R290 och R600a samt R1270 är inga problem att hantera. Jag och mina kollegor arbetar med dessa medium dagligen. För att få en antändning/explosion måste man hamna rätt i mättnadskurvan. Innan dess har man hunnit vädra bort den mängden/blandat ut med övrig luft i eller utanför lokal. Är man ändå osäker så blåser man på med lite kväve när ett lödningsarbete görs.
Vi har lagat en ansenlig mängd med aggregat som innehåller brännbar gas, inte en enda explosion eller brand.

Rädslan är ordentligt överdriven.

Edit: Och vad vidare... Att vakuumsuga ett system som innehållit brännbar gas. Ingen fara alls då elmotorn är åtskild själva pumpdelen. Det enda som sambinder är en motoraxel. Ingen gnistbildning kan ske i vakuumpumpen mao. Dessutom är oljan obrännbar.

Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Nej det långtifrån all system som kommer att läcka troligen mindre än en promille.
De flesta läckorna sker av brukare eller tekniker
Det är inte min erfarenhet ifrån fordonsbranchen. Och det lär ju vara de eviga läckagen som gjort att man är bekymrade för GWP värdet

A
fordonsläckor är väl representerade
och det är väl egentligen de som utgör 97% av samtliga läckande system
men mängden köldmedia är försumbart jämfört med "riktiga system" även den totala.
det är ju ett EU-jippo det här med att minska användningen av f-gaser det gäller ju bara EU och gäller inte läckor utan brukandet!
kontrollerade system utgöt inget hot mot mänskligheten. det finns värre saker i Bryssel...

electroluxaren skrev:
fordonsläckor är väl representerade
och det är väl egentligen de som utgör 97% av samtliga läckande system
men mängden köldmedia är försumbart jämfört med "riktiga system" även den totala.
det är ju ett EU-jippo det här med att minska användningen av f-gaser det gäller ju bara EU och gäller inte läckor utan brukandet!
kontrollerade system utgöt inget hot mot mänskligheten. det finns värre saker i Bryssel...
Stämmer det verkligen att större system står för mer totalt läckage än fordonen?

Mikael_L
Ska väcka denna tråd igen. :cool:

Jag anser att lagstiftning borde ändras, till att faktiskt tillåta vem som helst utföra ihopkoppling av förfyllda system med snabbkoppling. Man kan sätta en gräns på vilka köldmedium och maxvikt i systemet.

Det gäller ju att ha lite perspektiv på saker och ting.
Ta en sånhär JULA luft luft, den har 7-900 gram R410a.
RA410 är ingen ozonskiktsförstörande gas, men den ger däremot en kraftigare växthuseffekt än t.ex. den koldioxid som vi och bilar andas ut.
R410a Förstör som sagt inte ozonlagret, men har ett GWP på 1725.
(Global Warming Potential)
Det betyder att 1kg R410 motsvarar ett CO2-utsläpp på 1725kg.

Dvs ungefär vad en Volvo S70/V70 släpper ut på ca 7-800 mils körning.

Det är alltså vad den värsta konsekvensen blir ifall man helt 100% totalt misslyckas med ihopkopplingen av värmepumpen och släpper ur all gas.

• Gilla
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och den andra konsekvensen då?

Det vi får jämföra med.
Det är att man tycker det blir för dyrt att kasta ut några tusenlappar till för att ta ut en köldtekniker att trycka ihop kopplingarna, så man skiter helt enkelt att sätta in en luftvärmepump.

Vad kostar det miljön?

Säg att VP'n går i snitt 1/4 av tiden på 800W under 5 av årets månader. Och med ett genomsnittligt COP på 3.

Då har man matat in 5*30*6*0.8 = 720kWh energi per år.
Och pumpen har med COP3 sparat 2160kW energi.

Och 1kg olja eller kol har ca 10kWh energi i sig, och verkningsgraden i kraftverket är 30%
Så då skulle vi alternativt elda upp 660 kg olja eller kol vilket skulle släppt ut 1,6 ton CO2 per år.

Så ifall jag köper 2 st Jula-pumpar, för att jag först misslyckas totalt med första och tömmer hela innehållet ut i atmosfären.
Sen köper jag nästa och lyckas koppla ihop den.
Sen kör jag i 5 år, och tycker den börja krokna och klipper av ledningarna och tömmer den andra i atmosfären och kastar resten på tippen.

Då har resultatet blivit att jag släppt ut totalt 1,6 kg R410 (från två pumpar) motsvarande 2760 kg CO2 i GWP.
Medan jag under de 5 åren sparat in 5 * 1600 = 8000 kg i CO2 som annars skulle släppts ut ifrån kolkraftverken.

Naturen har inget att tacka lagstiftaren för ...

• Gilla
BiggeTheKing och 4 till
  • Laddar…
A
Det är bara att ringa till din EU kommisionär och kräva att förordningen ändras.
Hur svårt kan det bli?

Mikael_L
Och misslyckas jag inte alls med snabbkopplingen, och dessutom är noga vid skrotningen av pumpen så den kommer till återvinning utan att släppt ut något köldmedium så blir ekvationen naturligtvis helt strålande. :)

Mikael_L
electroluxaren skrev:
Det är bara att ringa till din EU kommisionär och kräva att förordningen ändras.
Hur svårt kan det bli?
Jag är för fattig för att driva lika framgångsrik lobbying. :)

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
A
Bli EU kommisionär....

M
Du glömmer det viktigaste! Om du gör jobbet själv förlorar staten moms, arbetsgivaravgift, a-skatt osv. för den som gör jobbet. Och dom förlorar skatt på det arbete du får utföra för att ha råd att betala montören. Sedan förlorar dom energiskatt, moms osv. på det som värmepumpen sparar in, fast där är dom förlorare oavsätt. Så staten har garderat med kryss här, det som dom förlorar på minskad energiförbrukning i form av skatter måste dom kunna ta in på monteringen.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Jag som trodde kylmediaförordningen fanns till för att skydda miljön... :rolleyes::rofl:

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Kommer troligtvis bli förbjudet att sälja vps utan att kunna garantera att pumpen kommer installeras av någon med cert.

tommib
Det är redan förbjudet, sedan i fjol tror jag.

tommib tommib skrev:
Det är redan förbjudet, sedan i fjol tror jag.
Jaså? Ofan. Har för mej att jag läste det häromdagen. Där ser man.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.