phl skrev:
Ikväll hade jag en timme över och passade på och rigga lite i mitt spruttält i garaget. Tre masonitbitar för 10/12,5/15% spädning av Beckers Aqua 40 monterades. Varje bit sprutades på två avskiljda ytor med olika spruttryck. Varje yta sprutades med några drag som överlappade ungefär 50%, sprutavstånd 12-15cm.

Tryckkoppen trimmades in till 10psi (2,5tum/fot), de två olika spruttrycken var 24psi respektive 29psi. Till detta adderades 4-5psi som kompensation för tiometersslangen från regulatorn till sprutan. Nålstorlek 1,3mm.

Resultaten har inte torkat än men man kan redan se att alla provbitarna blev väldigt bra, några ytor går nog inte att få bättre under rådande omständigheter. Ska försöka ta foto i släpljus i morgon när allt har torkat.

Floetrolen verkar inte tillföra speciellt mycket under de omständigheter jag sprutat. Nu låg nog temperaturen i garaget på 15 grader och mycket fukt, tempen i tältet blev nog runt 20 med en 500W halogen igång ett tag.
Kom på att jag inte vill eller behöver göra rent tryckkärlet efter varje målning. Så jag satte en plugg i den ände av slangen där färgen normalt går in i pistolen. Det jag funderar på är hur jag bäst håller burken tät. Är det med skruven som reglerar trycket helt ute (det borde innebära att eftersom det med tryck i luftslangen inte skapas tryck i burken i det läget finns det inget luftflöde till burken). Eller något annat läge?

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Kom på att jag inte vill eller behöver göra rent tryckkärlet efter varje målning. Så jag satte en plugg i den ände av slangen där färgen normalt går in i pistolen. Det jag funderar på är hur jag bäst håller burken tät. Är det med skruven som reglerar trycket helt ute (det borde innebära att eftersom det med tryck i luftslangen inte skapas tryck i burken i det läget finns det inget luftflöde till burken). Eller något annat läge?

--- Mats ---
Igår var en bra dag. Dels fick jag boken, och lite har jag hunnit läsa, och den är mycket bra. Underligt att en liten blädderbok så snabbt kan visa så mycket som man inte hittat på nätet.

Och idag ser jag det nästan? torkade resultatet av gårdagens sprayning (ställde in en paddelutflykt). Helt outspätt och med 1.0 som munstycke har färgen lagt sig som den skall, atomiserat som den skall, och runnit ut som den skall. Den är lite tunn, men det är bara ett lager. Underbehandlingen är kass (En Rotex med 120 papper, det röda). Det som ser slätt ut, och som känns slätt med fingrarna, visar sig idag i ljuset och med bara tunn färg som synnerligen repigt, repat i cirklar, på grund av 120 pappret. Syns bra vid ljuset från blixten på bilden.

Dock, jag är där att jag har hopp om att kunna spraya på färgen outspädd (Becker Aqua 90 gloss).


--- Mats ---
 
  • becker-aqua-high-gloss-first-spray-layer.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du skall aldrig ställa in kajakturer för att leka med en färgspruta! Det är ont om kajakdagar kvar nu. Kul att det börjar ta sig med förgsprutan. Jag skall ut och cykla räsercykel på fredag, trots att jag har fått ett paket från USA som det står LENOX på. Det är två nya hårdmetalltandade blad till bandsågen.
 
mattiasp skrev:
Du skall aldrig ställa in kajakturer för att leka med en färgspruta! Det är ont om kajakdagar kvar nu. Kul att det börjar ta sig med förgsprutan. Jag skall ut och cykla räsercykel på fredag, trots att jag har fått ett paket från USA som det står LENOX på. Det är två nya hårdmetalltandade blad till bandsågen.
Det är sant som du säger. Förstår det sliter i dig med ett sådant paket som konkurrerar med en racer. I mitt fall så bara grubblade jag mer och mer om hur jag skulle få sprutan att fungera. Att testa varje helg är en rätt långsam process, och även om man inser det är kört måste man vänta någon hel dag innan man kan slipa ner och prova igen, så helgen rymmer inte måga test.

Dessutom, med er som hittat 1.3 och spädning kändes det som att jag antingen borde hitta 1.0 utan spädning, eller börja vandra vägen uppåt igen med spädning, så till slut var jag i läget att huvudet var för fullt för att inte acceptera vilken usel ursäkt som helst för att ställa in kajaken. Nu kan jag ta det lugnt igen, nu är det istället läge att vara försiktig. Nästa slipning skall göras med mål om ett slutresultat.

