Lyfter den här tråden då jag har en liknande frågeställning.
Fibekabel kommer in genom yttervägg via en vit box som synes på en bilden nedan. Sedan har tidigare ägare av huset gjort ett halvdant försök att lägga fibern delvis i kabelkanal samt klamra den ovanför golvlist som synes på kommande bilder innan kabel försvinner in genom en genom väggen på andra sidan rummet och in i en garderob där mediaomvandlaren sitter och där jag även har router, switch mm. Elledningsskydd vid golv och vägg, trägolv, vit list, grå vägg, delvis synlig gardin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhus, trägolv, vita lister, vägg, tandtrådsbygel på golvet, skugga, nöt under list.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusvägg möter trägolv; vit golvlist; kabel gömd längs med listen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trasigt hörn på lister vid vägg, exponerade kablar, behov av reparation, trägolv, spikhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska det här rummet renoveras om någon vecka och jag vill inte ha den här kabeln synlig längre. Kan/får en elektriker peta in kabeln i ett rör och fräsa in den i väggen eller bakom golvlist?
Eller bör jag ta kostnaden från fibernätägaren och få mediomvandlaren flyttad dit fibern kommer in från ytterväggen för att sedan dra en nätverkskabel i väggen från mediaomvandlaren och in i garderoben?
 
Det där är som sagt var ingen fiber utan en slang, inuti slangen ligger fibern.

Då fibern är av glas är den väldigt känslig för böjar, det är alltså troligen rätt stor risk att du knäcker fibern om du ska dra om slangen.

Få in den i ett rör går väl knappast utan att lossa den i ändarna, men där fibern kommer in genom väggen så går fibern troligen obruten genom en skarvkoppling från "uteslang" till "inneslang", så där kan du inte koppla loss. I andra änden går den kanske att få loss men är som sagt var väldigt ömtålig och det sitter troligen så kallade "pigtails" skarvade mot fibern.

Det är med andra ord en installation som är rätt dumt gjort från början, fiberkanalisationen bör ligga så man aldrig behöver röra den.
 
J
N Nerre skrev:
Det där är som sagt var ingen fiber utan en slang, inuti slangen ligger fibern.

Då fibern är av glas är den väldigt känslig för böjar, det är alltså troligen rätt stor risk att du knäcker fibern om du ska dra om slangen.

Få in den i ett rör går väl knappast utan att lossa den i ändarna, men där fibern kommer in genom väggen så går fibern troligen obruten genom en skarvkoppling från "uteslang" till "inneslang", så där kan du inte koppla loss. I andra änden går den kanske att få loss men är som sagt var väldigt ömtålig och det sitter troligen så kallade "pigtails" skarvade mot fibern.

Det är med andra ord en installation som är rätt dumt gjort från början, fiberkanalisationen bör ligga så man aldrig behöver röra den.
Njae, jag gissar att det är en s k villapatch vi har att göra med. Med andra ord pig tails/SC/LC-kontakter i var ände. De är inte speciellt känsliga, utan går böja försiktigt. Skulle något gå på tok är de billiga att byta.
https://www.direktronik.se/direktro...ablage/Villa-patch-SC-till-SC-SM-Simplex-Vit/
 
  • Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det där är som sagt var ingen fiber utan en slang, inuti slangen ligger fibern.

Då fibern är av glas är den väldigt känslig för böjar, det är alltså troligen rätt stor risk att du knäcker fibern om du ska dra om slangen.

Få in den i ett rör går väl knappast utan att lossa den i ändarna, men där fibern kommer in genom väggen så går fibern troligen obruten genom en skarvkoppling från "uteslang" till "inneslang", så där kan du inte koppla loss. I andra änden går den kanske att få loss men är som sagt var väldigt ömtålig och det sitter troligen så kallade "pigtails" skarvade mot fibern.

Det är med andra ord en installation som är rätt dumt gjort från början, fiberkanalisationen bör ligga så man aldrig behöver röra den.
Nej det är en så kallad villapatch vi ser på bilden, väldigt enkelt skulle jag säga att flytta fiberkonvertern till valfritt ställe där det finns en elkontakt. Bara att kolla vad det är för kontakter idag och sen köper man en ny i lämplig längd.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Njae, jag gissar att det är en s k villapatch vi har att göra med. Med andra ord pig tails/SC/LC-kontakter i var ände. De är inte speciellt känsliga, utan går böja försiktigt. Skulle något gå på tok är de billiga att byta.
[länk]
Intressant. Jag kände lite på mediaomvandlaren där kabeln går in i den och det kändes som att kabeln gick att lossa men hittade ingen "knapp" för det.
Mediaomvandlaren är en CTS HES 3106.
 
  • Nätverksenhet monterad på vägg, kabel ansluten, statuslampor, dammigt hörn, oskyddat kabelhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kennster skrev:
Intressant. Jag kände lite på mediaomvandlaren där kabeln går in i den och det kändes som att kabeln gick att lossa men hittade ingen "knapp" för det.
Mediaomvandlaren är en CTS HES 3106.
Du får haka av den nedre delen, lossa den övre delen först och kolla om den nedre är fastskruvad eller inte, sen bara dra nedåt typ.
 
J
K Kennster skrev:
Intressant. Jag kände lite på mediaomvandlaren där kabeln går in i den och det kändes som att kabeln gick att lossa men hittade ingen "knapp" för det.
Mediaomvandlaren är en CTS HES 3106.
Det är inget man pillar på i onödan utan att ha förberett med andra kablar etc. Ett dammkorn på kontakten och speciell rengöring behövs. Det räcker on du konstaterar vad du verkligen har först.

 
  • Gilla
Kennster
  • Laddar…
Persson88 Persson88 skrev:
Du får haka av den nedre delen, lossa den övre delen först och kolla om den nedre är fastskruvad eller inte, sen bara dra nedåt typ.
Tolkar jag dig rätt så borde jag alltså kunna lossa den i båda ändar och dra den valfri väg till mediaomvandlaren?
 
K Kennster skrev:
Tolkar jag dig rätt så borde jag alltså kunna lossa den i båda ändar och dra den valfri väg till mediaomvandlaren?
Ja precis. Eller så köper du en ny i rätt längd om du har tänkt att flytta på allt. När du lossar den så får det inte komma smuts på kontakterna och sen ska du inte böja den 90 grader.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
J
K Kennster skrev:
Tolkar jag dig rätt så borde jag alltså kunna lossa den i båda ändar och dra den valfri väg till mediaomvandlaren?
Så är det. Sätt dock på en skyddspropp under tiden.
Inne i uttaget sitter det ett mellanstycke, typ detta som din fiber kopplas till.
Jag har själv flyttat min mediaomvandlare på detta sätt. Har den nu bakom TVn istället för ett rymdskepp i hallen.

Skärmbild av webbsida som visar en produkt, ett fiberkopplingstillbehör kallat "Mellanstycke SC/UPC Simplex -E".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kennster
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Så är det. Sett dock på en skyddspropp under tiden.
Jag ska ha snickare och elektriker som gör jobbet åt mig så jag tänker att de sköter den här dragningen också.
Men jag kände att jag behövde ta reda på detta innan ifall jag behövde ha hit någon från fibernätägaren som drog om kabeln och i så fall hade det varit lite bråttom.

Tack för hjälpen!
 
Persson88 Persson88 skrev:
Ja precis. Eller så köper du en ny i rätt längd om du har tänkt att flytta på allt. När du lossar den så får det inte komma smuts på kontakterna och sen ska du inte böja den 90 grader.
Hur många grader du böjer fibern är utan intresse, det är radien som inte får bli för liten. Vad som gäller för den fibern vet jag inte, men jag skulle gissa på minst 30mm.
 
D Daniel 109 skrev:
Hur många grader du böjer fibern är utan intresse, det är radien som inte får bli för liten. Vad som gäller för den fibern vet jag inte, men jag skulle gissa på minst 30mm.
Som en 5 krona :)
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
12mm då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.