H HSP skrev:
De finns fortfarande vp på jula mfl. så antar att de löst detta med en blankett eller liknande.

Om myndigheterna eller EU skulle lösa detta enkelt så är det väl bara att endast tillåta försäljning av utrustningn utan kylmedie, transportfyllt med nitrogen.

Men det är väl för enkelt och då blir de sysslolösa i Bryssel....
Jula har sedan tidigare någon blankett som skulle fyllas i men det verkar som den användes lite sporadiskt.

Sen är det så att den stora marknaden för luft/luft är utanför EU (läs USA och Asien) där man i stort sett struntar i utsläpp av växthusgaser, så kineserna lär fortsätta att leverera maskinerna förfyllda.

Vi får väl se hur det tar sej med allt vad det gäller köldmedier. Ibland känns det som man silar mygg o sväljer elefanter. Alltså. Man strävar ju efter att få ner gwp:n men nya problem dyker ju upp.
När jag pluggade kyla så vet jag att jag undrade varför i hela friden man inte kör på r32 i vps men ställde aldrig frågan. Känns lite som att köldmedier är som allt annat här i världen. Medicin, bilar, hus ja u name it. Tillverkarna skiter i vilket o gör inte något dom inte måste eller bör för att vara i framkant. Det är lagar, förordningar osv som styr o nästa pilsner är att tjäna cash. Klart vi ska minska växthusgaserna men tex dupont måste ju tjäna cash o då kan dom inte "ta fram" ett perfekt köldmedia. Propan Co2 ammoniak osv är ju givetvis inte deras bästa kompis. Jag tror utvecklingen kommer att leda till lägre gwp o framförallt naturliga köldmedier.
Blev ganska flummigt men jag tror inte att vi kommer få se en ökad mängd av hemmapulare som fixar med vps eller kyla även om man kan. Tar vi scenariot att bara naturliga köldmedier skulle finnas så kommer det regleras för kylindustrins intresse ändå. Bara mina tankar...

Det finns en stark lobby bakom dom som äger patent/varumärken på olika kylmediablandningar.
Men förhoppningsvis kommer väl värmepumpstillverkarna inse att dom måste byta till andra kylmedia när marknaden krymper på grund av alla regler. Tyvärr är det väl just nu bara Sverige som alltid ska vara bäst i klassen som tolkar och efterlever kylmediaförordningen helt bokstavligen, så det är inte tillräckligt stort tapp för tillverkarna.

M
H HSP skrev:
Då räcker det väl med att säljande företag (ex jula) får ett intyg av köparen (jag) att jag som köpare av utrustningen kommer att se till att den installeras av certifierat företag.
Då har säljande företag ett bevis.
Finns vad jag kan se inget krav på att man ska ange vilket företag som installerar utrustningen.
Precis, så business as usual. Idag när man handlar av Jula så måste man skriva på ett papper där man svär på heder och samvete att man kommer låta ett företag installera pumpen. Tidigare fick man detta papper i kartongen och där skulle man skicka in detta, ifyllt av installerande företag, för att garantin skulle gälla.
Och skillnaden mot då och idag? Att man sätter en kråka på ett papper i affären och installerar själv eller inte sätter en kråka på pappret och fortfarande installerar själv.
Vad jag kan se så är det ingen skillnad och Jula, Polarpumpen mfl. kan fortsätta sälja värmepumpar till oss gör-det-självare.

M Markarbetaren skrev:
Precis, så business as usual. Idag när man handlar av Jula så måste man skriva på ett papper där man svär på heder och samvete att man kommer låta ett företag installera pumpen. Tidigare fick man detta papper i kartongen och där skulle man skicka in detta, ifyllt av installerande företag, för att garantin skulle gälla.
Och skillnaden mot då och idag? Att man sätter en kråka på ett papper i affären och installerar själv eller inte sätter en kråka på pappret och fortfarande installerar själv.
Vad jag kan se så är det ingen skillnad och Jula, Polarpumpen mfl. kan fortsätta sälja värmepumpar till oss gör-det-självare.
Där ser man. Ja då är det bara o köra på. Bara man inser vikten av att göra "rätt" så att man inte sabbar pumpen med fukt(luft innehåller fukt som alla vet) och inte släpper ut köldmedia.

M Markarbetaren skrev:
Men är det verkligen så numera? Lagstiftaren vill ju att Jula, Polarpumpen mfl ska kunna visa upp vem som installerat, inkl certifikatsnummer, annars böter.

Är det någon på forumet som har som privatperson köpt en pump i år, som vet hur det går till?

• Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
http://www.kylavarme.se/artikel/hardare-tag-mot-otillaten-forsaljning-av-luft-luftvarmepumpar

Enkelt konstaterat så kommer butikerna bli så illa tvungna att kräva info av kunden om vilket företag som installerat utrustningen. Annars riskerar dem mer i böter än vad de tjänar på en pump och lär således inte riskera att sälja pumpen.

Enklaste lösningen för detta är ju att kräva in cert nummer innan försäljning. Men bara för att kunden kan lämna ett nummer så betyder inte detta att firman verkligen dyker upp och gör installationen. Skall då butiken kräva en kopia av fakturan i efterhand och hur skall detta då gå till för en butik som ex Jula?

Enligt mig så blir det nästan omöjlig för dem att bevisa för en tillsynsmyndighet att produkten installerats av certat företag. Tiden lär utvisa hur hårt detta slår mot butikerna. Frågan är om kostnaderna för att butiken skall dokumentera allt detta riskerar att äta upp den vinsten man eventuellt gör på en pump...

Redigerat:
N Nixon90 skrev:
Frågan är om kostnaderna för att butiken skall dokumentera allt detta riskerar att äta upp den vinsten man eventuellt gör på en pump...
Ja då har lobbyn som ligger bakom reglerna uppnått ett delmål på vägen att få bort alla konkurrenter som är för billiga.

när är det då dags att förbjuda försäljningen av elprylar?
Det är defacto olagligt att installera de flesta prylar själv. Och det kan leda till att huset brinner upp, om man har väldig otur. Snacka om brutala utsläpp för miljön. Eftersom det nu ska vara förbjudet att köpa L/L utan installation så är det väl dags att förbjuda elprylar.

Själv anser jag att man ska kunna sälja prylarna oavsett att det är olagligt att installera dessa.
Det blir en urusel konkurrens om man måste gå via ett certifierat företag varje gång.
Så hur fungerar en sådan lag med konkurrenslagstiftning?
Men det kanske blir en handel med certifikat? Där mindre räknade säljer sitt nummer på blocket? varför inte?

Men jag är imponerad av kylföretagen! De har verkligen lyckats i sin Lobbyverksamhet! undrar hur mycket pengar de lagt ner?

När jag n kollar på Julas hemsida så står det inget om att en cerifierad tekniker ska vara inblandad vid köpe tillfället. Däremot står det att jag måste intyga att jag inte kommer installera produkten själv.
Det känns mer vettigt...

Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Jag har precis köpt en ca 10 år gammal Panasonic superscroll 9 he9gke-spk för 500 kr. Den fungerar felfritt vilket jag själv testat. Innomhus- och utomhusdel ingår.

Jag är fullt medveten om att det enligt lag krävs en certifierad instalatör men då jag ska ha den i en frigga som har öppning till ett uterum på vårt landställe så är typ 1000 kr (som den kostade) taket för hela paketet. Dvs, en instalation är inget riktigt alternativ. Om jag inte kan göra det själv åker den ut på Blocket.

Jag är hyfsad på att bygga men dålig på el och vvs. Är dock bra på Google, läsa och lära:)

1. Skilljer sig instalationen om jag struntar i kylan, dvs använder den bara för värme? (Går det?)
2. Vad ska jag göra innan jag tar ut den till landet? Fylla kylmedel, serva hos tekniker etc?
3. Vilka specialverktyg eller mätare krävs om jag gör det själv?
3. Vilket årligt underhåll krävs när väll instalationen gjorts?

När jag bodde utomlands började alltid aircon droppa någon gång per år och effekten dog ut vilket en tekninker fixade på någon timma. Är det för att de fick jobba hårt med att hålla kylan?

Redigerat:
A
1. Nä
2. Beror på
3. Samtliga
4. Inget

electroluxaren skrev:
1. Nä
2. Beror på
3. Samtliga
4. Inget
Tack för svar Electro.

Men vad tror alla ni som inte jobbar som installatörer. Fixar jag det eller ska den ut på Blocket?

Du behöver en vakuumpump, mbar-manometer och utrustning för att fylla i rätt mängd kylmedia. Åsså kylmedia såklart...
Plus lite verktyg för att kona och koppla rören.

Rören ska ju vakuumsugas innan igångsättning och för det krävs en pump som jag inte tror går få tag på för en lekman.

Vakumpumen är inte så svår att få tag på. Kylmedia säljs dock inte över disk till andra än certifierade kyltekniker. Det finns en del som säljer på nätet, men man får se upp så man inte får något utbytesmedel, typ propan. Visserligen går det att köra pumpen på det också, men då krävs en annan fyllnadsmängd och mer prylar och kunskap för att ställa in grejerna.

Har du inte prylarna och den grundläggande kunskapen så är det bättre att anlita någon. Då mäter dom upp och justerar in processen också så att den går optimalt från början.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.