Jonas Persson
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det fungerar om man har en separat acc-tank med egen shunt annars ska alla termostater vara helt öppna med undantag för termostatreglering i kanske några få sovrum.
Jag har bara termostst i tre rum. På elementen i vardagsrummet där kakelugnen finns så att elementen inte värmer samtidigt som kakelugnen och det blir bastu.

I sovrummet så att det kan hålla en lägre temperatur.

I arbetsrummet där datorer värmer upp rummet med samma följdproblem som kakelugnen.

Jonas Persson
V växelventil skrev:
Tycker det är vansinningt att stänga av patron speciellt när det är så här kallt och är du bortrest och kompressorn stannar.Du kan ju ställa inrervallen för legionella om det skulle vara problemmet.
Legionella är inget problem då jag värmer upp till 64°C.

Att kompressorn skulle gå sönder och huset frysa sönder ser jag inte som ett stort problem.

Vad värre är att jag får långa strömavbrott några gånger varje år. Då hjälper ingen elpatron och jag har helt andra reservplaner.

• Gilla
Crank
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Legionella är inget problem då jag värmer upp till 64°C.

Att kompressorn skulle gå sönder och huset frysa sönder ser jag inte som ett stort problem.

Vad värre är att jag får långa strömavbrott några gånger varje år. Då hjälper ingen elpatron och jag har helt andra reservplaner.
Men kompressor kan stanna och för mig är det en gåta varför man stänger el-patron. Har du själv ställt upp till 64 grader?Nu klarat min pump inte så höga temperaturen men alla dar i veckan ha en som bryter runt 55 grader och kör legionella 1 timme/månad.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jag har bara termostst i tre rum. På elementen i vardagsrummet där kakelugnen finns så att elementen inte värmer samtidigt som kakelugnen och det blir bastu.

I sovrummet så att det kan hålla en lägre temperatur.

I arbetsrummet där datorer värmer upp rummet med samma följdproblem som kakelugnen.
Väldigt likt hur vi har det hemma.

• Haha
Jamtstårsa
  • Laddar…
M mendlock skrev:
Okej. Nu har bergvärmen verkat ”fungera” sedan igår klockan 15.

Såhär säger mitt elbolag om förbrukning el får gårdagen:

[bild]

Totalt 160kwh igår. Ungefär som alla andra dagar, och ungefär som innan vi satte in bergvärme, när vi körde elpatron från 70-talet (dock ska det sägas att det nu är ca 6 grader kallare än sista dagen vi hade med den gamla elpatronen).

Sedan 15 igår rapporterar värmepumpen att den använt totalt 25kwh, allt på kompressor, den har ej använt elpatronen.
Sedan 15 igår så har duschen gått en gång, vi har kört en maskin disk, och el-golvvärme i ett litet badrum (5kvm) har stått på. Edit: Visade sig att frugan hade slagit på golvvärmen vid vår matplats under gårdagen!

Uppdatering
Fan. Nu känner jag mig som en jubelidiot.
När jag nu satte mig ner och räknade på allt (dock var det ganska så högt räknat på samtliga punkter) så kunde jag faktiskt komma upp i summan av det som elbolaget mätt upp, utan att avrunda allt för mycket i överkant, tror jag.

Vi slog på golvvärmen igår i badrum uppe och vid matplatsen, visar det sig. Räknar jag med allt sådant så landar jag på rätt siffra... Den golvvärmen har dock ej stått och gott tidigare.
Under dagen idag ska jag göra motsvarande test, slå av golvvärmen vid matplatsen igen, och göra ny mätning.

[bild]
Många av dina siffror känns väldigt höga. Exempelvis diskmaskin 7.5Kw. En diskmaskin gör normalt av med max 1 kWh/körning.
Kyl och frys - jag har äldre frysboxar som jag satt elmätaren på, de ligger på ca 1.2kWh/dygn.
Jag har även en större drickakyl från Norcool med stor fläkt i, den drar knappt 2kWh/dygn (avstängd just nu...). Vanlig äldre kyl 1-1.5kWh/dygn,

Ventilationen känns också hög - om det inte är ett värmebatteri i den.

Det måste finnas något du missar, eller så är elbolagets mätning helt uppåt väggarna.
Som exempel bor vi i ett hus på 155m2 + 25m2 biyta, Nibe F1255 Bergvärme, 200m hål.
Sambon är hemma föräldraledig, jag jobbar hemifrån. Nyare kyl + frys, plus två frysboxar.
TV:n går en hel del. Tvättmaskinen 2ggr/dag i snitt, diskmaskinen 1-2ggr. En hel del matlagning osv.

Bor visserligen i södra Småland.

Under första veckan i December med tämligen kallt har vi snittat 32.5kWh/dygn.

• Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
C
V växelventil skrev:
Men kompressor kan stanna och för mig är det en gåta varför man stänger el-patron.
Instämmer. Bättre att ställa in varmvattenberedningen i ekonomiläge i så fall, så kör den inte elpatronen "i onödan".

J jack23 skrev:
Håller inte med där, att köra med öppna termostater skulle göra dem helt överflödiga. Då kan man lika gärna ha en central termostat.
Nej, använd termostaterna så får du en jämn temperatur i rummen och sätt ner temperaturen i de rum som du inte behöver ha varma.
Det är helt fel. En bergvärme är inte en vedpanna. När man hade ved så elda man och kunde inte styra temperaturen på vatten i systemet , då fick man ha en termostat på varje element. Men nu så har värmepumpen en givare till vilken temp du har inne. Sen ger den bara så mycket temperatur ut i systemet så du får rätt temperatur. Så ja du har en central termostat. Allt annat ska vara max öppet eller inte användas alls.

