16 365 läst · 103 svar
16k läst
103 svar
Inkommande fiberkabel. Klamra kabeln eller fräsa ut ett spår bakom golvlist ?
Mitt ser ut precis som i denna tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threa...berdosan-hur-saetter-jag-tillbaka-den.318477/
Nu är inte alla installationer likadana och det finns utrustning från olika leverantörer så det är kanske bäst att höra efter med de som skall installera hos dig vad de tänker sätta upp.
https://www.byggahus.se/forum/threa...berdosan-hur-saetter-jag-tillbaka-den.318477/
Nu är inte alla installationer likadana och det finns utrustning från olika leverantörer så det är kanske bäst att höra efter med de som skall installera hos dig vad de tänker sätta upp.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 119 inlägg
Det är 2 boxar. Alltså en innanför röret sedan media omvandlare vart man sedan vill ha den. Max 5 meter bort sa grannen ingår i priset. Tänkte på den dosan som kommer sitta vid röret. Visst måste han då dra en liten bit kabelkanal för att kunna montera dosan iomed röret kommer intill ett hörn. Skulle vara snyggare om man kunde monteras direkt bakom röret slippa list just där. Ev flytta ut röret lite om det går
Det blir för kraftig böj på fibern ,i två dimensioner dessutom . Vad finns bakom väggen , går det att flytta röret snett uppåt vänster i mitten där du markerat för dosan ?Vulcan61 skrev:
Nu är det för nära både golvet och väggen i hörnet .
Lite svårt att besvara utifrån vilka fiberdosor som används, det finns några olika som entreprenören kan välja bland och vilka som är godkända av fiberägaren. Och även användande av kabelkanal där vissa har det och andra klamrar.
Det finns dosor som fungerar bra att sätta över inkommande fiberslang.
Vem är fiberägaren för jag har inget minne av att du skrivit det?
Redigerat:
P Pin skrev:
Det är bara panel på väggen där. Inte lätt flytta röret många mm nu. Såfall om det finns en skarv men böj eller liknande för få ut den några cm till från hörnet
A AndersS skrev:Lite svårt att besvara utifrån vilka fiberdosor som används, det finns några olika som entreprenören kan välja bland och vilka som är godkända av fiberägaren. Och även användande av kabelkanal där vissa har det och andra klamrar.
Telia Zitius ska det vara. Få helt enkelt ringa dom imorgon
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 119 inlägg
Går att sätta uttaget över rörsläppet, sedan en patch till konvertern
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 369 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 369 inlägg
Det är fiberomvandlaren, från den kopplas nätverkskabel (den kan böjas som vanligt ) till mediaomvandlarenVulcan61 skrev:
Fibern in till fiberomvandlaren får inte böjas för skarpt, försök vinkla uppröret i väggen så alla svängar för fibern blir svaga kurvor
Det är i de flesta fall en ren avtalsfråga: För att kunna hålla priserna så vill installatören ha det så enkelt som möjligt. Tyvärr är det ju antagligen för sent att tänka på detta nu.Vulcan61 skrev:
När vi skaffade fiber stod det klart och tydligt i papprena vad som gällde och jag valde i god tid ut en plats där slangen kunde dras in och mediaomvandlaren sitta. Jag förberedde t.o.m. dragningen genom väggen (egentligen genom en gammal redan igensatt friskluftsventil) och hade förberedd med kabelkanal innanför så de kunde dra slangen fram till där mediaomvandlaren skulle sitta (där det också redan fanns eluttag).
Så när de kom hit och drog in den orange slangen var det bara för dem att trycka in den genom hålet (en grövre slang) i väggen, dra genom kabelkanalen fram till där mediaomvandlaren skulle sitta och sen blåsa i och sätta pigtail på fibern. (Jag tror sen den sitter i en SPF-modul in i sidan på Inteno-switchen som ingick.)
Hos mina föräldrar (där det är kommunen som har fibernätet) så fick farsan valfri längd inomhuskanalisation, så det sitter en skarv mellan den orange slangen och en vit precis innanför väggen, den fick han själv dra den vita dit han ville ha den innan de blåste i fibern och kopplade in. Deras slang kommer in i källaren, han drog en kabelkanal upp längs väggen, borrade genom trappen till övervåningen (som går ovanför källartrappen) och drog upp längs väggen och har routern står på en väggmonterad hylla i takhöjd i hallen.
Redigerat:
hsd skrev:
Är det inte en fiberpacthkabel från fiberomvandlaren till mediaomvandlaren?