J
Yes, G657 som jag länkade till ligger på 10-12 mm
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
K Kennster skrev:
Jag ska ha snickare och elektriker som gör jobbet åt mig så jag tänker att de sköter den här dragningen också.
Frågan är om en elektriker har kompetens att hantera fiberkabel.
 
Böjradie som en snusdosa brukar man säga. Sen ska man ju inte kika in i fiberänden om den är aktiv eftersom laserljuset kan vara skadligt och är i en osynlig våglängd.
 
N Nerre skrev:
Frågan är om en elektriker har kompetens att hantera fiberkabel.
En Villapatch kan hanteras av en normalhändig, inga konstigheter.
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
En Villapatch kan hanteras av en normalhändig, inga konstigheter.
Och elektrikern har hundra koll på att anslutningarna behöver skyddas mot smuts och inte får böjas mer än en viss radie?
 
N Nerre skrev:
Och elektrikern har hundra koll på att anslutningarna behöver skyddas mot smuts och inte får böjas mer än en viss radie?
Kan ju ts berätta efter alla goda råd här i tråden.😎
Köpet ts en ny Villapatch med "rätt" längd sitter skydden monterade i kontaktänden.
 
Nu är renoveringen igång. Elektrikern hade ingen erfarenhet av "villapatch" och trodde liksom jag inledningsvis att fibern inte gick att röra.
Men jag tog mig tid att öppna fiberdosan och mediaomvandlaren och precis som tidigare skribenter skrivit så går kabeln utmärkt att lossa själv. Det ser ut som bilderna nedan: Öppen eluttagsinstallation med synliga kablar, väggfästen och anslutningar, monterad under en rörledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation eller reparation av en kabelansluten enhet, förmodligen en router, på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men tyvärr kommer jag nog behöva byta kabeln då vägen kabeln behöver dras troligtvis är längre än nuvarande kabel.
Så frågan är vilken och var köper jag sådan här kabel som privatperson? Googlade villapatch men tycker inte att jag så många butiker att välja på. Är exempelvis detta rätt kabel?
https://www.direktronik.se/direktro...ablage/Villa-patch-SC-till-SC-SM-Simplex-Vit/

Edit: Såg precis att @Jocke Best länkade till denna i inlägg #63.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
K Kennster skrev:
Nu är renoveringen igång. Elektrikern hade ingen erfarenhet av "villapatch" och trodde liksom jag inledningsvis att fibern inte gick att röra.
Men jag tog mig tid att öppna fiberdosan och mediaomvandlaren och precis som tidigare skribenter skrivit så går kabeln utmärkt att lossa själv. Det ser ut som bilderna nedan:[bild][bild]

Men tyvärr kommer jag nog behöva byta kabeln då vägen kabeln behöver dras troligtvis är längre än nuvarande kabel.
Så frågan är vilken och var köper jag sådan här kabel som privatperson? Googlade villapatch men tycker inte att jag så många butiker att välja på. Är exempelvis detta rätt kabel?
[länk]

Edit: Såg precis att @Jocke Best länkade till denna i inlägg #63.
Ja det är rätt kabel
 
J
Blir ju finemang det där!
 
Kan rapportera att Direktronik var väldigt hjälpsamma och snabba vid beställning av kabel. Men det hela fick sig en tvist då elektrikern, som aldrig hade jobbat med sådan här kabel innan, inte fick igenom kabeln i det 16mm-rör han hade dragit. Så det slutade med att han ringde någon fiberinstallatör som han kände och efter det klippte av kontakten för att kunna dra igenom kabeln. Sedan ska fiberinstallatören komma och svetsa ihop kabeln igen.

Som jag fattat det så borde det väl finnas slang/rör som man kan dra en sådan här kabel i, även om det är ett par böjar och längden är ca 10m.
Men elektrikern drog samma typ av slang som han använde till elinstallationerna (med fördragen elkabel) i, drog sedan ut elkabelarna, vilket i sig tydligen var svårt så man borde ha anat att det skulle bli problem att dra en ny kabel med kontakt.
Jag har aldrig dragit kabel i rör själv men när jag tittar finns det ju tomma rör/slang av med "behandlad insida" som ska underlätta kabeldragning så det borde ju åtminstone gett bättre förutsättningar än det rör med grova "räfflor" som sitter i väggen.
Har jag rätt där?

Och oavsett om elektrikern står för fiberinstallatören eller inte så kvarstår ju också faktumet att om jag någon gång skulle behöva byta villapatchkabeln igen så kan jag inte dra om det i röret utan behöver ha en fiberinstallatör som gör jobbet..
 
