B Björkskär skrev:
Hej
Det var lite sent när jag skrev inlägget så jag glömde det..😉
Bigfoot skrev att minst en ventil skall vara fullt öppen, vilket jag tycker var en grov förenkling.

Mitt tips till alla är att göra en riktig tryckfallsberäkning av värmesystemet vilket ger en betydligt bättre injustering och därigenom förfinade möjligheter att spara energi och ytterligare styrmöjligheter.
Enkelt att laborera med systemtemperatur, pumptryck mm.

/ Björkskär
Beräkningen är möjlig för att få en rimligt snabb injusteringsprocess när den ska göras av någon som har det på uppdrag. Gäller det den egna bostaden kan man i stället låta det ta lite tid.
 
Nu funkar mitt system hyfsat, men jag renoverar ju lite då och då och byter ut retur och termostat ventiler i dom rum jag renoverar.
Så tanken var ju att grovt kunna kolla så det inte är helt uppåt väggarna och kanske ha en begränsning på max temp inomhus i lägenheterna.
Ska börja med att mäta skillnaden på till och retur där jag ändrat.
Men jag vill oftast veta lite om vad jag håller på med och varför det är på ett visst sätt.

Tycker jag fått ett lite hum om det i den här tråden, sen går det ju som med allt annat att nörda ner sig och gå till ytterligheter 🙂
 
Om du har någorlunda nya termostater kan du med fördel låta dem sköta injusteringen eller hjälpa dig på vägen på ett enkelt sätt. Du får lite fundera på vilken radiator som sitter dåligt till och/eller är mest feldimensionerad. Den kan du låta vara öppen och använda för att söka bra kurvlutning och ev tryckuppsättning på pumpen. Övriga håller du på lika inställd temp och efter lite tid och justering av kurva osv kan du mäta fram-retur på respektive radiator och få facit på vad varje behöver för att vara i balans där de sitter både sett till värmeavgivning och förhållanden i rörsystemet.

Detta om du vill kunna ställa förinställningen rätt i efterhand, annars kan du i stort hoppa över det och låta termostaterna sköta "injusteringen". Viktigaste är att få kurvan vettig över spannet både lutning och parallell och där kommer likaren i form av sämst insatta radiatorn att avgöra.

Det är inget besvärligt eller tidskrävande i egna anläggningar där man kan ha läget under kontroll. Bra att göra sig en grov skiss av radiatorstorlek och parat med ytorna de värmer med grovt fönster, ytterväggar osv som parametrar utan att göra mer än jämförande övningar där dvs en siffra per m2 för respektive del som speglar verkligheten men behöver inte vara något i W/m2K osv.

Det är nyttigt att lite kunna hantera sån livets nödtorft på olika sätt som ger samma resultat i slutet. Man slipper gå på dvs fällor i stort och smått om man åtminstone har en liten grundläggande förståelse. Och så går det mesta så mycket lättare och smärtfriare allt eftersom man får lite mer insikter.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
B Björkskär skrev:
Hej
Det är inget större problem för en kompetent konstruktör att beräkna det.
Finns det inga ritningar så gör en enkel ritning själv med alla rördimensioner och längder och radiatortyper så får dom ett enkelt jobb.

Då kan man också få en grundberäkning på vilken värmekurva du ska ställa in.

Alternativt lägga rätt många timmar och gråa hår genom att justera själv..
Lycka till!
/ Björkskär
Fast det kan ju bli rätt tidsödande att få med varenda rörkrök, ventil och radiator dimension.
När allt som behövs är att ta bort alla termostater, öppna allt fullt och strypa ner flödet i de rum som blir för varma.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Fast det kan ju bli rätt tidsödande att få med varenda rörkrök, ventil och radiator dimension.
När allt som behövs är att ta bort alla termostater, öppna allt fullt och strypa ner flödet i de rum som blir för varma.
Hej
Det går snabbare än många tror.😀
Jag förtjänar mitt levebröd på byta radiatorventiler och energieffektivisering men på entreprenadsidan.vi gör inventering av ett flerbostadshus med ca 50 lägenheter på en dag.
Då har vi bara en planritning som ingenjörerna gett oss som vi ritar in stammar, radiatorer och dimensioner.

/ Björkskär
 
Resultatet blir nog därefter också. I mindre fastigheter eller enbostads kam man lika gärna låta termostater sköta denna delen bara man får kurvan rätt. Det är där det ofta brister. Och sen givetvis problem i lägenheter där man försöker skruva upp och förstör helheten.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Resultatet blir nog därefter också. I mindre fastigheter eller enbostads kam man lika gärna låta termostater sköta denna delen bara man får kurvan rätt. Det är där det ofta brister. Och sen givetvis problem i lägenheter där man försöker skruva upp och förstör helheten.
Kör man vp så ska alla ev termostater normalt stå helt öppna. Då börjar man i det läget att kallaste rummet får bestämma kurvan.
Sedan bara strypa ned med returerna på de radiatorer/slingor som sitter i rum som blir för varma utan tillfälligt värmetillskott som kaminer eller liknande.
Thats it.
Om en beräkning tex visar att rum 1 ska strypas till 70% och rum 2 80% pga radiatorstorlek eller något klent rör i systemet är helt ointressant egentligen.
Allt man behöver är lite tålamod och en bra termometer. IR-picka är bra för att få snabb avläsning i flera rum samt att se hur mkt av resp radiator som verkligen används.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ja, precis det är delta över vp som är intressant (och inte över enskilda radiatorer som påstods i början av tråden).
Så stort som möjligt, tumregel brukar vara 7 för radiatorsystem och 9 grader för golvvärme.
Nja, det beror på vilket köldmedel som används i maskinen och vilken glide denna har.

