245 248 läst · 510 svar
245k läst
510 svar
Inreda och isolera övervåningen med snedtak i detta fall en Smålandsvillan SMV
CHEMAS, pcbjorklund, kaherdin:CHEMAS skrev:
Behöver man verkligen musband vid takfoten? Har ni noga undersökt monteringen av musbanden bakom panelen vid grunden? Misstänker att det är huvudproblemet. SMV försökte förklara möss på vinden med att "de kan klättra på utsidan av huset" och in i takfoten men vi hade säkert 10 brister i monteringen av musbandet mellan väggsegmenten (i hörnen stora nog för en katt att komma igenom...) samt systematisk feltänk i monteringen av liggande panelen under fönstren. De sittet kloss mot täckbrädan i vänsterkant vilket lämnar en springa som blir tillräckligt stor för möss under täckbrädan i högerkant. Det var ju lätt att fixa till när vi väl hittade grundproblemet och musfritt sedan dess!
Jag ska kolla runt huset om jag hittar nått. Tack för tipset.
Nu ska jag tipsa. Ni som ännu inte plastat. Smv rekommenderar ju terrostat 81 som tätning mellan vindskyddet och diffusionsspärren men jag fick tuppjucket på bandet o stiftade noga sen så fogade jag med skum. Det är säkert tätt så länge det inte rörs men skummet fastnar inte på plasten då den är av polyeten PE. Göra om göra rätt? Nä jag tänker inte riva all gles och lägga lösull i säckar o sen tillbaka med det så jag får lossa nedersta glesen och slita bort så mycket skum det bara går. Sedan så köpte jag icopals svindyra butylfogmassa och tryckte emellan. Räckte inte långt. Biltemas butylfogmassa lämpades inte för fogning till PE? Eh ok. Butyl borde ju.....men så står det på tuben iaf.
Googlade tills hjärnan höll på att hoppa ur led. Ringde illbruck tremco. Pratade med teknisk support och han rekommenderade illbrucks SB014 Utefog. Den är difftät och innehåller butyl. Torkar inte och limmar inte direkt men tätar bra emellan materialen. Yes! 40 spänn tuben på Jem o fix. Alltså mitt tips. Köp utefogen från illbruck och kleta på innan ni plastar. Då slipper ni det där j***a bandet.
Nu ska jag tipsa. Ni som ännu inte plastat. Smv rekommenderar ju terrostat 81 som tätning mellan vindskyddet och diffusionsspärren men jag fick tuppjucket på bandet o stiftade noga sen så fogade jag med skum. Det är säkert tätt så länge det inte rörs men skummet fastnar inte på plasten då den är av polyeten PE. Göra om göra rätt? Nä jag tänker inte riva all gles och lägga lösull i säckar o sen tillbaka med det så jag får lossa nedersta glesen och slita bort så mycket skum det bara går. Sedan så köpte jag icopals svindyra butylfogmassa och tryckte emellan. Räckte inte långt. Biltemas butylfogmassa lämpades inte för fogning till PE? Eh ok. Butyl borde ju.....men så står det på tuben iaf.
Googlade tills hjärnan höll på att hoppa ur led. Ringde illbruck tremco. Pratade med teknisk support och han rekommenderade illbrucks SB014 Utefog. Den är difftät och innehåller butyl. Torkar inte och limmar inte direkt men tätar bra emellan materialen. Yes! 40 spänn tuben på Jem o fix. Alltså mitt tips. Köp utefogen från illbruck och kleta på innan ni plastar. Då slipper ni det där j***a bandet.
@helrob:
Jag har inga möss på min vind, men jag blev lite nojig då CHEMAS tog upp ämnet.
Ska också ta en titt bakom panelen för säkerhets skull.
@CHEMAS:
Skönt att det löser sig för dig! För övrigt är "Terrostat 81" något som inte är helt lätt att hitta (inte för mig iaf). Så för de som undrar så är detta synonymt med butylband, från t.ex. Isola.
Tycker det butylbandet var helt ok att jobba med så länge ytan under var hyfsat renborstad och man undvek att nudda det klibbiga med fingrarna.
Jag har inga möss på min vind, men jag blev lite nojig då CHEMAS tog upp ämnet.
Ska också ta en titt bakom panelen för säkerhets skull.
@CHEMAS:
Skönt att det löser sig för dig! För övrigt är "Terrostat 81" något som inte är helt lätt att hitta (inte för mig iaf). Så för de som undrar så är detta synonymt med butylband, från t.ex. Isola.
Tycker det butylbandet var helt ok att jobba med så länge ytan under var hyfsat renborstad och man undvek att nudda det klibbiga med fingrarna.
@Pontus, nej jag har haft fullt upp med annat tyvärr. Är det snickaren som har satt igång hos dig nu? Ser att "hanbjälklaget" är väck. Är det påsalat med? Hur mycket? Kan ladda upp en bild på min luftspalt imorgon. Men vad jag har gjort är att boarden går från takfot på ena sidan facket, upp i nock och vidare ner till andra takfoten. Fick överlappa med två skivor då det var rätt långt emellan. Sen så klart tre läkt i varje fack och lite extra distans i nocken så inte boarden täpper till då den böjs ganska mycket just där.
pcbjorklund, ja, snickaren har hjälpt mig med takkupan i veckan. Han har förstärkt kupan och sen plockat bort hanbjälkarna - jag är jättenöjd! Vilket utrymme! Det måste upplevas då det är svårt att återge så här på bild... Kan varmt rekommendera takkupa isolerad ända upp i nock! Jag kikar gärna på din lösning på luftspalten i takkupan. Snickaren satte vindavledare och är inte riktigt klar än.
Ja, just det, jag glömde ju svara på din fråga, pcbjorklund. Han har salat på takstolarna med 45x70. När jag väl satt ångspärr tänkte jag montera ytterligare 45x45 som glespanel - då kommer jag få plats med 170 + 45 mm isolering i taket i kupan. Inte optimalt, men det får duga. Vet inte riktigt hur jag ska göra med belysning i takkupan än... Tips?
@Pontus,
Man blir ju sugen på att ha öppet i nock så som du lobbar för det!
Vet du exakt vad det är som utgör förstärkningen, är det bara påsalningen av takstolarna eller är det i samspel med påsalningen av "fönsterväggen"?
Om jag skulle sala på mina takstolar med t.ex. 45x70 så kan det nog bli lite problem vid takfoten. Jag har tre fönster i kupan och det finns inget utrymme för mig att sala på väggarna i kupan. Får nog räkna lite på det där och ringa in snickaren... Alternativet är ju att ha kvar hanbjälkarna och sen klä in dom med något.
Angående belysning.. Kanske kan du ha någon form av en liten "box" i mitten på nocken med uttag, sen kan du ha en hängande lampa där. Spottar kan nog vara lite lurigt. Det finns ju sådan med böj, men de är inte så snygga.
Bifogar bild på "problematiken" kring att inte kunna sala på väggarna i kupan samt luftspalten.
Bilden på luftspalten är gammal, i dagsläget är det även tätt nere vid takfoten.
Man blir ju sugen på att ha öppet i nock så som du lobbar för det!
Vet du exakt vad det är som utgör förstärkningen, är det bara påsalningen av takstolarna eller är det i samspel med påsalningen av "fönsterväggen"?
Om jag skulle sala på mina takstolar med t.ex. 45x70 så kan det nog bli lite problem vid takfoten. Jag har tre fönster i kupan och det finns inget utrymme för mig att sala på väggarna i kupan. Får nog räkna lite på det där och ringa in snickaren... Alternativet är ju att ha kvar hanbjälkarna och sen klä in dom med något.
Angående belysning.. Kanske kan du ha någon form av en liten "box" i mitten på nocken med uttag, sen kan du ha en hängande lampa där. Spottar kan nog vara lite lurigt. Det finns ju sådan med böj, men de är inte så snygga.
Bifogar bild på "problematiken" kring att inte kunna sala på väggarna i kupan samt luftspalten.
Bilden på luftspalten är gammal, i dagsläget är det även tätt nere vid takfoten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Hehe... Takkupan blev faktiskt en helt annan utan hanbjälkar! Det är, som sagt, svårt att återge på bild, det måste upplevas!
Jag bifogar bilder på förstärkningen. Den utgörs delvis av påsalningen av "fönsterväggen", men framför allt av en 45x220 på andra sidan. Denna regel satte snickaren längs med den 45x145 som man monterade när man kapade takstolarna för att kunna få takkupan på plats. Den regeln har man monterat med en balksko i vardera ände... Ovanpå 220-regeln har snickaren sedan monterat tre vertikala reglar.
Ser nu varför du inte kan sala på väggarna i kupan... Kanske kan man sala på med bara 45 mm som får fungera som glespanel?
Jag kommer sala på med 45 + 45 på väggarna, men jag har ju plats för det... Den första påsalningen av 45 gör jag för att takstolar och vägg ska möta varandra, den andra påsalningen med 45 använder jag som glespanel för att få plats med ytterligare isolering i taket. På så vis får jag plats med 170 + 45 i taket.
Jag bifogar bilder på förstärkningen. Den utgörs delvis av påsalningen av "fönsterväggen", men framför allt av en 45x220 på andra sidan. Denna regel satte snickaren längs med den 45x145 som man monterade när man kapade takstolarna för att kunna få takkupan på plats. Den regeln har man monterat med en balksko i vardera ände... Ovanpå 220-regeln har snickaren sedan monterat tre vertikala reglar.
Ser nu varför du inte kan sala på väggarna i kupan... Kanske kan man sala på med bara 45 mm som får fungera som glespanel?
Jag kommer sala på med 45 + 45 på väggarna, men jag har ju plats för det... Den första påsalningen av 45 gör jag för att takstolar och vägg ska möta varandra, den andra påsalningen med 45 använder jag som glespanel för att få plats med ytterligare isolering i taket. På så vis får jag plats med 170 + 45 i taket.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Några bilder från min takkupekonstruktion. Är det samma som du har Pontus? Din lösning verkar klart intressant.
Som synes har jag inte börjat ännu, men ligger några lösa överblivna reglar tillfälligt där också.
Jag skall sätta fart efter helgerna så då får jag kolla mer på alla lösningar.
God Jul och tack för alla bra tips!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Som synes har jag inte börjat ännu, men ligger några lösa överblivna reglar tillfälligt där också.
Jag skall sätta fart efter helgerna så då får jag kolla mer på alla lösningar.
God Jul och tack för alla bra tips!
Ja, helrob, det ser ut att vara samma lösning. Du vet vad jag tycker...
God jul!
God jul!
Antar att det är:CHEMAS skrev:Jag ska kolla runt huset om jag hittar nått. Tack för tipset.
Utefog SB014 TREMCO
Artikelnummer.: 9041964
som du menar?
CHEMAS,
Har du testat fogen? Biter den?
Har du testat fogen? Biter den?