Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Om solen ändå värmde på vintern så att det har någon praktisk betydelse. Hos oss blir inga rum varmare på vintern pga solen.

Jag kan inte detta på detaljnivå men det kan knappast vara effektivt för värmepumpen som väljer en lagom temperatur enligt de parametrar den har; hustyp, utetemp, värmekurva, önskad inomhustemperatur och plötsligt stänger ett eller flera termostat av delar av huset så att värmen som tillverkats blir för hög för de rum som fortfarande värms upp (returen har för hög temperatur). Resultatet blir att pumpens beräkningar inte stämmer och den försöker troligtvis korrigera genom att sänka effekten. När pumpen svängt in på rätt nivå så öppnar termostaten igen och det blir fel åt andra hållet. Två kockar blir aldrig bra, en funktion ska reglera temperaturen.

Det fungerade troligtvis bättre med de gamla pumparna som bara var till eller ifrån, nya frekvensstyrda pumpar som producerar exakt rätt temperatur på vattnet ersätter termostatens klassiska funktion.
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Om solen ändå värmde på vintern så att det har någon praktisk betydelse. Hos oss blir inga rum varmare på vintern pga solen.

Jag kan inte detta på detaljnivå men det kan knappast vara effektivt för värmepumpen som väljer en lagom temperatur enligt de parametrar den har; hustyp, utetemp, värmekurva, önskad inomhustemperatur och plötsligt stänger ett eller flera termostat av delar av huset så att värmen som tillverkats blir för hög för de rum som fortfarande värms upp (returen har för hög temperatur). Resultatet blir att pumpens beräkningar inte stämmer och den försöker troligtvis korrigera genom att sänka effekten. När pumpen svängt in på rätt nivå så öppnar termostaten igen och det blir fel åt andra hållet. Två kockar blir aldrig bra, en funktion ska reglera temperaturen.

Det fungerade troligtvis bättre med de gamla pumparna som bara var till eller ifrån, nya frekvensstyrda pumpar som producerar exakt rätt temperatur på vattnet ersätter termostatens klassiska funktion.
Nej, det lär inte vara risk för självsvängning, finns en viss tröghet i systemet, framförallt om acktank används.
Men visst om man vill ha en billigare anläggning och alltid värma rum där inte fullt värmebehov föreligger så kan man skippa rumstermostater, blir lite att elda för kråkorna under vissa förhållanden.
 
Jonas Persson
Fotografen Fotografen skrev:
man slipper den varma spalten mellan radiatorn och väggen
Men du ser all skit som samlas bakom elementen med åren. De är helt klart mer jobb att städa dem. Aldrig får man en perfekt lösning man är nöjd med :(
 
  • Haha
kwasibengt
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Onekligen mycket tjusigt (y) Kromade rör istället för tio lager färg med pensel gör också stor skillnad.
Tyvärr inte min bild, snodd...kan tom komma härifrån nånstans?
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
De är bättre än de som kom efter, men de har likväl en större inre massa och är därför inte lika bra som moderna element. Försökte jämföra avgiven effekt mellan den moderna nedan och den klassiska från Lenhovda och får effektsiffror som är 5-10% bättre med Purmo vi Dt30. Utseende eller funktion, så länge det fungerar bra nog går utseende före.

Skulle gissa på att plåtarna som sitter mellan elementen på ett modernt element ger en bättre skorstenseffekt då de är slutna som innebär att mer luft passerar förbi elementet. Speciellt när vi talar om ett element som är bara 30 grader och temperaturskillnaden inte är så stor.

Men jag håller med, i en klassisk miljö passar inte moderna element. Men det finns moderna varianter som liknar den klassiska svenska radiatorn sedan trettiotalet, men med en modern funktion, t ex denna.
[bild]
[länk]
Nja en sektionsradiator är tunn plåt precis som "moderna" radiatorer. Ingen större skillnad, det handlar primärt om ytan som värme kan avges från och där är säkert moderna om man tittar på samma djup säkert några procent bättre. Gjutjärn är i mitt tycke ännu bättre då de också ger volym till systemet, men mindre yta, så de tar mer plats. Samma sak med tex Lenhovda, man kanske får än något djupare radiator än motsvarande "modern" för samma prestanda.
Så i slutändan handlar det huruvida man vill ha så små raddar som möjligt och gömma dem eller om de får synas och ta lite mer plats.
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Tyvärr inte min bild, snodd...kan tom komma härifrån nånstans?
Jag har några sådana, men kör med kopparrör hela vägen.
 
