86 934 läst · 331 svar
87k läst
331 svar
Ingen vändzon grannarna backar 100m förbi vårt hus
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Så här bygger man och anlägger sin tomt så man slipper backa.K knipo skrev:
Sopbilen, slamsugaren, lastbilar, snart sagt allt kan köra runt utan att backa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men det är kanske svårt att fixa om man har en väldigt liten tomt.
Jag förstår inte varför man ens tänker att man inte skall backa med sitt fordon?
(O varför man skall anlägga sin tomt utan att behöva backa.)
Det finns oräkneliga tillfällen när man måste backa. Lite tramsigt att ens ta upp det som alternativ.
(O varför man skall anlägga sin tomt utan att behöva backa.)
Det finns oräkneliga tillfällen när man måste backa. Lite tramsigt att ens ta upp det som alternativ.
Medlem
· stockholm
· 78 inlägg
Håller med dig om det är samma hastighet - Men om du bakar i 15 km/h, så kör man framåt i säkert 25-50, jag vågar påstå att hur mycket du än backar kommer du alltid att göra det långsammare än om du kör framåt. och faran ökar med hastighet det är vi alla överens om. Större chans att förare och barn, moped eller annan hinner upptäcka varandra?. Dessutom om det är en modern bil så reagerar ju alla hjälpsystem innan du hinner upptäcka en eventuell fara själv.. finns ju bilar som har system som upptäcker djur/människor i ljusförhållanden som våra ögon inte ser...Pytt skrev:
När man väl har lärt sig att lita på backkameran så behöver man ju inte ens vrida på huvudet.. (nu är det många som kommer gå bannans ...)
Det bygger ju på antagandet att man alltid kör fortare än lämpligt när man kör framåt, vilket inte kan sägas säkert, det beror ju på föraren lika mycket som om han/hon väljer att backa eller ej (och då kan ju lika gärna antas att han/hon kommer slarva med hastigheten när denne backar också). Och som en som har jobbat med just backsensorer på volvobilar kan jag säga att du ska absolut inte lita på att sensorerna upptäcker barn/djur etc innan du hade gjort det, de har en mycket begränsad räckvidd (maximalt någon meter) och det finns flera scenarior där de inte upptäcker ett objekt över huvud taget. Börjar det pipa när barnet är en meter från bilen är det redan för sent... Det är därför som de är just hjälpsystem och det står mycket tydligt i instruktionsboken att sensorer och kamera aldrig får vara en ersättning för ordentlig uppmärksamhet och koncentration hos föraren! Backkamerorna är idag ofta bra, och huruvida man ska vrida huvudet eller ej vill jag inte ge mig in i för jag tror inte det finns en universallösning för alla situationer, men jag motsätter mig fortfarande kraftigt att det skulle vara att föredra att backa längre sträckor hellre än att använda några fler manövrar för att vända. Du kan dessutom inte räkna med att alla bilar har sensorer och kamera, inte ens alla nya bilar har båda. Bäst sikt och chans att parera en förestående olycka har du när du kör framåt i lämplig hastighet, alltid.P PeGe Stockholm skrev:Håller med dig om det är samma hastighet - Men om du bakar i 15 km/h, så kör man framåt i säkert 25-50, jag vågar påstå att hur mycket du än backar kommer du alltid att göra det långsammare än om du kör framåt. och faran ökar med hastighet det är vi alla överens om. Större chans att förare och barn, moped eller annan hinner upptäcka varandra?. Dessutom om det är en modern bil så reagerar ju alla hjälpsystem innan du hinner upptäcka en eventuell fara själv.. finns ju bilar som har system som upptäcker djur/människor i ljusförhållanden som våra ögon inte ser...
När man väl har lärt sig att lita på backkameran så behöver man ju inte ens vrida på huvudet.. (nu är det många som kommer gå bannans ...)
Tips: Köp inte en Rav4 om du vet om att du kommer backa mycket. Om du äger en Rav4: Backa inte, men om du måste så backa jäkligt långsamt. I dina speglar ser du bara en del av sanningen, och du ser bara halva den delen i taget.TomasJor skrev:
För övrigt: Ja, självklart måste man backa ibland, men man gör det inte i onödan och i TS fall backar grannen i onödan.
Medlem
· stockholm
· 78 inlägg
Vad jag förstår så är en lämplig hastighet oftast ca 30 i ett villaområde utanför dagis osv enlig de skyltar som brukar finnas där.Pytt skrev:Det bygger ju på antagandet att man alltid kör fortare än lämpligt när man kör framåt, vilket inte kan sägas säkert, det beror ju på föraren lika mycket som om han/hon väljer att backa eller ej (och då kan ju lika gärna antas att han/hon kommer slarva med hastigheten när denne backar också). Och som en som har jobbat med just backsensorer på volvobilar .
Extremt sällan man ser skyltar på typ 10km/h... Prova att backa i 30. det är inte många som lyckas med det på ett säkert sätt.
Men jag sa att jag håller med dig om du backar i 30 och kör fram i 30 så är det säkrare att köra framåt.. Men vad händer när du backar i 15 och kör fram i 30? vad är säkrast då? Helt klart är att omgivningen hinner uppfatta dig lättare om du kommer i 15..
Du gjorde ett antagande att det var samma hastighet vid backning som fram, Jag tycker att mitt antagande är rimligare - man kör fortare framåt än vad man backar... eller prova själv att backa hundra meter och sedan köra fram....
Sedan om du har jobbat med backsensorer så är det nog i ett tidigare liv... för idag kan dom inte ens vara så dåliga i en Volvo.. Idag är det inte bara backsensorer utan automatiska bromssystem i många bilar... Men den diskussionen är ointressant i detta forum.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 279 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 279 inlägg
Jag skulle nog påstå att det är på tok för fort i de flesta villaområden. Drygt 8 m/s. 1 sekunds reaktionstid så inser man att man inte hinner stanna om någon (barn, vuxen, djur) springer ut framför bilen.P PeGe Stockholm skrev:
Medlem
· stockholm
· 78 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 279 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 279 inlägg
En annan intressant iakttagelse jag gjorde efter att ha bott i olika villaområden några år nu är att folk som bor längre in ofta kör rätt fort tills de kommer närmare sitt eget hus, då sjunker hastigheten drastiskt. Jag bodde tidigare i ytterdelarna av området och märkte att hastigheten var onödigt hög utanför oss, trots att den säkert var under skyltad maxhastighet. Rörde man sig in i området märkte man att farten var lägre. Nu bor jag längst in och upptäcker att jag gör likadant om jag inte tänker till.
Det är förvisso korrekt att de som rör sig i närheten har mer tid på sig att upptäcka en bil som backar i hälften av dem hastighet som motsvarande bil körs framåt. Jag tror dock att den fördelen äts upp av att de flesta förväntar sig att en bil rör sig framåt, inte bakåt. Framför allt på en villagata (förutom när folk backar in på eller ut från sina uppfarter till huset).
Vi har för övrigt fått vår bil påbackad två gånger, rätt in i sidan. En gång här hemma på gatan då grannen backade ut från sin uppfart utan att titta (det bor många barn på gatan och alla går där för att komma till/från brevlåda, gå till busshållplatsen etc.).
Den andra gången var utanför förskolan, där jag lyckligtvis just fått barnen ett par meter ifrån bilen ...
Vi har för övrigt en Sharan, ingen liten bil precis – ser man inte den så ser man definitivt inte ett barn eller för den delen en vuxen.
Vi har för övrigt fått vår bil påbackad två gånger, rätt in i sidan. En gång här hemma på gatan då grannen backade ut från sin uppfart utan att titta (det bor många barn på gatan och alla går där för att komma till/från brevlåda, gå till busshållplatsen etc.).
Den andra gången var utanför förskolan, där jag lyckligtvis just fått barnen ett par meter ifrån bilen ...
Vi har för övrigt en Sharan, ingen liten bil precis – ser man inte den så ser man definitivt inte ett barn eller för den delen en vuxen.