pcbjorklund skrev:
Ashe:

Läkt för luftspalt:
3 st per fack, dimension typ 23x36mm (minst 21 mm ska luftspalten bli enligt SMV)
Mät längd från takfot till en bit över hanbjälklaget. I mitt fall blev läkten cirka 5m syck.
Luftpalten ska gå minst 200mm längre upp än takisoleringens ovankant.
Två mot varje takstol och en i mitten av facken. Den i mitten är till för att inte skivan ska bukta inåt när isoleringen kommer på plats. Denna spikade jag fast i skivan innan jag satte dit skivan. Vill inte få hål i innertaket.

Board/Masonit för luftspalt
Mät längd x höjd på snetaket för att få fram kvadratmeter. Avrunda uppåt här. Kom ihåg att även boarden ska gå minst 200mm längre än isoleringens ovankant.

Fogskum för tätning mellan takstolar
Cirka 10 x 500ml burkar kanske

Påsalning av takstolar 45x95mm (rek. från SMV)
Takstolarnas längd mellan takfot och hanbjälklag x antal takstolar

Sen massa skruv och spik på detta.

Jag har börjat isolera nu. Kan uppdatera med mer info när jag vet var det landar, men det är ganska lätt att räkna på då man vet takfackens djup och m2, samt taket och eventuell takkupa.

Tusen tack! :)
 
Nr 2 :thumbdown: eller hur man nu ska se det.
20141203_081920.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu börjar jag bli förbannad. 2 möss till inatt.
 
pcbjorklund skrev:
Pontus, jag har också F750 ja.
Har du kommit dit i skedet där du ska koppla på frånluft från t.ex. badrum på övervåningen till ventilationskanalen?
Det är väl inga problem att koppla på frånluft från badrummet till Niben? Tänkte på att luften kan vara väldigt fuktig osv.

Sen har jag ett rör som kommer upp i kattvinden från badrummet på nedervåningen och det röret går ut genom taket, men detta kanske inte är frånluften från badrummet där nere, utan avloppsventilationen? Detta röret är en räfflad historia i plast, inte ett isolerat sprialrör. I sådana fall går frånluftskanalen från badrummet nere i mellanbjälklaget eller påkopplat på undersidan så det inte syns.

CHEMAS:
Har du inget nät i takfoten? Borde synas ganska tydligt om du sticker ner huvudet. I mitt fall satt det svart nät där.
pcbjorklund - ber om ursäkt för det sena svaret... Jag har faktiskt flyttat på en del av ventilationskanalen då den gick över trappan. Du kan sätta ett frånluftsdon i badrummet och ett någon annanstans, t ex i ett förrådsutrymme. I sovrummen kan du sätta tilluftsventiler. Luften ska ju komma in via tilluftsventiler och sedan gå ut via frånluften - även luften i badrummet.

Det rör i plast du skriver om är sannolikt för luftning av avloppsstammen. Har du frånluften i mellanbjälklaget? Visst har du en Kalmar? Du bör kontakta husleverantören och be om ventilationsritningar - då behöver du inte gissa! I vår Kalmar hade leverantören förberett för ventilation på övervåningen med ett så kallat "T-rör" i kattvinden, men jag flyttade som sagt på kanalen och passade då på att montera lite T-rör i hanbjälklaget så att jag sedan kunde fortsätta med spirorör till badrum och förråd.
Ventilation 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilation 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilation.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
Vilken dimension har du på spiroröret? Vågar man lägga röret i isoleringen, det blir ju ganska mycket mindre isolering där röret går? Har det nån betydelse? Min tanke var att bygga en trumma i typ klädkammare och gå upp till tak den vägen? Men det hade ju varit smidigare att gå i isoleingen upp! Vad tycker ni?
 
Pontus,
Jag har en Kalmar. Rev lite i isoleringstussarna som låg i mellanbjälklaget ovanför badrummet och där gick det ner en böj till badrummet. Så det andra röret var för avloppet. I mitt hus går röret också tvärs över trappöppningen. Funderar också på att göra som du gjort.
 
smvdavid - jag köpte 100 mm-rör och kommer montera två frånluftsventiler på vinden - en i badrummet och en i förrådsutrymmet. Det är ju en ganska liten installation och 100 mm räcker i mitt fall. Visst kan du lägga röret i snedtaket! I facket med spiroröret har jag glasull i två olika dimensioner - 195 mm + 45 mm. Jag skar ett snitt i isoleringen för röret, monterade själva röret och reglade sedan upp så att jag kunde skruva fast med hålband. Kommer isolera med 45 mm-isolering mellan reglarna jag monterade för röret och har således 240 mm i snedtaket. Man kan lösa det på olika sätt!

pcbjorklund - Jag ångrar inte att jag flyttade kanalen över trappan. Det blev dessutom lättare att fixa luftspalten längs med den delen när kanalen väl var borta. Och det är ganska enkelt att göra själv också! Utan kanalen över trappan kan innertaket även "följa" yttertaket, vilket blir snyggare. Jag blev lite fundersam faktiskt när jag såg att snickarna hade monterat röret över trappan, men de byggde helt enligt ritningarna. Jag kontaktade smv för att säkerställa att de byggt så som det var tänkt och fick då tipset om att gå via snedtaket istället. Jag fick hjälp av två bröder och lyckades fixa allting på mindre än en dag. Kan lägga upp mera bilder på min lösning om intresse finns.