Jonas Persson
G guggen skrev:
Nja en sektionsradiator är tunn plåt precis som "moderna" radiatorer. Ingen större skillnad, det handlar primärt om ytan som värme kan avges från och där är säkert moderna om man tittar på samma djup säkert några procent bättre. Gjutjärn är i mitt tycke ännu bättre då de också ger volym till systemet, men mindre yta, så de tar mer plats. Samma sak med tex Lenhovda, man kanske får än något djupare radiator än motsvarande "modern" för samma prestanda.
Så i slutändan handlar det huruvida man vill ha så små raddar som möjligt och gömma dem eller om de får synas och ta lite mer plats.
Stämmer bra, fick för mig att de var tyngre än de är.
 
Sedärja...goggel hittade den...:giggle:
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Skulle gissa på att plåtarna som sitter mellan elementen på ett modernt element ger en bättre skorstenseffekt då de är slutna som innebär att mer luft passerar förbi elementet. Speciellt när vi talar om ett element som är bara 30 grader och temperaturskillnaden inte är så stor.
Vi har mestadels gamla sektionsradiatorer från 50-talet, men även några moderna som antagligen installerades samtidigt som BVP. Jag kan bekräfta att det är en tydlig ”skorstenseffekt” på de nya radiatorerna jämfört med de gamla. Dels känner man det vid radiatorn och dels blir det märkbart varmare i de rum som har sådana moderna radiatorer.
 
  • Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det går inte att jämföra av två enkla skäl. För det första kan du inte jämföra din lösning mot en en modern BVP med borrhål som i det här fallet har ett temperaturoberoende SCOP på 4.4-5.8. Och för det andra har tekniken utvecklats enormt på 25 år.


IVT har inget "auto-magiskt" uppstartsprogram utan det är installatören som fixar grundinställningarna med hänsyn till husets yta och beskaffenhet, innetempgivare, golvvärme, acc-tank, typ av radiatorslinga, extern vvb, etc.

Självklart kan det finnas behov av efterjustering om installatören har tummen mitt i handen som det tyvärr verkar vara i det här fallet.
Temperaturoberoende SCOP?
Det var nytt för mig, jag tror dock en sådan maskin bryter mot termodynamikens lagar. Berätta gärna mer om hur det fungerar.
 
Jonas Persson
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Temperaturoberoende SCOP?
Det var nytt för mig, jag tror dock en sådan maskin bryter mot termodynamikens lagar. Berätta gärna mer om hur det fungerar.
Läser det som utomhustemperaturoberoende SCOP. Tänk luft/luft eller luft/vatten värmepumpar.
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Temperaturoberoende SCOP?
Det var nytt för mig, jag tror dock en sådan maskin bryter mot termodynamikens lagar. Berätta gärna mer om hur det fungerar.
Varför skulle inte SCOP bero på temperaturen?? I så fall är det ju helt meningslöst att tillverkarna redovisar SCOP för olika klimatzoner och varför skiljer sig SCOP mellan olika zoner?
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Läser det som utomhustemperaturoberoende SCOP. Tänk luft/luft eller luft/vatten värmepumpar.
Hur kan SCOP bli oberoende av utomhustemperaturen?
 
useless useless skrev:
Varför skulle inte SCOP bero på temperaturen?? I så fall är det ju helt meningslöst att tillverkarna redovisar SCOP för olika klimatzoner och varför skiljer sig SCOP mellan olika zoner?
Precis vad jag menar.
 
EddieHansson
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Hur kan SCOP bli oberoende av utomhustemperaturen?
Jag tror man menar olika temperaturer. För LLVP och LVVP så är ju utomhustemperaturen styrande, men för BVP så är det borrhålets temperatur. Borrhålets temperatur är ju mycket mer stabilt/konstant och påverkas inte av utomhustemperaturen.
 
  • Gilla
Karl Olssvan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.