K karlmb skrev:
Jag vill påstå att du har fel.
Returventilen är just detta och inte bara en avstängningsventil.
Som sagt skulle funktionen förinställning aldrig hittat in i moderna koppel om den inte behövdes. Alla har väl hört hur illa ett susande element kan låta.
Jag har aldrig hört en susande radiator. Om det låter illa om en radiator så är troligen något fel. För stort tryckfall och flöde är inte bra. Kanske går det att välja en lägre pumpkurva om inte pumpen är alltför kraftigt överdimensionerad. Går det inte att ställa ner pumpen tillräckligt lågt så skulle jag fundera på att byta till en lämplig pump.

För Purmo Thermopanel V4 rekommenderas ett tryckfall på 3-10 kPa över en radiator (källa Purmo TP Teknisk Broschyr 0717 sidan 68). Med 10 kPa hamnar man på 20 dBA vid 45 liter/timme och alltid under 25 dBA vid lite högre flöden.

https://www.purmo.com/public/prod/b...91df5027e7c44d90/sv-se-files-48282169-rev.pdf
 
Redigerat:
T TommyC skrev:
Jag har aldrig hört en susande radiator. Om det låter illa om en radiator så är troligen något fel. För stort tryckfall och flöde är inte bra. Kanske går det att välja en lägre pumpkurva om inte pumpen är alltför kraftigt överdimensionerad. Går det inte att ställa ner pumpen tillräckligt lågt så skulle jag fundera på att byta till en lämplig pump.

För Purmo Thermopanel V4 rekommenderas ett tryckfall på 3-10 kPa över en radiator (källa Purmo TP Teknisk Broschyr 0717 sidan 68). Med 10 kPa hamnar man på 20 dBA vid 45 liter/timme och alltid under 25 dBA vid lite högre flöden.

[länk]
Det är inte i pumpen det låter, utan i ventilen i radiatorn. Om du aldrig hört det så har du aldrig varit i illa justerade system. Ofta har det kanske ställts upp fullt flöde när någon fryst.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är inte i pumpen det låter, utan i ventilen i radiatorn. Om du aldrig hört det så har du aldrig varit i illa justerade system. Ofta har det kanske ställts upp fullt flöde när någon fryst.
Du har rätt, jag har nog aldrig sett och hört ett riktigt illa justerat system. Om cirkulationspumpen ger för högt tryck över radiatorns ventil så låter det från ventilen. Purmo rekommenderar 3-10 kPa tryckfall över Thermopanel V4 (troligen liknande för de flesta, jag har inte kollat det). Jag såg att deras kundtjänst har svarat max 20 kPa generellt över ventiler. Håller man sig till så låga tryckfall så ska ingen ventil låta illa. Det är därför jag föreslår att titta på cirkulationspumpens inställning om det är problem med oljud från radiatorventiler.

Jag installerade en Wilo Yonos-Pico i samband med att jag bytte alla gamla radiatorer för att få ett lågtemperatursystem. Den cirkulationspumpen går att ställa till att ge ett konstant differenstryck från 0 till 60 kPa. Pumpen visar vilket flöde och effektförbrukning som det inställda trycket resulterar i. Mycket smidigt och användbart.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag vill påstå att du har fel.
Returventilen är just detta och inte bara en avstängningsventil.
Som sagt skulle funktionen förinställning aldrig hittat in i moderna koppel om den inte behövdes. Alla har väl hört hur illa ett susande element kan låta.
Vi kan ju båda ha lite rätt och fel beroende på olika omständigheter. Som sagt skrev jag lite här bara för balansens skull i typen trådar där det helt utan större eftertanke börjar direkt rabblas om förinställning.

Som en del skriver är pumpningen avgörande oavsett och där finns sen länge numera bra lösningar genom PM-motorer och inbyggd styrning i några enkla valbara driftmoder. I paritet med det som sagt lämpligt anpassad kompenserad framledningstemp så kommer ev skruvande på ventiler långt ner i lista för småanläggningar och då kan en modern termostat få hjälpa till oavsett.

Alltnog nu avslutar jag pingpongen i denna tråden.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Jag tycker jag har fått bra svar av alla och tackar för det.
Jag återkommer när jag kollat lite på framledning och retur temperaturer.

Igår pratade jag med en hg och han tyckte det var varmt så jag sänkte pannan lite, idag så skickade en annan hg att det var lite kyligt 😄

Då har båda dom nya grejer på radiatorerna och termostater på de flesta, så lite justeringar bör man kanske göra.
En bor ovanför pannrummet och den andra som hade lite kyligt högst upp.
 
