J Jocke Best skrev:
Det går faktiskt till och med ofta att dra bort den blå plast hylsan på sckontakten. Antingen med lite våld eller lite list. Beror på modell. Sedan att klicka på den igen.
Blottas inte fibern då och riskeras att skadas/smutsas ner? Har inte testat själv på min aktuella kabel men kan vara intressant att veta när jag argumenterar med elektrikern och för framtiden.
 
J
K Kennster skrev:
Blottas inte fibern då och riskeras att skadas/smutsas ner? Har inte testat själv på min aktuella kabel men kan vara intressant att veta när jag argumenterar med elektrikern och för framtiden.
Nejdå. Det var verkligen onödigt att åka på en fibersvetsning för ett par tusen när det finns enkla metoder. Jag tog en för laget och filmade på en villaptach jag hade. Det är viktigt att ha på gummitutan för att skydda fibern eftersom man trycker denna mot något hårt för att få av hylsan. Sedan är det bara att trycka på den igen. Observera att detta är inget man gör på en svetsad kontakt, tex inkom,mande fiber till fiberuttaget, eftersom man, om det går fel, måste svetsa om, alternativt blåsa in en ny fiber från gatan etc. Detta är något man gör med billga patchar. Det ser svårare ut än vad det är, men skulle hålla mobilen med en hand och filma också.

 
Redigerat:
  • Gilla
merbanan och 5 till
  • Laddar…
Är det inte en patchkabel du köpt, som han klippt.
Är det verkligen svetsbar?
 
A A-Man_08 skrev:
Är det inte en patchkabel du köpt, som han klippt.
Är det verkligen svetsbar?
Enligt Direktronik där jag köpte patchkabeln så bör det gå.
 
J Jocke Best skrev:
Nejdå. Det var verkligen onödigt att åka på en fibersvetsning för ett par tusen när det finns enkla metoder. Jag tog en för laget och filmade på en villaptach jag hade. Det är viktigt att ha på gummitutan för att skydda fibern eftersom man trycker denna mot något hårt för att få av hylsan. Sedan är det bara att trycka på den igen. Observera att detta är inget man gör på en svetsad kontakt, tex inkom,mande fiber till fiberuttaget, eftersom man, om det går fel, måste svetsa om, alternativt blåsa in en ny fiber från gatan etc. Detta är något man gör med billga patchar. Det ser svårare ut än vad det är, men skulle hålla mobilen med en hand och filma också.
[video]
[video]
Tack! Ska visa elektrikern det där och det skulle ju dessutom kunna rädda mig om jag av någon anledning behöver dra om kabeln igen, trots det sträva trånga rör som elektrikern dragit.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
K Kennster skrev:
Tack! Ska visa elektrikern det där och det skulle ju dessutom kunna rädda mig om jag av någon anledning behöver dra om kabeln igen, trots det sträva trånga rör som elektrikern dragit.
Eller dra om med en ny patch och spara in en svetsning, om det inte är för sent. Elektrikern lär ju inte tacka nej.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
hsd
J Jocke Best skrev:
Eller dra om med en ny patch och spara in en svetsning, om det inte är för sent. Elektrikern lär ju inte tacka nej.
Klart billigare 😉
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Nejdå. Det var verkligen onödigt att åka på en fibersvetsning för ett par tusen när det finns enkla metoder. Jag tog en för laget och filmade på en villaptach jag hade. Det är viktigt att ha på gummitutan för att skydda fibern eftersom man trycker denna mot något hårt för att få av hylsan. Sedan är det bara att trycka på den igen. Observera att detta är inget man gör på en svetsad kontakt, tex inkom,mande fiber till fiberuttaget, eftersom man, om det går fel, måste svetsa om, alternativt blåsa in en ny fiber från gatan etc. Detta är något man gör med billga patchar. Det ser svårare ut än vad det är, men skulle hålla mobilen med en hand och filma också.
[video]
[video]
Den lilla "gummitutan" är bara att plocka bort.
Finns ingen anledning att göra som på filmen, det blåa höljet SKALL inte plockas bort och sättas dit igen!
 
J
W Warleod skrev:
Den lilla "gummitutan" är bara att plocka bort.
Finns ingen anledning att göra som på filmen, det blåa höljet SKALL inte plockas bort och sättas dit igen!
Skall och skall. Vi pratar om att få genom en villapatch genom ett för smalt rör. Det funkar, eller menar du som i Lorry? Man kan göra så, men det är inte rätt?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Skall och skall. Vi pratar om att få genom en villapatch genom ett för smalt rör. Det funkar, eller menar du som i Lorry? Man kan göra så, men det är inte rätt?
Tror inte att den som skrev inlägget har läst och förstått att syftet var att minska diametern på kontakten.🙂
 
  • Gilla
Kennster och 2 till
  • Laddar…
B
J Jocke Best skrev:
Nejdå. Det var verkligen onödigt att åka på en fibersvetsning för ett par tusen när det finns enkla metoder. Jag tog en för laget och filmade på en villaptach jag hade. Det är viktigt att ha på gummitutan för att skydda fibern eftersom man trycker denna mot något hårt för att få av hylsan. Sedan är det bara att trycka på den igen. Observera att detta är inget man gör på en svetsad kontakt, tex inkom,mande fiber till fiberuttaget, eftersom man, om det går fel, måste svetsa om, alternativt blåsa in en ny fiber från gatan etc. Detta är något man gör med billga patchar. Det ser svårare ut än vad det är, men skulle hålla mobilen med en hand och filma också.
[video]
[video]
Nu blev man sugen på att flytta in mediaomvandlaren till nätverksskåp inomhus istället för mätarskåpet utomhus 😉

Men 16 mm VP rör i 90 graders böj typ snusdose-radie verkar det gå bra att dra villapatch med den blåa hylsan kvar. Men ditt trick underlättar nog helt klart övrig genomföring.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
B
J Jocke Best skrev:
Nejdå. Det var verkligen onödigt att åka på en fibersvetsning för ett par tusen när det finns enkla metoder. Jag tog en för laget och filmade på en villaptach jag hade. Det är viktigt att ha på gummitutan för att skydda fibern eftersom man trycker denna mot något hårt för att få av hylsan. Sedan är det bara att trycka på den igen. Observera att detta är inget man gör på en svetsad kontakt, tex inkom,mande fiber till fiberuttaget, eftersom man, om det går fel, måste svetsa om, alternativt blåsa in en ny fiber från gatan etc. Detta är något man gör med billga patchar. Det ser svårare ut än vad det är, men skulle hålla mobilen med en hand och filma också.
[video]
[video]
Provade dit trick nu men får avråda andra till detta då hela fiberkontakten lossnade från ducten och blottade den tunna fibern. Kabel från direktronik.
 
J
B bygges skrev:
Provade dit trick nu men får avråda andra till detta då hela fiberkontakten lossnade från ducten och blottade den tunna fibern. Kabel från direktronik.
Konstigt. Tryckte du kontakten med proppen på mot något hårt? Då ska ingen kraft kunna dra i fibern. Annars är kanske direktroniks kontakter annorlunda.
 
B
J Jocke Best skrev:
Konstigt. Tryckte du kontakten med proppen på mot något hårt? Då ska ingen kraft kunna dra i fibern. Annars är kanske direktroniks kontakter annorlunda.
Japp, blåa hylsan drog med sig övrig kontakt.
 
  • Wow
Jocke Best
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.