245 259 läst · 510 svar
245k läst
510 svar
Inreda och isolera övervåningen med snedtak i detta fall en Smålandsvillan SMV
Jag tänker isolera kortsidan först, och då löser sig den frågan självt = kortsidans isolering fyller upp stora delar av den volym du e fundersam på.CHEMAS skrev:
Jag sköt fast läkt lite provisoriskt med med min lilla dyckertspikpistol bara så den sitter uppe. Sen på med board. När jag sen reglar på väggen mer så trycks ju allt fast av regeln som kommer gå emot boarden.
Nån liten spik här och där lyckas du säkert få dit.
Nån liten spik här och där lyckas du säkert få dit.
Ah. På så vis. Det ska jag nog re ut. Ska ta en del kort med. Känns som att man behöver det som underlag att det är riktigt gjort vid ev försäljning av huset. Man vet ju aldrig.smvdavid skrev:
Hej,
Jag håller på med övervåningen på ett Villa Kalmar.
En hel del reglar är till endast för transport, de horisontella som är på bilden t.ex. De har jag plockat bort. Den diagonala behöll jag och borrade några hål i så luft kan komma vidare upp i det facket. Detta fick jag förklarat för mig från SMV. De stående i mitten av facket hade inte mitt hus när det kom. Är de spikade utifrån taket eller sitter de bara fast i de liggande reglarna?
Dubbelkolla gärna vilka reglar du kan plocka bort och inte, men det finns en tråd som berör detta: http://www.byggahus.se/forum/smalandsvillan/78782-luftspalt-villa-kalmar.html.
Jag håller på med övervåningen på ett Villa Kalmar.
En hel del reglar är till endast för transport, de horisontella som är på bilden t.ex. De har jag plockat bort. Den diagonala behöll jag och borrade några hål i så luft kan komma vidare upp i det facket. Detta fick jag förklarat för mig från SMV. De stående i mitten av facket hade inte mitt hus när det kom. Är de spikade utifrån taket eller sitter de bara fast i de liggande reglarna?
Dubbelkolla gärna vilka reglar du kan plocka bort och inte, men det finns en tråd som berör detta: http://www.byggahus.se/forum/smalandsvillan/78782-luftspalt-villa-kalmar.html.
En annan fråga angående diffusionsspärren då man tätar hela vägen ner till takfoten...
Hur har ni gjort med plasten om man utgår från att man sätter plasten uppe vid hanbjälken och jobbar sig nedåt mot stödbenet, sen vidare ner till takfoten. Drar ni sen vidare plasten längs med/ovanpå isoleringen i mellanbjälklaget utåt mot rummet och sen tejpar där? Eller stannar ni med plasten nere vid takfoten och tejpar?
Hur har ni gjort med plasten om man utgår från att man sätter plasten uppe vid hanbjälken och jobbar sig nedåt mot stödbenet, sen vidare ner till takfoten. Drar ni sen vidare plasten längs med/ovanpå isoleringen i mellanbjälklaget utåt mot rummet och sen tejpar där? Eller stannar ni med plasten nere vid takfoten och tejpar?
Okej, det låter troligt. Kan ju iofs lyfta på isoleringen och kika ner och se om där är någon plast under.
Tips på hur man på bästa sätt får det tätt nere vid takfoten med plasten mottages gärna.
Underlättar nog att lägga in spånskivegolv där och tejpa ner mot det istället för mot golvbjälkarna.
Angående att slå bort det. Jag testade, och det var ganska stumt
Skulle rekommendera att ta fram tigersågen eller fogsvansen och snitta dom lite innan du går loss med hammaren!
Tips på hur man på bästa sätt får det tätt nere vid takfoten med plasten mottages gärna.
Underlättar nog att lägga in spånskivegolv där och tejpa ner mot det istället för mot golvbjälkarna.
Angående att slå bort det. Jag testade, och det var ganska stumt
Skulle rekommendera att ta fram tigersågen eller fogsvansen och snitta dom lite innan du går loss med hammaren!