Vattnet orkar inte upp är min teori, är det då en stam rakt igenom huset, från botten till toppen, kan dom emellan när termostaterna öppnar, stjäla flödet till ovan, det är det som förhindras med injustering så alla element får lika flöde.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Med värmepump ska du eftersträva så låg framledningstemp på vattnet som möjligt. Därför ska alla termostater sättas på max och flödena likaså.
Du börjar med att ställa en så låg framledningskurva du kan och få till rätt lutning på den (beror på husets isolering mm)
Sedan öka framledningstempen/kurvan tills det blir lagom varmt i det kallaste rummet.
Sedan kan man justera ner resp rums radiatorer/golvvärmeslingor så det inte blir för varmt där. Först därefter kan du sätta på temostaterna så de kan strypa ner värmen ifall det blir mkt solinstrålning, kamineldning eller så i några rum.
Om jag kör min CP på max (= flödet på max) så får jag ett väldigt lågt delta (ca 2 grader) över radiatorerna - tyder detta på att radiatorerna bör strypas in? Jag har en LVVP som ersatt en oljebrännare.
 
För liten diff, bör ligga på ca 8 - 10 C så om du sänker farten på pumpen så ökar diffen, nu går det fort och växlaren hinner inte att lyfta tempen ut. Är VP direkt kopplad mot elementen eller är det en separat pump mellan VP och in.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
det är det som förhindras med injustering så alla element får lika flöde.
Injusteringen är väl knappast för att få lika flöde överallt.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
@nino Nu vet jag inte vad du har för VP mm men jag skulle rekommendera dig att installera en arbetstank modell större då den ska betjäna flera lägenheter. Då skulle du kunna köra termostatstyrt på radiatorerna utan att påverka på värmepumpens drift speciellt mycket.
En något förhöjd kurva med rätt måttliga flöden och termostater blir enkelt och bra för dig och hyresgästerna.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Jo men det finns (tror jag 🙂 står en lika stor "låda" som pumpen brevid och det vill jag mena att är en sån
 
nino nino skrev:
Jo men det finns (tror jag 🙂 står en lika stor "låda" som pumpen brevid och det vill jag mena att är en sån
:) Låter inte övertygande. Men det skulle vara bra för dig.
 
Maxwells demon Maxwells demon skrev:
:) Låter inte övertygande. Men det skulle vara bra för dig.
Alla rör från pumpen går in i den, så det är vv beredare och även vatten för radiatorkretsen, vad skulle det annars vara för låda? Ingen el mer än nån tempgivare
 
T TommyC skrev:
Du har rätt, jag har nog aldrig sett och hört ett riktigt illa justerat system. Om cirkulationspumpen ger för högt tryck över radiatorns ventil så låter det från ventilen. Purmo rekommenderar 3-10 kPa tryckfall över Thermopanel V4 (troligen liknande för de flesta, jag har inte kollat det). Jag såg att deras kundtjänst har svarat max 20 kPa generellt över ventiler. Håller man sig till så låga tryckfall så ska ingen ventil låta illa. Det är därför jag föreslår att titta på cirkulationspumpens inställning om det är problem med oljud från radiatorventiler.

Jag installerade en Wilo Yonos-Pico i samband med att jag bytte alla gamla radiatorer för att få ett lågtemperatursystem. Den cirkulationspumpen går att ställa till att ge ett konstant differenstryck från 0 till 60 kPa. Pumpen visar vilket flöde och effektförbrukning som det inställda trycket resulterar i. Mycket smidigt och användbart.
Alltså, det finns väl ingen som kör pumpen hårdare än vad som behövs. Och vi var ju överens om att delta över en vp ska vara ca 7 grader. Så då ställer man ju flödet så det hamnar där. Har man i en grovt överdimensionerad värmepump eller panna så lär man inte ens komma i närheten av så höga flöden i enskilda radiatorer att de väsnas vid strypning av förinställningsventilen.
 
M mrPersson67 skrev:
Om jag kör min CP på max (= flödet på max) så får jag ett väldigt lågt delta (ca 2 grader) över radiatorerna - tyder detta på att radiatorerna bör strypas in? Jag har en LVVP som ersatt en oljebrännare.
Nej det tyder bara på att din cirkulationspump är lagom kraftig. Sänk farten på den tills du får ca 7 grader delta.
Injusteringen är för att alla rum ska få rätt flöde utan att termostaterna ska behöva strypa någonstans. Då utnyttjas hela husets radoatoryta bäst och du kan minimera framledningstempen.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.