334 157 läst · 967 svar
334k läst
967 svar
Installera värmepump själv ? Ajajaj....
I några andra sammanhang, typ Blocketannonser, har jag läst att pumpen är "fylld" med kyla när den säljs begangnad? Dvs, jag måste kunna fylla på den med kyla innan jag tar ut den till landet?useless skrev:
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Kylmediet är väl kvar i den? Om han som mekkat ned den har gjort rätt, annars är han betydligt mer skyldigt än han som sätter upp den utan behörighet..
Den är inte nermonterad än och säljaren kommer ha en instalatör som gör detta. Jag utgår därför att kylmedlet är kvar, vilket jag även kommer be säljaren om.H Husqvarna220Ac skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Sen verkar pengen inte vara så liten...
Att du fick skriva på att du inte får installera den själv hänger ihop med F-gas förordningen och f-gaser.slaskman skrev:Köpte en luft-luft pump till garaget idag, en på extrapris på Jula. För att överhuvudtaget få köpa pumpen fick jag skriva på at jag agit del av info att jag själv inte får installera den. Nähä, det skulle vara en akrediterad kyltekniker som kommer ut och tittar på installationen jag har gjort, trycker ihop nipplarna till den förfyllda pumpen, stoppar i kontakten, tackar för sig och försvinner med 3000 kr. Säljaren vred sig som en mask när han berättade samt upplyste att gör jag det själv gäller inte garantin. Ser ingen rimlighet i detta,undrar hur länge man får installera sin egen tv...
Tror du måste sen fylla på köldmedium och då behövs det en egen certifiering för att kunna hantera detta.
G gusvo085 skrev:
Klart det går. Tyvärr går kondenseringstrycket upp då det blir okondenserbara gaser i, fukten i luften som finns i kommer nita dina lindningar i kompressorn va det lider, helt crazy i min mening. Häll vatten i din bilmotor också o hoppas att den smörjer bra. Att spara några kronor för att inte vacuumsuga en maskin är kokos. Finns betydligt bättre sätt om man nu skiter i att vacuumsuga.
Att man inte får installera en luft-luft värmepump själv hänger alltså ihop med F-gas förordningen som bygger på förordningar respektive regler inom EU.
Men jag läste faktiskt om en luft-vattenvärmepump som får installeras utan kylcertifikat eftersom man inte behöver hantera F-gaser i samband med installationen. Panasonic Aquarea Monoblock heter den.
Köldmediekretsen är hermetiskt sluten och integrerad i utedelen. Läste om dessa värmepumpar på en tysk sida. Där gör Panasonic reklam för dessa värmepumpar och hänvisar att man får installera dem utan kylcertifikat.
https://www.aircon.panasonic.eu/DE_...alteschein-die-neuen-aquarea-kompakt-systeme/
"Wärmepumpenmontage ohne Kälteschein: Die neuen Aquarea Kompakt-Systeme
05/04/2018
Die Kompakt-Systeme der neuen H-Serie wurden für Installateure entwickelt, die Luft-Wasser-Wärmepumpen schnell und ohne Kälteschein installieren möchten, ohne dabei auf die Vorteile der bewährten Panasonic Aquarea-Produktreihe zu verzichten."
Men jag läste faktiskt om en luft-vattenvärmepump som får installeras utan kylcertifikat eftersom man inte behöver hantera F-gaser i samband med installationen. Panasonic Aquarea Monoblock heter den.
Köldmediekretsen är hermetiskt sluten och integrerad i utedelen. Läste om dessa värmepumpar på en tysk sida. Där gör Panasonic reklam för dessa värmepumpar och hänvisar att man får installera dem utan kylcertifikat.
https://www.aircon.panasonic.eu/DE_...alteschein-die-neuen-aquarea-kompakt-systeme/
"Wärmepumpenmontage ohne Kälteschein: Die neuen Aquarea Kompakt-Systeme
05/04/2018
Die Kompakt-Systeme der neuen H-Serie wurden für Installateure entwickelt, die Luft-Wasser-Wärmepumpen schnell und ohne Kälteschein installieren möchten, ohne dabei auf die Vorteile der bewährten Panasonic Aquarea-Produktreihe zu verzichten."
Okej.
Nja, tänkte bara eftersom du skrev att det är ett rörmokarjobb.
Teoretiskt borde man kunna ha ngn etanolblandning där inne eller frostskydd i alla fall. Samma sak man har i en solvärmeanläggning, eller?
Men det borde ge lite sämre verkningsgrad.
Nja, tänkte bara eftersom du skrev att det är ett rörmokarjobb.
Teoretiskt borde man kunna ha ngn etanolblandning där inne eller frostskydd i alla fall. Samma sak man har i en solvärmeanläggning, eller?
Men det borde ge lite sämre verkningsgrad.