/Pontus
 
Pontus,
Min luftspalt är redan fixad vid trappan, och jag kan intyga; det var inte direkt lättåtkomligt med röret i vägen och inget riktigt golv o stå på! :)

Har du 45 eller 38 graders taklutning på din Kalmar?
 
@Pontus Ylander
Otroligt bra med bilder som detta!
- har du av någon händelse någon bild på hur mötet mellan vindpappen och plasten skedde "nere" vid mellanbjälklaget?
 
kaherdin:
Foton på det finns på äldre sidor i den här tråden.
Jag slet själv med detta i helgen.
Gick på SMV's beskrivning och med hjälp av Pontus bilder.

Jag tejpade först mot pappen med s.k. butylband/tätningsband längs med långsidorna, se länk nedan. Ungefär samma konsistens som kludd fast klibbigare.
Sen la jag över plasten med ett visst överlapp, sen gick jag loss med häfthammaren.

http://www.isola.se/produkter-sv-SE/tillbehoer/isola-butylband/

Om man ser det ur ett lagerperspektiv nedifrån och upp:
1. Mellanbjälklagets reglar
2. Vindskyddspapp
3. Butylband
4. Plast
 
Redigerat:
  • Gilla
Pontus Ylander och 2 till
  • Laddar…
pcbjorklund skrev:
kaherdin:
Foton på det finns på äldre sidor i den här tråden.
Jag slet själv med detta i helgen.
Gick på SMV's beskrivning och med hjälp av Pontus bilder.

Jag tejpade först mot pappen med s.k. butylband/tätningsband längs med långsidorna, se länk nedan. Ungefär samma konsistens som kludd fast klibbigare.
Sen la jag över plasten med ett visst överlapp, sen gick jag loss med häfthammaren.

[länk]

Om man ser det ur ett lagerperspektiv nedifrån och upp:
1. Mellanbjälklagets reglar
2. Vindskyddspapp
3. Butylband
4. Plast
- Ok. Tackar :)
Jisses vad man lär sig!
 
Det är så smv säger att man ska göra, men jag blev tokig på butylbandet så jag häftade plasten mot vindduken och sedan slösade pengar på pu-skum emellan. Visst plasten trycktes upp lite när det svällde men tätt blev det.
 
kaherdin - jag tycker själv om när andra lägger ut bilder på sina lösningar, "en bild säger mer än 1000 ord"! :) Jag löste luftspalten i takfoten enligt pcbjorklunds beskrivning, men utan butylband. Jag häftade enbart plasten mot hammarbandet. Det finns 1000 olika lösningar på luftspalten - det viktigaste är att det blir tätt.

pcbjorklund - jag kan tänka mig att du fick jobba lite för att få luftspalten på plats bakom ventilationen... :) Jag lyckades lösa min luftspalt hyffsat smärtfritt... :) Vi har dessutom 45 graders lutning på taket och det gör skillnad. Bror min har 38 grader - han fick jobba...
Har du kommit fram till hur du vill göra i takkupan? Tänker du isolera upp till nock?

Takfot.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takfot 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Pontus:
Är bror din klar med sin övervåning? Tänkte lite hur han la upp planlösningen...
Jag har inte riktigt bestämt mig om kupan ännu. Av smidighetsskäl är jag sugen på att skippa öppet upp i nock, men vi får se, jag har iaf byggt luftspalten där på sådant vis att jag kan vela ett tag till :).
 
kaherdin - jag inser nu att jag var otydlig i mitt svar, men bilder på mötet mellan vindskyddspapp och plast finns tidigare i denna tråd som pcbjorklund skriver. Jag skapade en luftspalt med masonit först, sedan skar jag till svart vindskyddspapp för att täta längst ner i takfoten och slutligen så vek jag den vita vindskyddspappen från utsidan och häftade fast den mot den svarta pappen som du ser på bild ovanför detta svar. Sedan häftade jag fast ångspärren ovanpå den vita vindskyddspappen. Blev det tydligare? :)

pcbjorklund - bror min är klar med sin övervåning. Han byggde en Ljungby som är något större än Kalmar. Har dessvärre inga bilder på deras planlösning, men jag kan rita en på enklaste sätt om du vill se. Vi kommer nog att bygga enligt SMV:s förslag, dvs 3 sovrum och ett badrum, och kanske ett litet förråd...
Jag är faktiskt riktigt sugen på sadeltak i takkupan och har bett en snickare lösa just den biten (luftspalt + förstärkning då vi avser att ta bort hanbjälkarna i kupan). Brorsan har sadeltak och det gör en enorm skillnad kan jag intyga. Förbered med luftspalt och fundera ytterligare en gång! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.