--- Mats ---
 
Jag körde en hurts med Beckers Aqua 40 spädd +15% igår. Det blev skit men det berodde nog mest på att jag fick för mig att allt var så lätt. Skärper man sig så går det bättre. Nästa försök blir nog 10-12,5% även om man nu blev lockad av att spruta outspätt...
 
phl skrev:
Jag körde en hurts med Beckers Aqua 40 spädd +15% igår. Det blev skit men det berodde nog mest på att jag fick för mig att allt var så lätt. Skärper man sig så går det bättre. Nästa försök blir nog 10-12,5% även om man nu blev lockad av att spruta outspätt...
Var det hela som blev skit, eller bara de sidor du lät vara vertikala under sprutning/torkning?

Såg att general finishes enduro har en classic waterbased paint till vilken de rekommenderar 1.3 munstrycke.

--- Mats ---
 
Det var mest de vertikala ytorna som blev skit. Primärt för att jag inte riktigt reflekterade över vad jag höll på med. Dessutom är det inte helt lätt att spraya insidan på en stor hurts med fast bakstycke. De två horisontella ytorna blev bra men tyvärr anar jag MDF-fibrer som rest sig i ytan. Detta trots att jag sprutat alla ytor med två lager schellack tidigare. Nej, till nästa projekt börjar det lukta syrahärdande lacker...
 
phl skrev:
Det var mest de vertikala ytorna som blev skit. Primärt för att jag inte riktigt reflekterade över vad jag höll på med. Dessutom är det inte helt lätt att spraya insidan på en stor hurts med fast bakstycke. De två horisontella ytorna blev bra men tyvärr anar jag MDF-fibrer som rest sig i ytan. Detta trots att jag sprutat alla ytor med två lager schellack tidigare. Nej, till nästa projekt börjar det lukta syrahärdande lacker...
Dom kräver ju lite bättre atomisering eftersom rinning riskerar bli negativ istället för positiv. Upptäckte något intressant idag. Ha rmonterat en tryckgivare på min pistol, digital sådan, inte dyr, så jag vet inte hur exakt den är. Tryckfallet är enormt. Med full tank, 8 bar i tanken, 6 bar vid vattenfiltret, får jag följande i pistolen:
  • Pistol av: 58 PSI (alla kan se jag inte köpte tryckgivaren i Sverige, glömde beställa en i bar)
  • Pistol igång, Fan av: 46 PSI
  • Pistol igång, Fan på 10 centimeter bredd: 36 PSI
Eftersom tanken är full tappar jag allt via slangen. Så det är dags för en kortare slang. Ser ut som om 36 PSI är lågt nog för apelsinskal...

--- Mats ---
 
Suck, jag schabblade det lite idag igen. Körde +12,5% spädning och lyckas bannemig inte bli av med det subtila apelsinskalet. Sprutbilden ser OK ut men det är klat att den inte är så fin som med exempelvis schellack. Jag misstänker att jag snålat med färgen på ytorna men jag upplever det som en hårfin balans mellan rinningar och apelsinskal. Input på det?

Jag har massor med slang men tror mig ha koll på läget. Sprutar i garaget och min kompressor står fast monterad under en trappa. Tryckluftsuttaget utomhus har jag reglerat till ungefär 6bar. Kör sedan 15m 3/8" (runt 9,5-10mm innerdiameter) till en andra regulator med vattenfälla. Med denna regulator ställer jag spruttrycket. Har sedan en 10m tunnare slang. Enligt tabeller ska tryckfallet i den slangen bli runt 4psi vilket jag kompenserar för när jag sprutar. Min spruta rekommnderar att den körs på max 29psi spruttryck. Jag går aldrig över det, tycker det blir en markant ökning av overspray även om atomiseringen blir finare.
 
phl skrev:
Suck, jag schabblade det lite idag igen. Körde +12,5% spädning och lyckas bannemig inte bli av med det subtila apelsinskalet. Sprutbilden ser OK ut men det är klat att den inte är så fin som med exempelvis schellack. Jag misstänker att jag snålat med färgen på ytorna men jag upplever det som en hårfin balans mellan rinningar och apelsinskal. Input på det?

Jag har massor med slang men tror mig ha koll på läget. Sprutar i garaget och min kompressor står fast monterad under en trappa. Tryckluftsuttaget utomhus har jag reglerat till ungefär 6bar. Kör sedan 15m 3/8" (runt 9,5-10mm innerdiameter) till en andra regulator med vattenfälla. Med denna regulator ställer jag spruttrycket. Har sedan en 10m tunnare slang. Enligt tabeller ska tryckfallet i den slangen bli runt 4psi vilket jag kompenserar för när jag sprutar. Min spruta rekommnderar att den körs på max 29psi spruttryck. Jag går aldrig över det, tycker det blir en markant ökning av overspray även om atomiseringen blir finare.

Input, för att ta från den fantastiska boken av jeff, som du rekommenderat och som jag bara läst en bit av: Man är tvungen att späda färg avsedd för penselmålning. Men när man gör det föändrar man färgens egenskaper. Framförallt riskerar man rinning på vertikala ytor. Jag har tidigare alltid spätt färgen. Det jag upplevt är att det finns tre lägen:
  • Utan tryckspruta för tjock
  • Lagom spädd, och konsistens dy
  • Rejält spädd, och rinning är inte längre ett problem, men man måste lägga många lager.
Min kamp just nu är att köra utan spädning, eller med minimal spädning. Jag konstaterar att Beckers är en färgtillverkare med huvudsak nordisk täckning, men de har vattenburna proffsfärger (till för sprutning). General finishing enduro har vattenburna proffsfärger till för sprutning. Olympic paint och stain har jag bara börjat titta på. Boken tar upp att de sprutbara färgerna finns sällan över disk.

Så jag siktar på att med bättre spruta, och med rätt färg kunna sprutmåla bättre. För tillfället tror jag att jag är otroligt nära redan med det jag betraktar som fel färg (4 stegs turbiner klarar måla sådan färg, då skall min spruta klara den). Rätt färg:vattenbaserad, fel färg: tänkt att inte sprutas.

Din och min uppsättning är väldigt lik. Jag har 10 meter 3/8 slang, samt 10 meter aningen tunnare slang. Trodde den var 3/8 tills jag såg att min nya var tjockare på utsidan. Vattenfälla mellan de två slangarna.

Jag är inte det minsta bekymrad över tryckfallet som sådant. Men jag ser storleken på tryckfallet som att jag inte klarar luftflödet. Min pistol är specad till att dra upp till 500 liter per minut. Med FAN helt avstängd klarar mina slangar att leverera luft nog (atomiseringen är kvar, tryckfallet är ok, det är 12 PSI skillnad mellan sprutar och sprutar inte). Med FAN igång släpper jag ut så mycket luft att jag inte hinner ersätta den.Tryckfallet är för stort, och det är inte just då kompressorns fel (men jag börjar nu ana att när jag väl skaffat min tjockare och kortare slang, kommer jag för första gången att tömma luften snabbare än den nya kompressorn kan fylla den). Med den gamla kompressorn hade jag samma problem, men då var den svag nog att inte orka pistolen utan FAN, nu uppstår problemet i slangen, och bara när jag har FAN på. I boken (min nya bibel inser jag) finns en tabell över max slang vid önskad luftmängd. Det är inte trycket du skall fundera på, utan mängden luft, och den har du nog också specad för pistolen.

Vad gäller tryck: HVLP precis som utspädning har lagstadgade krav på vad som är max som får förekomma. Det är inte samma sak som att det är optimalt. Om overspray är att det sprutar utanför mönstret men atomiserat skulle jag gissa att så länge det landar vått i vått är det ingen nackdel?

Efter dagens sprutning har jag insett att jag måste flytta upp från golvet (är 5 centimeter över nu) till en höjd där jag inte blåser tillbaka skit från golvet upp på materialets undersida. Gissar en pall är rätt lösning, möjligen en pall med en utbredd stödskiva på.

--- Mats ---
 
Redigerat:
Vilken bok är det? Min Jeff-bok heter bara "Finishing" från Taunton press. Den är lite snål på sprayområdet.
 
mattiasp skrev:
Vilken bok är det? Min Jeff-bok heter bara "Finishing" från Taunton press. Den är lite snål på sprayområdet.
Hej, Jo den har jag också, den är bra på annat. Den jag tänkte på heter "Spray finishing made simple". Och säger att om man har mer än 5 meter skall slangen vara 3/8 för att räcka till (sid 15). Undvik mer än 8 meter.

Så finns det "Spray finishing and other techniques" som säger att en 3/8 tums slan tappar 5 PSI om den är 16 meter och trycket på kompressorsidan är 60 PSI. Jeff är med på många bilder där, så han har deltagit i boken.

Den passagen jag tänkte på stod inte där, den har jag hittat någon annanstands. De som levererar högkvalitativa sprutpistoler har den typen av rekommendationer. Nedan är från devillbis, som säger att 6 meter 8 mm slang kostar 10 psi vid 18 cfm (500 liter, min spruta). Med 10 meter kostar den alltså runt 20 psi. (Jag tappar 22 psi enligt min mätare så jag tror min gamla tjocka slang i själva verket bara är 8 mm). Lägg märke till att det är flödet som skapar förlusten, som i sin tur är beroende av längden. Så det finns två olika faktorer, tryckfall orsakat av slang (statiskt) och tryckfall orsakat av slang (flödesbaserat). Med HVLP så blir det sista mycket viktigare än det första, med traditionell spruta (få cfm) är det första det viktiga.

TABLE 1: Air Hose Pressure Loss Data
Flow rates at air cap
Hose 18 cfm (0.51 cmm) 20 cfm (0.57 cmm) 25 cfm (0.71 cmm)
(6.3 mm × 6 m) 26 psi 28 psi 34 psi
(7.9 mm × 6 m) 10 psi 12 psi 20 psi
(9.5 mm × 6 m) 4 psi 4.8 psi 7 psi

Med min gamla spruta har jag använt en 2.5 HP kompressor och jag har på slutet haft en spiralslang (avråds från bestämt). Det har räckt för att sprutmåla med vanlig HVLP spruta (biltema och Harald Nyborg), men när jag blåst rent har kompressorn inte orkat bygga upp trycket snabbt nog, så renblåsning har krävt pauser för kompressorns skull.

Min nya kompressor är Bauhaus 3 HP, och den räcker till för min slang. Den räcker till för att konstant renblåsa utan att tappa tryck. Men slangen räcker inte till för att flytta luft nog till sprutpistolen när jag öppnar fanen. Trycket från kompressor till mittpunkt är ok, så kompressorn orkar med lika mycket som slangen klarar släppa ut, men trycket mätt direkt vid ingången till sprutpistolen sjunker mer än 10 psi extra när jag öppnar fannen till 10 centimeter (totalt 22 psi). Jag överskrider pistolens max 58 om jag försöker kompensera för det, så istället måste jag kompensera genom att ta bort slang, i värsta fall snabbkopplingar med.

--- Mats ---
 
Redigerat:
Spännande det där med slänglängder och tryckfall. Borde skaffa en manometer att sätta på pistolen så inte jag oxo lever i tron att jag har ett visst tryck där och så har jag inte det. Min spruta är specad till typ 11,5cfm (urk, amerikanskt junk IGEN) och kompressorn behöver inte jobba ihjäl sig då åtminstone jag inte sprutar på långa vägar full duty cycle. Min kompressor är en 4,5hk med 100l tank.

Jag har tryckpotta under pistolen i stället för kärl med slangar. Regulatorn till pottan bygger rätt mycket under pistolen så den är stor som det är nu :( Kommer dock troligtvis skaffa tryckkärl med slangar inom kort, då blir där plats till en regulator under pickan. Det måste helt enkelt utvärderas.

För övrigt kollade jag precis till ytan på det jag sprutade igår. Hade flutit ut ytterligare och är nu godkänt men inte mer. Synd på rinningarna annars hade jag nog låtit bli att pilla mer med det nu, det ska bli insidan på en garderob som dessutom ska vara full med inredning :)
 
Mats Bengtsson skrev:
Jag konstaterar att Beckers är en färgtillverkare med huvudsak nordisk täckning, men de har vattenburna proffsfärger (till för sprutning). General finishing enduro har vattenburna proffsfärger till för sprutning. Olympic paint och stain har jag bara börjat titta på. Boken tar upp att de sprutbara färgerna finns sällan över disk.
Har du hittat någon som säljer sprutbara vattenbaserade enkomponentsfärger i Sverige då?
 
phl skrev:
Har du hittat någon som säljer sprutbara vattenbaserade enkomponentsfärger i Sverige då?
Becker pro färger säljs av syntema, malmö. Becker är dock en mycket liten leverantör, skall jag gå från Bauhaus är det inte dem jag siktar på.

Enduro verkar på något sätt kopplat till Nordsjö tror jag det var. Olympic har jag inte hittat. Olympic paint and strain är den enda med vattenbaserad high gloss.

Hur som helst, det jag sett verkade som om svenska tillverkare har agenturer på kända utländska färger, men inte pushar dem. Så om jag lämnar Becker går det med färg som med verktyg, allt jag inte kan hitta på plats hos min önskade leverantör (Theofils i det fallet) köper jag via nätet.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.