• Gilla
rulle57 och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
K Nils Andersson1 skrev:
Det är helt fel. En bergvärme är inte en vedpanna. När man hade ved så elda man och kunde inte styra temperaturen på vatten i systemet , då fick man ha en termostat på varje element. Men nu så har värmepumpen en givare till vilken temp du har inne. Sen ger den bara så mycket temperatur ut i systemet så du får rätt temperatur. Så ja du har en central termostat. Allt annat ska vara max öppet eller inte användas alls.
Jag har inget centralt termostat. Det är mer finurligt än så.

Med hjälp av temperaturgivare för utomhustemperatur, angiven hustyp i pumpens konfiguration, (betong, trä etc) och värmekurvan så vet pumpen förutsättningarna. (Hur mycket och snabbt huset kyls ner) Genom att mäta temperaturen på utgående vatten och returen så vet den hur mycket vattnet kylts och därmed medeltemperaturen inne i huset. När rätt temperatur uppnåtts kyls inte vattnet lika mycket.

Detta fungerar om element och golvvärme är rätt dimensionerade och justerade.

Alternativa lösningar med tex termostster gör att lösningen mer eller mindre har funktioner som motverkar varandra och det förbrukar mer energi.

Redigerat:
  • Gilla
Chr3 och 1 till
  • Laddar…
Jag har inget centralt termostat. Det är mer finurligt än så.

Med hjälp av temperaturgivare för utomhustemperatur, angiven hustyp i pumpens konfiguration, (betong, trä etc) och värmekurvan så vet pumpen förutsättningarna. (Hur mycket och snabbt huset kyls ner) Genom att mäta temperaturen på utgående vatten och returen så vet den hur mycket vattnet kylts och därmed medeltemperaturen inne i huset. När rätt temperatur uppnåtts kyls inte vattnet lika mycket.

Detta fungerar om element och golvvärme är rätt dimensionerade och justerade.

Alternativa lösningar med tex termostster gör att lösningen mer eller mindre har funktioner som motverkar varandra och det förbrukar energi.
Jo, jag har samma system hos mig. Man kan (Nibe) köpa en givare om man vill , som tillbehör. Mitt system funkar, men inte bra om det är runt nollan och blåser. Då ger den inte värme tillräckligt.

Jonas Persson
K Nils Andersson1 skrev:
Jo, jag har samma system hos mig. Man kan (Nibe) köpa en givare om man vill , som tillbehör. Mitt system funkar, men inte bra om det är runt nollan och blåser. Då ger den inte värme tillräckligt.
Ja, just blåst har systemet ingen vetskap om och kan därmed inte kompensera för. Antar att det inte bara är runt nollan, utan även om det är kallare. Men det kanske inte blåser lika ofta då.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Hur gör jag de åtgärder du beskriver?
Har en 13 år gammal värmepump, nibe fighter 1115. Väldigt kallt i största rummet i huset med full takhöjd. Enbart golvvärme, slingorna känns kalla. Kyligt utomhus ner till -24. Bara i badrummet det är varmt o tvättstugan där pumpen står.

K
Det enklaste är väl att utesluta en stor förbrukare i taget. Slå av bergvärmepumpen helt på säkringspanelen under en timme och håll samtidigt koll på elmätarens siffror som du fotograferade i början. Sen gör du samma med alla andra säkringar i "proppskåpet" tills du hittar den skyldige ledningen/apparaten.

170 kWh per dygn motsvara 7 kW kan ens elpatronen i bergvärmepumpen leverera så mycket?

Jag har lite samma problem men med en relativt nyinstallerad luftluftpump som drar drygt 25-30 kWh/dygn nu när det är ca -5 grader. Med direktverkande el låg förbrukningen på kanske 40-45 kWh. Ska inte LLVP vara effektivare än så? Hade ju räknat med minst en halvering av förbrukningen

• Gilla
Crank och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
U ullak40 skrev:
Hur gör jag de åtgärder du beskriver?
Har en 13 år gammal värmepump, nibe fighter 1115. Väldigt kallt i största rummet i huset med full takhöjd. Enbart golvvärme, slingorna känns kalla. Kyligt utomhus ner till -24. Bara i badrummet det är varmt o tvättstugan där pumpen står.
Det låter som om du ska skapa en egen tråd där vi kan bena ut vad som går att göra.

Varför golven är kalla kan bero på många saker:

De enkla delarna - feljusterad anläggning (ventiler, värmekurva mm)

Något har gått sönder eller det är stopp någonstans

De som är svårare att åtgärda - dåligt isolerat golv nedåt eller slingor som placerats fel i golvet så att värmen inte kommer in i rummet.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Men fixar kompressorn legionella körningen utan patron.
Jag har tillsatsvärme (el Nibe ) avstängd men den går upp till 65° varannan vecka .. vill jag ha med än 250ltr varmvatten så går jag in i appen och trycker på läge lyx dvs el+berg

Men åter till problemet med TS bvp .. jag hade samma problem med min förbrukning i starten av min nibe som drog X kw/h dygn och fick panik ... det visade sig att rörisen hade knappa in fel och det gick endast på elpatron och råka vänt på en backventil...

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.