7 759 läst · 78 svar
8k läst
78 svar
inställningarna på ani/asturo F1 spray gun
Hej Bauhaus Var inom Bauhaus i Lödde och kollade lite på deras produkter. Personalen i färgblandningen skakade en burk och så jämförde jag lagom ovetenskapligt tiden det tar för färgstrålen att bryta upp från en omrörningsstycka doppad 50-60mm. Upplevde att Beckers och Flüggers snickerilacker är likvärdiga, 15s. Inte något absolut mått men det bevisar för mig att det inte är någon större skillnad på produkterna vad gäller viskositet.Mats Bengtsson skrev:
Häftgrunden kommer jag nog aldrig spruta igen, den är bara elände och har så alltid varit när jag försökt spruta den. Blir nog lack direkt. Varför finns det ingar schellackbaserade slipgrunder på denna sida pölen?
Jepp, Bauhaus. Veritas (Lee Nielsen) skickar faktiskt en del finisher till Sverige via yttransport. Har köpt och fått lite grand därifrån dock inte slipgrund. Kan vara värt att titta på deras webbsida. Min tidigare referens till Hagman var just för en slipgrund. Proffsen brukar inte köra slipgrund, bara tjock grundfärg har jag hört.phl skrev:Hej Bauhaus Var inom Bauhaus i Lödde och kollade lite på deras produkter. Personalen i färgblandningen skakade en burk och så jämförde jag lagom ovetenskapligt tiden det tar för färgstrålen att bryta upp från en omrörningsstycka doppad 50-60mm. Upplevde att Beckers och Flüggers snickerilacker är likvärdiga, 15s. Inte något absolut mått men det bevisar för mig att det inte är någon större skillnad på produkterna vad gäller viskositet.
Häftgrunden kommer jag nog aldrig spruta igen, den är bara elände och har så alltid varit när jag försökt spruta den. Blir nog lack direkt. Varför finns det ingar schellackbaserade slipgrunder på denna sida pölen?
--- Mats ---
Du menar nog Lee Valley ? Lie Nielsen toolworks är en annan trevlig leverantör, men de har nog inte den typen av produkter för ytbehandling.
Nu har jag gjort ett nytt försök. Viskositet enligt min mätkopp, står inget på koppen, men jag har för mig det är en ford nummer 4, är 20 minuter, 8 sekunder tills det slutar rinna konstant. Den blir aldrig tom...phl skrev:Så där ja, första misslyckandet med nya pistolen. Använder Flüggers färgprodukter mest för att jag har en Flüggeraffär några hundra meter hemifrån. Deras häftgrund är sirapstjock. Spädde den enligt Jeffs recept (9% Floetrol, 9% vatten resten färg) och det blev tjockt som tusan, säkert 2 minuter i Ford#4. Spädde den till 50s och försökte spruta. Vilken besvikelse. Hade 1,7mm nål i sprutan, rätt högt kopptryck (7-9psi), maxtryck på sprutan. Likväl kunde jag max köra ett varv ut på färgmängd annars började sprutan spotta. Kan ha varit så att jag fått skit i munstycket då jag lyckades glömma att filtrera färgen, jag tror dock inte att så var fallet då sprutbilden såg fin ut, om än med kass atomisering.
Är nyfiken på vilken viskositet du hade på färgen med din Asturo? Tycker att min spruta borde atomisera bättre. Får väl se hur det går med färgen i morgon. Blir det skit byter jag nog färgtillverkare, Flüggers färger verkar vara eländigt tjocka.
Resultat: Detta kommer att ta tid. Suck. Körde med 1.5 nål. Jag har fått rinningar, samt rund spraybild. Så länge jag inte späder färgen (blir nog tvungen) tolkar jag det som att jag måste gå ner ytterligare i munstycke.
Upptäckte idag på nätet att Becker säljer proffsfärger med, heter Becker Alcroma eller så. Så troigne försöker jag spraya med olämpliga färger...
Säger 20 minuter 8 sekunder dig något?
--- Mats ---
Någon som vet var man kan köpa billiga mätmuggar i plast (något som rymmer typ en deciliter och har gradering längs sidan).Mats Bengtsson skrev:Nu har jag gjort ett nytt försök. Viskositet enligt min mätkopp, står inget på koppen, men jag har för mig det är en ford nummer 4, är 20 minuter, 8 sekunder tills det slutar rinna konstant. Den blir aldrig tom...
Resultat: Detta kommer att ta tid. Suck. Körde med 1.5 nål. Jag har fått rinningar, samt rund spraybild. Så länge jag inte späder färgen (blir nog tvungen) tolkar jag det som att jag måste gå ner ytterligare i munstycke.
Upptäckte idag på nätet att Becker säljer proffsfärger med, heter Becker Alcroma eller så. Så troigne försöker jag spraya med olämpliga färger...
Säger 20 minuter 8 sekunder dig något?
--- Mats ---
--- Mats ---
Jag har köpt sådana där mätmuggar från Tyskland men Umeå Billack har sådana oxo. Tyvärr kostar de typ 5-7kr så man drar ju sig för att kasta dem när man är klar.
Jag sprutade en andra gång med 1,3mm nål, Beckers spädd 9/9 Floetrol/vatten och fick lätta apelsinskal. Dock gjorde jag en testsprutning på en bit skyddsplast och den blev spegelblank. Tror faktiskt att det underliggande färglagret, som hade lite apelsinskal, faktiskt ställde till det. Rinningar är inget problem, fick en och den orsakade jag själv när jag stod och sov med sprutan. Har fått lite hopp nu faktiskt.
Vet att Mattiasp kör med Beckers färg spädd 10-15% samt 1,3mm nål och det blir väldigt bra. Man måste ge färgen tid att flyta ut, precis när man sprutat ser det ut som skit.
