Maxwells demon Maxwells demon skrev:
Injusteringen är väl knappast för att få lika flöde överallt.
Nej men rätt flöde överallt. Så man kan minimera framledningstempen.
 
K karlmb skrev:
Nej det tyder bara på att din cirkulationspump är lagom kraftig. Sänk farten på den tills du får ca 7 grader delta.
Injusteringen är för att alla rum ska få rätt flöde utan att termostaterna ska behöva strypa någonstans. Då utnyttjas hela husets radoatoryta bäst och du kan minimera framledningstempen.
7 grader delta gäller vid DUT.
 
C Cerb skrev:
7 grader delta gäller vid DUT.
Ja.
 
K karlmb skrev:
Ja.
Kan vara bra att nämna det i samband med att man ber folk idag sänka hastigheten på cirkulationspumpen. Då det nog är få ställen i Sverige just nu som har så låg temperatur.
 
C Cerb skrev:
Kan vara bra att nämna det i samband med att man ber folk idag sänka hastigheten på cirkulationspumpen. Då det nog är få ställen i Sverige just nu som har så låg temperatur.
Jag tror tvärtom faktiskt Just idag är det bistert ute. Men det har påpekats med DUT tidigare i tråden.
 
K karlmb skrev:
Jag tror tvärtom faktiskt Just idag är det bistert ute. Men det har påpekats med DUT tidigare i tråden.
+ grader i Malmö just nu där @mrPersson67 sägs bo. Så det är bättre att justera en betydligt kallare dag.
 
C Cerb skrev:
+ grader i Malmö just nu där @mrPersson67 sägs bo. Så det är bättre att justera en betydligt kallare dag.
Spelar inte så stor roll om det är några grader över DUT. Det viktiga är ju injusteringen av resp radiatorer och det går bra att göra.
 
K karlmb skrev:
Spelar inte så stor roll om det är några grader över DUT. Det viktiga är ju injusteringen av resp radiatorer och det går bra att göra.
Några grader? Typ 15 grader för varmt, det kommer leda till för högt delta vid DUT om man vid så mild temperatur försöker nå ett delta på 7grader.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 1 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Några grader? Typ 15 grader för varmt, det kommer leda till för högt delta vid DUT om man vid så mild temperatur försöker nå ett delta på 7grader.
Vad är DUT i Malmö? Här i Göteborg var det nordanvind och -8 i natt. Min pelletspanna orkar nätt o jämnt hålla värmen och jag har bra isolering i huset.
Oavsett så är det ju bara att justera cp senare vid DUT, eller hur?. Radiatorerna går bra att justera in vid noll grader ute.
 
K karlmb skrev:
Vad är DUT i Malmö? Här i Göteborg var det nordanvind och -8 i natt. Min pelletspanna orkar nätt o jämnt hålla värmen och jag har bra isolering i huset.
Oavsett så är det ju bara att justera cp senare vid DUT, eller hur?. Radiatorerna går bra att justera in vid noll grader ute.
-16 gäller för Malmö, var +2 igårkväll.
 
Enligt Boverkets senaste tabell som bygger på åren 1991 - 2020 är DVUT för Malmö -7,8 °C (1-dygns).
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
C Cerb skrev:
-16 gäller för Malmö, var +2 igårkväll.
Oavsett, varför hänger du upp dig på tempen ute?
 
K karlmb skrev:
Oavsett, varför hänger du upp dig på tempen ute?
För att vara motvikt till din rekommendation till B.la. @mrPersson67 att igår med +2 grader ute ställa ner cirkulationspumpen till hen har ett delta på 7grader. Vilket givetvis är helt fel då deltat kommer bli alldelses för högt vid DUT, för hen.

Flödet går att ställa när som, men åstadkomma rätt delta är inte möjligt då man inte vet vad deltat bör hamna med given utomhustemperatur.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
C Cerb skrev:
För att vara motvikt till din rekommendation till B.la. @mrPersson67 att igår med +2 grader ute ställa ner cirkulationspumpen till hen har ett delta på 7grader. Vilket givetvis är helt fel då deltat kommer bli alldelses för högt vid DUT, för hen.

Flödet går att ställa när som, men åstadkomma rätt delta är inte möjligt då man inte vet vad deltat bör hamna med given utomhustemperatur.
Om vi ska vara helt korrekta så ska faktiskt delta vara samma hela tiden.
Det har med utnyttjande av kondensorn att göra.
Man får justera farten på cirkulationen när det blir kallt.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ja.
Det vilket delta beror ju
K karlmb skrev:
Om vi ska vara helt korrekta så ska faktiskt delta vara samma hela tiden.
Det har med utnyttjande av kondensorn att göra.
Man får justera farten på cirkulationen när det blir kallt.
nja…
Delta ska inte i min bok vara samma hela tiden.
Allt beror ju på effektutag i systemet, beräknad systemtemperatur mm.
Det blir ju lite svårt med tex ett gammalt 80/60 (som det ofta är i gamla hus) system om du ska använda värmepump eller fjärrvärme.
Då får du alldeles för hög returtemperatur.
Enklare blir det då med lägre flöde med högre temperatur för att få ut önskad effekt.
Lite krångligare men ett mycket bättre fungerande värmesystem.

God jul!
/ Björkskär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.