krijo1 skrev:
Har ju följt era diskussioner med spänning eftersom jag själv skulle önska att jag kunde spray måla min alster. Får se när jag vågar ge mig på det....

Hur som helst så hittade jag länkad info när jag sökte runt lite. Kanske kan vara av intresse för er.

[länk]

Och mer specifikt denna: [länk]
Spraymålning visar sig vara mycket mer än spraymålning. Det är underarbetet (har jag förstått nu) spraymålningen, samt efterarbetet (har jag inte hunnit prova ännu). Jag blev äntligen av med mina klumpar i materialet, genom att köpa ett litet filter som man trär över röret i tryckburken. Det hade tyvärr något nytt oväntat med sig, filtret jag köpte (50 mesh) var för tätt. Det hinner inte riktigt släppa igenom tillräckligt med färg (jag använder väldigt tjock beckers aqua 90, med rätt högt tryck från burken, och nu med ett 1.5 mm munstycke. Så jag måste hitta ett 130 mesh (Devilbiss har sådana). Det resulterade i lite spottande (först från sprutan, sedan från mig).

Bifogad bild är från ett skåp, som just nu håller på att torka efter gårdagens sprayning. Det är första lagret, så det skall ett lager till, och sedan skall det poleras lite för att få till glans. Dock, det är rätt bra (tycker jag) för att vara första lagret.


--- Mats ---
 
  • sink-cupboard-first-becker-aqua-90-spray-layer-side.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur blev slutresultatet Mats? Blev du nöjd?
 
Masses skrev:
Hur blev slutresultatet Mats? Blev du nöjd?
Jag blev nöjd. Kanske inte med slutresultatet, men det är mitt eget fel (jag valde att avsluta och göra annat hellre än att experimentera vidare). Jag är väldigt nöjd med vad sprutan och färgen kan åstadkomma. Till slut (hos phl) bestämde jag mig för att späda lite grand, 5% vatten för att vara exakt, och det har jag kört med sedan dess.

En mer sprutbar fäg skulle göra jobbet lite lättare, men faktum är att sprutan lägger på denna tjocka högglans väldigt enkelt, och väldigt bra. Tryckkopp istället för vanlig är en enorm skillnad. Det jag har svårt med är att ställa ner strålen när jag sprutar kanter, man måste helt enkelt reducera färgmängden mer än jag gör, men det hittar jag nästa gång jag målar. Sedan jag köpte billig putsduk på biltema och tvättar efter slipningen, samt filtrerade färgen, blev jag av med mina fiskögon och mina dammkorn (nästan alla). Men jag hade redan ett par i, så de fick vara kvar.

Bifogar två bilder, en som visar skåpet, den vertikala sidan, efter andra lagret (det finns alltså bara två tunna sprutmålade färglager sprutade på en vertikal sida). Botten och baksidan är inte målad mer än första gången, heller inte tvättad efter sandpappringen. Vad man ser är att jag fått lite ojämnheter längst ner, och det jag lärt mig är att sluta ställa det jag målar nästan på golvet, det blir ett stopp längst ner i sprayningen. Dessutom var skåpets insida för pillig, man skall inte sätta i mellanhyllor inan man målat.

Den andra bilden visar dörren efter fyra lager. Jag skulle säga att två eller tre lager bör räcka bra.

Visst ja, och jag funderar på en kamera med bättre ljuskänslighet, detta med blixt är svårt.

--- Mats ---
 
  • sink-cupboard-fourth-becker-aqua-90-spray-layer.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sink-cupboard-second-becker-aqua-90-spray-layer.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.