J jonaserik skrev:
Så du menar då att enbart justring fixar allt. Inte riktig i sanningen. Det har även att göra med flödet totalt i systemet, TEX 10/min liter och 35 C är en effekt som går ut, sänks flödet så blir det sämre tryck ut, samt att effekten sjunker den med. Nu talar vi om vanliga hus, tror du att dom sänker hastigheten på CP i ett hyreshus, klart dom inte gör, CP där är en storlek på, som ska ge flöde till alla LHG och där är allt injusterat för rätt flöde i stammar och element, men CP snurrar lika 24/7 X 365
Självklart påverkas effekten av både flöde och framledningstemp, skrev jag något annat?
I ett hyreshus har man normalt inte en värmepump som värmekälla utan fjärrvärme eller något annat som inte påverkas av delta och då finns det ingen anledning att ändra flödet/delta.
Men man skulle ha det så ändrar man flödet beroende på belastningen eller så sätter man dit en arbetstank så att endast flödet över värmepumpen behöver ändras för att upprätthålla delta.
 
J jonaserik skrev:
Så du menar då att enbart justring fixar allt. Inte riktig i sanningen. Det har även att göra med flödet totalt i systemet, TEX 10/min liter och 35 C är en effekt som går ut, sänks flödet så blir det sämre tryck ut, samt att effekten sjunker den med. Nu talar vi om vanliga hus, tror du att dom sänker hastigheten på CP i ett hyreshus, klart dom inte gör, CP där är en storlek på, som ska ge flöde till alla LHG och där är allt injusterat för rätt flöde i stammar och element, men CP snurrar lika 24/7 X 365
Hur tänker du nu?
Om du har ett hus på säg 2000m2 med ett max värmebehov på säg 75W/m2 och du har radiatorer som funkar med säg 40-30⁰, så flödesbehovet ca 12,9m3/h. Finns ingen anledning att ha större flöde för att "trycket ut" (vad det nu avser) sjunker.

Här kan du enkelt beräkna själv https://www.dimensionera.se/vs/effekt.php
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och det betyder. ??
Om en C-pump som sitter i en VP inte klarar att få fram ett flöde så klarar den inte det. Oavsett en injustering som alla skriver om. Och då skriver jag om att C-pumpen ska variera i kraften i nya VP som ska vara så bra. Med att gå ner i varv och sänka flödet i systemet och den del längst bort få inte vad den delen behöver.t med den styrni Det är skingen. En C-pump ska alltid ha en kraft 24/7 för att säkerställa ett flöde över hela systemet.
J jonaserik skrev:
Och det betyder. ??
Om en C-pump som sitter i en VP inte klarar att få fram ett flöde så klarar den inte det. Oavsett en injustering som alla skriver om. Och då skriver jag om att C-pumpen ska variera i kraften i nya VP som ska vara så bra. Med att gå ner i varv och sänka flödet i systemet och den del längst bort få inte vad den delen behöver. Det är skit med den styrningen. En C-pump ska alltid ha en kraft 24/7 för att säkerställa ett flöde över hela systemet.
Kallar inte Grundfos den styrningen för autoadapt i sina pumpar? Om jag inte missminner mig så kan man i dessa pumpar välja ett läge där man fixerar trycket (flödet) vid ett önskat värde. Och om man då valt ett rätt värde så borde man väl ha säkerställt ett tillräckligt flöde över hela systemet, eller ....? Fast om hälften av lägenhetsinnehavarna stänger sina radiatorer så blir det väl ett onödigt högt tryck i radiatorsystemet .........
 
Redigerat:
Har jag missat något, vilken C-pump har TS , inte sett något, den ska gå konstant 24/7
 
M mrPersson67 skrev:
Kallar inte Grundfos den styrningen för autoadapt i sina pumpar? Om jag inte missminner mig så kan man i dessa pumpar välja ett läge där man fixerar trycket (flödet) vid ett önskat värde. Och om man då valt ett rätt värde så borde man väl ha säkerställt ett tillräckligt flöde över hela systemet, eller ....? Fast om hälften av lägenhetsinnehavarna stänger sina radiatorer så blir det väl ett onödigt högt tryck i radiatorsystemet .........
Jo, moderna pumpar har sådant, men det garanterar inte precis konstant delta över en värmepump. Det handlar mer om att kunna köra pumpen långsamt när behovet av värme är lågt.
 
