18 842 läst · 26 svar
19k läst
26 svar
Inget tryck i hydroforen hjälp!!!!!
Nästan garanterat har du luftbubbla i slangen, mellan brunnen och pumpen. När slangen varit tom, och man fyller på så stänger man ofta in luft. Då är det ett helsike att få bort det. Endera måste du fylla vatten i pumpen, och sedan köra den några sekunder. Sen får du upprepa detta gång på gång, tills du sugit upp luftbubblan till pumpen.H herman1 skrev:Pumpen stod och gick hela tiden utan att bygga upp tryck. Rörmokaren fyllde pumpen med vatten men det hjälpte inte. Nu har vi bytt till en ny jetpump (sitter inte i borrhålet) samt bytt bottenventil i källan. Fyllde upp sugslangen med vatten och även pumpen men får inte pumpen att bygga upp något tryck ändå. Elektriker har fasvänt pumpen men det hjälper inte. Rörmokaren trycksatte ledningen ner till källan och den höll tryck.
Annars går det att sticka ner en tunnare slang i slangen tills man träffar luftbubblan.
Eller så har du en dunk med vatten kopplad på slangen vid pumpen, medans någon öppnar bottenventilen i brunnen.
Vi får fram vatten till pumpen men inget tryck efter.A AG A skrev:Nästan garanterat har du luftbubbla i slangen, mellan brunnen och pumpen. När slangen varit tom, och man fyller på så stänger man ofta in luft. Då är det ett helsike att få bort det. Endera måste du fylla vatten i pumpen, och sedan köra den några sekunder. Sen får du upprepa detta gång på gång, tills du sugit upp luftbubblan till pumpen.
Annars går det att sticka ner en tunnare slang i slangen tills man träffar luftbubblan.
Eller så har du en dunk med vatten kopplad på slangen vid pumpen, medans någon öppnar bottenventilen i brunnen.

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 538 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 538 inlägg
Okej, missförstod pumpen
Det är något sådant Du har :
Då är frågan om nivån har sjunkit i brunnen , denna pumptyp klarar max 9 meter sughöjd
Annars är pumphjulet trasigt eller har lossnat från motoraxeln, då är nog bästa alternativet att byta hela pumpen med motor
Det är något sådant Du har :

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då är frågan om nivån har sjunkit i brunnen , denna pumptyp klarar max 9 meter sughöjd
Annars är pumphjulet trasigt eller har lossnat från motoraxeln, då är nog bästa alternativet att byta hela pumpen med motor
Jag lutar fortfarande mot att det är luft i slangen. Då ligger det påfyllda vattnet kvar i pumpen. Det kanske kan upplevas som det suger. Men ingen vatten försvinner, och inget vatten tillkommer pumpen.
Om inte luften ligger väldigt långt ner i slangen. Så kan det gå att blåsa hårt i slangen så luften bubblar upp.
Om inte luften ligger väldigt långt ner i slangen. Så kan det gå att blåsa hårt i slangen så luften bubblar upp.
Vet du att pumpen går åt rätt håll. Är det fel rotationsriktning så blir det ju dåligt tryck. Jag såg att ni vänt fasföljd, men är det rätt nu? Får du flöde om du öppnar upp direkt efter pumpen? Jag körde en slang från pumpen ner i en hink när jag körde igång efter slangbyte. Det behövdes ett gäng start och stopp innan hela sugslangen var fri från bubblor.
Klicka här för att svara