Jag har inget tips angående att få det bäst vid takfoten. Har inte kommit dit än. Isolerar gavlar. Dubbla 45x70mm. 1 stående sen plast och sen regla liggande. Varför? Jo för att man får ju asmycket 95mm isolering. 120+70 är 190 vilket dubbla 95or är. Då får jag bort mera av isoleringen man fick till. Sedan är den liggande 70 bra för el o värme. Pex måste även ha 70 om man böjer dom om jag inte minns fel. Samtidigt får jag plasten en bit in i väggen o givetvis tjockare isolering än att bara sala på en 95a.

CHEMAS:
Tack för tipset kring gavlarna! Då får du alltså totalt 260mm? Jag ska snart oxå ge mig på dom. Det är ju bra att det "bara" blir 70-isolering på den varma sidan. Har läst på lite och tjockleken på isolering på den varma sidan av plasten får inte utgöra mer än 1/3 av den totala isoleringstjockleken.

Ja precis. :)

Hur ska ni göra/gjort här?

20141121_131049.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

CHEMAS:
Bilden verkar vara trasig...

O här

20141121_132240.jpg
Skapa konto

pcbjorklund skrev:
CHEMAS:
Bilden verkar vara trasig...
ok provar igen då.
20141121_131049.jpg
Skapa konto

• Gilla
Lanthus
  • Laddar…
Svar jag fått från SMV säger att man ska ta bort regel 1, 2 och 3, samt motsvarande på andra sidan så klart.
Sen borrar man några hål i regel 4 och 5 för att luften ska kunna passera fritt uppåt. Pilarna symboliserar luftflödet.
takkupa-villa-kalmar-2-2014-10-28_0851.png
Skapa konto

Ventilationsröret har jag tyvärr ingen bild på hur jag gjorde. Jag hade bara en regel lite högre upp i facket och den plockade jag bort. Jag antar att reglarna på din bild även är stödreglar för transporten...

• Gilla
helrob
  • Laddar…
Ok. Tackar för infon. Men kommer det inte ligga isolering mot gummit? Fast det kanske gör något?

Det kommer inte ligga isolering mot gummit efter du satt upp luftspalt.
Du får spika läkten mot takstolarna och den diagonala regeln, sen dit med board. Just där du har borrat hål kan du inte sätta läkt.

Jag förstår.....nu..
Det e ju meckat det här. Hatar snetak. :D

Isolertips:

Använd stabiliseringsreglarna vid takfoten mot borden o skumma emellan.

:)

20141124_161641.jpg
Skapa konto

För att bli av med 95 isoleringen så tänker jag sala på med 145 på snetaket. Blir då 285 i isolering. 3 x 95 mm. Går det hyfsat köper jag mer 95 eller så får någon spruta resten.

Redigerat:
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
Går inge bra o isolera snedväggar med skivor. Använder den isoleringen i taket istället. Borde räcka till nästan 2 lager sedan lösgör på det.

Jag körde skivor i snetaket. Lite bökigt är det, men det går. Går efter med murarsnöre och häftapparat så de inte rasar ner.

Du ger mej beslutsångest! Jag skulle behöva isolera snedtaket med 95 isoleringen då den tar plats men.....
Satte du några spikar i takstolarna också?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.