K karlmb skrev:
Nej. Man ska justera in flödet, för temostaterna stryper på ett såpass brutalt sätt att det blir missljud, sus och elände om de ska stå för hela strypningen.
Då får du justera tryckuppsättningen på pumpen så den matchar vad som krävs på sämsta stället. Det blir ingen skillnad mellan sätten om man gör det i rätt ordning och riktning. Bara det att man slipper lite onödigt jobb i en liten anläggning hemma där det inte skruvas och saboteras både med och omedvetet.

Jag skrev lite här bara för balansens skull där många trådar fastnar i onödig låsning kring justerandet i de här fallen. Tror inte det alltid är väl underbyggt för respektive tråd utan ibland rent papegojupprepande av någon typinsruktion.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Då får du justera tryckuppsättningen på pumpen så den matchar vad som krävs på sämsta stället. Det blir ingen skillnad mellan sätten om man gör det i rätt ordning och riktning. Bara det att man slipper lite onödigt jobb i en liten anläggning hemma där det inte skruvas och saboteras både med och omedvetet.

Jag skrev lite här bara för balansens skull där många trådar fastnar i onödig låsning kring justerandet i de här fallen. Tror inte det alltid är väl underbyggt för respektive tråd utan ibland rent papegojupprepande av någon typinsruktion.
Jo det blir skillnad om termostaten stryper till rätt flöde eller om flödesbegränsningen (returventilen) gör det.
 
K karlmb skrev:
Jo det blir skillnad om termostaten stryper till rätt flöde eller om flödesbegränsningen (returventilen) gör det.
Menar du att det gör skillnad om flödet stryps på ingången eller utgången av en radiator? Hur kan det göra skillnad om det resulterande flödet blir lika stort i båda fallen? Referera gärna till något vederhäftigt dokument som visar det du påstår! Det dynamiska beteendet kan jag förstå blir lite olika när vätsketemperaturen varieras då termostater har en fördröjd reaktion men beträffande medelvärden över längre tid tror jag inte att det har någon betydelse var flödet begränsas.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Menar du att det gör skillnad om flödet stryps på ingången eller utgången av en radiator? Hur kan det göra skillnad om det resulterande flödet blir lika stort i båda fallen? Referera gärna till något vederhäftigt dokument som visar det du påstår! Det dynamiska beteendet kan jag förstå blir lite olika när vätsketemperaturen varieras då termostater har en fördröjd reaktion men beträffande medelvärden över längre tid tror jag inte att det har någon betydelse var flödet begränsas.
Karlmb menar att om det stryps av termostatventilen ist för förinställningen eller retur.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Ja, det förstod jag men jag förstår inte vad det gör för skillnad bortsett från vissa dynamiska aspekter. De dynamiska aspekterna är oftast försumbara då det är ett väldigt långsamt system vi pratar om.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Menar du att det gör skillnad om flödet stryps på ingången eller utgången av en radiator? Hur kan det göra skillnad om det resulterande flödet blir lika stort i båda fallen?
På den radiatorventilen från Danfoss som jag har liggandes på bänken så är det olika delar som stryper flödet beroende på om det är förinställningen eller om det är termostaten.

 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
På den radiatorventilen från Danfoss som jag har liggandes på bänken så är det olika delar som stryper flödet beroende på om det är förinställningen eller om det är termostaten.

[video]
Jovisst men samma flöde ger samma resultat oberoende av hur flödet stryps, eller?
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Ja, det förstod jag men jag förstår inte vad det gör för skillnad bortsett från vissa dynamiska aspekter. De dynamiska aspekterna är oftast försumbara då det är ett väldigt långsamt system vi pratar om.
Ok då missförstod jag dig. Om grundflödet är bra så får ventilen sköta resten, så måste jag göra - det spelar ingen roll hur perfekt kurva eller innegivaren justerar framledningstempen då vi har gammalt hus och mycket som påverkar olika rum under dagen/dagarna. Sol, moln och/eller blåsigt. Men blir det missljudet så är det ett problem att det stryps på ventil.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Ok, jag har bristfälliga kunskaper om gamla hus, vårt hus är byggt 1981 med treglasfönster och ganska bra isolering så de dynamiska aspekterna här är försumbara. Med ett gammalt hus kan nog mina erfarenheter ha mindre värde (gissar jag) 🤔

