334 395 läst · 967 svar
334k läst
967 svar
Installera värmepump själv ? Ajajaj....
Denna regel infördes redan 2015. Nytt för i år är att man har infört ett bötesbelopp på 5000 kr per sålt aggregat om inte återförsäljaren kan visa vem som installerat.CHEMAS skrev:
Jo det har den om man skiter i Julapumpen som är en halvdan värmepump och sätter in en top of the line pump så blir naturen betydligt gladare (inte din plånbok på kort sikt dock) sen är det väl så att dom stora bolagen vill inte ha in sån typ av konkurrens. Jag personligen tycker att dom pumparna är värsta skräpet som inte rosar marknaden direkt dessutom ser det ofta förjävligt ut monteringsmässigt men jag förstår din ståndpunkt och håller nog till viss del med dig.Mikael_L skrev:Och den andra konsekvensen då?
Det vi får jämföra med.
Det är att man tycker det blir för dyrt att kasta ut några tusenlappar till för att ta ut en köldtekniker att trycka ihop kopplingarna, så man skiter helt enkelt att sätta in en luftvärmepump.
Vad kostar det miljön?
Säg att VP'n går i snitt 1/4 av tiden på 800W under 5 av årets månader. Och med ett genomsnittligt COP på 3.
Då har man matat in 5*30*6*0.8 = 720kWh energi per år.
Och pumpen har med COP3 sparat 2160kW energi.
Och 1kg olja eller kol har ca 10kWh energi i sig, och verkningsgraden i kraftverket är 30%
Så då skulle vi alternativt elda upp 660 kg olja eller kol vilket skulle släppt ut 1,6 ton CO2 per år.
Så ifall jag köper 2 st Jula-pumpar, för att jag först misslyckas totalt med första och tömmer hela innehållet ut i atmosfären.
Sen köper jag nästa och lyckas koppla ihop den.
Sen kör jag i 5 år, och tycker den börja krokna och klipper av ledningarna och tömmer den andra i atmosfären och kastar resten på tippen.
Då har resultatet blivit att jag släppt ut totalt 1,6 kg R410 (från två pumpar) motsvarande 2760 kg CO2 i GWP.
Medan jag under de 5 åren sparat in 5 * 1600 = 8000 kg i CO2 som annars skulle släppts ut ifrån kolkraftverken.
Naturen har inget att tacka lagstiftaren för ...
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jo det är klart att man kan se det så. Min luft-vatten kostade 14.995kr år 2014. Drog alla rör och sånt själv, skitenkelt om man inte har tummen mitt i handen. Innan låg jag på 2-2,5m3 olja, bytte till elpanna och låg på 20-25.000 kwh/år. Nu ligger jag på 6000kwh, jag hade säkert kunna pressa den siffran till 5000/år med en 80.000-kronors installation med state of the art värmepump. Men vad har du för avskrivningstid på en sån? 20 år?, dvs. 4000kr/år. Håller min Jula-pump denna vintern också så är det even-steven mot state of the art pumpen. Håller den även nästa vinter så snackar vi total utkonkurens av super duper pumpen.T toyboy skrev:Jo det har den om man skiter i Julapumpen som är en halvdan värmepump och sätter in en top of the line pump så blir naturen betydligt gladare (inte din plånbok på kort sikt dock) sen är det väl så att dom stora bolagen vill inte ha in sån typ av konkurrens. Jag personligen tycker att dom pumparna är värsta skräpet som inte rosar marknaden direkt dessutom ser det ofta förjävligt ut monteringsmässigt men jag förstår din ståndpunkt och håller nog till viss del med dig.
Men jag förstår din ståndpunkt, folk betalar 400.000 för en Volvo när en Skoda för 200.000 gör samma jobb.
hittade hela texten i oklippt verision
4 § För en överträdelse av artikel 11.4 eller 11.5 i förordning (EU) nr 517/2014 genom att inte uppfylla föreskrivna krav på certifiering eller intyg ska en miljösanktionsavgift betalas med 5 000 kronor. Förordning (2016:1130).
med hänvisning till (EU) nr 517/2014
11.4 och 11.5
4. För utförandet av installation, service, underhåll eller reparation av utrustning, som innehåller fluorerade växthusgaser eller vars funktion kräver dessa gaser, som kräver certifiering eller intyg enligt artikel 10, ska fluorerade växthusgaser endast säljas till, och köpas av, företag som innehar relevanta certifikat eller intyg i enlighet med artikel 10 eller företag som har anställda som innehar ett certifikat eller utbildningsintyg enligt artikel 10.2 och 10.5. Denna punkt ska inte hindra icke-certifierade företag som inte utför sådan verksamhet som anges i första meningen i denna punkt från att samla in, transportera eller leverera fluorerade växthusgaser.
