245 259 läst · 510 svar
245k läst
510 svar
Inreda och isolera övervåningen med snedtak i detta fall en Smålandsvillan SMV
Jätteskönt!pcbjorklund skrev:Vad skönt för er att de kan fixa det!
Ja gipsskivor, plyfa och andra otympliga skivmaterial är inte så kul o konka upp.
Vad är det för hus ni ska bygga? Taklutning? Jag har skrivit ner allt jag köpt hittills. Det kanske kan vara till hjälp.
Ett tips är att avrunda uppåt. Det blir mycket spill av allt sågande o man måste ta en ny skiva då föregående är för smal etc.
Vi ska bygga ett Villa Kalmar från SMV.
Det kan absolut vara till hjälp! Eller bara en fingervisning i hur jag ska tänka, så kan jag i alla fall FÖRSÖKA räkna ut det själv.
Pontus, jag har också F750 ja.
Har du kommit dit i skedet där du ska koppla på frånluft från t.ex. badrum på övervåningen till ventilationskanalen?
Det är väl inga problem att koppla på frånluft från badrummet till Niben? Tänkte på att luften kan vara väldigt fuktig osv.
Sen har jag ett rör som kommer upp i kattvinden från badrummet på nedervåningen och det röret går ut genom taket, men detta kanske inte är frånluften från badrummet där nere, utan avloppsventilationen? Detta röret är en räfflad historia i plast, inte ett isolerat sprialrör. I sådana fall går frånluftskanalen från badrummet nere i mellanbjälklaget eller påkopplat på undersidan så det inte syns.
CHEMAS:
Har du inget nät i takfoten? Borde synas ganska tydligt om du sticker ner huvudet. I mitt fall satt det svart nät där.
Har du kommit dit i skedet där du ska koppla på frånluft från t.ex. badrum på övervåningen till ventilationskanalen?
Det är väl inga problem att koppla på frånluft från badrummet till Niben? Tänkte på att luften kan vara väldigt fuktig osv.
Sen har jag ett rör som kommer upp i kattvinden från badrummet på nedervåningen och det röret går ut genom taket, men detta kanske inte är frånluften från badrummet där nere, utan avloppsventilationen? Detta röret är en räfflad historia i plast, inte ett isolerat sprialrör. I sådana fall går frånluftskanalen från badrummet nere i mellanbjälklaget eller påkopplat på undersidan så det inte syns.
CHEMAS:
Har du inget nät i takfoten? Borde synas ganska tydligt om du sticker ner huvudet. I mitt fall satt det svart nät där.
Ashe:
Läkt för luftspalt:
3 st per fack, dimension typ 23x36mm (minst 21 mm ska luftspalten bli enligt SMV)
Mät längd från takfot till en bit över hanbjälklaget. I mitt fall blev läkten cirka 5m syck.
Luftpalten ska gå minst 200mm längre upp än takisoleringens ovankant.
Två mot varje takstol och en i mitten av facken. Den i mitten är till för att inte skivan ska bukta inåt när isoleringen kommer på plats. Denna spikade jag fast i skivan innan jag satte dit skivan. Vill inte få hål i innertaket.
Board/Masonit för luftspalt
Mät längd x höjd på snetaket för att få fram kvadratmeter. Avrunda uppåt här. Kom ihåg att även boarden ska gå minst 200mm längre än isoleringens ovankant.
Fogskum för tätning mellan takstolar
Cirka 10 x 500ml burkar kanske
Påsalning av takstolar 45x95mm (rek. från SMV)
Takstolarnas längd mellan takfot och hanbjälklag x antal takstolar
Sen massa skruv och spik på detta.
Jag har börjat isolera nu. Kan uppdatera med mer info när jag vet var det landar, men det är ganska lätt att räkna på då man vet takfackens djup och m2, samt taket och eventuell takkupa.
Läkt för luftspalt:
3 st per fack, dimension typ 23x36mm (minst 21 mm ska luftspalten bli enligt SMV)
Mät längd från takfot till en bit över hanbjälklaget. I mitt fall blev läkten cirka 5m syck.
Luftpalten ska gå minst 200mm längre upp än takisoleringens ovankant.
Två mot varje takstol och en i mitten av facken. Den i mitten är till för att inte skivan ska bukta inåt när isoleringen kommer på plats. Denna spikade jag fast i skivan innan jag satte dit skivan. Vill inte få hål i innertaket.
Board/Masonit för luftspalt
Mät längd x höjd på snetaket för att få fram kvadratmeter. Avrunda uppåt här. Kom ihåg att även boarden ska gå minst 200mm längre än isoleringens ovankant.
Fogskum för tätning mellan takstolar
Cirka 10 x 500ml burkar kanske
Påsalning av takstolar 45x95mm (rek. från SMV)
Takstolarnas längd mellan takfot och hanbjälklag x antal takstolar
Sen massa skruv och spik på detta.
Jag har börjat isolera nu. Kan uppdatera med mer info när jag vet var det landar, men det är ganska lätt att räkna på då man vet takfackens djup och m2, samt taket och eventuell takkupa.
Allvetare
· Stockholm
· 1 794 inlägg
Luftspalt i parallelltak: jag kör med max 15 mm för att undvika kondens. helst skall råsponten målas också.
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Insektsnät
Insektsnät är ett effektivt sätt att hålla oönskade insekter borta från hemmet, samtidigt som det tillåter frisk luft att cirkulera. De är särskilt användbara under sommarmånaderna när fönster och dörrar ofta hålls öppna.
Läs mer
CHEMAS,
Hur kom du på att det hade flyttat in möss på övervåningen?
Hur kom du på att det hade flyttat in möss på övervåningen?
Där ser man. Musband är inte heller med i deras byggbeskrivning.
CHEMAS:
Nej det menar jag inte. Bara ett konstaterande. Jag tycker också det borde finnas.
Nej det menar jag inte. Bara ett konstaterande. Jag tycker också det borde finnas.