86 945 läst · 331 svar
87k läst
331 svar
Ingen vändzon grannarna backar 100m förbi vårt hus
Det har jag aldrig hört.C cpalm skrev:
Tycker nog att det är säkrare att använda sidospeglarna än att vända på huvudet.
Om man vrider huvudet så har man bara koll på ena sidan av bilen. Den andra sidan blir då helt blind. I speglarna har man mycket bättre koll.
Det är ju grannens egna uppgifter som ligger till grund för bedömningen, inte så mkt fördomar.B Byggdjuret skrev:Hur vet du det? Har du träffat grannen? Sett hur han kör bil? Har du sett hur det ser ut där grannen bor? Tänkte eftersom du är så säker på din sak. Eller bygger du ditt antagande på fördomar? Som bygger på att han backar istället för att vända?
Visst är fördomar underbara?
Vi vet inte hur uselt han backar. Eller kör framåt. Vi vet att han inte vill vända av någon anledning och föredrar att backa 100m vilket är ganska intressant val. För så roligt är det inte att behöva backa. Jag hade undvikt att backa så långt. Det är inte så kul. Alltså så enligt mina fördomar så är det väldigt bökigt att vända där med mycket trixande. Så backa är att föredra. Men det är mina fördomar.
Själv tycker jag nog att jag är wn hyfsad bilist. Som kan backa om det behövs även längre streckor. Jag kan vända även om det är trångt. Men jag kan inte backa med släp.
Å andra sidan tror jag att de flesta i den här tråden är ungefär lika som jag eller bättre på att köra bil.
Hen tycker det är svårt att vända på ett ställe som inte direkt känns som när jag körde upp för CE-kort och skulle backa in 24m ekipage på anvisat ställe, men samtidigt så drar grannen sig inte för att regelbundet backa 100 m istället.
För mig är det en medioker bilförare och då är det inte så sannolikt att vederbörande är medveten om riskerna med att backa på en gata med barn springande slumpmässigt.
Det blev en väldigt lång tråd så med friskrivning att jag inte läst allt hoppas jag att ts inte är så oansvarig att den låter barnen leka på gatan vilket vore helt fruktansvärt oansvarigt. = Problemet löst eftersom "backaren" tydligen klarar körningen galant samt att gatan inte är en lekplats för skrevfrukt...
Citat på inlägg #259.
En lång tråd, ja. Som kanske lite glidit ifrån TS ursprungliga fråga, men trots det intressant. Kul med diskussioner, olika infallsvinklar o tyckande. Det är det som gör det roligt.
Angående det här med att barnen leker på gatan.
Självklart skall de vara försiktiga, men givetvis skall de kunna vistats på gatan utan att vara rädda för att bli påkörda.
Som vanligt finns det inget svart eller vitt svar på det, det beror givetvis på hur miljön ser ut.
Men en ordinär liten gata i ett villakvarter tycker jag absolut att ungar skall kunna spela landhockey, basket, hoppa rep o sådana där kritade hopplekar på.
Annars vore det ju fan att bo där.
En lång tråd, ja. Som kanske lite glidit ifrån TS ursprungliga fråga, men trots det intressant. Kul med diskussioner, olika infallsvinklar o tyckande. Det är det som gör det roligt.
Angående det här med att barnen leker på gatan.
Självklart skall de vara försiktiga, men givetvis skall de kunna vistats på gatan utan att vara rädda för att bli påkörda.
Som vanligt finns det inget svart eller vitt svar på det, det beror givetvis på hur miljön ser ut.
Men en ordinär liten gata i ett villakvarter tycker jag absolut att ungar skall kunna spela landhockey, basket, hoppa rep o sådana där kritade hopplekar på.
Annars vore det ju fan att bo där.
Redigerat:
Det är oavsett förare större risk att den är för hög när man backar än när man kör framåt.B Byggdjuret skrev:Okej.
Jag säger att hastigheten är viktigast.
Om du inte tror mig så tänk till...
Även om man ser sämre när man backar.
Hur mycket sämre är nog personligt. Dessutom så blir man bättre på att backa desto mer man tränar. Men fördomar är också bra!
Men okej du får fortsätta tro att det är backningen som är det farligaste.... Vi andra kan förstå att farten är viktigast.
Ja, om man sitter med bröstkorgen rakt fram så är det j-ligt icke-optimalt. Man får vrida 90° på bröstkorgen och resterande 90° på huvudet. Dessutom får man ju luta sig ut mellan framsätena. Många lägger högerarmen bakom ryggstödet på passagerarsätet. Var ingen konst när man var 20, betydligt knepigare när man blivit äldre.K knipo skrev:
Fuskar också med speglarna ibland, så jag skall inte säga nåt. Men nackdelen med speglarna är ju synfältet. Du får ingen omedelbar överblick. Och, som påpekas i videon, betydligt sämre djupseende.
Djupseendet är en vanesak.
Vi har alla olika åsikter och vanor.
Själv använder jag sidospeglarna och i stort sett aldrig bakrutan.
Men du måste väl ändå hålla med om att om man vrider sig så blir synfältet på den vänstra sidan betydligt mindre.
Vi har alla olika åsikter och vanor.
Själv använder jag sidospeglarna och i stort sett aldrig bakrutan.
Men du måste väl ändå hålla med om att om man vrider sig så blir synfältet på den vänstra sidan betydligt mindre.
Man kan säkert träna sig till att bli bättre på att bedöma avstånd genom backspegeln, men jag tror poängen här är att det alltid är svårare än om man tittar rakt på objektet. Som en ren följd av optikens lagar alltså.K knipo skrev:
Ja, visst är det tveklöst så.
C cpalm skrev:
Så sant så.
För att lägga till en aspekt så har jag väldigt svårt för backkameror. Avståndsbedömningen tycker jag är väldigt svår i dem. Säkert en vanesak det med.
För övrigt är backvarnare ett otyg det med.
(Ja, jag brukar kallas bakåtsträvare)
Backkameror har sin funktion.
Problemet är att många stirrar sig blinda på den, precis som många stirrar sig blinda på en spegel, eller rakt bakåt(eller rakt fram, för den delen).
En som vet vad han gör använder alla verktyg som finns. Dvs speglar, vrida på skallen, och ev. backkamera, och inte låser sig vid bara en metod.
Blindspots har man alltid i en bil, oavsett om man kör frammåt, bakåt, åt sidan eller uppochner.
Problemet är att många stirrar sig blinda på den, precis som många stirrar sig blinda på en spegel, eller rakt bakåt(eller rakt fram, för den delen).
En som vet vad han gör använder alla verktyg som finns. Dvs speglar, vrida på skallen, och ev. backkamera, och inte låser sig vid bara en metod.
Blindspots har man alltid i en bil, oavsett om man kör frammåt, bakåt, åt sidan eller uppochner.
Medlem
· Västernorrland
· 2 115 inlägg
Beror väl i slutändan på vilken vilken bil och vilken fysik man har. Och vilken backning man gör.K knipo skrev:
Jag varierar beroende på omständigheterna. Tycker de olika alternativen är bäst till lite olika saker.