5. Icke-hermetiskt sluten utrustning påfylld med fluorerade växthusgaser får endast säljas till slutanvändare om det kan bevisas att installationen ska utföras av ett företag som är certifierat i enlighet med artikel 10.
4 § För en överträdelse av artikel 11.4 eller 11.5 i förordning (EU) nr 517/2014 genom att inte uppfylla föreskrivna krav på certifiering eller intyg ska en miljösanktionsavgift betalas med 5 000 kronor. Förordning (2016:1130).
med hänvisning till (EU) nr 517/2014
11.4 och 11.5
4. För utförandet av installation, service, underhåll eller reparation av utrustning, som innehåller fluorerade växthusgaser eller vars funktion kräver dessa gaser, som kräver certifiering eller intyg enligt artikel 10, ska fluorerade växthusgaser endast säljas till, och köpas av, företag som innehar relevanta certifikat eller intyg i enlighet med artikel 10 eller företag som har anställda som innehar ett certifikat eller utbildningsintyg enligt artikel 10.2 och 10.5. Denna punkt ska inte hindra icke-certifierade företag som inte utför sådan verksamhet som anges i första meningen i denna punkt från att samla in, transportera eller leverera fluorerade växthusgaser.
5. Icke-hermetiskt sluten utrustning påfylld med fluorerade växthusgaser får endast säljas till slutanvändare om det kan bevisas att installationen ska utföras av ett företag som är certifierat i enlighet med artikel 10.
I Svensk författningssamling SFS2016:1130 paragraf 4 står det följande:H HSP skrev:
4 § För en överträdelse av artikel 11.4 eller 11.5 i förordning (EU) nr 517/ 2014 genom att inte uppfylla föreskrivna krav på certifiering eller intyg ska en miljösanktionsavgift betalas med 5 000 kronor.
EU-förordningen 517/2014 artikel 11.4 och 11.5 som det hänvisas till ovan säger som följer:
4. För utförandet av installation, service, underhåll eller reparation av utrustning, som innehåller fluorerade växthus gaser eller vars funktion kräver dessa gaser, som kräver certifiering eller intyg enligt artikel 10, ska fluorerade växthusgaser endast säljas till, och köpas av, företag som innehar relevanta certifikat eller intyg i enlighet med artikel 10 eller företag som har anställda som innehar ett certifikat eller utbildningsintyg enligt artikel 10.2 och 10.5. Denna punkt ska inte hindra icke-certifierade företag som inte utför sådan verksamhet som anges i första meningen i denna punkt från att samla in, transportera eller leverera fluorerade växthusgaser.
5.Ickehermetiskt sluten utrustning påfylld med fluoreradeväxthusgaser får endast säljas till slutanvändare om det kan bevisas att installationen ska utföras av ett företag som är certifierat i enlighet med artikel 10.
Det går att ladda ner båda föreskrifterna i sin helhet. Googla på SFS2016:1130 och EU 517/2014
Då räcker det väl med att säljande företag (ex jula) får ett intyg av köparen (jag) att jag som köpare av utrustningen kommer att se till att den installeras av certifierat företag.
Då har säljande företag ett bevis.
Finns vad jag kan se inget krav på att man ska ange vilket företag som installerar utrustningen.
Finns vad jag kan se inget krav på att man ska ange vilket företag som installerar utrustningen.
Beror på lite hur myndigheten kommer att tolka artikel 5 i EU517/2014. Troligen kräver man att certifikatsnummer ska uppges. Och bevisbördan ligger ju på försäljaren av produkten. Tror inte att de kan överlåta den på köparenH HSP skrev:Då räcker det väl med att säljande företag (ex jula) får ett intyg av köparen (jag) att jag som köpare av utrustningen kommer att se till att den installeras av certifierat företag.
Nu är det lite antaganden från min sida, men det ska bli intressant att se hur detta tolkas framöver. Kan tänka mig att en del återförsäljare kommer att överklaga ev böter
De finns fortfarande vp på jula mfl. så antar att de löst detta med en blankett eller liknande.
Om myndigheterna eller EU skulle lösa detta enkelt så är det väl bara att endast tillåta försäljning av utrustningn utan kylmedie, transportfyllt med nitrogen.
Men det är väl för enkelt och då blir de sysslolösa i Bryssel....
Om myndigheterna eller EU skulle lösa detta enkelt så är det väl bara att endast tillåta försäljning av utrustningn utan kylmedie, transportfyllt med nitrogen.
Men det är väl för enkelt och då blir de sysslolösa i Bryssel....
Jag skulle sätta den åt en kund som köpt på en firma o firman blev tvungen att bevisa för elektrolux att en certad skulle installera den. Visserligen första gången jag fått frågan om cert nr osv.useless skrev: