phl skrev:
Har du hittat någon som säljer sprutbara vattenbaserade enkomponentsfärger i Sverige då?
För ett tag sedan snubblade jag över en sprutbar vattenbaserad grundfärg som påstås funka på MDF ("ringa fiberresning" som de uttrycker det). Företaget är svenskt och heter Wedevåg, och de har även enkomponents topp/täckfärger. ÅF i våra trakter är ColorMix som ni hittar på Käglingevägen ganska nära Jägersro.

Jag har tyvärr inte hunnit införskaffa färgen så jag kan inte uttala mig om den. När det gäller ColorMix har jag bara handlat några smågrejor där, men de verkar veta vad de pysslar med.
 
De hade ju både slipgrunder och topplacker. Topplackerna ligger på 45-60s vilket ju är en del men fortfarande mycket lägre viskositet än utspädda vattenbaserade färger för penselmålning. Får ta och prata med ColorMix. Har även varit i kontakt med Färgprodukter AB i Malmö som säljer liknande färger.

I USA, där allting som har med finishes är lättillgängligt, finns exempelvis Target Coatings HM6000 som ligger på runt 20s. Nu snackar vi :)
 
phl skrev:
De hade ju både slipgrunder och topplacker. Topplackerna ligger på 45-60s vilket ju är en del men fortfarande mycket lägre viskositet än utspädda vattenbaserade färger för penselmålning. Får ta och prata med ColorMix. Har även varit i kontakt med Färgprodukter AB i Malmö som säljer liknande färger.

I USA, där allting som har med finishes är lättillgängligt, finns exempelvis Target Coatings HM6000 som ligger på runt 20s. Nu snackar vi :)
Frånsett att colormix är intressanta, har varit där många gånger, hittade jag till slut att det var akzoNobel jag tänkte på innan som också har en del färger från utlandet i sitt sortiment (Dulux bland annat).

Ligger en till specialaffär för färg jag handlat Hagmans i nere bakom Toys R Us området.

--- Mats ---
 
phl skrev:
De hade ju både slipgrunder och topplacker. Topplackerna ligger på 45-60s vilket ju är en del men fortfarande mycket lägre viskositet än utspädda vattenbaserade färger för penselmålning. Får ta och prata med ColorMix. Har även varit i kontakt med Färgprodukter AB i Malmö som säljer liknande färger.

I USA, där allting som har med finishes är lättillgängligt, finns exempelvis Target Coatings HM6000 som ligger på runt 20s. Nu snackar vi :)
Var i färgaffärer idag. Försökte köpa två verktyg från jeffs bok. "Tack Cloth" och "strainer". Hittade ingendera. På axminster hittar jag tack cloth. Men var hittar man strainer, lämplig för att filtrera beckers aqua färg? Det jag tänker på är engångsfiltreringen, när jag häller ner färgen i tryckkärlet.

--- Mats ---
 
Redigerat:
Jag har köpt engångsfilter på Julas rea tidigare. Nu har jag ett hundrapack jag beställde när jag köpte min spruta. Tack cloth, eller klibbduk som det faktiskt heter på svenska hittar du på exempelvis Biltema. Kladdig historia som jag inte riktigt vet om den är bra eller dålig när man sprutar vattenbaserat.
 
Har du hittat någon "wet mil gauge" då?
 
phl skrev:
Jag har köpt engångsfilter på Julas rea tidigare. Nu har jag ett hundrapack jag beställde när jag köpte min spruta. Tack cloth, eller klibbduk som det faktiskt heter på svenska hittar du på exempelvis Biltema. Kladdig historia som jag inte riktigt vet om den är bra eller dålig när man sprutar vattenbaserat.
wet mil gaugen har jag heller inte hittat. Vad värre är, de filter du köpt på Jula har jag visst bommat, de enda jag sett är de man sätter i slangen. Sökte, men hittade inget påderas web heller. Heter det något annat än filter?

Tack för tipset om Biltema. Käpte faktiskt en rullklädborste idag som jag tänkte prova.

--- Mats ---
 
Eftersom jag köpte dem på rea så var det säkert någon utgående artikel. Såldes i fempack, rätt fina, finare än de jag köpte från USA. Spelar dock mindre roll, man använder dem en gång :)
 
stomneby skrev:
Färgsilar hittar man nog lättast där man säljer bilfärger även klibbduk/takrag. silarna brukar kosta ca 2 kronor. Länkarna är bara som exempel.
[länk]
[länk]
Jo de har produkter som jag letar efter, men inte helt rätt. På sidor från vilka jag inte får handla hittar jag fler alternativ. Färgsil till mina färger är typiskt mer 400 um istället för de 125 som passar bilfärg. Likaså tack rag finns, precis som förgsilar, i både utförande lämpligt för lösningsmedel (det vanliga) och Aqua (mitt behov).

Dock, dina länkar gav ju nytt hopp och fler sökord att använda, så till slut hittar jag nog.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Jo de har produkter som jag letar efter, men inte helt rätt. På sidor från vilka jag inte får handla hittar jag fler alternativ. Färgsil till mina färger är typiskt mer 400 um istället för de 125 som passar bilfärg. Likaså tack rag finns, precis som förgsilar, i både utförande lämpligt för lösningsmedel (det vanliga) och Aqua (mitt behov).

Dock, dina länkar gav ju nytt hopp och fler sökord att använda, så till slut hittar jag nog.

--- Mats ---
Silar har jag hittat. Slipar gör jag just nu med 3m, och groparna verkar ha försvunnit. Tvättar med vatten innan jag sprayar, och det kan också ha förbättrat groparna.

Får fortfarande några "ploppar" ibland. Definitivt inte sandpappersyta eller orange peel, utan något litet skräpkorn, men för många för att vara acceptabelt. Detta är enda problemet jag har, men det är återkommande, och därför ett problem.

Efter att skaffat en kompressor som räcker till (om man väntar på den ibland, Bauhaus 3hp 50 liter som faktiskt verkar ge 450 liter per minut vid spraytryck), har jag börjat ändra munstycke igen. Med 1.0 atomiserar jag perfekt, men ytan blir inte så perfekt spegelblank som jag vill ha den, och det verkar bero på att jag atomiserar min högblanka färg till den nivån när högblankt inte riktigt smälter ihop med varannat inne i färgen.

Med sättet jag ställer in sprutan på, verkar jag rätt lätt hitta till rätt inställning när jag byter munstycke (istället för att gå efter hur mycket strålen faller, går jag efter att jag vill hälla ut runt en deciliter färg i minuten, då kan man måla rätt snabbt, utan att drabbas av rinningar om man saktar in). Jag siktar på en Fan på runt 15 centimeter. Efter de två inställningarna siktar jag på ett lufttryck som ger en atomisering som ser bra ut.

Har på detta sätt upptäckt att 1.2 munstycke är bättre än 1.0, och tror efter att provat, och innan jag vet om en dag eller två, att 1.5 blir bättre än 1.2 munstycke.

Funderar på ett filter på färgslangen, men de är fruktansvärt dyra. Inte hittat dem på postorder heller. Kan fläckarna verkligen bero på att det inte räcker att skölja pistolen och dess delar i rinannde vatten?

Tror nästan mer att min "efterblästring" är felet? När jag målat klart en yta, så använder jag pistolen för att blåsa över hela ytan (i princip målar jag igen, men med avtryckaren så lite inne att jag inte släpper fram färg). Kan det då och då skicka iväg en liten färgklick? Borde inte sådana bli atomiserade?

--- Mats ---
 
Vad är tanken med efterblästringen? Det kan ju vara så att du har partiklar som svävar i luften. När du blåser på ytan kanske du blåser fast partiklarna där? Kul att Bauhauskompressorn verkar ge tillräckligt med luft! Att en 3 hp kolvkompressor skulle ge 450 l/min låter osannolikt, men så länge den ger tillräckligt spelar ju siffran ingen roll.
 
mattiasp skrev:
Vad är tanken med efterblästringen? Det kan ju vara så att du har partiklar som svävar i luften. När du blåser på ytan kanske du blåser fast partiklarna där? Kul att Bauhauskompressorn verkar ge tillräckligt med luft! Att en 3 hp kolvkompressor skulle ge 450 l/min låter osannolikt, men så länge den ger tillräckligt spelar ju siffran ingen roll.
Jo, den ger ju inte 450 liter vid fullt tryck, så mycket är ju klart. det står 450 liter på den, och vad det sedan betyder är oklart. Den gamla 2.5hp gav 180 vid 3 bar, och det räckte inte till för min nya spruta (men var rätt lagom för den gamla, man får pausa och vänta in, men inte för länge, inte för ofta). Nu är det oftare (100 liter tank hade varit bättre), men inte så länge nu heller.

Tanken med efterblästringen? Hum, jag fick för mig det var en bra ide... :) och det kanske det inte är.

Min tanke kom från körningen med 1.0 munstycket Jag har en del overspray, och den är rikigt finfördelad. Innan jag hittade rätt mängd färg åstadkom jag sandpapper. Genom att börja så långt från fläkten som möjligt, och sluta vid fläkten (som måste lyftas upp ett par decimeter i framtiden) minskade jag oversprayen (oversprayen är kvar, men landar till stor del på fläktsidan, och blir översprutad i nästa pass). Det jag hade kvar var lite overspray, och det jag tänkte var att om jag blåser efter kanske jag jämnar till ytan. Borde ine vara farligare än att måla, då det är samma spruta, samma luftmängd.

Dammsuga taket och spaybåset är troligen nästa steg.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Jo, den ger ju inte 450 liter vid fullt tryck, så mycket är ju klart. det står 450 liter på den, och vad det sedan betyder är oklart. Den gamla 2.5hp gav 180 vid 3 bar, och det räckte inte till för min nya spruta (men var rätt lagom för den gamla, man får pausa och vänta in, men inte för länge, inte för ofta). Nu är det oftare (100 liter tank hade varit bättre), men inte så länge nu heller.

Tanken med efterblästringen? Hum, jag fick för mig det var en bra ide... :) och det kanske det inte är.

Min tanke kom från körningen med 1.0 munstycket Jag har en del overspray, och den är rikigt finfördelad. Innan jag hittade rätt mängd färg åstadkom jag sandpapper. Genom att börja så långt från fläkten som möjligt, och sluta vid fläkten (som måste lyftas upp ett par decimeter i framtiden) minskade jag oversprayen (oversprayen är kvar, men landar till stor del på fläktsidan, och blir översprutad i nästa pass). Det jag hade kvar var lite overspray, och det jag tänkte var att om jag blåser efter kanske jag jämnar till ytan. Borde ine vara farligare än att måla, då det är samma spruta, samma luftmängd.

Dammsuga taket och spaybåset är troligen nästa steg.

--- Mats ---
Kan inte säga säkert om 1.5 blev bättre än 1.2. Men jag kan säga att där jag inte har mina föbenade pluppar så är ytan helt slät. Tror den är bättre än 1.2, i alla fall är jag otroligt nöjd. Skall se om man kan polera bort plupparna när den härdat lite.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.