hsd
Värre är ju linolja å lin , härdar så det blir totalt omöjligt att skruva isär
 
  • Haha
kwasibengt
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Värre är ju linolja å lin , härdar så det blir totalt omöjligt att skruva isär
Det var nog 50 år sen som en röris kladdade på linolja på linet, klart bästa tätningen. sen att skruva isär det som suttit i 50 år med lin och olja. Då är det bara varm nyckeln som gäller, den öppnar allt
 
M mendlock skrev:
Vi fick installerat bergvärme i veckan och hade förväntat mig att direkt se skillnad på elförbrukningen.
Vi har Tibber som elbolag, vilket gör att jag kan se elförbrukning timme för timme.

Värmepumpen som är installerad är en: IVT GEO512C
Tidigare hade vi en väldigt gammal elpatron.

Elförbrukningen, sedan bergvärmen gick igång, är dock i princip helt oförändrad och jag kan inte få det att gå ihop. Kan någon här hjälpa mig med detektiv arbetet?

Tidslinje
  • 2021-12-02: Gamla elpatronen byts ut. Bergvärmepumpen installeras men kopplas ej in till hålet. Kör alltså på elpatron i nya pumpen.
  • 2021-12-03 Eftermiddag: Installationen klar och nu skall Bergvärmepumpen alltså funka. Dock, tycker jag det verkar som bergvärmepumpen fortsatt går på elpatron. Den fortsätter också värma huset trots att den passerat rikttemperatur på 21 grader.
  • 2021-12-03 Kväll: Det är 24 grader i huset på kvällen. Bervärmepumpen startas om och ställs i Normal läge, istället för Komfort läge rikt temperatur sätts till 19 grader
  • 2021-12-04: Eftersom temperaturen i huset redan var hög, tycker jag det verkar som att bergvärmepumpen knappt går och låter huset kylas. När huset är 19 grader, så kör bergvärmepumpen igen.
  • 2021-12-04 Kväll: Det är för kallt med 19 grader, så jag sätter tillbaka rikttemperatur till 21 grader.
Temperatur inne
Här är diagram med temperatur inomhus:
[bild]

Jag läste under gårdagen av en del data på bergvärmepumpen under gårdagen, för att kontinuerligt hålla koll på vad som skedde:
[bild]
Som jag ser det så användes ytterst lite energi under gårdagen.
Mellan 2021-12-04 17:07 och 2021-12-05 05:42 användes, om jag läser maskinen rätt, 17kwh och den använde ingen tillskottsel.
Sen ska det ju också kommas ihåg att temperaturen i huset var rätt hög när gårdagen började, så pumpen hade lite gratisskjuts på grund av det.

Problemet är att mitt elbolag rapporterar att jag fortfarande använde i princip lika mycket el, som jag gjort tidigare.
Dessutom rapporterar mitt elbolag ett andelen av min elförbrukning som går till värme har stigit...
Jag får det inte att gå ihop.

Elförbrukning enligt mitt elbolag:
  • 2021-12-01: 172.55 kwh
  • 2021-12-02: 118,44 kwh
  • 2021-12-03: 140,40 kwh
  • 2021-12-14: 177,42 kwh
[bild]

Jag får det inte att gå ihop. Det känns som att antingen ljuger mitt elbolag eller min värmepump för mig.

Snälla hjälp!
Din värmeförbrukning har mest att göra med din ute temperatur. Du är helt rätt ute med hur mycket värme det finns kvarvarande värme i huset. Det blir en efter släpning när temperaturen ändras ute. Det kallas hur trögt huset är. Ofta finns det inställningar där man ställer in husets tröghet. Sidospår. Du ska jämför värmeförbrukning med ute temperaturen. Här om dagen var det -18 grader. Om du har ett 60/40 system ska det gå ut 60 grader vid -18 grader i Stockholmsområdet. Siffran 40 är att returen, tillbaka till värmepumpen ska vara 40 grader om värmesystemet är rätt dimensionerad och justerat. Siffran 40 är mycket viktig när det gäller fjärrvärme. Om du har möjlighet jämför nu framåt vad ute tempen är med förbrukningen. Tänk på att hushålls el kostar också. Tvättmaskin, torktumlare, spis, dammsugare, speciellt torktumlare. Kom på fler grejor. Det är flera grejor som är viktiga. Fungerar alla radiator termostaterna rätt, är de rätt inställda. Dumt att elda för kråkorna. Är värmekurvan i värmepumpen rätt inställd? Kan du kolla utgående temperatur i från värmepumpen? Jämför den med ute temperaturen. Missade kurvorna på dina rumsgivare. Jag tycker inte att värmepumpen är så bra inställd efter ute temperaturen. En viktig fråga bara. Har du en ackumulator tank mellan din värmepump och radiator systemet?
 
Redigerat:
  • Gilla
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Grejen är att du eldar mer för kråkorna genom att lägga framledningstemperaturen lite över vad som egentligen krävs och sedan strypa ner det via termostater, om du kör värmepump. (Är det någon annan värmekälla så spelar några grader högre framledning ingen roll däremot.)
Så de extra kW som värmer kråkor i oanvända rum etc är inte värt det. Undantaget som sagt rum där det eldas i kamin eller solen värmer mkt mer än i övriga rum.
Vaddå lägga framledningstemp över vad som krävs? aktuell framledningstemp krävs i de sämst belägna rummen. Sedan stryps flödet till de rum som inte har samma värmebehov.
 