C
K Kennster skrev:
Som jag fattat det så borde det väl finnas slang/rör som man kan dra en sådan här kabel i, även om det är ett par böjar och längden är ca 10m.
Ett vanligt SC fiberkontaktdon går precis att pressa in i ett 16mm flexrör, så möjligtvis att det med lite j-vlar anamma går att pressa igenom den på en raksträcka på ett par dm. Ett slätt 16mm rör funkar en längre raksträcka, men du kommer knappast igenom en böj.

Så det är 20mm rör som gäller, och även då kan det vara knepigt att få kontakten genom böjar.
Alternativet är, precis som elektrikern löste det, att svetsa på kontakten i efterhand.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ett vanligt SC fiberkontaktdon går precis att pressa in i ett 16mm flexrör, så möjligtvis att det med lite j-vlar anamma går att pressa igenom den på en raksträcka på ett par dm. Ett slätt 16mm rör funkar en längre raksträcka, men du kommer knappast igenom en böj.

Så det är 20mm rör som gäller, och även då kan det vara knepigt att få kontakten genom böjar.
Alternativet är, precis som elektrikern löste det, att svetsa på kontakten i efterhand.
Jag är med på det. Men här var det tal om dragning av ett helt nytt rör så bör man väl kunnat ta 20 eller 25mm om det hade behövts. Kabeln och dess storlek på kontakter var ju känt innan röret drogs.
 
K Kennster skrev:
Kan rapportera att Direktronik var väldigt hjälpsamma och snabba vid beställning av kabel. Men det hela fick sig en tvist då elektrikern, som aldrig hade jobbat med sådan här kabel innan, inte fick igenom kabeln i det 16mm-rör han hade dragit. Så det slutade med att han ringde någon fiberinstallatör som han kände och efter det klippte av kontakten för att kunna dra igenom kabeln. Sedan ska fiberinstallatören komma och svetsa ihop kabeln igen.

Som jag fattat det så borde det väl finnas slang/rör som man kan dra en sådan här kabel i, även om det är ett par böjar och längden är ca 10m.
Men elektrikern drog samma typ av slang som han använde till elinstallationerna (med fördragen elkabel) i, drog sedan ut elkabelarna, vilket i sig tydligen var svårt så man borde ha anat att det skulle bli problem att dra en ny kabel med kontakt.
Jag har aldrig dragit kabel i rör själv men när jag tittar finns det ju tomma rör/slang av med "behandlad insida" som ska underlätta kabeldragning så det borde ju åtminstone gett bättre förutsättningar än det rör med grova "räfflor" som sitter i väggen.
Har jag rätt där?

Och oavsett om elektrikern står för fiberinstallatören eller inte så kvarstår ju också faktumet att om jag någon gång skulle behöva byta villapatchkabeln igen så kan jag inte dra om det i röret utan behöver ha en fiberinstallatör som gör jobbet..
Förmodligen försent i ditt fall, men om någon annan med samma problem läser. Dra 20 eller 25mm flexslang istället. Då går det att få igenom en SC kontakt enligt https://www.byggahus.se/forum/threa...akt-genom-ett-16-flexroer.288577/post-2629715. Alternativt, köp adapter som konverterar SC kontakten till LC kontakt (mycket mindre), t.ex. https://www.fs.com/de-en/products/22332.html. Köp sedan en patch kabel med LC i ena änden och SC i andra, t.ex. https://www.fs.com/de-en/products/40459.html.

När vi fick fiber här hemma bad jag dem sätta fiberdosan i garaget (stället där inkommande fiber svetsas och går över till villapatch) Sedan drog jag själv en 30 meter lång patchkabel med SC i ena änden och LC i andar (i mitt fall hade mediaomvandlaren LC kontakt, så behövde ingen adapter). Kabeln går 10 meter markrör, och sedan drygt 20 meter i 20mm vp-rör med ett par böjar. Inga problem att dra LC kontakten, gott om plats.

Edit, ser nu att jag blev puck-tvåa... Men ja, om man inte vill byta till 20/25 rör eller inte har plats, kör på LC kontakt med apadater.
Edit 2, länkade till fel adapter.Ska vara SC hona till LC hona så att kabeln har han-kontakter.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
C
K Kennster skrev:
Jag är med på det. Men här var det tal om dragning av ett helt nytt rör så bör man väl kunnat ta 20 eller 25mm om det hade behövts. Kabeln och dess storlek på kontakter var ju känt innan röret drogs.
Ja, om elektrikern hade tänkt sig att det skulle funka med ett 16-rör så var det feltänkt. Han borde dragit 20 eller 25, helt rätt.
 
  • Gilla
Kennster
  • Laddar…
J
Det går faktiskt till och med ofta att dra bort den blå plast hylsan på sckontakten. Antingen med lite våld eller lite list. Beror på modell. Sedan att klicka på den igen.
 
  • Gilla
Kennster och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.