Dina 20 minuter och 8 sekunder kan säkert stämma, färgen är högviskos som attan. Ska testa att späda 10%, 12,5% samt 15% vatten utan Floetrol och provskjuta lite innan jag kör de sista småsakerna på mitt garderobsbygge.
Vad gäller färger för yrkesfolk så är det klart att sådana finns. Billacker är exempelvis löjligt lättflytande, förutsätter att syrahärdande lacker oxo är det. Anledningen till att de här vattenbaserade snickerilackerna vi sprutar är så trögflytande är ju för att de ska vara lätta att hantera med pensel och roller. Det går inte hand i hand med HVLP-sprutning
Jag sprutade en andra gång med 1,3mm nål, Beckers spädd 9/9 Floetrol/vatten och fick lätta apelsinskal. Dock gjorde jag en testsprutning på en bit skyddsplast och den blev spegelblank. Tror faktiskt att det underliggande färglagret, som hade lite apelsinskal, faktiskt ställde till det. Rinningar är inget problem, fick en och den orsakade jag själv när jag stod och sov med sprutan. Har fått lite hopp nu faktiskt.
Vet att Mattiasp kör med Beckers färg spädd 10-15% samt 1,3mm nål och det blir väldigt bra. Man måste ge färgen tid att flyta ut, precis när man sprutat ser det ut som skit.
Dina 20 minuter och 8 sekunder kan säkert stämma, färgen är högviskos som attan. Ska testa att späda 10%, 12,5% samt 15% vatten utan Floetrol och provskjuta lite innan jag kör de sista småsakerna på mitt garderobsbygge.
Vad gäller färger för yrkesfolk så är det klart att sådana finns. Billacker är exempelvis löjligt lättflytande, förutsätter att syrahärdande lacker oxo är det. Anledningen till att de här vattenbaserade snickerilackerna vi sprutar är så trögflytande är ju för att de ska vara lätta att hantera med pensel och roller. Det går inte hand i hand med HVLP-sprutning
Kul det börjar gå ihop sig för dig. Jag verkar bara hinna en helgsprutning, men har ändå hoppet att jag är på väg att hitta rätt. Speciellt när jag nu ser att mattias använder ett munstycke lite mindre än mitt, och med ganska liten spärning får jag hoppet att jag är på väg i rätt riktning, eftersom nästa steg fortfarande var mindre munstycke, och om det sedan inte gick bra, spädning på det.phl skrev:Jag har köpt sådana där mätmuggar från Tyskland men Umeå Billack har sådana oxo. Tyvärr kostar de typ 5-7kr så man drar ju sig för att kasta dem när man är klar.
Dyra mätmuggar, trist. Jag vill inte ha precision, men det kanske inte finns något billigt mellanalternativ.
Späder mattias med Floetrol eller med vatten? Själv saknar jag givetvis 1.3 mm munstycke, ha ett 1 millimeters som var tänkt till sådant som lämpar sig för sprayning.
När jag tänkte på Beckers proffsfärger var det faktiskt vattenbaserade jag tänkte på, men troligen annan viskositet, dock det vet jag inte för det var inte mycket info på nätet.
--- Mats ---
Jag kör med Beckers Elagant Aqua, glans 40 spädd med 15 % vatten, eller egentligen tillagt 15 % vatten (volyms%) Munstycke 1,3, kopptryck 10 psig, atomiseringstryck strax under 2 bar. Sprutavstånd ca 10-12 cm. Ingen Floetrol. Jag försöker att alltid spruta så tjockt att jag får en sammanhängande film vid varje lager. Annars blir det apelsinskal.
Jättebra info, tack. Kör du både horisontella och vertikala lager, och i så fall, hur länge väntar du mellan lagren?mattiasp skrev:Jag kör med Beckers Elagant Aqua, glans 40 spädd med 15 % vatten, eller egentligen tillagt 15 % vatten (volyms%) Munstycke 1,3, kopptryck 10 psig, atomiseringstryck strax under 2 bar. Sprutavstånd ca 10-12 cm. Ingen Floetrol. Jag försöker att alltid spruta så tjockt att jag får en sammanhängande film vid varje lager. Annars blir det apelsinskal.
--- Mats ---
Horisontella eller vertikala, vilket som. Jag sprutar med en aning överlapp mellan dragen. Sen väntar jag tills det är torrt innan jag sprayar nästa lager. Jag vill påpeka att jag är amatör inom området.
Jag diskar ur mina mätmuggar. När jag handlade på ICA i förra veckan gick jag förbi köksgeråden och fick för mig att om en slickepott duger prima till att få sockerkakssmeten ur bunken så gör den nog det även till att få färg ur burkar, behållare och skålar. Har använt slickepotten jättemycket, minimerar allt slabb med färgrester. Kostar dessutom 14,90Mats Bengtsson skrev:
För att spara spädd färg och liknande använder jag glassburkar och liknande.
Var på ekohallen och köpte mätmuggar idag. Lite över 80 öre styck. De är på en halv deciliter vardera, och med delmarkeringar på 0.4 respektive 0.2 deciliter, så de bör fungera till att mäta med en noggrannhet som inte missar ens på 0.5 centiliter. Kan finnas billigare på andra ställen, men jag har efter dagens köp nog fler än jag kommer att använda på många år.phl skrev:Jag diskar ur mina mätmuggar. När jag handlade på ICA i förra veckan gick jag förbi köksgeråden och fick för mig att om en slickepott duger prima till att få sockerkakssmeten ur bunken så gör den nog det även till att få färg ur burkar, behållare och skålar. Har använt slickepotten jättemycket, minimerar allt slabb med färgrester. Kostar dessutom 14,90
För att spara spädd färg och liknande använder jag glassburkar och liknande.
--- Mats ---