245 248 läst · 510 svar
245k läst
510 svar
Inreda och isolera övervåningen med snedtak i detta fall en Smålandsvillan SMV
Nej ingen spik. Jag satte i isoleringsskivor o började nerifrån takfoten o jobbade mig uppåt. Häftade snöre i zick zack uppåt mellan takstolarna. Mina skivor passade perfekt i facken, ibland liggande och ibland stående.
Jag har kupa. Menar du tilluften eller luftspalten?
På samma sätt som i övriga taket. Läkt och board i kupans takfack. Enda skillnaden där i mitt fall är att boarden är överlappad från fot till fot, om jag nu vill ha öppet i nock där. Inte bestämt mig ännu. Om det är under fönstren i kupan du menar så behöver den inte ventileras ut någonstans. Luften sticker ut samma väg den kom, detta pga att sträckan är så pass kort. Men läkt och board ska dit iaf. SMV bistod med den informationen.
Hur har ni löst mötet mellan mellanbjälklaget och diffspärren från snedtaket? vad jag tänker mest på är var diffspärren sätts fast nedtill (mot mellanbjälklaget så att säga)?pcbjorklund skrev:Okej, det låter troligt. Kan ju iofs lyfta på isoleringen och kika ner och se om där är någon plast under.
Tips på hur man på bästa sätt får det tätt nere vid takfoten med plasten mottages gärna.
Underlättar nog att lägga in spånskivegolv där och tejpa ner mot det istället för mot golvbjälkarna.
Angående att slå bort det. Jag testade, och det var ganska stumt
Skulle rekommendera att ta fram tigersågen eller fogsvansen och snitta dom lite innan du går loss med hammaren!
Jag har också klurat på det ett tag. Jag har dessvärre inte kommit fram till något, eller kommit dit i processen heller för den delen. Ska man plasta ända ner till takfoten får man nog tänka till lite så man får det helt tätt, men att lägga plasten inifrån sett på stödbenen är betydligt enklare. Då är det bara o tejpa/klämma fast plasten med gles längst ner sen.kaherdin skrev:
Jag är i samma sits. Köpte iaf tätband i form av icopals butylband. Ioma jag inte isolerad mot takfötterna än kan jag komma åt o täta mellan plast o vindduk. Är fortfarande dock i tankegången: går det göra bättre/lättare?
En tanke är att korta med en 45a i mellanbjälklaget o häfta plasten däremot men då är det tätt mot vindduken... hmm
En tanke är att korta med en 45a i mellanbjälklaget o häfta plasten däremot men då är det tätt mot vindduken... hmm
Hej på er! Byggde SMV Kalmar 2012 och håller själv på med inredning av övervåning. Ångspärren från takfot och uppåt har jag häftat mot hammarbandet ovanpå vindskyddet från ytterväggen, vilket även framgår av anvisningar från SMV. Jag rullade ut ångspärren framför stödbensväggen och gjorde markeringar för takstolarna innan jag skar med mattkniv. Därefter placerade jag den mot hammarbandet och sköt fast den. Jag isolerar sedan med paroc för att få en s k uppvärmd kattvind där el, vatten, ventilation och avlopp kommer gå. Tips - montera ångspärren mot hammarbandet INNAN innan ni sätter isolering! Därefter kan man lyfta plasten allt eftersom och sätta glespanel. Göran Axelsson på SMV kan stötta med tips, råd och ritningar när man inreder vinden. Han är mycket tillmötesgående. Kan försöka komplettera med lite bilder om intresse finns.
/Pontus
/Pontus
Kom över nedanstående beskrivning från Smålandsvillan. Se detalj 4.
"Bjälklagets vindskyddspapp sammanfogas med plastfolien med terrostatband."
Vindskyddspappen från fabrik sticker inte ut särskilt långt, så när du har salat på takstolarna i kattvinden och lagt i isolering så är det precis så att pappen sticker ut lite under. Min tanke är att lappa på extra vindskyddspapp (diffusionsöppen) så jag får den lite längre, sen vika upp den längs med takstolarna och sen på med plast och sammanfoga dem. Det är omöjligt att få ner plasten på det sättet som i detalj 4.
"Bjälklagets vindskyddspapp sammanfogas med plastfolien med terrostatband."
Vindskyddspappen från fabrik sticker inte ut särskilt långt, så när du har salat på takstolarna i kattvinden och lagt i isolering så är det precis så att pappen sticker ut lite under. Min tanke är att lappa på extra vindskyddspapp (diffusionsöppen) så jag får den lite längre, sen vika upp den längs med takstolarna och sen på med plast och sammanfoga dem. Det är omöjligt att få ner plasten på det sättet som i detalj 4.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur blir det i facken i mellanbjälklaget? Jag är med på att du kan häfta plasten i reglarna, men i facken finns det ju inte direkt något att fästa plasten i. Eller drog du in plasten så pass långt att du kunde skjuta i den regeln som löper längs långsidan så att säga? Lite bilder vore trevligt!Pontus Ylander skrev:Hej på er! Byggde SMV Kalmar 2012 och håller själv på med inredning av övervåning. Ångspärren från takfot och uppåt har jag häftat mot hammarbandet ovanpå vindskyddet från ytterväggen, vilket även framgår av anvisningar från SMV. Jag rullade ut ångspärren framför stödbensväggen och gjorde markeringar för takstolarna innan jag skar med mattkniv. Därefter placerade jag den mot hammarbandet och sköt fast den. Jag isolerar sedan med paroc för att få en s k uppvärmd kattvind där el, vatten, ventilation och avlopp kommer gå. Tips - montera ångspärren mot hammarbandet INNAN innan ni sätter isolering! Därefter kan man lyfta plasten allt eftersom och sätta glespanel. Göran Axelsson på SMV kan stötta med tips, råd och ritningar när man inreder vinden. Han är mycket tillmötesgående. Kan försöka komplettera med lite bilder om intresse finns.
/Pontus
Hej pcbjorklund! Jag har gjort precis som på bild 4, dvs häftat både vindskyddspappen och plastfolien i regeln som löper längs med (hammarbandet). Jag monterade plasten så långt ut jag kunde på hammarbandet. Det var egentligen inga bekymmer då vi har 45 graders lutning på taket så utrymme finns. Du bör ha tillräckligt med vindskyddspapp från fabrik för att åtminstone kunna häfta fast den mot den längsgående regeln. Det viktiga är att det blir tätt. Sedan kan du häfta fast ångspärren ovanpå pappen. När du väl har lyft ångspärren och satt glespanel kan du ju alltid se över och ev fogskumma där det kan finnas risk för läckage (ex där du skurit ut för takstolarna). Jag återkommer med bilder!pcbjorklund skrev: