Jag funderar på hur man gör vid snetaket mot gavlarna, jag är inne på att sätta board även där.

Enligt Göran på SMV så räcker det med vanlig board.

• IMG_20141114_123040.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
CHEMAS skrev:
Jag funderar på hur man gör vid snetaket mot gavlarna, jag är inne på att sätta board även där.

Enligt Göran på SMV så räcker det med vanlig board.
Jag tänker isolera kortsidan först, och då löser sig den frågan självt = kortsidans isolering fyller upp stora delar av den volym du e fundersam på.

Ok...Men blir det "rätt" då? Alltså även om det utrymmet är litet så "tillhör" det väl taket o bör vara ventilerat?

Ja, jo, sätt en skiva där då också, ventilera det, och kör sedan det som ett tak.
du har rätt, klart där skall vara ventilation :)

kaherdin skrev:
Ja, jo, sätt en skiva där då också, ventilera det, och kör sedan det som ett tak.
du har rätt, klart där skall vara ventilation :)
Låter som du skojar med mej. Haha. Kommer du ventilera det utrymmet nu eller? Det är ju jävligt trångt att få dit läkten.

• Gilla
lodin92
  • Laddar…
Lite lustigt att detta kom upp nu. Jag satte board där igår.

Ok. Meckit som f**n eller? Har du några bilder? Hur gjorde du? Läkt på båda sidor sen bara board?

Jag sköt fast läkt lite provisoriskt med med min lilla dyckertspikpistol bara så den sitter uppe. Sen på med board. När jag sen reglar på väggen mer så trycks ju allt fast av regeln som kommer gå emot boarden.
Nån liten spik här och där lyckas du säkert få dit.

smvdavid skrev:
Jag sköt fast läkt lite provisoriskt med med min lilla dyckertspikpistol bara så den sitter uppe. Sen på med board. När jag sen reglar på väggen mer så trycks ju allt fast av regeln som kommer gå emot boarden.
Nån liten spik här och där lyckas du säkert få dit.
Ah. På så vis. Det ska jag nog re ut. Ska ta en del kort med. Känns som att man behöver det som underlag att det är riktigt gjort vid ev försäljning av huset. Man vet ju aldrig.

Så då va luftspalten fixad. Iaf på en sidan.

Någon här som isolerar stödbenen istället för ända ner till takfot?

Och hur gör ni här?
IMG_20141119_092815.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Hej,
Jag håller på med övervåningen på ett Villa Kalmar.
En hel del reglar är till endast för transport, de horisontella som är på bilden t.ex. De har jag plockat bort. Den diagonala behöll jag och borrade några hål i så luft kan komma vidare upp i det facket. Detta fick jag förklarat för mig från SMV. De stående i mitten av facket hade inte mitt hus när det kom. Är de spikade utifrån taket eller sitter de bara fast i de liggande reglarna?

Dubbelkolla gärna vilka reglar du kan plocka bort och inte, men det finns en tråd som berör detta: http://www.byggahus.se/forum/smalandsvillan/78782-luftspalt-villa-kalmar.html.

• Gilla
helrob
  • Laddar…
En annan fråga angående diffusionsspärren då man tätar hela vägen ner till takfoten...
Hur har ni gjort med plasten om man utgår från att man sätter plasten uppe vid hanbjälken och jobbar sig nedåt mot stödbenet, sen vidare ner till takfoten. Drar ni sen vidare plasten längs med/ovanpå isoleringen i mellanbjälklaget utåt mot rummet och sen tejpar där? Eller stannar ni med plasten nere vid takfoten och tejpar?

• Gilla
helrob
  • Laddar…
Ok. Då slår jag bort skiten.

Angående din fråga så skulle jag inte lägg plasten in mot rummet. Har för mej att det är diffspärr i m3llanbjälklaget o då skulle det ju bli 2 st. En på varje sida isoleringen. Inte bra.

• Gilla
REFG63 och 1 till
  • Laddar…
Okej, det låter troligt. Kan ju iofs lyfta på isoleringen och kika ner och se om där är någon plast under.
Tips på hur man på bästa sätt får det tätt nere vid takfoten med plasten mottages gärna.
Underlättar nog att lägga in spånskivegolv där och tejpa ner mot det istället för mot golvbjälkarna.

Angående att slå bort det. Jag testade, och det var ganska stumt:)
Skulle rekommendera att ta fram tigersågen eller fogsvansen och snitta dom lite innan du går loss med hammaren!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.