Anslutning mot hammarband 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anslutning mot hammarband.jpg
Skapa konto
Hörn.jpg
Skapa konto

• Gilla
helrob
  • Laddar…
pcbjorklund - på den översta ser du den vita vindskyddspappen. Den vek jag och häftade sedan plasten ovanpå. På nästa bild ser du även luftspalt (masonit + svart vindskyddspapp). När jag väl isolerat överallt kommer jag lyfta plasten och häfta mot takstolarna.

• Gilla
helrob
  • Laddar…
Du kan alltså fästa plasten i "regel 1" på din bild. Återigen - det viktigaste är att det blir tätt. Den varma luften ska gå ut genom frånluften, inte i isoleringen.

/Pontus

Nu är jag med!

@pcbjorklund och @Pontus Ylander
- Bilder är alltid uppskattat, särskilt som när jag ibland inte är helt säker på all terminologi som används. :wow:

kaherdin skrev:
@pcbjorklund och @Pontus Ylander
- Bilder är alltid uppskattat, särskilt som när jag ibland inte är helt säker på all terminologi som används. :wow:
Jag kan bara instämma!

Pontus. Hur tätar du runt avgasen från spisen? Jag har tejp i plastat som fean men det känns inte bra ändå. Jag valde att ha röret så mycket som möjligt på " den varma sidan " för tanken gick i att det ät bättre kallraset tar värme ifrån rummet istället för isolering. Vad tror ni?

CHEMAS skrev:
Pontus. Hur tätar du runt avgasen från spisen? Jag har tejp i plastat som fean men det känns inte bra ändå. Jag valde att ha röret så mycket som möjligt på " den varma sidan " för tanken gick i att det ät bättre kallraset tar värme ifrån rummet istället för isolering. Vad tror ni?
CHEMAS - jag bifogar en bild på min lösning för luftspalten. Just denna skiva fick jag kassera då jag mätt fel, men jag löste det som på bilden, dvs reglar på baksidan av masoniten precis intill själva imkanalen från köket. Sedan gjorde jag ett likadant snitt i nästa skiva och häftade fast mot reglarna jag monterat tidigare. Slutligen körde jag fogskum för att täta.

Har inte isolerat just det facket än, men man får tejpa rejält när ångspärren kommer på plats. Jag kommer dels att lyfta ångspärren som är fäst i takfoten (och göra ett snitt i plasten för kanalen), och sedan montera plast från hanbjälklaget, dvs taket, och neråt. Man får tejpa runt imkanalen så gott det går och sedan fogskumma för att få det riktigt tätt.

Luftspalt imkanal.jpg
Skapa konto

Pontus, vad har du för uppvärmningssystem?

pcbjorklund skrev:
Pontus, vad har du för uppvärmningssystem?
pcbjorklund - vi har både frånluftsvärmepump och kakelugn. Kakelugnen är inte kopplad till systemet på något vis, men producerar värme som sugs upp av pumpen och återanvänds. Vi har behov av ytterligare uppvärmningsmöjlighet då vi bor på landet och blir strömlösa ibland.

/Pontus

Hur har ni räknat på materialåtgången? Vi vill ju gärna att så mycket material som möjligt lyfts upp innan taket kommer på så vi slipper bära allt. Men jag som inte har byggt nått i hela mitt liv, och maken som har så mycket annat att tänka på får inte till nått.
Jag fattar ju att det är olika beroende på planlösning osv. Vi kommer antagligen ha fyra sovrum och ett litet badrum bredvid trappen.

Ok Pontus, är det en typ Nibe F750?

Ashe:
Ska jag vara ärlig har jag inte räknat jättenoga på det, tar det lite som det kommer.
Vi frågade SMV om det gick för sig att få skivmaterial upplyft innan taket åkte på, men det gick inte för sig tyvärr.
Samtidigt kan det nog bli väldigt trångt däruppe om man har för mycket material liggandes med tanke på att typ halva övervåningen är fylld med isoleringsförpackningar. Det "ingår" ju en himla massa 95mm isolering vid leverans.

Vi har fått okej på att de kan lyfta upp det innan taket kommer på. Jag bär ju nästan hellre upp isoleringen än gipsplattor och reglar faktiskt. ;) Fast bäst är ju om vi får så mycket som möjligt upplyft.

Vad skönt för er att de kan fixa det!
Ja gipsskivor, plyfa och andra otympliga skivmaterial är inte så kul o konka upp.

Vad är det för hus ni ska bygga? Taklutning? Jag har skrivit ner allt jag köpt hittills. Det kanske kan vara till hjälp.

Ett tips är att avrunda uppåt. Det blir mycket spill av allt sågande o man måste ta en ny skiva då föregående är för smal etc.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.