Vulcan61
N Nerre skrev:
Det är i de flesta fall en ren avtalsfråga: För att kunna hålla priserna så vill installatören ha det så enkelt som möjligt. Tyvärr är det ju antagligen för sent att tänka på detta nu.

När vi skaffade fiber stod det klart och tydligt i papprena vad som gällde och jag valde i god tid ut en plats där slangen kunde dras in och mediaomvandlaren sitta. Jag förberedde t.o.m. dragningen genom väggen (egentligen genom en gammal redan igensatt friskluftsventil) och hade förberedd med kabelkanal innanför så de kunde dra slangen fram till där mediaomvandlaren skulle sitta (där det också redan fanns eluttag).

Så när de kom hit och drog in den orange slangen var det bara för dem att trycka in den genom hålet (en grövre slang) i väggen, dra genom kabelkanalen fram till där mediaomvandlaren skulle sitta och sen blåsa i och sätta pigtail på fibern. (Jag tror sen den sitter i en SPF-modul in i sidan på Inteno-switchen som ingick.)

Hos mina föräldrar (där det är kommunen som har fibernätet) så fick farsan valfri längd inomhuskanalisation, så det sitter en skarv mellan den orange slangen och en vit precis innanför väggen, den fick han själv dra den vita dit han ville ha den innan de blåste i fibern och kopplade in. Deras slang kommer in i källaren, han drog en kabelkanal upp längs väggen, borrade genom trappen till övervåningen (som går ovanför källartrappen) och drog upp längs väggen och har routern står på en väggmonterad hylla i takhöjd i hallen.
Ja det gäller tänka efter ett par gånger faktiskt. Mycket att tänka på för att få det snyggt.. tänkte ett par gånger för lite här..
 
Vulcan61
Känns som fiberomvandlaren blir mindre för varje år. Rätt märkligt att dom inte har en omvandlare med infällt montage apparatdosa eller liknande.
 
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Är det inte en fiberpacthkabel från fiberomvandlaren till mediaomvandlaren?
Jo så ska det vara .mediaomvandlaren har fiber in och cat 6 ut.
 
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Det är en fiberdosa som sätts vid fiberslangen och här avslutar man den blåsta fibern genom att svetsa på en piggtail som monteras i fiberdosan. Från fiberdosan går sedar en villapatch, förkontakterad fiberkabel, till medieomvandlaren. Efter medieomvandlaren blir ethernet kopparkabel.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vulcan61
Kanon det kommer nog bli bra
 
Stickan56
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Kutym nuförtiden är att det sätts ett fiberavslut som det sedan dras en patch ifrån till mediakonvertern. Så gör vi iaf.
Vad bra men vilka är vi?

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Vad bra men vilka är vi?

Stickan
På vår firma som bla gör jobb åt Utsikt i Linköping, samt när jag som uthyrd till en annan firma gjorde jobb åt Gästabudstaden.
 
Stickan56
Är det någon som vet hur IP-only utför sina installationer?

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Är det någon som vet hur IP-only utför sina installationer?

Stickan
Jag har sett ett exempel, vad är det du undrar över ?
 
P Pin skrev:
Jag har sett ett exempel, vad är det du undrar över ?
Ja vi har nyligen fått in fiber vi IP only.
 
Stickan56
putte22 putte22 skrev:
Ja vi har nyligen fått in fiber vi IP only.
Du kanske har en liten bild eller två som kan bjuda på? :)

Stickan
 
Rothållare med lock och kabelutlopp monterad på vägg mellan andra strömbrytare och uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rotdosa och lock med kabelutlopp monterade på vägg bredvid en router.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stickan56 Stickan56 skrev:
Du kanske har en liten bild eller två som kan bjuda på? :)

Stickan
Jag satte en rotdosa och ett lock med kabelutlopp över passade perfekt.
 
Stickan56
putte22 putte22 skrev:
[bild] [bild]
Jag satte en rotdosa och ett lock med kabelutlopp över passade perfekt.
Prydligt! Det där kan jag leva med.

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Prydligt! Det där kan jag leva med.

Stickan
Ja inget som stör mig iaf. Hade tänkt sätta en kabelkanal under med hittade närverkskablar som var korta och passade perfekt ang längden
 
Samma installation som Telia/Zitius, Telenor via Telia, i normalfallet brukar göra, sedan kan det vara annan medieomvandlare för t.ex. Comhem och Bahnhof via Telia fibernät.
Deras rekommendation är att fiberdosan ska sättas minst 5 cm över inkommande fiberslang som på bilden och men även en kabelkanal på väggen som fiberslangen ligger i, det motiveras med att fiberdosan ska kunna lyftas ut från väggen vid målning/tapetsering utan att behöva röra själva fiber/mikrokabel. Dosan sitter då fixerad vid fiberslangen.
Syns ännu mindre än med dosa/doslock.;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.