Och tumregeln är också att ha lägre delta vid golvvärme för att golven annars känns ojämnt uppvärmda, så man siktar på 3-5grader.

Man måste också betänka att deltat man ställer är deltat som ska gälla vid DUT, så deltat är klart lägre vid mildare väder. Ex. Nibes maskiner(inverter) siktar på ~4grader delta för radiatorer vid 0grader ute.
 
K karlmb skrev:
Fast det kan ju bli rätt tidsödande att få med varenda rörkrök, ventil och radiator dimension.
När allt som behövs är att ta bort alla termostater, öppna allt fullt och strypa ner flödet i de rum som blir för varma.
Värmesystem är inte lika känsliga som ventilationssystem för böjar etc. när det gäller påverkan på det totala tryckfallet. Så får man med rördimensionen och längden så spelar det i praktiken inte så stor roll om man inte har koll på alla böjar.
Det går ganska fort att mäta upp ett enkelt radiatorsystem och lägga in på en ritning.En radiator tar väl tio sekunder att mäta bredd och höjd på och konstatera vilken typ det är. Har man en byggritning att kladda på så ritar man in rören lite snabbt utan att mäta exakt, typ två ringar i rumshörnet och ett streck till radiatorn. (Sedan tar det väl ungeför lika lång tid att "finrita" det på kontoret.)
 
C Cerb skrev:
Nja, det beror på vilket köldmedel som används i maskinen och vilken glide denna har.

Och tumregeln är också att ha lägre delta vid golvvärme för att golven annars känns ojämnt uppvärmda, så man siktar på 3-5grader.

Man måste också betänka att deltat man ställer är deltat som ska gälla vid DUT, så deltat är klart lägre vid mildare väder. Ex. Nibes maskiner(inverter) siktar på ~4grader delta för radiatorer vid 0grader ute.
Ok.men nu börjar vi komma in på överkurs.
DUT har du rätt i, vilket gör att man kan ställa allt annat och slutligen när det är kallt DUT så väljer man fart på cirkulationspumpen.
 
K karlmb skrev:
Kör man vp så ska alla ev termostater normalt stå helt öppna. Då börjar man i det läget att kallaste rummet får bestämma kurvan.
Sedan bara strypa ned med returerna på de radiatorer/slingor som sitter i rum som blir för varma utan tillfälligt värmetillskott som kaminer eller liknande.
Thats it.
Om en beräkning tex visar att rum 1 ska strypas till 70% och rum 2 80% pga radiatorstorlek eller något klent rör i systemet är helt ointressant egentligen.
Allt man behöver är lite tålamod och en bra termometer. IR-picka är bra för att få snabb avläsning i flera rum samt att se hur mkt av resp radiator som verkligen används.
När man ställt kurvan rätt för sämsta värmaren är de andra rätt genom termostaternas strypning. Inget blir direkt bättre än så hur man än gör. Sen givetvis i tex lägenheter vettigt med en fast inställd max flödesbegränsning pga att det skruvas upp. Hemma bör man kanske kunna låta bli det.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
När man ställt kurvan rätt för sämsta värmaren är de andra rätt genom termostaternas strypning. Inget blir direkt bättre än så hur man än gör. Sen givetvis i tex lägenheter vettigt med en fast inställd max flödesbegränsning pga att det skruvas upp. Hemma bör man kanske kunna låta bli det.
Nej. Man ska justera in flödet, för temostaterna stryper på ett såpass brutalt sätt att det blir missljud, sus och elände om de ska stå för hela strypningen.
 
B Bigfoot skrev:
Värmesystem är inte lika känsliga som ventilationssystem för böjar etc. när det gäller påverkan på det totala tryckfallet. Så får man med rördimensionen och längden så spelar det i praktiken inte så stor roll om man inte har koll på alla böjar.
Det går ganska fort att mäta upp ett enkelt radiatorsystem och lägga in på en ritning.En radiator tar väl tio sekunder att mäta bredd och höjd på och konstatera vilken typ det är. Har man en byggritning att kladda på så ritar man in rören lite snabbt utan att mäta exakt, typ två ringar i rumshörnet och ett streck till radiatorn. (Sedan tar det väl ungeför lika lång tid att "finrita" det på kontoret.)
Du glömde att man även måste räkna ut hur mkt värme varje rum behöver. Allt detta kan man strunta i om man bara gör som jag skrev.
 
K karlmb skrev:
Du glömde att man även måste räkna ut hur mkt värme varje rum behöver. Allt detta kan man strunta i om man bara gör som jag skrev.
Glömde och glömde, men ja - finns det ingen sådan beräkning sedan tidigare så behöver man förstås göra en. (Vilket också går rätt snabbt om det finns byggritningar och U-värdena är kända. Saknas det så kan det så klart vara lite svårare att få något bra att räkna på.)
 
B Bigfoot skrev:
Glömde och glömde, men ja - finns det ingen sådan beräkning sedan tidigare så behöver man förstås göra en. (Vilket också går rätt snabbt om det finns byggritningar och U-värdena är kända. Saknas det så kan det så klart vara lite svårare att få något bra att räkna på.)
Vad är nyttan med det? Vid projektering av nybygge, självklart. Men ett befintligt hus?
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.