B Björkskär skrev:
Det vilket delta beror ju

nja…
Delta ska inte i min bok vara samma hela tiden.
Allt beror ju på effektutag i systemet, beräknad systemtemperatur mm.
Det blir ju lite svårt med tex ett gammalt 80/60 (som det ofta är i gamla hus) system om du ska använda värmepump eller fjärrvärme.
Då får du alldeles för hög returtemperatur.
Enklare blir det då med lägre flöde med högre temperatur för att få ut önskad effekt.
Lite krångligare men ett mycket bättre fungerande värmesystem.

God jul!
/ Björkskär
Det du skriver är också helt korrekt.
Men har man gammalt 60/80-system så får man ju vara glad om det blir varmt i huset med en vp.
Det blir ju vad vp orkar med att värma så att säga.
Så teorin om delta gäller ju först när huset har tillräcklig värmeavgivande yta i form av feta radiatorer eller golvvärmeslingor.
Först då kan vp gå effektivt.

God Jul!

J jonaserik skrev:
För liten diff, bör ligga på ca 8 - 10 C så om du sänker farten på pumpen så ökar diffen, nu går det fort och växlaren hinner inte att lyfta tempen ut. Är VP direkt kopplad mot elementen eller är det en separat pump mellan VP och in.
Det är ett package-system ifrån Mitsubishi och vad jag kan minnas så finns det ingen CP i utedelen. Så jag förmodar att mitt svar ska vara att VP är direkt kopplad mot rad.systemet ....

K karlmb skrev:
Om vi ska vara helt korrekta så ska faktiskt delta vara samma hela tiden.
Det har med utnyttjande av kondensorn att göra.
Man får justera farten på cirkulationen när det blir kallt.
Ja har inte det där med rätt delta att göra med att VP ska må bra och gå energisnålt? Och om då VP mår bäst vid ett delta på 7 grader borde det då inte kvitta (ur VP synvinkel) om deltat är 7 när det är plus 10 grader ute eller om det är minus 10 grader ute?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
VP ska ändra framledningstemp efter utetempen. ställs en kurva in så kommer den följa med nedåt med tempen i huset. Så bra i huset med tex kurva 7 och tex minius 5 ute., så sjunker kurvan om tempen ute hamnar på plus.

M mrPersson67 skrev:
Ja har inte det där med rätt delta att göra med att VP ska må bra och gå energisnålt? Och om då VP mår bäst vid ett delta på 7 grader borde det då inte kvitta (ur VP synvinkel) om deltat är 7 när det är plus 10 grader ute eller om det är minus 10 grader ute?
Precis!

Fast det är ju deltat på tillförd effekt ni ser och inte deltat på avgiven effekt från radiatorerna. Om ni inte har en arbetstank i mellan.
Spelar det ingen roll om allt flöde går igenom bara en radiator, deltaVP kommer bli lyftet på tillförd effekt / flödet*4,18

Deltat över VP skiljer inte så mycket över året. Visst tappar man effekt när primären blir kallare och deltat minskar. Men inte tillräckligt att man ska behöva justera flödet till och från tycker jag.

Maxwells demon Maxwells demon skrev:
Fast det är ju deltat på tillförd effekt ni ser och inte deltat på avgiven effekt från radiatorerna. Om ni inte har en arbetstank i mellan.
Spelar det ingen roll om allt flöde går igenom bara en radiator, deltaVP kommer bli lyftet på tillförd effekt / flödet*4,18

Deltat över VP skiljer inte så mycket över året. Visst tappar man effekt när primären blir kallare och deltat minskar. Men inte tillräckligt att man ska behöva justera flödet till och från tycker jag.
Stämmer också. Jag brukar justera upp en gång när kylan sätter in, och sedan ner på vårkanten. Men moderna bvp har nästan alltid styrbara cirkulationspumpar för att kontrollera delta över kondensorn.

K karlmb skrev:
. Men moderna bvp har nästan alltid styrbara cirkulationspumpar för att kontrollera delta över kondensorn.
Och vad händer med flödet, när det inte behövs så mycket värme. Då avtar flödets kraft till sista delen i systemet och den delen får inget flöde. Bara skit, en cirk ska gå med rätt tryck 24/7 och VP ka reglera ( som är så bra enligt vissa ) behovet med kompressorn.