  • Gilla
39x
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
ka enligt exsperter klara sig alltid
Det sa Mockfjärdshus också när de installerade värmen med järnrör med o-ringar på 70/80-talet.
Funkade jättebra tills nån rörde på nåt.
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
L lat skrev:
Det sa Mockfjärdshus också när de installerade värmen med järnrör med o-ringar på 70/80-talet.
Funkade jättebra tills nån rörde på nåt.
Jepp du har rätt, med stål/järn biter dom inte riktigt , har inte sagt något det, röret ska deformeras lite och det gör inte stål/järn , koppar kläms ihop lite med en liten sexkant mellan som två små svulster på röret utanför O-ringen, inget kan då röra sig , det är tvärnit åt alla hål. det finns kopplingar för att koppla stål och koppar, I övrigt så är det bara gänga som gäller för stål/järn + lin och passat ( för ca 50 års sen var det linolja på linet )
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
J jack23 skrev:
Vaddå lägga framledningstemp över vad som krävs? aktuell framledningstemp krävs i de sämst belägna rummen. Sedan stryps flödet till de rum som inte har samma värmebehov.
Ja. Men inte med termostaterna utan med injusteringsventilerna. Annars får man strömningsljud och som sagt risken med felfunktion hos termostaterna.
 
hsd
J jonaserik skrev:
Jepp du har rätt, med stål/järn biter dom inte riktigt , har inte sagt något det, röret ska deformeras lite och det gör inte stål/järn , koppar kläms ihop lite med en liten sexkant mellan som två små svulster på röret utanför O-ringen, inget kan då röra sig , det är tvärnit åt alla hål. det finns kopplingar för att koppla stål och koppar, I övrigt så är det bara gänga som gäller för stål/järn + lin och passat ( för ca 50 års sen var det linolja på linet )
Hehe, förr fick rörmokaren gänga hela dagen ;)
 
  • Haha
kwasibengt
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Hehe, förr fick rörmokaren gänga hela dagen ;)
rörgökning is the shit om en vill kunna underhålla :-O
 
K karlmb skrev:
Ja. Men inte med termostaterna utan med injusteringsventilerna. Annars får man strömningsljud och som sagt risken med felfunktion hos termostaterna.
Det är lite trixigt med villor. Svårt att få en bra funktion när det inte får kosta så mycket. Det finns en motsättning mellan värmepumpar och radiatortermostater. Enligt min mening är radiatortermostater mycket bra. De tar överskottet. Du får inga toppar på 24 grader i vissa rum som du inte behöver. Fast samtidigt kräver värmepumpen ett visst flöde för att fungera som den ska. Alltså inga termostater. Så vad gör man för att lösa det. Man skaffar en ackumulator tank med en radiatorshunt. Värmepumpen kör i mot acktanken och shunten reglerar värmen mot radiatorerna. Då kan man har 0 i flöde genom radiatorerna om man vill. Fast inte bra för länge bara. Kan skada cirkpumpen. Under tiden gör värmepumpen vad den behöver göra. Se till att acktanken håller rätt temperatur. Fler dyra prylar bättre funktion.
 
S Styrtekniker skrev:
Det är lite trixigt med villor. Svårt att få en bra funktion när det inte får kosta så mycket. Det finns en motsättning mellan värmepumpar och radiatortermostater. Enligt min mening är radiatortermostater mycket bra. De tar överskottet. Du får inga toppar på 24 grader i vissa rum som du inte behöver. Fast samtidigt kräver värmepumpen ett visst flöde för att fungera som den ska. Alltså inga termostater. Så vad gör man för att lösa det. Man skaffar en ackumulator tank med en radiatorshunt. Värmepumpen kör i mot acktanken och shunten reglerar värmen mot radiatorerna. Då kan man har 0 i flöde genom radiatorerna om man vill. Fast inte bra för länge bara. Kan skada cirkpumpen. Under tiden gör värmepumpen vad den behöver göra. Se till att acktanken håller rätt temperatur. Fler dyra prylar bättre funktion.
Nackdelen med det är ju att man låter vp tillverka varmare vatten än precis nödvändigt.
Det bästa är att ha merparten av radiatorerna /gv-slingor öppna hela tiden, och bara ha några enstaka termostater i rum där det verkligen behövs.
Då kommer vp att gå optimalt och man får full komfort i alla rum.
 
K karlmb skrev:
Nackdelen med det är ju att man låter vp tillverka varmare vatten än precis nödvändigt.
Det bästa är att ha merparten av radiatorerna /gv-slingor öppna hela tiden, och bara ha några enstaka termostater i rum där det verkligen behövs.
Då kommer vp att gå optimalt och man får full komfort i alla rum.
Det kanske går få till det. Kräver mycket justerade. Så det inte blir toppar i vissa rum som visades på ett diagram på kurvor som jag såg på forumet. Som mest 24 grader. Jag har konstant 20 i mitt radhus. Med en luft/luft och el element. Om ni undrar så har det varit bundet länge. Så jag är inte drabbad än. Vi får se om 3 år.
 
S Styrtekniker skrev:
Det kanske går få till det. Kräver mycket justerade. Så det inte blir toppar i vissa rum som visades på ett diagram på kurvor som jag såg på forumet. Som mest 24 grader. Jag har konstant 20 i mitt radhus. Med en luft/luft och el element. Om ni undrar så har det varit bundet länge. Så jag är inte drabbad än. Vi får se om 3 år.
INga större problem att få till det. Bara styrpa ner varma rum undan för undan tills alla har rätt temp.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Så vad gör man för att lösa det. Man skaffar en ackumulator tank med en radiatorshunt.
Det behövs ingen shunt. Det räcker med en tank som separerar flödet mellan värmepumpen och värmesystemet.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
et räcker med en tank som separerar flödet mellan värmepumpen och värmesyste
Hur går det till?
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.