre med Purmo vi Dt30. Utseende eller funktion, så länge det fungerar bra nog går utseende före.

Skulle gissa på att plåtarna som sitter mellan elementen på ett modernt element ger en bättre skorstenseffekt då de är slutna som innebär att mer luft passerar förbi elementet. Speciellt när vi talar om ett element som är bara 30 grader och temperaturskillnaden inte är så stor.

Men jag håller med, i en klassisk miljö passar inte moderna element. Men det finns moderna varianter som liknar den klassiska svenska radiatorn sedan trettiotalet, men med en modern funktion, t ex denna.
sv-se-overview-delta-ventil-desktop810x810.jpg
https://www.purmo.com/sv-se/produkt...rer/designradiatorer/sektionsradiatorer/delta
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
Jag gillar sektionraddar, man slipper den varma spalten mellan radiatorn och väggen:
Vit sektionradiator monterad intill en vägg under ett fönster med krukväxter ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Fotografen Fotografen skrev:
Jag gillar sektionraddar, man slipper den varma spalten mellan radiatorn och väggen:
[bild]
Onekligen mycket tjusigt (y) Kromade rör istället för tio lager färg med pensel gör också stor skillnad.
 
  • Gilla
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.