Missljud i ventiler kan ha olika orsaker. Ventiler är konstruerade för att fungera bra inom ett visst arbetsområde (tryckfall vs flöde). Behöver en ventil strypa mer än vad den konstruerades för så blir resultatet kanske mindre bra. Problem med ventiler och termostater kan bero på att de komponenterna har passerat sin förväntade livslängd. Att byta ventiler och termostater är inte speciellt dyrt.
 
T TommyC skrev:
Ok, jag har bristfälliga kunskaper om gamla hus, vårt hus är byggt 1981 med treglasfönster och ganska bra isolering så de dynamiska aspekterna här är försumbara. Med ett gammalt hus kan nog mina erfarenheter ha mindre värde (gissar jag) 🤔

Missljud i ventiler kan ha olika orsaker. Ventiler är konstruerade för att fungera bra inom ett visst arbetsområde (tryckfall vs flöde). Behöver en ventil strypa mer än vad den konstruerades för så blir resultatet kanske mindre bra. Problem med ventiler och termostater kan bero på att de komponenterna har passerat sin förväntade livslängd. Att byta ventiler och termostater är inte speciellt dyrt.
Det handlar om hur flödet ska strypas.
Varför tror du tillverkarna har två ventiler om det räckte med en?
Föriställning (returventil förr i tiden) är där huvuddelen av strypningen ska ske. Termostat eller vred ska bara reglera det sista. Jag skrev ju att det blir missljud annars.
 
K karlmb skrev:
Det handlar om hur flödet ska strypas.
Varför tror du tillverkarna har två ventiler om det räckte med en?
Föriställning (returventil förr i tiden) är där huvuddelen av strypningen ska ske. Termostat eller vred ska bara reglera det sista. Jag skrev ju att det blir missljud annars.
Nu är i många fall returventilen avsedd som en ren avstängning men går givetvis att hjälpligt använda som en justering. Som sagt se över tryckuppsättningen så finns inga strömmningsöjud som stör hos normalatermostatventiler. Är systemet av någon anledning så missanpassat i tex rördimensioner, längder, radiatorinsättning etc är det knappast räddningsbart oavsett var man försöker ställa.

I en villa, enbostadshus är det inga problem som kräver några större åtgärder om det inte byggts på, om felaktigt. Börja med framledningstemp och välj sämsta stället för att komma tillrätta där sen kan termostater sköta injusteringen. Förutsättning är en tillräcklig och kontinuerlig värmekälla som tex VP, FJV, ack och korrekt vrdeldning osv.

I större fastigheter är det ibland ett geschäft helt i klass med OVK med dessa tjänster inte alltid så värdeskapande när 80/20 gjort sitt. Jfr de gamla kamperna anno dazumal i ämnet där tex den sk kirunamodellen var en falang.
 
GK100 GK100 skrev:
Nu är i många fall returventilen avsedd som en ren avstängning men går givetvis att hjälpligt använda som en justering
Jag vill påstå att du har fel.
Returventilen är just detta och inte bara en avstängningsventil.
Som sagt skulle funktionen förinställning aldrig hittat in i moderna koppel om den inte behövdes. Alla har väl hört hur illa ett susande element kan låta.
 
  • Gilla
Bolian
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
I tex denna radiator sitter förinställningen i termostatventilen, å då är returventilen en ren avstängningsventil,
[länk]
Purmo Thermopanel V4 har integrerat koppel och saknar returventil.
 
Demmpa Demmpa skrev:
I tex denna radiator sitter förinställningen i termostatventilen, å då är returventilen en ren avstängningsventil,
[länk]
Javisst, idag är det vanligast att förinställningen sitter integrerad i temostatventilen. Din poäng är ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.