J jonaserik skrev:
Och vad händer med flödet, när det inte behövs så mycket värme. Då avtar flödets kraft till sista delen i systemet och den delen får inget flöde. Bara skit, en cirk ska gå med rätt tryck 24/7 och VP ka reglera ( som är så bra enligt vissa ) behovet med kompressorn.
Med en On/off VP som jobbar mot arbetstank flytande kondensering så är det bara fördelar att köra DeltaT styrd CP.
Då ligger man på sweet spot alltid.
Jag loggar mitt system rigoröst och har märkt att den går som bäst när jag ligger på delta styrt runt 6°C (R410 maskin).

Visst det skiljer inte speciellt mycket om det diffar ±1k men finns ju inga nackdelar att styra mot sweet spot.

Vissa frekvensstyrda maskiner har ju tyvärr inga "val" än att justera ner flödet om man inte vill att kondenseringen blir lidande vid låga frekvenser (låg effekt).
En bypass och en extra CP skulle nog vara till hjälp i många sådana system eller så får man trixa sekundären så den "fungerar" vid låg och höglast. Eller ännu bättre arbetstank även där.

Redigerat:
J jonaserik skrev:
Nej. Det fungerar om systemet är injusterat korrekt.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej. Det fungerar om systemet är injusterat korrekt.
Och det betyder. ??
Om en C-pump som sitter i en VP inte klarar att få fram ett flöde så klarar den inte det. Oavsett en injustering som alla skriver om. Och då skriver jag om att C-pumpen ska variera i kraften i nya VP som ska vara så bra. Med att gå ner i varv och sänka flödet i systemet och den del längst bort få inte vad den delen behöver. Det är skit med den styrningen. En C-pump ska alltid ha en kraft 24/7 för att säkerställa ett flöde över hela systemet.

Om inte flödet räcker till vid låglast får man ju självklart trixa lite för att få det att fungera.

Jag håller med dig till en viss del att det är ju "enklare" och "bättre" från ett sekundärkrets perspektiv att inte släppa flödet fritt varken upp eller ner, men att det ska alltid vara samma flöde har ju besvisligen frångåtts i och med b.la. populäriteten med frekvensstyrda värmepumpar som behöver olika flöden beroende på last.

Dock hade jag valt att installera en arbetstank även med frekvensstyrd värmepump, för att kunna ha ett fast flöde på sekundären.

Redigerat:
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon Maxwells demon skrev:
Om inte flödet räcker till vid låglast får man ju självklart trixa lite för att få det att fungera.

Jag håller med dig till en viss del att det är ju "enklare" och "bättre" från ett sekundärkrets perspektiv att inte släppa flödet fritt varken upp eller ner, men att det ska alltid vara samma flöde har ju besvisligen frångåtts i och med b.la. populäriteten med frekvensstyrda värmepumpar som behöver olika flöden beroende på last.

Dock hade jag valt att installera en arbetstank även med frekvensstyrd värmepump, för att kunna ha ett fast flöde på sekundären.
Arbetstank är bra förstås.

J jonaserik skrev:
Och det betyder. ??
Om en C-pump som sitter i en VP inte klarar att få fram ett flöde så klarar den inte det. Oavsett en injustering som alla skriver om. Och då skriver jag om att C-pumpen ska variera i kraften i nya VP som ska vara så bra. Med att gå ner i varv och sänka flödet i systemet och den del längst bort få inte vad den delen behöver. Det är skit med den styrningen. En C-pump ska alltid ha en kraft 24/7 för att säkerställa ett flöde över hela systemet.
Hur menar du "inte klarar". Är det injusterat korrekt vid flöde A så kommer det att bli lika korrekt vid flöde B. Poängen med injustering är just att alla radiatorer/slingor ska få det flöde som deras värmebehov motiverar, tex ett rum får 5l/min vid DUT. Är det varmare så kan flödet sänkas i hela systemet till säg 50%. Då sjunker inte flödet till det aktuella rummet till 0 utan till 2,5l/min. Och rummet blir tillräckligt varmt (givet att även kurvan är rätt), precis som övriga rum, med samma eller något annat flöde.

Så du menar då att enbart justring fixar allt. Inte riktig i sanningen. Det har även att göra med flödet totalt i systemet, TEX 10/min liter och 35 C är en effekt som går ut, sänks flödet så blir det sämre tryck ut, samt att effekten sjunker den med. Nu talar vi om vanliga hus, tror du att dom sänker hastigheten på CP i ett hyreshus, klart dom inte gör, CP där är en storlek på, som ska ge flöde till alla LHG och där är allt injusterat för rätt flöde i stammar och element, men CP snurrar lika 24/7 X 365

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.