Vp är från början av 2000, för det sitter väl en i den med sen sitter det en Grundfos från kanske samma tid utanför, alltså ingen varvtalsstyrning.

Tomten var snäll och kom med en IR termometer, så ska mäta lite och återkomma.

Men om skillnaden är låg då ska jag strypa på förinställningen, förmodligen är det helt öppet från fabrik?

Och skillnaden kommer vara ganska lika även om det är -2 eller -20?

Enkelt nu så även jag förstår 🙂
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
nino nino skrev:
Vp är från början av 2000, för det sitter väl en i den med sen sitter det en Grundfos från kanske samma tid utanför, alltså ingen varvtalsstyrning.

Tomten var snäll och kom med en IR termometer, så ska mäta lite och återkomma.

Men om skillnaden är låg då ska jag strypa på förinställningen, förmodligen är det helt öppet från fabrik?

Och skillnaden kommer vara ganska lika även om det är -2 eller -20?

Enkelt nu så även jag förstår 🙂
3 farter har du väl på cirk? Oavsett, skit i den om det är någorlunda varmt i huset. Ja, de står normalt fullt öppna. Så dra ner i varmaste rummet och jobba dig framåt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
K karlmb skrev:
3 farter har du väl på cirk? Oavsett, skit i den om det är någorlunda varmt i huset. Ja, de står normalt fullt öppna. Så dra ner i varmaste rummet och jobba dig framåt.
Jo det borde det ju vara, på vp kommer jag inte åt att se utan att skruva bort några plåtar, mycket smart konstruktion 😄

Men den andra är det nog en ratt på, ska kolla vad den står på.
 
Det är nog för varmt hos de flesta
 
Vilken inkoppling av tank tänker ni när ni säger arbetstank? 2-3-4-rörsanslutning?
 
3 rörs. T-koppling på framledningen vid tank. CP sekundär efter T. Sekundärreturen ovan VP returen. VP returen i botten, på så sätt får VP den kallaste returen under den största delen av en körning.
Förutsatt att flödet över sekundären är mindre än flödet över VP. För annars faller ju nästan hela tankfördelen.

4 rörs kan man koppla om man har knäppningsproblem i sekundärkretsen.
 
Maxwells demon Maxwells demon skrev:
3 rörs. T-koppling på framledningen vid tank. CP sekundär efter T. Sekundärreturen ovan VP returen. VP returen i botten, på så sätt får VP den kallaste returen under den största delen av en körning.
Förutsatt att flödet över sekundären är mindre än flödet över VP. För annars faller ju nästan hela tankfördelen.

4 rörs kan man koppla om man har knäppningsproblem i sekundärkretsen.
När blir det aktuellt med 2-rörs då? Enbart som knäpptank när man inte har en sekundärkrets?
 
Sekundärkrets är det vattenburna efter värmekällan (radiatorer, golvvärme, fläktkonvektorer mm) Alltså värmekretsen. Det har alla vattenburna system.
2 rörs är väl om man vill få knäppfunktion men har för liten volym på tanken att det ska vara lönt att koppla som arbetstank.
Vissa kallar det för volymtank också.
Man ska inte blanda ihop volymtank med arbetstank. Volymtank löser inte det arbetstank gör.
 
Men ett rum lagom, oberoende av yttertemp? (Rätt kurva)
nino nino skrev:
Det är nog för varmt hos de flesta
 
Maxwells demon Maxwells demon skrev:
:) Låter inte övertygande. Men det skulle vara bra för dig.
Kolla när jag var dit sist och jag vet inte om det bara är en beredare som finns?

Skylt på "tanken"

Etikett på smutsigt objekt. Specifikationer för BORO ackumulatortank eller solfångare. Modell VB 300/200 FR.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.