J jack23 skrev:
Shunt behövs bara om du har två olika typer av bjälklag, t ex trä och betong.
Det har med volymnen på radiatorslingan att göra. Börjar alla termostaterna strypa får du får du för litet delta och maskinen larmar. Ska man köra termostatstyrning i hela huset behöver man separat slinga med egen cirkpump och acktank. Här är en bra sammanfattning: "Guide om arbetstank och Volymtank"

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vad menar du med det? Antar du menar vid golvvärme? Det behövs inte.

Shunt behövs om man har tex betong i nedre plan, trä i övre, annars får man för hög framledningstemp till betongbjälklaget. Går då också att ställa olika värmekurvor.

@Boilerplate4U

Behöver inte ha shunt bara för man har arbetstank/acctank. Bara om man har fler än en värmekrets med olika framledningstemperatur. Ja om man inte nu kör fast kondensering vilket bara är dumt med bergvärme.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det har med volymnen på radiatorslingan att göra. Börjar alla termostaterna strypa får du får du för litet delta och maskinen larmar. Ska man köra termostatstyrning i hela huset behöver man separat slinga med egen cirkpump och acktank. Här är en bra sammanfattning: "Guide om arbetstank och Volymtank"
Jag menar vid golvvärme.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
S
Efter att studerat filmen över installationen blir jag lite konfunderad av att de två kopparrörsanslutningarna ur värmepumpen, som normalt brukar vara tappvatten, är anslutna till gröna stålrör för värme.
Kall-och varmvatten verkar anslutna till stålkopplingar.
Har inte lyckats få fram hur denna värmepump ska anslutas, men man blir lite misstänksam om det kan vara en felkoppling.

S Stegatorparn skrev:
Efter att studerat filmen över installationen blir jag lite konfunderad av att de två kopparrörsanslutningarna ur värmepumpen, som normalt brukar vara tappvatten, är anslutna till gröna stålrör för värme.
Har inte lyckats få fram hur denna värmepump ska anslutas, men man blir lite misstänksam om det kan vara en felkoppling.
https://jseducation.se/files/pages/install_ivt_geo500.pdf

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Tänk på det här när den gör varmvatten att om ni ställt upp tempen så kompressorn får jobba mer än nödvändigt så är nog bättre om ni ändrar intervallerna för legionella.Duschar ni varje dag kan ni nog ställa upp till var 14/dag istället för att kompressorn får gå önödigt högt varje gång den ska göra varmvatten.
Finns det i bortänden någon vinst map kompressorlivslängd att göra legionellakörningen med elpatron istf kompressor, för att slippa plåga kompressorn?

S Stegatorparn skrev:
Mycket möjligt att de kopplat fel.
Vi har en extern pump i vårat system, hos oss kopplade rörmokaren pumpen åt fel håll plus en massa andra felkopplingar, shunt stängde när den skulle öppna mm.

Alltså, jag tror att ditt system efter pumpen, inte är som det borde. Pumpen känner vad det är för temperatur i huset. Den försöker öka tempen, men kan bara ge max 65 grader ut, om du då har broms och begränsning på ditt system med element, så kommer det cirkulera dåligt, det kan man se då du bara har 27 grader tillbaka, du måste öppna alla termostater fullt, samt öka farten på cirkulationspumpen för elementen. Kanske bör du byta något element till ett nytt lågtemp.

Om ni läser svaren från TS ser ni att allt funkar normalt.

J jack23 skrev:
Håller inte med där, att köra med öppna termostater skulle göra dem helt överflödiga. Då kan man lika gärna ha en central termostat.
Nej, använd termostaterna så får du en jämn temperatur i rummen och sätt ner temperaturen i de rum som du inte behöver ha varma.
Helt fel. Man ska normalt ha alla termostater helt öppna. Bara i rum där ojämn värmetillförsel förekommer så kan man ha kvar en termostat som drar ner tex vid stor solinstrålning eller om man eldar i kamin eller så.
Temperaturen i alla andra rum blir jämn om man styr på en korrekt inställd kurva för yttertemp.
Allt detta förutsätter som sagt att flödet i varje radiator/golvvärmeslinga är injusterat korrekt.

• Gilla
NoiseMaker och 6 till
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Alltså, jag tror att ditt system efter pumpen, inte är som det borde. Pumpen känner vad det är för temperatur i huset. Den försöker öka tempen, men kan bara ge max 65 grader ut, om du då har broms och begränsning på ditt system med element, så kommer det cirkulera dåligt, det kan man se då du bara har 27 grader tillbaka, du måste öppna alla termostater fullt, samt öka farten på cirkulationspumpen för elementen. Kanske bör du byta något element till ett nytt lågtemp.
Ja, första steget borde vara att öppna alla termostater på max. Sedan justera in en lämplig kurva

• Gilla
Wigert och 1 till
  • Laddar…
Du har en elförbrukning angiven för 2021-12-14. Det är ju lite skumt...

S Stegatorparn skrev:
Är de?
Tyckte mig se att järnröret går till bakkant av vp, och att kv kommer in mitt på typ, som det ska?

Fotografen Fotografen skrev:
Finns det i bortänden någon vinst map kompressorlivslängd att göra legionellakörningen med elpatron istf kompressor, för att slippa plåga kompressorn?
Är nog svårt att svara på med tanke på att dom nyare pumparna kör på R134 som tål högre temperaturer men jag vill nog ha runt 53-55 grader innan den bryter och har en äldre maskin med R407 och som i mitt fall så duschar vi varje dag och pumpen står inom 2m (källaren) så har jag ställt på 1/månaden.belasta kompressorn önödigt sliter nog en del men hur mycket det kan påverka livslängden finns nog inget riktigt svar på men jag tror att den kan påverka negativt..Duschar man typ varje dag så kan man öka på intervallerna om man inte vill att el-patron ska köra ofta.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Kolla upp det här med 35A säkringarna, om du inte behöver så stora säkringar (troligen inte) så
kan det vara en bra affär att byta avtal till ett som ligger på lägre ampere.
Har ju ingenting med värmepumpens funktion att göra, men det är väl onödigt att betala mer
än man behöver.
Mvh Bengt.

• Gilla
Chr3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.