K knipo skrev:
Citat på inlägg #259.

En lång tråd, ja. Som kanske lite glidit ifrån TS ursprungliga fråga, men trots det intressant. Kul med diskussioner, olika infallsvinklar o tyckande. Det är det som gör det roligt.


Angående det här med att barnen leker på gatan.
Självklart skall de vara försiktiga, men givetvis skall de kunna vistats på gatan utan att vara rädda för att bli påkörda.
Som vanligt finns det inget svart eller vitt svar på det, det beror givetvis på hur miljön ser ut.
Men en ordinär liten gata i ett villakvarter tycker jag absolut att ungar skall kunna spela landhockey, basket, hoppa rep o sådana där kritade hopplekar på.
Annars vore det ju fan att bo där.
Jag kan absolut hålla med om det.
Men enligt mig så bör man akta på sig när det kommer en bil, oavsett vilken ände på bilen som kommer först;)
 
K karlmb skrev:
Det är ju grannens egna uppgifter som ligger till grund för bedömningen, inte så mkt fördomar.
Hen tycker det är svårt att vända på ett ställe som inte direkt känns som när jag körde upp för CE-kort och skulle backa in 24m ekipage på anvisat ställe, men samtidigt så drar grannen sig inte för att regelbundet backa 100 m istället.
För mig är det en medioker bilförare och då är det inte så sannolikt att vederbörande är medveten om riskerna med att backa på en gata med barn springande slumpmässigt.
Vi vet inte hur det ser ut på platsen. Den bilden vi har fått se säger inget om hur det verkligen är.
Så visst drar du långt gående slutsatser om grannen utan att verkligen veta.
Men eftersom jag med mina fördomar är övertygad om att du klarade uppkörningen.
Så måste jag säga även det baserat på fördomar så är du väldigt duktig på att backa med släp. ;) de förare som jag mött som har ce kort är väldigt duktiga på att backa både med och utan släp.
Men jag vet ingenting om dig utan det är bara massa fördomar :D
 
K Kirre2 skrev:
Nu har jag ju inte sagt nåt om hastighet. Och jag är yrkeschaufför och backar jättemycket i jobbet varje dag, så jag har nog en viss erfarenhet. Men får väl "träna" lite till då.
Övning ger färdighet :rofl::D
 
L Lucif3r skrev:
Backkameror har sin funktion.
Problemet är att många stirrar sig blinda på den, precis som många stirrar sig blinda på en spegel, eller rakt bakåt(eller rakt fram, för den delen).

En som vet vad han gör använder alla verktyg som finns. Dvs speglar, vrida på skallen, och ev. backkamera, och inte låser sig vid bara en metod.

Blindspots har man alltid i en bil, oavsett om man kör frammåt, bakåt, åt sidan eller uppochner.
Fast de är betydligt fler bakåt än framåt, vilket borde döda denna diskussion.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Övning ger färdighet :rofl::D
Du kan inte öva bort blindspots.
 
  • Gilla
Byggfuskarn
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Vi vet inte hur det ser ut på platsen. Den bilden vi har fått se säger inget om hur det verkligen är.
Så visst drar du långt gående slutsatser om grannen utan att verkligen veta.
Men eftersom jag med mina fördomar är övertygad om att du klarade uppkörningen.
Så måste jag säga även det baserat på fördomar så är du väldigt duktig på att backa med släp. ;) de förare som jag mött som har ce kort är väldigt duktiga på att backa både med och utan släp.
Men jag vet ingenting om dig utan det är bara massa fördomar :D
All info får tas för vad den är.
Satellitbilden visar ändå att det finns en tanke om hur man ska vända, att kommunen missat den detaljen vid planläggning av området är rätt osannolikt.
Betydligt troligare är det just att den gröna bilen är parkerad på ett ställe som omöjliggör vändning enkelt. Och/eller att grannen inte är helt hundra på att vända en personbil.
Jo, jag klarade både C och CE på första uppkörningsförsöken vid 49 års ålder
 
K Kirre2 skrev:
Tror inte man ser bättre då.
Det gör du, på så vis att du har lika bra kontroll i sektorn till höger bakom bilen, rakt bakåt och i området till höger om bilen som du har snett,framåt och till vänster när du kör i framriktning.

MÅNGA moderna bilar är förstås byggda så att sikten är helvetes mycket sämre än den man hade som förare av exv en volvo 745 även RUNTOM !
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Jag känner mig väldigt stel i nacken när jag ska försöka vända mig om för att backa. Och i min bil, en skåpbil, ser jag ingenting genom bakrutan.
Det optimala måste vara backspeglar i kombination med backkamera. Man kan såklart inte backa enbart efter backkamera utan använder den som komplement.
 
B Byggdjuret skrev:
Okej.
Jag säger att hastigheten är viktigast.
Om du inte tror mig så tänk till...
Även om man ser sämre när man backar.
Hur mycket sämre är nog personligt. Dessutom så blir man bättre på att backa desto mer man tränar. Men fördomar är också bra!
Men okej du får fortsätta tro att det är backningen som är det farligaste.... Vi andra kan förstå att farten är viktigast.
Vi andra kan förstå att det inte spelar någon roll HUR duktig backare du är, du ser sämre än om du kör framåt. Vi andra kan också förstå att man inte kör i vare sig 50 eller 30 på en sådan gata. Framåt eller bakåt. Vi kan också förstå att nyckeln till att man inte ska köra på någon eller något är att man SER var man kör.
Ditt resonemang håller bara om du jämför för hög hastighet framåt med låg hastighet bakåt. Man kör inte med för hög hastighet framåt på den gatan.
Av ren nyfikenhet; vad fick dig att börja tänka på fördomar? Vem har fördomar?
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Intressant sidodiskussion som dykt upp om hur mycket man ser genom speglarna jämfört med om man vänder sig om. Närmar mig 50 och har inga som helst problem att vrida överkropp och huvud så att jag har betydligt bättre uppsikt bakåt på det viset än med speglarna. Ja, självklart får jag sämre uppsikt på vänstersidan än höger men ändå betydligt bättre även på vänstersidan än i spegeln. Man ska inte underskatta det perifera seendet heller. Även om du själv inte uppfattar att du ser så mycket åt sidorna så kommer du se förändringar och hjärnan uppfattar dem och varnar dig om att något händer långt ut åt sidorna. I backspegeln har du en absolut gräns för vad du ser som är MYCKET mer begränsad än din syn.
Självklart kommer stelhet pga ålder, avsaknad av sido- och bakrutor, kroppsliga hinder som blindhet på höger öga begränsa möjligheten att faktiskt vända sig om och titta i färdriktningen, men för en normalfrisk och rörlig människa i en normal bil vill jag påstå att det är någon tvekan om att man ser bättre om man vänder sig om.
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Avslutar helgen med den här tråden med en av Dagermans vackraste texter. Jag må tycka att premisserna i tråden är lite överdrivna, men förstås vill ingen av oss hamna i sådana här situationer:

Trafiksäkerhetspropaganda signerat Stig Dagerman.

Avdelningen för värdelöst vetande: det var den här texten som Leif Silbersky citerade i Engla-målet, antagligen hans största klavertramp i karriären.
 
T ToRy skrev:
Intressant sidodiskussion som dykt upp om hur mycket man ser genom speglarna jämfört med om man vänder sig om. Närmar mig 50 och har inga som helst problem att vrida överkropp och huvud så att jag har betydligt bättre uppsikt bakåt på det viset än med speglarna. Ja, självklart får jag sämre uppsikt på vänstersidan än höger men ändå betydligt bättre även på vänstersidan än i spegeln. Man ska inte underskatta det perifera seendet heller. Även om du själv inte uppfattar att du ser så mycket åt sidorna så kommer du se förändringar och hjärnan uppfattar dem och varnar dig om att något händer långt ut åt sidorna. I backspegeln har du en absolut gräns för vad du ser som är MYCKET mer begränsad än din syn.
Självklart kommer stelhet pga ålder, avsaknad av sido- och bakrutor, kroppsliga hinder som blindhet på höger öga begränsa möjligheten att faktiskt vända sig om och titta i färdriktningen, men för en normalfrisk och rörlig människa i en normal bil vill jag påstå att det är någon tvekan om att man ser bättre om man vänder sig om.
:thinking:
Bild från Toyota RAV 4, en av världens mest sålda modeller.
 
  • Interiör av Toyota RAV4 som visar bakre nackstöd och bakruta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Bild från Toyota RAV 4, en av världens mest sålda modeller.
Det är lika illa i vår senaste Honda CR-V, 2013 års modell. Taket skall slutta bakåt och sidorna luta, så det blir knappt något kvar av de aktre sidorutorna.
Den förra, årsmodell 2003, var mera som en fyrkantig buss, och man hade bra sikt snett bakåt.
 
tttomten TomasJor skrev:
:thinking:
Bild från Toyota RAV 4, en av världens mest sålda modeller.
Tittar man då hur mycket man ser i speglarna så inser man ju snabbt att det är bättre att använda sidospeglarna.
 
  • Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
:thinking:
Bild från Toyota RAV 4, en av världens mest sålda modeller.
Ja? Man ser ju utmärkt bakåt där! (Ironi)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.